To zależy od maksymalnego pochylenia na trasie, również od stanu hamulców. Z górki może uciągnąć nawet nieskończoną masę, ale niekoniecznie ją zahamuje. Moc lokomotywy potrzebna jest na pokonywanie oporów ruchu, jak również zwiększanie energii potencjalnej składu w polu grawitacyjnym. Lokomotywa nie działa jak winda, dla której znając moc silnika, przełożenia przekładni i wytrzymałość materiałów można wyliczyć maksymalną masę.
Piszesz tak ogólnikowo.
1. Przecież wiadomo, jak pociąg jedzie poziomo to siła grawitacji jest zero. Przy pochyleniu trasy lokomotywa musi pokonać siłę grawitacji, dopuszczalna masa brutto zależy od pochylenia trasy. Myślę, że w opisie trasy jest podawane nachylenie trasy i charakterystyki lokomotywy podają jaką masę brutto może ciągnąć przy danym nachyleniu.
2. Co to znaczy zależy od stanu hamulców? W dokumentacji podaje się stosunek masy hamującej do masy brutto, od tej wartości zależy dopuszczalna prędkość. Sumuje się masę brutto całego składu i masę hamującą hamującą całego składu. Następnie sprawdza, czy jest zgodna z dokumentacja.
W symulatorze można wyznaczyć masę brutto natomiast masy hamującej już nie. Każdy wagon ma przałącznik próżny/ładowny i podane masy hamujące a także masę przy której należy przełączyć. Symulator tego nie ma.
3. Pierwsza zasada dynamiki Newtona. Jeśli na ciało nie działaja żadne siły lub się równoważą. Ciało pozostaje w spoczynku lub porusza się ruchem jednostajnym.
Druga zasada dynamiki Newtona. Jeśli na ciało działa siła. Ciało porusza się ruchem przyspieszonym.
Lokomotywa musi mieć odpowiednią moc, aby uzyskać odpowiednie przyspieszenie. Łatwo to zauwazyć. Przy przyspieszeniu pobór prądu jest większy niż przy stałej prędkości.
4. Porównanie z winda nie jest najlepsze. Pociągi jeżdżą po szynach, trudno sobie wyobrazić pociąg jadący pionowo po szynach.
Elektrowóz ET22 może prowadzić pociągi towarowe o masie 2700 Mg z prędkością 80 km/h, natomiast składy o masie do 3150 Mg z prędkością 70 km/h. Można też zaprząc ciężki pociąg pasażerski, który przy masie 700 Mg może być ciągnięty z maksymalną prędkością konstrukcyjną elektrowozu wynoszącą 125 km/h. Maksymalna siła pociągowa 410 kN.
Elektrowóz EU07 może prowadzić pociągi w pasażerskie o masie brutto do 700 Mg z prędkością maksymalną 125 km/h lub lekkie pociągi towarowe o masie do 2000 Mg, z prędkością maksymalną 70 km/h. Maksymalna siła pociągowa 280 kN.
Tylko co to jest ta maksymalna siła pociągowa. Silnik z uwzglądnieniem przekładni tyle uciągnie, czy zostanie zerwany układ sprzęgowy.