Autor Wątek:  UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona  (Przeczytany 8915 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« dnia: 06 Stycznia 2010, 09:05:07 »
Jak dowiedział się Rynek Kolejowy, w dniu 5 stycznia, prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzję, na mocy której w trybie natychmiastowym, zabronił eksploatacji w trakcji wielokrotnej składów ED74 (Bydgostia), kursujących na codzień w relacji Warszawa Wschodnia - Łódź Fabryczna.

Decyzja została podjęta po otrzymaniu informacji o rozpięciu się sprzęgu automatycznego, bez efektu samoczynnego hamowania składów ED74-005 i ED74-012, eksploatowanych w trakcji podwójnej.

"Wznowienie eksploatacji w trakcji wielokrotnej pojazdów ED74, może nastąpić po wyjaśnieniu okoliczności i przyczyn zaistnienia wyżej wymienionych zdarzeń i przedstawieniu dokumentów świadczących o ich wyeliminowaniu" - czytamy w piśmie prezesa UTK skierowanym m.in. do prezesa PKP Intercity Krzysztofa Celińskiego.

W związku z tą sprawą, pismo do prezesa PKP Intercity skierowali także przedstawiciele Związku Zawodowego Maszynistów w Polsce. Ich zdaniem, opisana powyżej sytuacja, czyli "samoczynne rozpinanie sprzęgów w składach ED74, może wynikać m.in. na skutek uszkodzeń mechanicznych, powodowanych przez używanie do przeciągania składów, lokomotywy SM42 z niewłaściwym pół sprzęgiem, innym niż na ED74. Pół sprzęg zawieszony na SM42, oprócz tego, że jest innego typu, to na dodatek jest zawieszony na wysokości około 20 cm poniżej niż powinien być umieszczony".

Żródło: http://www.rynek-kolejowy.pl/
Poniżej zamieszczam także pismo UTK oraz ZZM oba w formacie pdf.
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« Odpowiedź #1 dnia: 06 Stycznia 2010, 09:38:34 »
Nie podano daty wydarzenia i jakie były konsekwencje. Nie podano też, czy była to jazda manewrowa czy rozkładowa.
Mam zamiłowanie do fotografowania sprzęgów, ten też był pod kontrolą.

Offline tfrankow

  • Wiadomości: 10
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« Odpowiedź #2 dnia: 06 Stycznia 2010, 22:15:55 »
Prawdopodobnie zawinil sterownik. W trakcie ruszania rozpinal sklady. Rzeczywiscie drugi sklad nie hamowal, na szczescie nie zdazyl ruszyc...

Offline Skiv

  • Wiadomości: 50
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« Odpowiedź #3 dnia: 07 Stycznia 2010, 17:07:18 »
Tia, wlasnie sluchalem wiadomosci. Zawiodl sterownik, tylko ze odpiac sklad moze sie tylko w trakcie ruszania, nigdy podczac jazdy skladu.
Ciekawe naprawde. Chca poscic zwykle osobowe wagony w godzinach szczytu, a poznymi porami pojedyncze ED74

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« Odpowiedź #4 dnia: 07 Stycznia 2010, 17:17:36 »
Na czeskim XP te sterowniki? Bywa po zmianie kabiny że nie widzi drugiego składu.

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« Odpowiedź #6 dnia: 07 Stycznia 2010, 20:39:41 »
http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,7429372,Na_stacji_zostala_polowa_pociagu__Wagony_sie_odczepily.html?skad=rss
Po pierwsze wcale nie wycofali tylko zabronili trakcji wielokrotnej.
Cytuj
Odjeżdżając z dworca Warszawa Wschodnia maszynista nagle zauważył, że ciągnie tylko połowę pociągu. Jeden człon odczepił się od składu i został na stacji
Wynika z tego że część pociągu wyjechała ze stacji a tak naprawdę ujechał on tylko kilka metrów.
Pisamaki...jak zwykle koloryzują żeby zrobić większą sensacje...
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline Dolmio89

  • Wiadomości: 1185
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« Odpowiedź #7 dnia: 07 Stycznia 2010, 21:46:40 »
Ogólnie bełkot, sprzeczne i nieprecyzyjne informacje, mylenie pojęć, słownictwo na poziomie opóźnionego gimnazjalisty.
Cytuj
maszynista nagle zauważył, że ciągnie tylko połowę pociągu
Było mu lżej i zauważył że mniej się poci? Nie można było napisać "prowadzi" czy nawet "kieruje"?
Cytuj
wycofać z torów wszystkie pojazdy tego typu
Cytuj
na tory wyjadą pojedyncze pociągi ED 74
To jak to w końcu będzie?
Cytuj
automatycznych łączeń
To dopiero ciekawy słowny wynalazek.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« Odpowiedź #8 dnia: 08 Stycznia 2010, 10:02:36 »
Dziwne. Na załączonych powyżej zdjęciach nie widziałem aby ED 74 był podłączony na przewód główny hamulcowy osobnym sprzęgiem pneumatycznym. Rozerwanie pociągu powinno spowodować przerwę w przewodzie głównym i reakcję hamulca samoczynnego w obydwu członach.
 Proszę sobie darować takie podpisy, następnym razem pogniewamy się.

REWIZOR
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« Odpowiedź #9 dnia: 08 Stycznia 2010, 17:19:22 »
Zobacz sobie budowę sprzęgu scharfenberga w ED74.
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline Mytnik

  • Wiadomości: 576
  • Administrator
    • Zobacz profil
    • Mój kanał na YT
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« Odpowiedź #10 dnia: 09 Stycznia 2010, 21:18:05 »
Jak podaje portal pkp.pl ED74 w trakcji wielokrotnej wracają na szlak.
http://pkp.pl/node/3372

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« Odpowiedź #11 dnia: 10 Stycznia 2010, 08:07:33 »
Ale gdyby sprzęg został rozerwany (a nie rozpięty przez wadliwie działającą elektronikę) to wtedy hamulec zadziała bo mechanizm nie zamyka zaworów powietrznych w sprzęgu.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« Odpowiedź #12 dnia: 10 Stycznia 2010, 20:45:20 »
Oj obawiam się, że te zaworki po prostu zostały zamknięte podczas rozerwania. Swoją drogą, to przeczy idei hamulca samoczynnego. Uważam, że najrozsądniejsze byłoby połączenie pneumatyczne hamulca zasadniczego na tradycyjny sprzęg UIC-owski. Przynajmniej niezawodny. Czyżby PESA odwaliła, ,lipę"?
« Ostatnia zmiana: 10 Stycznia 2010, 21:13:17 wysłana przez EU40 »
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline MuNiO

  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« Odpowiedź #13 dnia: 11 Stycznia 2010, 08:34:29 »
Oj obawiam się, że te zaworki po prostu zostały zamknięte podczas rozerwania. Swoją drogą, to przeczy idei hamulca samoczynnego. Uważam, że najrozsądniejsze byłoby połączenie pneumatyczne hamulca zasadniczego na tradycyjny sprzęg UIC-owski. Przynajmniej niezawodny. Czyżby PESA odwaliła,, lipę"?

Czytaj uważnie ze zrozumieniem. Sprzęg został rozłączony przez sterownik - nie było żadnego rozerwania.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« Odpowiedź #14 dnia: 11 Stycznia 2010, 15:59:02 »
Dokładnie. W sprzęgu jest taki mechanizm, który podczas rozłączania zamyka przewody. Gdyby sprzęg został rozerwany  (bo z tego co rozumiem tu po prostu go wadliwa elektronika rozłączyła) to wtedy hamowanie by było bo kurki nie zostały by zamknięte przez mechanizm ryglujący.

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« Odpowiedź #15 dnia: 12 Stycznia 2010, 13:31:03 »
Przeczytałem uważnie i znam sprawę. Nie nastąpiło rozerwanie tylko rozłączenie i co z tego?
W takim wypadku zaworki nie powinny być uzależnione od sterownika a skoro tak jest nasuwa się pytanie, czy nie jest to błędem konstrukcyjnym. Jeszcze raz powtarzam, że hamulec pneumatyczny powinien być hamulcem samoczynnym, czyli zadziałać samoczynnie bez udziału człowieka właśnie w takich sytuacjach jak ta.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« Odpowiedź #16 dnia: 12 Stycznia 2010, 13:56:38 »
...Nie nastąpiło rozerwanie tylko rozłączenie i co z tego?
W takim wypadku zaworki nie powinny być uzależnione od sterownika a skoro tak jest nasuwa się pytanie, czy nie jest to błędem konstrukcyjnym. Jeszcze raz powtarzam, że hamulec pneumatyczny powinien być hamulcem samoczynnym, czyli zadziałać samoczynnie bez udziału człowieka właśnie w takich sytuacjach jak ta.
Róznica jest zasadnicza, takie polecenie wydał komputer(sterownik) bez zgody człowieka (być może był błąd człowieka). Sterownik zamyka zawory i odpina składy mechanicznie, na monitorze w kabinie maszynisty pokazuje się odpowiedni komunikat (być może uszedł uwadze). Nie wyobrażam sobie  by sterownik rozłączał składy dopiero po zamknięciu zaworów przez człowieka, to kłóci się z ideą automatyzacji. Sprzęg w ED74 jest zaopatrzony w zawory ręczne na przewodach. Hamulec pneumatyczny powinien być samoczynny jak piszesz, ale tylko w sytuacjach ściśle określonych. Ta sytuacja do takiej się nie zalicza. Sterownik odcina zawory separując jednostki po czym rozpina skład mechanicznie. Wszystko według procedury, problem w tym czemu sterownik wykonał takie polecenie. Gdyby skład rozerwał się mechanicznie z PG zostaje uwolnione powietrze wywołując hamowanie samoczynne. Tym razem nie było takiej sytuacji. Nie znamy i nie poznamy wyników śledztwa w tej sprawie, jak dla mnie ktoś mógł popełnić błąd w procedurach uruchomienia składu po zmianie czoła i za późno się spostrzegł.

Offline Skiv

  • Wiadomości: 50
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: UTK: Jazda ED74 w trakcji wielokrotnej zabroniona
« Odpowiedź #17 dnia: 12 Stycznia 2010, 13:56:53 »
http://lodz.naszemiasto.pl/artykul/286331,pesy-do-warszawy-znow-jezdza-parami,id,t.html
Cytuj
Na wszelki wypadek w doczepionym składzie będzie jeździł rezerwowy maszynista. Po co? Na wypadek gdyby znów połączone składy rozłączyły się podczas jazdy.