Ankieta

Forma wspomagania

dowolna
21 (33.9%)
tabele
3 (4.8%)
program
38 (61.3%)

Głosów w sumie: 58

Autor Wątek:  Hamstwo — wspomaganie charakterystyk  (Przeczytany 10587 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 875
Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« dnia: 02 Lutego 2010, 21:15:10 »
Nazwa programu: Hamstwo.
Cel: wspomaganie pisania plików chk.
Zadania: liczenie przekładni hamulcowej, generowanie wpisów, proponowanie wartości.
Dane wejściowe: parametry hamulca (bez przekładni), masa hamująca.
Ogólna zasada działania: liczenie przekładni poprzez iteracyjne wyliczanie przybliżonej drogi hamowania.

W związku z brakiem dostępu do karty UIC 544-1 potrzebny jest własny program, który w sposób przybliżony będzie w stanie wyliczyć przekładnię hamulcową (BCM) na podstawie masy hamującej. W tym celu należy dokonać analizy dostępnych danych:
a) charakterystyki pojazdu wzorcowego,
b) tabele wymaganego procenta masy hamującej,
c) działanie czuwaka/SHP.
Jadący pojazd, który ma wymagany procent masy hamującej, musi być w stanie zahamować hamowaniem nagłym na odcinku od semafora do semafora (czyli na drodze hamowania), przy czym od chwili włączenia SHP do wdrożenia hamowania nagłego mija jeszcze 10 sekund, przez które pojazd porusza się z maksymalną prędkością.

Sam proces takiego hamowania można podzielić na dwie części: napełnianie i hamowanie właściwe. W czasie napełniania siłowniki napełniają się powietrzem i wywołują coraz większy nacisk klocków. Podczas hamowania właściwego ciśnienie ma cały czas największą możliwą wartość. Proces ten ma bardzo ważną cechę: skalowanie liniowe. Pojazd o 2 razy większej masie przebędzie 2 razy dłuższą drogę, przy tym samym nacisku klocków. W przypadku zmiany tarcia klocków zachodzi relacja odwrotna — 2 razy większe tarcie daje 2 razy mniejszą drogę. Z racji tego, że tarcie to iloczyn nacisku i współczynnika tarcia, nacisk by musiał być ponad 2 razy większy (przy czym część powyżej dwóch zależy w dużej mierze od konkretnej wartości nacisku).

Zatem można napisać tabelę hamowania:
napełnianiehamowanie
0tntn+th
vpvh0
0snlh=dn+sdh
O ile sdh (standardową drogę hamowania) można łatwo obliczyć z właściwości hamowania, o tyle wiele trudniejsze jest znalezienie prędkości na końcu napełniania vn, mając daną prędkość początkową vp i czas tn. Wynika to z tego, że współczynnik tarcia zmienia się ze względu na rosnący nacisk i malejącą prędkość. W przypadku krótkich czasów i niewielkich opóźnień hamowania można przyjąć, że współczynnik ten jest w przybliżeniu stały, a więc cały proces skaluje się liniowo z czasem — dwa razy dłuższy czas napełniania daje dwa razy większą różnicę vp-vn. Jednak w przypadku hamulca wolno działającego czas ten sięga ponad 20 sekund (czasem nawet dużo ponad), co oznacza dość znaczne różnice we współczynniku tarcia.
Na tę chwilę rozwiązaniem jest doliczanie poprawki około połowy różnicy wartości na początku i końcu. Problemem jest tylko to, że hiperbola jest wykresem funkcji wypukłej, a zatem taka prosta poprawka może być za duża. Z drugiej zaś strony, cały sposób liczenia powinien mieć błąd nie więcej niż 10%, zatem napełnianie nie powinno tutaj odstawać od normy.
Jeszcze innym sposobem jest wykonanie tabeli spadków prędkości dla kolejnych czasów napełniania (podobnie jak jest z drogą hamowania pojazdu wzorcowego od prędkości). Poza koniecznością wykonania wielu pomiarów na początku (co i tak będzie konieczne), powinno to dać najlepsze rezultaty.
Oczywistym jest, że podczas hamowania występują też inne siły hamujące, np. opór powietrza, jednak ich wpływ zawiera się w dokładności całej metody. Jednocześnie pominięcie ich, a więc jednocześnie wzmocnienie hamulców, będzie stanowić już pewien margines bezpieczeństwa.

Liczę na propozycje z rozwiązaniem problemu napełniania, które jednak nie będą stosowały skomplikowanych operacji matematycznych (np. całkowanie). Wiąże się to z tym, że nie zależy mi na wyciąganiu fizyki z symulatora i przeliczania jej bez wyświetlania sceny — program ma wspomagać tworzenie, a wielokrotne przeliczanie równań ruchu w celu znalezienia dobrej wartości będzie bardzo czasochłonne.
« Ostatnia zmiana: 02 Lutego 2010, 21:46:02 wysłana przez youBy »
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline libertyn89

  • Wiadomości: 2002
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #1 dnia: 02 Lutego 2010, 21:34:21 »
Wiąże się to z tym, że nie zależy mi na wyciąganiu fizyki z symulatora i przeliczania jej bez wyświetlania sceny — program ma wspomagać tworzenie, a wielokrotne przeliczanie równań ruchu w celu znalezienia dobrej wartości będzie bardzo czasochłonne.

Moze i czasochlonne, ale tutaj nie jest krytyczny czas wykonywania obliczen tylko wlasnie dokladny wynik — program wylicza go raz i mozemy go stosowac w pliku chk przez dlugie, dlugie lata.
Pozdrawiam, Karol

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 875
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #2 dnia: 02 Kwietnia 2010, 16:36:35 »
Problem został rozwiązany: masy hamujące są liczone tylko dla krótkiego czasu napełniania, zaś wyniki prób są normalizowane do wzorcowego czasu napełniania (4 sekundy) i przekładni hamulcowej w średnim stanie, pogody bezwietrznej i płaskiego odcinka toru.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 875
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #3 dnia: 15 Maja 2010, 16:26:45 »
W związku z pozyskaniem pewnych informacji można uznać, że prace koncepcyjne dobiegają (a raczej dobiegły końca). Teraz pozostaje ujęcie tego w całość. Można zrobić tabele, które będą zawierać różne zależności, albo napisać program, który będzie na bieżąco przeliczać parametry. W tym celu została zamieszczona ankieta.

Z pewnych względów tablice zostały wykonane wcześniej. Program powstanie w niedługim terminie.
« Ostatnia zmiana: 15 Maja 2010, 19:56:25 wysłana przez youBy »
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline surgeon

  • Wiadomości: 659
  • Zmierzły, opryskliwy, czepialski i mądrala :D
    • Zobacz profil
    • SCN
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #4 dnia: 15 Maja 2010, 20:30:54 »
Czyżby głosowanie poszło nie po myśli? :D
Ra: Ostatnio dochodzę do wniosku, że cybernetycznie to kura ma podobne skomplikowanie, co obecne komputery. A jest tańsza, zdrowsza, a jak się zepsuje, to wywalić na kompost można.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 875
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #5 dnia: 15 Maja 2010, 20:32:15 »
Nie. Tablice już miałem, zaś program trzeba napisać.

Jeśli ktoś chciałby się z nimi zapoznać: http://eu07.pl/userfiles/1007/Tablice_hamulcowe.rar
Wersja poprawiona, okazało się, że tablica B(N) zawiera za duże wartości: http://eu07.pl/userfiles/1007/Tablice_hamulcowe_1.rar
Okazało się, że poprawione tablice dalej zawierały błędy, tym razem w części N(i). Program został już napisany, więc chwilowo nie będę ich poprawiać.
« Ostatnia zmiana: 31 Maja 2010, 02:35:18 wysłana przez youBy »
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 875
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #6 dnia: 23 Czerwca 2010, 21:37:33 »
W związku pewnymi nieścisłościami w różnych źródłach, pilnie poszukuję numeru 8/1988 czasopisma „Trakcja i wagony”.
« Ostatnia zmiana: 24 Czerwca 2010, 18:27:04 wysłana przez youBy »
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #7 dnia: 24 Czerwca 2010, 19:08:29 »
Chyba oni http://zeus.krb.com.pl mogliby Ci pomóc. I jeżeli jest to ta sama grupa, co na pl.misc.kolej wysyła ocry z nickiem zeus04, to chyba nie ma co się zrażać datami w aktualnościach ;]

EDIT:
@youBy, o TO Ci chodziło? :)
« Ostatnia zmiana: 24 Czerwca 2010, 19:18:07 wysłana przez Quark-t »
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 875
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #8 dnia: 24 Czerwca 2010, 21:54:20 »
O rysunki do tego artykułu :D Już napisałem maila w tej sprawie.

Dostałem odpowiedź i rysunki, więc sprawa się rozwiązała. Teraz tylko pozostaje problem — czy naprawdę koniecznie muszę to symulować?
« Ostatnia zmiana: 25 Czerwca 2010, 12:57:43 wysłana przez youBy »
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #9 dnia: 25 Czerwca 2010, 12:59:10 »
A możesz nieco naświetlić sprawę?
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 875
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #10 dnia: 25 Czerwca 2010, 13:10:16 »
W skrócie? W kupie siła!

[Ostrzeżenie]Poniższe zapiski mogą wolbrzymiać istotę zjawiska, jednakże chodzi tutaj o jakość a nie ilość :)[/Ostrzeżenie]

Fabryka wyprodukowała serię 10 wagonów. Każdy z nich, hamowany pojedyńczo, jest zgodny z normą i zatrzymuje się na dystansie 450–480 metrów (λ=100% masy hamującej, S100 < 480m). Gdy weźmiemy dowolną trójkę (a jeszcze lepiej więcej wagonów), to taki skład zatrzyma się na 430–440 metrach. Pozytywną cechą tego zjawiska jest to, że przez to wagony mogą mieć słabsze hamulce pojedynczo (500–520 m), bo to skład ma się zatrzymać na 480 metrach.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #11 dnia: 25 Czerwca 2010, 16:56:48 »
A uwzględniłeś to że wagony nie hamują z tą samą siłą jednocześnie przecież prędkość fali hamowania jest wartością skończoną

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 875
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #12 dnia: 25 Czerwca 2010, 18:22:10 »
Misiek, przeczytaj artykuł — ja mówię, jak jest w rzeczywistości.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #13 dnia: 25 Czerwca 2010, 21:01:48 »
Dalej nie wiem o co chodzi artykuł jest o zwiększeniu nacisku na os co wiąże się z modyfikacja hamulca. To że trzeba zwiększyć przełożenie przekładni albo wstawiać podwójne klocki to czaje. Ale tych twoich obliczeń to nie. Ale dobra nie będę się tu kompromitował.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 875
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #14 dnia: 25 Czerwca 2010, 21:25:42 »
Widzisz… pierwsza część mówi o testach pojedynczych wagonów — gdzie uzyskano pewne wyniki, „sprzeczne z doświadczeniem”. W drugiej części mówi się o badaniach całych pociągów, gdzie droga hamowania okazuje się mniejsza. Oznacza to, że nie są potrzebne tak duże naciski, jak wyszło w pierwszej części.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #15 dnia: 25 Czerwca 2010, 21:39:39 »
A już czaje króliczku. A czego im tak wyszło ?

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6167
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 875
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #16 dnia: 25 Czerwca 2010, 21:54:53 »
No cóż, nie wiadomo do końca. Należy jednak rozumieć, że całe składy zachowują się normalnie, zaś pojedyncze wagony mają odchyłki od normy. Teraz moje pytanie jest takie: czy wyidealizować sytuację w MaSzynie i przyjąć, że pojedyncze pojazdy hamują, jak trzeba, czy babrać się z jakimiś dziwnymi zależnościami?
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #17 dnia: 25 Czerwca 2010, 22:04:38 »
Moim zdaniem można przyjąć pewne uproszczenie -przynajmniej w chwili obecnej. Na upartego gdybyś chciał się bawić w inne zależności to byś się bardzo narobił. Wypadałoby uwzględnić siły powstające podczas nabiegania na siebie wagonów przy hamowaniu, plus inne opory wynikające z niespokojności jazdy itd. W tym momencie można sobie z tym dać spokój -ale to tylko moje skromne zdanie.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #18 dnia: 25 Czerwca 2010, 22:10:17 »
Ja też uważam że nie ma się co bawić w taką dokładność. Nikt podczas jazdy w maszynie nie zauważy  takiej różnicy. Przecież podczas normalnej jazdy pociągiem nie osiągnie się takiej powtarzalności wyników jak na testach .

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Hamstwo — wspomaganie charakterystyk
« Odpowiedź #19 dnia: 26 Czerwca 2010, 22:21:48 »
Ew. odchyłki wprowadzić jaką skumulowaną zmienną losową.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...