To dystynkcje kolejowe :)
Niebieski kolor oznacza służbę mechaniczną (niektórzy niesłusznie nazywali ten kolor tylko ,,trakcyjny", gdyż nosili go również ,,wagonowcy"). Belki i tzw. gwoździe były złote, bądź srebrne w zależności od grupy. Dla przykładu: starszy maszynista nosił 2 złote belki i dwa złote gwoździe, mając 14-tą grupę. Maszynista z 13-tą grupą nosił dwie złote belki i jeden gwóźdź. Wychodzi więc na to, że: jedna belka oznaczała 6 grupę, natomiast jeden gwóźdź jako uzupełnienie jednej grupy.
Prezentowany mundur oznacza więc pracownika z 10-tą grupą (pomocnik z lat 90-tych?). Gościu odwrotnie przyszył dystynkcje. :D
Ale różnie z tym oznaczeniem bywało. W latach osiemdziesiątych XX w. maszyniści nosili mundur jak powyżej. W latach 90-tych nastąpiła zmiana grup na kolei (skok o 2 w górę), więc dodano jedną belkę i 1 gwoźdź w przypadku ,,maszynisty" (starsi dostali 2 gwoździe).
Inne oznaczenie było srebrnych oznaczeń: Jedna srebrna belka to prawdopodobnie były 4 grupy (konduktorzy mieli 8-mą grupę więc mieli jedną srebrną belkę i 4 gwoździe).
Najczęściej można było spotkać dystynkcje z kolorami:
czerwony - ruch
niebieski - mechaniczny
zielony - drogowy
pomarańczowy - srk i dalej już nie pamiętam.
Noszenie takich dystynkcji zostało zniesione w drugiej połowie w lat 90-tych. Za czasów PiS wprowadzono nieobowiązkowo nowe wzory dystynkcji z różowym otokiem, które w ogóle nie odnoszą się do kategorii pełnionej służby.
Uczniowie techników kolejowych nosili zimowe mundury kolejowe przez cały rok. Na marynarkach mieli naszyte dystynkcje z srebrnie wyszywanymi skrzydłami rodła kolejowego na czarnym polu, na którym naszyty był pasek z kolorem wydziału jak powyżej. Dystynkcje nie miały belek i gwoździ. Jedynym oznaczeniem ucznia była tzw. krokiewka, której ilość była zależna od aktualnej klasy. Do dnia dzisiejszego zachowałem wszystkie!
Polski film ,,Yesterday" z 1984r. jest właśnie historią maturzystów jednego z techników kolejowych.
Dla zaintersowanych:
http://www.youtube.com/watch?v=IjKXSajFB1o