Autor Wątek:  Odskakiwanie manipulatorów  (Przeczytany 25097 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #30 dnia: 02 Marca 2015, 20:24:53 »
Czyli można założyć, że obsługując ezt używa się tylko manipulatora od siły, a "kran" tylko w przypadkach awaryjnych? A jak wygląda to na lokach?
Zastanawiam się czy nie zrobić tak, że użycie + / - automatycznie przełącza na pozycję stabilną utrzymania siły przyspieszenia a użycie standardowych klawiszy od hamulców na pozycję dotyczącą hamowania.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6131
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 812
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #31 dnia: 02 Marca 2015, 20:46:00 »
Czyli można założyć, że obsługując ezt używa się tylko manipulatora od siły, a "kran" tylko w przypadkach awaryjnych?
Zasadniczo tak. Niektóre ezt (np. turbokible) mają oddzielny manipulator od siły (potencjometryczny) i oddzielny manipulator od hamulców (wielopozycyjny) z przełącznikiem wyboru trybu hamowania.

A jak wygląda to na lokach?
To najlepiej może opisać biovital1 i AtapiCl.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline maacius

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 594
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #32 dnia: 02 Marca 2015, 21:30:58 »
Czyli można założyć, że obsługując ezt używa się tylko manipulatora od siły, a "kran" tylko w przypadkach awaryjnych? A jak wygląda to na lokach?
Nie koniecznie. Np na Pendolino mamy to rozdzielone. Manipulatorem tylko zadajemy siłę pociągową a kranem hamujemy. Jeżeli chodzi o lokomotywy w większości przypadków są 4 manipulatory - tempomat, siła pociągowa, hamulec zespolony, hamulec dodatkowy.

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #33 dnia: 03 Marca 2015, 07:55:28 »
Czyli jak rozumiem bezproblemowo możemy założyć, że używamy schematu tak jak obecnie:
+ / - do zadawania siły pociągowej, brak użycia = powrót do pozycji stabilnej,
9 / 3 (dobrze pamiętam? już dawno nie jechałem) do zadawania siły hamującej, brak użycia to powrót pozycji stabilnej.

Nie wiem do czego służy pozycja neutralna (trzeba ustawić, żeby wyłączyć loka?).
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5904
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 429
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #34 dnia: 03 Marca 2015, 09:52:43 »
Wydawalo mi sie, ze<>bylo paru zwolennikow sterowania mysza. Przepadli, tez jestem za sterowaniem   +/- i 3/9. W ten sposob nie bedzie rozdzwieku z pozostalymi pojazdami.
« Ostatnia zmiana: 04 Marca 2015, 08:05:10 wysłana przez Sawi »

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #35 dnia: 03 Marca 2015, 11:26:12 »
Odpiąć sterowanie od konkretnych klawiszy i niech użytkownicy sami sobie ustawiają jak im pasuje. Zniknie przy okazji problem "bo nie mam numpada w lapie". Konfigurację przenieść do startera i zapisywać w plików konfiguracyjnych pojazdów.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #36 dnia: 03 Marca 2015, 13:36:03 »
Zawsze można kupić tanią klawę do laptopa lub samego numpada ;)

I jeszcze jedno: tempomat może być pod "/" lub "*".
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #37 dnia: 04 Marca 2015, 00:32:56 »
To wytłumaczcie jak to jest. Jest manipulator od sterowania mocą silników, nim bardziej przesuniemy, jest większa moc. Drugi manipulator jest od hamulca, przy szybkości poniżej 30km/godz. działa jako pneumatyczny. Poniżej 30km/godz. hamulec ED jest mało skuteczny. Przeglądałem "System Sterowania i Diagnostyki lokomotywy ET22 201Em" Tam maszynista wprowadza: prędkość maksymalną, masę składu, długość składu, ustawienie hamulca, rodzaj sterowania: prędkością, mocą, pozycjami. Przy tym nie musi być sterowanie kompatybilne wstecz z EU07. Dlaczego nie włączać pewne urządzenia myszką. Wykorzystać do sterowania kółko w myszy, jest nie wykorzystane.

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #38 dnia: 04 Marca 2015, 07:59:13 »
Ja myślę, że przeciwwskazania są dwa:
- trzeba będzie oddzielić poruszanie kamerą przez myszkę dla specyficznego taboru jeśli mamy myszką obsługiwać kabinę, więc musi pojawić się kursor
- jeśli dobrze pamiętam w MSTS można było sterować i myszką i klawiaturą i szczerze myszka była bardzo nieprecyzyjna w tej kwestii, choćby dlatego że ciężko jest osiągnąć pożądaną pozycję
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline hanys

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2402
    • Zobacz profil
    • Trainz Download Center
  • Otrzymane polubienia: 942
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #39 dnia: 06 Marca 2015, 20:53:57 »
Czemu wy porównujecie wgl. sterowanie w MSTS? Tam nie ma modeli animowanych, tylko tam jest po prostu zdjęcie kabiny lokomotywy i prowizoryczne animacje przełączników, nastawników etc.

Nie lepiej porównać do Trainz? Gdzie jest kabina w pełni wymodelowana, sterowanie myszką i klawiaturą, obracanie kamery na klawiszach bądź prawym przyciskiem myszy. Taki układ jest najlepszy dla wszelakich symulatorów i się to sprawdza. Co za problem zmienić funkcję obracania kamery z przyciśniętym prawym przyciskiem myszy oraz na klawiaturze analogiczne strzałki  ruch do przodu/tyłu, strzałka lewa/prawa obracanie kamery w lewo/prawo? Ja nie widzę w tym żadnego problemu.

Wiem, że temat był już wałkowany i nic z tego nie wyszło, ale proponuję się zastanowić na tym rozwiązaniem, daje to wiele nowych funkcji naszej MaSzynie. Chociażby ręczne otwieranie okien, wejście do maszynowni przez otwarcie drzwi, bądź np. otwieranie za plecami jakiś szaf z hebelkami albo coś innego. Nie koniecznie uruchamianie funkcji przełączania wszystkiego muszką ma nawiązywać do pełnej kontroli nad prowadzeniem pojazdu. A możliwość przełączenia hebla albo głupie otwarcie okna można spokojnie zrobić myszką, nie koniecznie kombinacją klawiszów. Przecież i tak pełna kontrola nad lokomotywą jest na klawiszach, a dodanie funkcji myszy niczego nie zepsuje, a może ułatwić przecież realność prowadzenia lokomotywy. W dodatku inaczej się odbiera uruchamianie loka z myszki a z klawiatury. Włączanie lokomotywy klawiszami jest najprostszą rzeczą jaką może być. A może by tak udoskonalić i kto chce to niech sobie robi na klawiszach a kto chce bardziej realnie to niech ręcznie przestawia aku, panty i etc?
« Ostatnia zmiana: 06 Marca 2015, 21:05:43 wysłana przez hanys »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6112
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 34
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #40 dnia: 06 Marca 2015, 21:01:53 »
Ja bym proponował wprowadzić sterowanie potencjometryczne (wielopozycyjne). Na osi potencjometru można by dodatkowo mocować kształtki zależne od typu taboru, dzięki którym uzyskiwało by się własności mechaniczne typu powrót na pozycję stabilną albo wyczuwanie pozycji.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6131
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 812
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #41 dnia: 19 Marca 2015, 20:33:09 »
Po przejrzeniu wątku i spokojnym przemyśleniu proponuję na chwilę obecną sterowanie elfem wg tablicy przejść z załącznika. Do tego zamieszczam program, który obrazuje działanie takiego sterowania (należy wrzucić do głównego katalogu z symulatorem).


A co to ma wspólnego z odskakiwaniem?…

« Ostatnia zmiana: 19 Marca 2015, 21:32:01 wysłana przez Sawi »
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Stele

  • Wydział Repozytorium
  • Administrator
  • Wiadomości: 10106
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2592
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #42 dnia: 19 Marca 2015, 21:53:05 »
No i fajno. Nagły ma być tak wolny czy to kwestia taktowania w tym programiku?
Mój kanał youtube

Offline klimczok_mk

  • Wiadomości: 1308
  • tester
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #43 dnia: 20 Marca 2015, 09:40:19 »
Również jak dla mnie sterowanie może być. Nie jest mocno skomplikowane. Po prostu jest wszystko jasne i chyba wszyscy skumają zasady sterowania.

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #44 dnia: 20 Marca 2015, 11:40:33 »
Patrząc tylko na tabelę przejść ma jedną wątpliwość. Po wciśnięciu plusa jeśli jest w pozycji 2 dodajemy moc, ale jeśli jesteśmy w pozycji 3 to przechodzimy na 2. Czy to tak jest specjalnie zrobione? Czy pozycja 2 oznacza luzowanie do końca w momencie jeśli z pozycji 3 przejdziemy plusem a nie klawiszem 7? Dla mnie oczekiwaną wersją byłoby, że plus zawsze oznacza przejście na pozycję 1 i program sam już obsługuję resztę automatyki.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline Stele

  • Wydział Repozytorium
  • Administrator
  • Wiadomości: 10106
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2592
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #45 dnia: 20 Marca 2015, 11:55:22 »
Teraz na pozycjach hamowania plus zmniejsza siłę hamowania. Jeśli w rzeczywistości jest to na jednej dźwigni, to wydaje się to być najwierniejszym odwzorowaniem. Przytrzymać sekundę by przejść w zakres silnikowy nie problem, a animacja będzie płynniejsza.
Mój kanał youtube

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #46 dnia: 20 Marca 2015, 12:02:37 »
Z tego co widzę, to minusem nie hamujesz, tylko 3-7. Tutaj bardziej mi chodzi o to, że żeby dodać mocy musisz wejść dwa razy plusem. Najpierw wychodzisz z trybu hamowania a potem zaczynasz dodawać mocy. Chociaż z drugiej strony to raczej nie będzie większy problem.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6131
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 812
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #47 dnia: 20 Marca 2015, 12:17:01 »
No i fajno. Nagły ma być tak wolny czy to kwestia taktowania w tym programiku?
Stałe czasowe są zrobione jakkolwiek.

Patrząc tylko na tabelę przejść ma jedną wątpliwość. Po wciśnięciu plusa jeśli jest w pozycji 2 dodajemy moc, ale jeśli jesteśmy w pozycji 3 to przechodzimy na 2. Czy to tak jest specjalnie zrobione? Czy pozycja 2 oznacza luzowanie do końca w momencie jeśli z pozycji 3 przejdziemy plusem a nie klawiszem 7? Dla mnie oczekiwaną wersją byłoby, że plus zawsze oznacza przejście na pozycję 1 i program sam już obsługuję resztę automatyki.
Tak. Tak. Pamiętaj, że pozycja 3 to również pozycja zmniejszania napędu i wydaje mi się, że przerywanie zmniejszania napędu klawiszem Num+ będzie dosyć intuicyjne.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #48 dnia: 20 Marca 2015, 12:32:17 »
Hmm... No tak, ale jeśli pozycja 3 osiągana z 2 jest niestabilna to puszczenie minusa powinno nam dać pozycję 2. W tym momencie przejście z pozycji 2 na 3 przy użyciu Num3 powinno powodować zmianę trybu pracy tj. z utrzymania napędu na utrzymanie siły hamowania. Dobrze to rozumiem?
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6131
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 812
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #49 dnia: 20 Marca 2015, 12:55:19 »
Nie ma rozróżnienia.
1 – zwiększanie siły pociągowej – niestabilna, powrót do 2,
2 – utrzymanie siły pociągowej, zmniejszanie siły hamowania – stabilna,
3 – zmniejszanie siły pociągowej, utrzymanie siły hamowania – stabilna,
4 – zwiększanie siły hamowania – niestabilna, powrót do 3,
5 – hamowanie nagłe – stabilna.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline firleju

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1588
  • bawię się (w) exe...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 120
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #50 dnia: 20 Marca 2015, 15:17:14 »
No właśnie tego mi brakowało. Teraz już jasne. Dzięki.
Skrypty do Blendera dostępne tutaj
W miarę aktualne wiki EXE wiki.eu07.es

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5904
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 429
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #51 dnia: 20 Marca 2015, 23:25:52 »
Przyciski 1 i 7 to zwykle hamulec pomocniczy, czemu więc taki wybór? Można było zostawić 3 i 9. Oczywiście można się przyzwyczaić. Po paru kliknięciach hamowanie i przyspieszanie jest bajecznie proste.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6131
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 812
Odp: Odskakiwanie manipulatorów
« Odpowiedź #52 dnia: 21 Marca 2015, 07:56:59 »
Hamulec ep+ed jest hamulcem dodatkowym, klawisze 9 i 3 zostaną do obsługi hamulca pneumatycznego.


Dodano 15-03-15 20:58
Dorzucam poprawionego Elfa, w którym brakowało pozycji hamowania pełnego (Num1 + Num-) oraz obiecanego TRAXXa wraz z odpowiednimi tabelkami.
« Ostatnia zmiana: 25 Marca 2015, 20:58:14 wysłana przez youBy »
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.