Autor Wątek:  Obserwacje sygnałów końca pociągu  (Przeczytany 7051 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Obserwacje sygnałów końca pociągu
« dnia: 20 Czerwca 2010, 15:58:15 »
Od paru lat spotykam się z następującym zjawiskiem:

Jeżdżąc jako pasażer widuje pracowników posterunków ruchu obserwujących przejazd pociągu. Zawsze się zastanawiałem w jakim celu odprowadzają wizualnie składy. Udało mi się znaleźć odpowiedź, że dzieje się tak na posterunkach obsługujących PBLki, gdzie pracownicy tacy patrzą m.in. czy są sygnały końca pociągu - tzn. czy skład się nie rozerwał i nie został na szlaku.

Nasunęło mi się pytanie w jaki sposób robią to nocą lub w ciągu dnia?
Końcówki odblaskowe niekoniecznie są dobrze widoczne nocą, natomiast w ciągu dnia światełka (końcówki) pociągów pasażerskich nie wyróżniają się przy dużym oświetleniu.

Czy są jeszcze inne uzasadnienia takich obserwacji?
Pytania może abstrakcyjne, ale przez długi okres nie dawały mi spokoju.
« Ostatnia zmiana: 20 Czerwca 2010, 16:23:59 wysłana przez Benek »

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Obserwacja pociągu
« Odpowiedź #1 dnia: 20 Czerwca 2010, 16:19:13 »
Do obserwacji sygnałów końca pociągu służą też oświetlacze IR i kamery. Co ciekawe SKP (sygnały końca pociągu) w formie tarczek oświetlone podczerwienią i oglądane za pośrednictwem kamery z trybem nagrań nocnych pięknie świecą. Odnośnie samej obserwacji to nie bierze w tym udział tylko jeden posterunek ale każdy na drodze przebiegu pociągu. Dzięki temu jeśli jeden posterunek coś przeoczy to drugi (w teorii) powinien zareagować. Niestety ale nie raz bywało tak, że posterunki nie zwracały uwagi na błędne oświetlenie czoła pociągu bądź brakach w osygnalizowaniu końca składu i można było tak przejechać nawet 100km. Obserwacja z posterunków ma na celu stwierdzenie i upewnienie się czy nie ma oznak zagrażających bezpieczeństwu ruchu. Po szczegóły odsyłam do §44 "Obserwacja przejeżdżającego pociągu" instrukcji Ir-1.
Jako ciekawostkę powiem, że raz zostałem zatrzymany ponieważ na którymś posterunku obsłudze zdawało się, że nie mamy sygnałów końca pociągu (jechaliśmy w nocy). Po zatrzymaniu udałem się sprawdzić "końcówki" i okazało się, że były na swoim miejscu. Gdy zaczęliśmy wyjaśniać całą sytuację okazało się, że na jednym z posterunków dyżurny pomylił pociąg i nie o nas chodziło… Dopowiem tylko, że pomylono nas (SM42+13 wagonów) ze składem TLK…

EDIT
Tak "tarczka" świeci w trybie nightshot wykorzystywanym przez PLK do obserwacji SKP ;) :

« Ostatnia zmiana: 20 Czerwca 2010, 16:54:04 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Obserwacje sygnałów końca pociągu
« Odpowiedź #2 dnia: 22 Czerwca 2010, 21:21:26 »
Czy są jeszcze inne uzasadnienia takich obserwacji?
Pytania może abstrakcyjne, ale przez długi okres nie dawały mi spokoju.

Ogólnie pracownik posterunku ruchu nie tylko obserwuje SKP, ale również pociąg jako całość. Np czy nie są otwarte drzwi (szczególnie w towarowych), czy coś nie wisi luzem itp, również czy oś nie jest przyblokowana. SKP sprawdza się w celu, czy pociąg wjechał w całości na posterunek. Teoretycznie w trakcie rozerwania pociągu obie części hamują. Jednak było kilka przypadków, że tak się nie stało.
Jednak nie zawsze w przypadku blokady półsamoczynnej należy stawiać posterunek SKP jeżeli np nastawnia jest po 2 stronie stacji. Takie przypadki to: zastosowanie liczników osi na odcinku lub szlak izolowany. Przykład: blokada półsamoczynna z portu centralnego na szczecin główny typu EAP i nie ma posterunku SKP ani TUV od strony mostu na SG.
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Obserwacje sygnałów końca pociągu
« Odpowiedź #3 dnia: 22 Czerwca 2010, 21:55:56 »
 OT taka ciekawostka. Kiedyś pewien manewrowy opowiadał mi jak wygląda ruska końcówka jest to taki okrągły czerwony odblask trochę większy niż taki z roweru, to jest końcówka oficjalna. Ale czasami można było spotkać końcówkę zrobioną z kawałka szmaty albo krzaka ułamanego przy torach i wetkniętego w uchwyt na końcówkę. Po prostu jakiś znak zrobiony przez człowieka ze tu jest koniec.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3927
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 287
Odp: Obserwacje sygnałów końca pociągu
« Odpowiedź #4 dnia: 22 Czerwca 2010, 22:29:54 »
[OT]
Tak w nawiązaniu do ruskich i pociągów.
Jak mały byłem, to do mnie babcia mówiła tak:

Jak jedzie pociąg z Polski do Związku Radzieckiego, to robi tak:
(głos taki powolny)- cukier, mąka, cukier, mąka, cukier, mąka....

A jak wraca, czyli ze Związku Radzieckiego do Polski, to robi tak:
(głos szybki)- wszy, wszy, wszy, wszy, wszy, wszy...
[/OT]