Cześć,
28 listopada 2023 r. weszła w życie dosyć istotna zmiana rozporządzenia MI w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Jedną z najbardziej istotnych zmian jest podwyższenie maksymalnej prędkości prowadzenia pociągu przy jednoosobowej obsadzie trakcyjnej (czyli z samym maszynistą, bez "pomocnika"). Dotychczas było to 130 km/h, zostało podniesione to do 160 km/h. Powyżej 160 km/h można jechać tylko pod nadzorem ERTMS.
Dzień później, 29 listopada 2023 r. PKP PLK zmieniła zapisy w instrukcji Ir-1 o prowadzeniu ruchu pociągów:
3. Jednoosobową obsługę trakcyjną stosuje się:
1) w pociągach kursujących na liniach kolejowych z prędkością nieprzekraczającą 160 km/h i z
pojazdami trakcyjnymi wyposażonymi przynajmniej w jeden rodzaj czynnych i sprawnych urządzeń
kontrolujących czujność maszynisty oraz urządzenia radiołączności pociągowej,
Prowadzenie pociągu z prędkością przekraczającą 160 km/h przy jednoosobowej obsłudze trakcyjnej może
odbywać się wyłącznie pod pełnym nadzorem czynnego i sprawnie działającego systemu ERTMS/ ETCS,
jeżeli pociąg jest wyposażony w urządzenia pokładowe systemu ERTMS/ETCS
Przewoźnicy swoje wewnętrzne instrukcje również dostosowali / dostosują w najbliższym czasie. W IC jeździmy 160 km/h "w pojedynkę" już od początku grudnia 2023.