Autor Wątek:  Rozruch w EU07/ET22.  (Przeczytany 12600 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Szymoniak

  • Wiadomości: 317
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Rozruch w EU07/ET22.
« dnia: 26 Maja 2010, 22:46:38 »
Witam.
Chciałem zadać kilka pytań dot. rozruchu elektrowozów:
- Jak wygląda rozłożenie napędu w ET22 i EU/EP07? Czy jest to kolejno na pierwszy wózek, czy od razu na dwa? Pytam się o to ponieważ kiedyś od Mecha słyszałem że jak przesadzi się z rozruchem w byku to można podnieść jego czoło. Pisano mi już że to prosta fizyka, ale mam parę toków myśli "za" i "przeciw", które za sobą kolidują. Chciałem więc rozwiać wszelkie wątpliwości.
- Jak wygląda wysoki rozruch w EU07? W symulatorze na równoległym pokrętło wysokiego rozruchu "zeskakuje" i teraz pytam jaką mocą rozpędzać loka? x>400, czy 400< i więcej?

Pozdrawiam, szym13.

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 103
Odp: Rozruch w EU07/ET22.
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Maja 2010, 23:00:24 »
Cytuj
Pytam się o to ponieważ kiedyś od Mecha słyszałem że jak przesadzi się z rozruchem w byku to można podnieść jego czoło.
W pierwszej chwili na mojej twarzy pojawił się uśmiech (bez urazy dla mechanika).

Cytuj
Czy jest to kolejno na pierwszy wózek, czy od razu na dwa?
Od razu na 2, tylko w pierwszym połączeniu są one szeregowo, natomiast w drugim równolegle ze sobą połączone (EU07). W ET22 jest podobnie, tylko tam są silniki połączone w pierwszym połączeniu w 1 grupę wszystkie szeregowo, później 2 grupy po 3 silniki (szeregowo-równolegle), na końcu 3 grupy po 2 silniki.
http://www.transportszynowy.pl/epol2.GIF
Obrazek zaczerpnięty ze strony www.transportszynowy.pl

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Rozruch w EU07/ET22.
« Odpowiedź #2 dnia: 26 Maja 2010, 23:03:20 »
O ile pojazd jest sprawny, to wszystkie silniki. Co do podnoszenia czoła — działa to tak samo jak w przypadku samochodów: siła na kołach przesunięta względem środka ciężkości :)

Zeskakuje, bo jest to taka akcja maszynisty taka sama jak wyłączanie wszystkiego przy wyjściu z kabiny (uproszczenie).
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Szymoniak

  • Wiadomości: 317
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Rozruch w EU07/ET22.
« Odpowiedź #3 dnia: 26 Maja 2010, 23:10:57 »
O ile pojazd jest sprawny, to wszystkie silniki. Co do podnoszenia czoła — działa to tak samo jak w przypadku samochodów: siła na kołach przesunięta względem środka ciężkości :)
Aha. Czyli jest to możliwe. Choć dziwi mnie to bo przy napędzie na 2 wózki rozruch nie następuje w ciągu ułamka sekundy tylko żeby tam silniki dobrze wprawić w pracę to jakieś 3/4 sek.
Zeskakuje, bo jest to taka akcja maszynisty taka sama jak wyłączanie wszystkiego przy wyjściu z kabiny (uproszczenie).
Czyli jeśli mamy 14 pudeł na haku jadąc siódemką to nic nie zaradzimy na szybsze rozpędzanie?

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Rozruch w EU07/ET22.
« Odpowiedź #4 dnia: 26 Maja 2010, 23:26:30 »
Nawet jeśli jest to opóźnienie, to nie szkodzi — najwyżej zacznie się później (patrz dragstery, które potrafią dłuższą chwilę jechać na tylnej osi).

Tutaj byś musiał pytać specjalistów, czy są sposoby na lepsze przyspieszanie ;-)
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
Odp: Rozruch w EU07/ET22.
« Odpowiedź #5 dnia: 26 Maja 2010, 23:47:55 »
Żeby podnieść czoło byka, to obrót musiałby nastąpić wokół ostatniej osi tylnego wózka. Zatem silnik tej osi musiałby mieć na tyle dużą moc, aby pokonać grawitację "przyczepioną" do środka masy. Środek masy w lokomotywy jest mniej więcej na środku (bo kabiny na skrajach są puste, a w maszynowym większość żelastwa). Do tego moment obrotowy podnoszący musiałby być mniejszy niż siła tarcia między kołem a szyną (inaczej mamy poślizg, a nie podnoszenie). Zatem jakoś nie wierzę, że byk jest w stanie podnieść czoło o więcej, niż parę mm (na tyle, ile pozwalają układy łączące pudło z wózkami), a wynika to bardziej z bezwładności pudła, niż momentu obrotowego. No i tylko luzem oczywiście.

W przypadku dragsterów silnik i balasty skupione są z tyłu, najczęściej ZA tylną osią, a więc grawitacja pomaga podnieść pusty i lekki przód.
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Rozruch w EU07/ET22.
« Odpowiedź #6 dnia: 26 Maja 2010, 23:49:36 »
Czyli jeśli mamy 14 pudeł na haku jadąc siódemką to nic nie zaradzimy na szybsze rozpędzanie?

Im większy prąd rozruchu tym większe przyspieszenie, nic tu więcej nie wykombinujesz :) Pomijając już ograniczenia prądowe, dochodzą ograniczenia przyczepności kół do szyny.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Rozruch w EU07/ET22.
« Odpowiedź #7 dnia: 26 Maja 2010, 23:57:17 »
Teraz pozostaje pytanie, co miał na myśli maszynista mówiąc o podniesieniu czoła (jaką skalę zajwiska).

Taka uwaga na marginesie — oś obrotu nie musi być wokół ostatniej osi tylnego wózka. Przecież odsprężynowanie jest elastyczne (oczywiście w rozsądnych granicach :D), zatem równie dobrze może tył przysiąść.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Rozruch w EU07/ET22.
« Odpowiedź #8 dnia: 27 Maja 2010, 06:52:17 »
Przecież wiadomo że maszynista nie jechał z przednim wózkiem w powietrzu. Prawdopodobnie chodziło mu o to że odciążone osie wózka ślizgają się np. na mokrych szynach. Dlatego ktoś zrobił dostosowanie siły pociągowej do nacisku.

Offline kalapi

  • Wiadomości: 56
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Rozruch w EU07/ET22.
« Odpowiedź #9 dnia: 16 Czerwca 2010, 21:16:42 »
Jak wygląda wysoki rozruch w EU07? W symulatorze na równoległym pokrętło wysokiego rozruchu "zeskakuje" i teraz pytam jaką mocą rozpędzać loka? x>400, czy 400< i więcej
Ustawienie przełącznika na wysoki rozruch powoduje zablokowanie nadmiarowych silników trakcyjnych czyli można dawać powyżej 600A (średnio na tyle są ustawione nadmiarowe), lecz w tedy nie masz jazdy równoległej dlatego w symulatorze "zeskakuje", normalnie musisz sam przełączyć na niski. Co do amperażu przy rozpędzaniu dla silników trakcyjnych prądu stałego "im wyżej tym lepiej" wiadomo że trzeba robić to mądrze jak jest np: morko albo są liście to nie dasz za dużo bo zacznie rolować. Tak samo nie przejdziesz za szybko na drugi układ tylko będziesz musiał podciągnąć bokami, itd.


BTW co do podnoszenia się lokomotywy a jak by tak np na EU07 wyłączyć grupę silników pod drugą kabiną i zostawić te pod nami (na ET22 nie do zrobienia przez inne połączenie silników w grupy) plus 14 wagonów zahamowanych, lok odluźniona i dać ostro w kierat ? Teoretycznie wydaje się prawdobpodobne =]

REWIZOR
« Ostatnia zmiana: 16 Czerwca 2010, 23:27:27 wysłana przez REWIZOR »

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Rozruch w EU07/ET22.
« Odpowiedź #10 dnia: 16 Czerwca 2010, 22:33:33 »
Ustawienie przełącznika na wysoki rozruch powoduje zablokowanie nadmiarowych silników trakcyjnych
Blokowana jest tylko 'niska' część przekaźnika nadmiarowego.

BTW co do podnoszenia się lokomotywy a jak by tak np na EU07 wyłączyć grupę silników pod drugą kabiną i zostawić te pod nami (na ET22 nie do zrobienia przez inne połączenie silników w grupy) plus 14 wagonów zahamowanych, lok odluźniona i dać ostro w kierat ? Teoretycznie wydaje się prawdobodobne =]
EU07 z odłączoną parą silników rusza niczym ET22 i 3200 na haku - o lataniu możesz zapomnieć.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Rozruch w EU07/ET22.
« Odpowiedź #11 dnia: 16 Czerwca 2010, 22:56:13 »
Wpływ ciężaru ciągniętego przez lokomotywę wymagałby głębszego zastanowienia (czy punkt przyłożenia siły od wagonów - czyli sprzęg - jest poniżej czy powyżej środka ciężkości lokomotywy), ale ogólny mechanizm podnoszenia czoła przy ruszaniu (i opadania przy hamowaniu) wygląda wg mnie tak jak na załączonym obrazku. Tyczy się to oczywiście tak samo samochodów i innych pojazdów
Tak więc wydaje mi się, że włączanie bądź wyłączanie grup silników ma tylko taki wpływ, że zmniejsza wypadkową siłę działającą na pojazd, a zatem wpływa negatywnie na unoszenie czoła - myślę że nie zależy to od tego które silniki się wyłączy.

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Rozruch w EU07/ET22.
« Odpowiedź #12 dnia: 17 Czerwca 2010, 20:00:32 »
EU07 z odłączoną parą silników rusza niczym ET22 i 3200 na haku - o lataniu możesz zapomnieć.
To jeszcze nic, EP09 z odłączoną parą to dopiero jest muł (sama ma problemy jechać, a co dopiero z wagonami)

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Rozruch w EU07/ET22.
« Odpowiedź #13 dnia: 17 Czerwca 2010, 23:50:45 »
To jeszcze nic, EP09 z odłączoną parą to dopiero jest muł (sama ma problemy jechać, a co dopiero z wagonami)

No jest mulista, ale nie tak żeby nie móc składu pociągnąć...
« Ostatnia zmiana: 18 Czerwca 2010, 07:27:40 wysłana przez B L A D E »
Jak będę duży zostanę maszynistą!