Autor Wątek:  Budowa parowozu.  (Przeczytany 37022 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #30 dnia: 17 Lutego 2009, 07:41:55 »
1. inżektor ssący zawór do jego sterowania 2.Dźwignie zasów odmulających przedniej i tylnej 3. Zawory zakrapiacza dymnicy popielnika i do węża ,którym można polewać różne miejsca 4. prawdopodobnie dźwignia sterowania klapami popielnika(nie jetem pewien jest toche w dziwnym miejscu) 5. zawory podcylindrowe 6 i 7. to zawory sterowania inżektorem pod budką. W tej okolicy powinien być jeszcze zawór piasecznicy i odluźniacz hamulca.

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #31 dnia: 17 Lutego 2009, 12:13:51 »
Dzięki MichałŁ za opis ale nie rozumiem pewnych rzeczy:
1. Po co jest tyle inżektorów. (ten "duży", ssący to jest główny zawór do innych czy główny do wtryskiwania do kotła?)
2. Dźwignie zasów odmulających przedniej i tylnej ->co to jest i po co?
3. Po co się zakrapia?
6 i 7. A czemu ten inżektor znajduje się pod budką?
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #32 dnia: 17 Lutego 2009, 14:22:38 »
ad 1
Przepisy i "życie" wymaga, aby były 2 urządzenia do zasilania kotła wodą, ponieważ jedno z nich może ulec uszkodzeniu i jak  było tylko jedne to trzeba by wygaszać kocioł (uszkodzenie inżektorów, bywają prozaiczne np. zatkanie bądź obrośniecie jednej z dysz kamieniem kotłowym lub przegrzanie inżektora), stosowane są rożne systemy zasilania kotła np. 1 inżektor ssący na parę świeżą (ten w kabinie). 2 inżektor na parę wykorzystaną ten (pod kabiną - nie ma możliwości zassać wody). 3 pompy wodne z podgrzewaczem np na TY246

ad 2 Na parowozie są dwa odmulacze przedni i tylny, ich zadaniem jest spuszczanie wytrąconego kamienia wodnego z kotła, który się osadza na dnie kotła, a który powoduje niekorzystne zjawiska cieplne w ścianach, oraz "zasolenie" wody co zwiększa możliwość pienienia wody i porywania jej z kotła.

ad 3 Ponieważ popiół i cząstki palącego się węgla spadają do popielnika (czasami też żużel), a mają one wysoką temperaturę i mogą powodować pożary, a przede wszystkim przegrzanie popielnika i jego uszkodzenia. W dymnicy zakrapiacze służą do niedopuszczenia zapalenia się pyłu węglowego, sadzy która w niej osiada. (pył węglowy jest porywany z paleniska przez ciąg przelatuje przez płomienice i płomieniówki, osiada on w dymnicy głównie na siatce przeciw iskiernej, gdzie może się dalej palić.

Pozdrawiam Ryszard

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #33 dnia: 17 Lutego 2009, 15:24:34 »
Do tego według przepisów kocioł musi być wyposażony jeszcze w dwa zawory bezpieczeństwa oraz w dwa niezależne urządzenia do pomiaru poziomu wody (np 2 wodowskazy lub wodowskaz i kurki probiercze) do tego powinien mieć umieszczone trwale na kotle (zwykle jest to tabliczka) z oznaczeniem najniższego dopuszczalnego poziomu wody. Do tego w parowozach montuje się 2 albo 3 korki topliwe, które przy za małym poziomie wody topią się i i wpuszczają pare i drobiny wody do paleniska gaszać ogień zapobiegając wybuchowi ( podobno po wytopieniu korków topliwych maszynista był oddawany pod prokuratora )

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #34 dnia: 17 Lutego 2009, 15:50:08 »
Dziękuję Wam za wytłumaczenie.
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #35 dnia: 17 Lutego 2009, 16:20:47 »
(zwykle jest to tabliczka) z oznaczeniem najniższego dopuszczalnego poziomu wody. 

Tabliczka, ta musi być trwale przymocowana do kotła, stan minimalny to ok 10-15 cm wody nad najwyższym punktem sklepienia skrzyni ogniowej.

A z tym
 
które przy za małym poziomie wody topią się i i wpuszczają pare i drobiny wody do paleniska gaszać ogień zapobiegając wybuchowi
sie nie zgodzę, korki się wytapiają w momencie odsłonięcia podniebienia, para wydobywająca się z w/w korków powoduje głośny szum, który jest słyszalny nawet podczas jazdy parowozu, jest to sygnał że podniebienie zostało odsłonięte i wtedy natychmiast trzeba usunąć ogień z paleniska. Broń boże nie wolno zasilać wodą wtedy kotła, gdyż spowoduje to wybuch. Po wytopieniu korków parowóz musi zostać poddany przeglądowi i pomiarom skrzyni ogniowej, żeby oszacować szkody (zwłaszcza odkształcenia), maszynista który do tego dopuścił, miał bardzo duże nieprzyjemności (często był na długi czas odsuwany od jazdy).

Obnizenie poziomy wody powstaje najczęściej przez :
- nieuwagę obsługi
- słabą znajomośc szlaku (zwłaszcza z górkami - ucieczka wody do przodu parowozu) - osobiście widziałem jak w parowozie Ty2 gdzie było wody ponad górną granice szkła wodowskazowego po przejechaniu wzniesienia woda opadła do ok 5-10 cm szkła.
- zarośniecie, zatkanie kamieniem otworów z kotła do szkła wodowskazowego (wtedy pokazuje pozorny stan wody) - wynika ono z niedbałej obsługi parowozu.


Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #36 dnia: 17 Lutego 2009, 23:30:40 »
Proszę zwrócić że (według tego filmiku http://www.skansen.koti.pl/video/opisbudkiTy2.mpg) tutaj są koło siebie 3 inżektory; 1.-ssący, a po prawej stronie budki do sterowania pod budką. A 2 i 3? To jak jest tyle inżektorów to który jest "główny"?

Opis rysunku:
1. Inżektor ssący
2. Inżektor mały strumyk
3. Inżektor większy
4. Dmuchawka
5. Turbina
6. Ogrzewanie
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #37 dnia: 18 Lutego 2009, 14:30:06 »
Zawory 2 i 3 to nie inżektory tylko zawory które doprowadzają parę do inżektorów można nimi całkiem odciąć inżektory. Tu uprzedzam pytanie że do inżektora na parę odlotowa doprowadza się parę świeżą żeby można go było uruchomić kiedy nie ma pary odlotowej.
Co do tego który jest główny to oba są główne gdyż każdy musi mieć wystarczającą wydajność aby zasilać kocioł przy pełnej wydajności.

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #38 dnia: 18 Lutego 2009, 14:38:27 »
Cytuj
do inżektora na parę odlotowa
A który to jest?
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #39 dnia: 18 Lutego 2009, 15:08:39 »
Ten pod budką

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #40 dnia: 18 Lutego 2009, 16:30:04 »
Dobra, a po co są 2 różne zawory (duży i mały według filmiku opisbudkiTy2.mpg) doprowadzające parę do inżektorów, a czemu nie 2 takie same (czyli np. duży i duży)?
« Ostatnia zmiana: 18 Lutego 2009, 17:35:14 wysłana przez lukasz_cmg »
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #41 dnia: 18 Lutego 2009, 16:42:01 »
Co rozumiesz przez pojęcie "dwa różne" i "dwa takie same" zawory?
Jeżeli dobrze się domyśliłem, to chodzi Ci o przypadek, czemu na rurze z parą odlotową nie ma jednego zaworu. Jak zamontujesz jeden wspólny zawór przed oboma inżektorami, to odetniesz oby dwa. A tak masz możliwość regulacji który działa a który nie.
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #42 dnia: 18 Lutego 2009, 18:31:32 »
Zawory 2 i 3 to nie inżektory tylko zawory które doprowadzają parę do inżektorów można nimi całkiem odciąć inżektory. Tu uprzedzam pytanie że do inżektora na parę odlotowa doprowadza się parę świeżą żeby można go było uruchomić kiedy nie ma pary odlotowej.
Co do tego który jest główny to oba są główne gdyż każdy musi mieć wystarczającą wydajność aby zasilać kocioł przy pełnej wydajności.

Tak dla ścisłości para świeża jest też parą wspomagającą gdyż sama para odlotowa nie jest wstanie rozpędzić wody do potrzebnego ciśnienia, a przez to że wykorzystuje się parę odlotową zmniejsza się zużycie pary świeżej

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #43 dnia: 18 Lutego 2009, 21:32:04 »
Cytuj
Zawory 2 i 3 to nie inżektory tylko zawory które doprowadzają parę do inżektorów można nimi całkiem odciąć inżektory.
Przed inżektorami są 2 zawory doprowadzające parę - pierwszy mały, drugi duży. A czemu nie występują też 2 zawory ale takie same (np. duży i duży)?
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #44 dnia: 19 Lutego 2009, 07:01:31 »
Gdzie ty tak widziałeś ? Jeden zawór jest na głowicy parorozdzielczej nim można całkiem odciąć inżektor drugi zawór jest już w inżektorze służy do sterowania jego pracą

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #45 dnia: 19 Lutego 2009, 17:43:19 »
Tak wygląda z zaworami i inżektorami?
« Ostatnia zmiana: 20 Lutego 2009, 13:31:54 wysłana przez lukasz_cmg »
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #46 dnia: 19 Lutego 2009, 19:04:01 »
Tak jak na rysunku 2 było by dobrze

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #47 dnia: 19 Lutego 2009, 20:38:41 »
No to wracamy do punktu startowego. W poprzednich rysunkach te zawory były pod 2 i 3. To do jakiego inżektora i z jaką parą(świeżą czy z odlotową) przechodzi przez zawór 2 i 3?
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #48 dnia: 20 Lutego 2009, 09:50:22 »
Zawory są od obydwu inżektorów, z parą świeżą, służą do odcinania dopływu pary do inżektora (np. wtedy jak trzeba go naprawić - przecież nikt nie będzie wygaszał kotła do naprawy inżektora), zależnie od typu parowozu, albo oba są po lewej stronie, albo 2 skrajne na głowicy paro rozdzielczej. Nie ma zaworów na parze odlotowej bo nie są potrzebne.

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #49 dnia: 20 Lutego 2009, 11:43:57 »
Czy tak wygląda w rzeczywistości?
« Ostatnia zmiana: 20 Lutego 2009, 13:26:59 wysłana przez lukasz_cmg »
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #50 dnia: 20 Lutego 2009, 15:19:07 »
Już prawie dobrze gdyby nie to że rury łącza się za zaworami.

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #51 dnia: 20 Lutego 2009, 15:38:35 »
Tak to wygląda

Przepraszam za jakość rysunku ;)

Pozdrawiam Ryszard

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #52 dnia: 14 Maja 2009, 17:43:19 »
Proszę opisać. Parowóz Ok1.
« Ostatnia zmiana: 14 Maja 2009, 17:52:03 wysłana przez lukasz_cmg »
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #53 dnia: 14 Maja 2009, 18:16:03 »
7,8,9- kurki probiercze do sprawdzania poziomu wody w kotle
12-prawdopodobnie dźwignia zaworów podcylindrowych
13,14,15- zawory zakrapiacza(nie wiem konkretnie który od czego trzeba by układ rurek zobaczyć )
16- zawór sterowania inżektora
16a- dźwignia zasuwy odmulacza kotła
17- zawór odwietrzny inżektora.
10,11- jeżeli Ok1 ma inżektor na parę odlotową to mogą być dźwignie do jego sterowania.
Co do reszty zaworów to nie wiem ale jak bym miał taki parowóz po ręka to dokładnie bym go obszedł i zobaczył dokąd biegną rury z tych zaworów i już bym wiedział do czego służą

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #54 dnia: 14 Maja 2009, 18:21:22 »
Do czego służy zawór odwietrzny inżektora? Chyba 12 nie będzie do zaworu podcylindrowego, bo jest nad nawrotnikiem.
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #55 dnia: 14 Maja 2009, 18:29:40 »
To skoro tak to 12 to może być od klap popielnika.
Zawór odwietrzny to taki zawór zwrotny który otwiera się kiedy na ssaniu inżektora jest nadciśnienie. Działa to mniej więcej tak kiedy wpuszczamy parę do inżektora to powietrze oraz para która się nie skropli ucieka przez ten zawór. jeżeli para się skropli to tworzy podciśnienie wtedy zawór się sam zamyka co powoduje zassanie wody z tendra. Jak zakręcimy pokrętło zaworu odwietrznego to zamkniemy go całkowicie da nam to możliwosć podawania pary do tendra aby np. podgrzać wodę w zimie.

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #56 dnia: 14 Maja 2009, 18:50:39 »
Cytuj
jeżeli para się skropli
A skąd maszynista wie że się skropliła czy nie? Na wyczucie i z doświadczenia?
W którym miejscu się znajduje? (obrazek w załączniku)

2. Jak nie ma wody (czyli jednocześnie pary), albo podniebienie jest odkryte to jak ma przelać wodę z tendra?

Obrazki umieszczamy w załącznikach. Na przyszłość proszę pamiętać.
ZiomalCl
« Ostatnia zmiana: 14 Maja 2009, 20:18:26 wysłana przez ZiomalCl »
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #57 dnia: 14 Maja 2009, 19:01:35 »
Zawór odwietrzny to ten z numerem 10.Czy inżektor zaczął ciągnąć wodę to słychać a i widać po rurce gdyż przestaje z niej lecieć woda tak intensywnie.
Ad2 jak masz już odkryte podniebienie paleniska to nie wolno zasilać kotła wodą trzeba wtedy jak najszybciej wygarnąć żar z paleniska bo jak byś zalał rozgrzane podniebienie wodą mogło by popękać.
Jeżeli nie mamy wody w kotle ani pary to kocioł zalewa się wodą z zewnętrznego źródła wody.




REWIZOR
« Ostatnia zmiana: 14 Maja 2009, 20:18:49 wysłana przez REWIZOR »

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #58 dnia: 14 Maja 2009, 20:36:00 »
Nie jestem pewien ale 1 i 2 to zawory odcinające inżektor, a 16b to dźwignia zasów odmulających.
PS. Jeżeli źle to proszę o poprawienie.
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #59 dnia: 14 Maja 2009, 20:47:58 »
16b to zasuwy odmulające.