Pytam, ponieważ bardzo dziwi mnie kwestia różnych mas hamujących poszczególnych serii:
– 4E: R 74, P 66, G 63,
– 303E: R 71, P 56, G 46,
– jeden człon 203E: R 65, P 51, G 40 (oba człony: R 130, P 102, G 79).
Jak widać, różnica jest tutaj dosyć znaczna. O ile kwestia różnic między 4E i 303E jest jeszcze do ogarnięcia (niewielkie zmiany układu hamulca), o tyle ET41 już dość znacznie odbiega od tego schematu. Teraz pozostaje pytanie, czy ta niepasująca masa hamująca jest tylko jakąś sztuczką matematyczną, czy też ma to podłoże typowo techniczne np. w innych ciśnieniach i przełożeniach?
Zmiana: dane ET41 spisałem z załącznika 9 do Cw-1 (
http://kolej.krb.com.pl/cw1/zal9.html), zaś nie rozglądnąłem się po zdjęciach ET41.
Oznacza to, że masy hamujące wynoszą odpowiednio: R 135, P 102, G 89 — jeden człon: R 67, P 51, G 45. Wyniki te zbliżają się już do wyników 303E, chociaż wciąż martwi mnie ubytek paru ton przy hamowaniu R i P.