Autor Wątek:  Pantografy  (Przeczytany 14070 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline jacek88

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 126
  • EU07
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Pantografy
« dnia: 18 Czerwca 2010, 08:23:16 »
Witam,
Mam pytanie. W jakich przypadkach jeździ się na przednim odbieraku prądu a nie na tylnym? Na zdjęciu w załączniku"Skalnica'' do Żyliny prowadzona EU07-540. Czy wynika to z dostosowania pantografu B do sieci Czeskiej/ Słowackiej i u nas jeździ tylko na A ze względu na dostosowanie go do naszej sieci trakcyjnej?
PKP INTERCITY

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #1 dnia: 18 Czerwca 2010, 08:56:13 »
W jakich przypadkach jeździ się na przednim odbieraku prądu a nie na tylnym?
Na samym przednim pantografie jeździ się w przypadku uszkodzonego tylnego odbieraka prądu. Zazwyczaj jeździ się na tylnym, gdyż w momencie połamania i oderwania nie uszkodzi on drugiego pantografu.

Offline Szopa

  • Wiadomości: 228
  • Miłośnik kolei z Wrocławia
    • Zobacz profil
    • Moja galeria zdjęciowa
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #2 dnia: 18 Czerwca 2010, 09:08:57 »
W tym przypadku lokomotywa jedzie na przednim, bo na tylny ma węglowe nakładki ślizgowe, które stosowane są na czeskich i słowackich kolejach. U nas stosowane są miedziane nakładki ślizgowe bo przewód jezdny jest twardszy.
www.gagarin.kolej.org.pl -moja galeria zdjęciowa
www.youtube.com/user/gagarinpl -moja galeria filmowa
Pozdrawiam!

Offline jacek88

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 126
  • EU07
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #3 dnia: 18 Czerwca 2010, 10:22:54 »
Dzięki wielkie.
PKP INTERCITY

Offline kalapi

  • Wiadomości: 56
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #4 dnia: 23 Czerwca 2010, 19:06:12 »
Przedniego pantografu używa się też w przypadku jazdy podwójną trakcją (pierwsza lokomotywa)

Offline jacek88

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 126
  • EU07
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #5 dnia: 23 Czerwca 2010, 20:12:16 »
Tak jak w ET41/
PKP INTERCITY

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #6 dnia: 23 Czerwca 2010, 20:30:08 »
Nie, w przypadku ET41 podnosi się tylne pantografy - jest to jedna lokomotywa, a nie dwie.

Gdy jadą dwie lokomotywy i w drugiej jedzie maszynista to podnosi się:

- w 1 lokomotywie przedni pantograf
- w 2 lokomotywie tylny pantograf

Taka konfiguracja zapewnia, że podczas oderwania pierwszego pantografu zmniejszy się prawdopodobieństwo, że wpadnie on do kabiny drugiej lokomotywy i okaleczy maszynistę.

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #7 dnia: 23 Czerwca 2010, 21:24:34 »
W tym przypadku lokomotywa jedzie na przednim, bo na tylny ma węglowe nakładki ślizgowe, które stosowane są na czeskich i słowackich kolejach. U nas stosowane są miedziane nakładki ślizgowe bo przewód jezdny jest twardszy.
Może wkładki węglowe stosowane są w celu lepszej współpracy. Tak dla kontrastu. Dlaczego w popularnym sprzęcie elektroakustucznym ślizgacz potencjamomometru jest wykonany z metalu, który dociska do ścieżki. W sprzęcie wyższej jakości, profesjonalnym taki ślizgacz jest węglowy.

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #8 dnia: 23 Czerwca 2010, 21:29:02 »
Mogę tylko potwierdzić, na podstawie informacji choćby z p.m.k., że @Szopa ma rację. Chodzi o twardość przewodu jezdnego. Choć nie wiem jak się ma to do obowiązku wprowadzania nakładek węglowych u nas też (chyba do końca przyszłego roku, albo 2012).
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #9 dnia: 23 Czerwca 2010, 22:35:01 »
Mogę tylko potwierdzić, na podstawie informacji choćby z p.m.k., że @Szopa ma rację. Chodzi o twardość przewodu jezdnego.

Tak jest, chodzi o twardość przewodu jezdnego - na naszej sieci również można jeździć z nakładkami węglowymi, jednak zużywają się one szybciej niż tradycyjne pantografy miedziane. Zreszta wszystkie EP09 po NG (z patykami DSA-150), husarze i inne nowe konstrukcje kursują już z nakładkami węglowymi.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 103
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #10 dnia: 23 Czerwca 2010, 22:37:55 »
Chodzi o wszystkie (nowe) połówkowe pantografy? (ET22 też?)
A te nowe nakładki na ET41, co jak obręcz z drutu wygląda, to też węglówka?

Offline przem710

  • Wiadomości: 600
  • Tczew miasto kolejarzy :)
    • Zobacz profil
    • ForumKolejowe.pl
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #11 dnia: 27 Czerwca 2010, 19:11:56 »
No tak a jak to wygląda w przypadku E189 jeżdżących w barwach PKP IC. Z tego co zauważyłem jeżdżą przeważnie na przednim patyku.

Offline Python

  • Wiadomości: 1
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #12 dnia: 30 Czerwca 2010, 14:20:49 »
A pytanie mam. Kiedy się iskrzy z pantografu? tzn. co ma na to wpływ?

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #13 dnia: 30 Czerwca 2010, 14:37:16 »
Zła współpraca pantografu z siecią, czasami przy podnoszeniu patyków skacze mała iskierka.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #14 dnia: 30 Czerwca 2010, 16:42:31 »
…czasami przy podnoszeniu patyków skacze mała iskierka.
Skacze chociażby z tego powodu, że jest ładowany kondensator WN ;). Pomijam fakt, że część obwodu głównego (szynoprzewody, połączenia elastyczne, itp) stanowi dodatkową (co prawda znikomą) pojemność, która de facto ładuje się tak jak kondensator.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #15 dnia: 30 Czerwca 2010, 18:06:44 »
O ile ja dobrze pamiętam, to łuk powstaje zawsze, gdy odłącza się odbiornik od zasilania. Nie ma znaczenia co bedzie odbiornikiem np. czy silnik, czy kondensator.
Z że podczas podnoszenia patyków pojawi się iskierka, czyli, iż pojawia się przy włączaniu odbiornika, to tylko złudzenie. Następują dragania, które nie gwarantują stałego pewnego elektrycznego połączenia i naprzemiennie dają elektryczne połączenie i nie dają. I w momencie, gdy tego elektrycznego połączenia brak, następuje wytworzenie się iskry.

Offline tomekilawa

  • Wiadomości: 258
  • na służbie...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #16 dnia: 30 Czerwca 2010, 18:19:29 »
I w momencie, gdy tego elektrycznego połączenia brak, następuje wytworzenie się iskry.
To jest reakcja energii, poprostu ona chce się wyładować to tworzy iskrę - wyładowanie i spada na coś metalowego (w tym przypadku ślizgacz).

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #17 dnia: 30 Czerwca 2010, 18:24:24 »
Cytuj
To jest reakcja energii, poprostu ona chce się wyładować to tworzy iskrę - wyładowanie i spada na coś metalowego (w tym przypadku ślizgacz).
Że co?
Przy braku elektrycznego kontaktu, następuje jonizacja powietrza i powietrze staje się przewodnikiem. Ten przewodnik świeci, podbnie jak zorza polarna czy świetlówka.

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #18 dnia: 30 Czerwca 2010, 18:52:36 »
O ile ja dobrze pamiętam, to łuk powstaje zawsze, gdy odłącza się odbiornik od zasilania. Nie ma znaczenia co bedzie odbiornikiem np. czy silnik, czy kondensator.
Z że podczas podnoszenia patyków pojawi się iskierka, czyli, iż pojawia się przy włączaniu odbiornika, to tylko złudzenie. Następują dragania, które nie gwarantują stałego pewnego elektrycznego połączenia i naprzemiennie dają elektryczne połączenie i nie dają. I w momencie, gdy tego elektrycznego połączenia brak, następuje wytworzenie się iskry.

Iskra faktycznie powstaje, przed dojściem ślizgacza do drutu oporność powietrza jest tak mała że następuje przepływ prądu w powietrzu (iskra). Po dłuższym postoju loka kondensator, odgromnik i przewody(które też są kondensatorami) mają potencjał szyn, przy dochodzeniu patyka do drutu następuje wyrównanie potencjałów.

Łuk elektryczny może też powstać miedzy dwoma obiektami o różnym potencjale jeśli izolacja nie jest wstanie wytrzymać tej różnicy potencjałów.

Pozdrawiam Ryszard

Offline tomekilawa

  • Wiadomości: 258
  • na służbie...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #19 dnia: 30 Czerwca 2010, 18:56:10 »
Przy braku elektrycznego kontaktu, następuje jonizacja powietrza i powietrze staje się przewodnikiem. Ten przewodnik świeci, podbnie jak zorza polarna czy świetlówka.
O to mi chodziło, tylko niezabardzo to określiłem. Zjawisko podobne do burzy.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #20 dnia: 30 Czerwca 2010, 19:15:45 »
O ile ja dobrze pamiętam, to łuk powstaje zawsze, gdy odłącza się odbiornik od zasilania.
W takim razie źle pamiętasz :). Gdyby temat był poruszony dwa lata wcześniej to zaprezentowałbym Ci piękne filmiki prezentujące łuki elektryczne powstałe w wyniku zbliżania źródła wysokiego napięcia do odbiornika (robiłem pracę pokazowo-opisową z techniki WN). Miałem też nagrane z bliska zetknięcie się ślizgacza z siecią trakcyjną gdzie było ładnie widać, że zanim ślizgacz dotknął sieć powstała iskra. Jak tylko nadarzy się okazja to spróbuję ponownie to uwiecznić (poprzednie materiały padły ofiarą tego, że jeszcze nie potrafiłem się dobrze posługiwać kamerą…)
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Odp: Pantografy
« Odpowiedź #21 dnia: 30 Czerwca 2010, 20:25:16 »
Cytuj
Iskra faktycznie powstaje, przed dojściem ślizgacza do drutu oporność powietrza jest tak mała że następuje przepływ prądu w powietrzu (iskra).
W sumie tak. Nie pomyślałem. Można traktować dwa przewodniki o różnych potencjałach, oddzielone między sobą powietrzem, jako kondensator i jego przebicie.
http://www.elektrycywiejscy.irsep.org/downloads/podstawy-sklad.pdf
Ale to co ja pisałem, też jest prawdą, tylko dla niższych napięć np. 380 V.
Nie zdarzyło mi się, aby przy wkładaniu BMa powstał łuk, przy pewnym i mocnym ruchu. Natomisat przestrzegali mnie przed wyjęciem BM spod obciążenia. Nie odważyłem się tego zrobić, ale ponoć powstałby duży i niebezpieczny łuk.
Mozna tez to zauważyć kluczując np. wyłącznikiem światła, iż w momencie wyłączania powstaje łuk, natomiast przy włączaniu łuku brak.
Ja z reguły pracowałem na niskich napięciach (50 V) i iskra zawsze była, gdy obwód zostawał otwarty.
Poprostu łatwiej jest zjonizować powietrze, gdy odłegłość między przewodnikami rośnie od 0 wzwyż, niż na odwrót.