Autor Wątek:  Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy  (Przeczytany 7604 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline darekocur

  • Wiadomości: 125
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy
« dnia: 27 Sierpnia 2012, 14:36:31 »
Forum maszyna to nie tylko forum o kolei, to forum przede wszystkim o transporcie szynowym, w związku z tym zastanawia mnie czy kiedykolwiek pomyślał ktoś aby infrastrukturę tramwajową wykorzystać do rozwożenia towarów po mieście w godzinach nocnych lub innych porach o zmniejszonym kursowaniu Lini tramwajowych służących przewozowi osób.
Wykorzystanie trakcji tramwajowych poprzez dokupienie/dostosowanie do przewozu towarów np. rozwożenia do wielkopowierzchniowych sklepów spożywczych, biedronek, Tesco ale także innych firm nie związanych z branżą spożywczą, które wymagają transportu masowego.
Wiem że pojawiają się wątpliwości: "ale jak tramwaj "towarowy" miałby dowieźć kilka, kilkadziesiąt palet z towarem pod sam sklep?", tramwaj z towarem podjeżdża na pętle a z pętli następuje rozładunek na wózki akumulatorowe lub Busy (należące do oddzielnej spółki), które to kilkaset metrów od trakcji tramwajowej czy km dowoziłyby towar, bezpieczniej, oszczędniej, szybciej, więcej miejsc pracy.
Ile to TIRów przejeżdża z masowym ładunkiem, spożywczym/nie spożywczym, wiezie do stoczni jakieś blachy, sprzęt żelastwa i zajmuje 2/3 jezdni, spala drogie paliwo i smrodzi.
Nie wiem ile wynosi koszt przedłużenia linii tramwajowej przykładowo do rejonu, dzielnicy bardziej uprzemysłowionej często odwiedzanej przez TIRy, nikt właściciela firmy nie zmusi żeby woził ładunek transportem szynowym, ale konkurencyjnymi cenami można zachęcić, a auta o mniejszym tonażu do pokonywania niewielkich odległości w celu przetransportowania ładunku od pętli/bocznicy tramwajowej do hali, magazynu są bezkonkurencyjne, tym bardziej jeżeli torowisko znajdowałoby się w rejonie 200m-700m od firm i bliżej.
Po co do przewożenia 4-6 palet brać TIRa, to jeden z prostych przykładów, trzeba dążyć do tego żeby "wyganiać" te niebezpieczne pojazdy z centrów miast, transport szynowy kolejowy mógłby być połączony z kolejowym (tzw. wspólne bocznice), nie chodzi o jazdę tramwaju po torach kolei ale o bocznicę w której następowałby przeładunek towarów ze składu towarowego kolei na towarowe wagony tramwaju.
Głupi pomysł, kosztochłonny, może za bujna wyobraźnia?
Kto zatrzyma lobby paliwowe i lobby właścicieli firm transportowych samochodowych stwarzających zagrożenie na drogach, mało ludzi naginęło (użytkowników aut osobowych, jednośladów rowerów, motorowerów, skuterów, motocykli?).
« Ostatnia zmiana: 05 Września 2012, 00:43:09 wysłana przez kamils »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6340
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 368
Odp: Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy
« Odpowiedź #1 dnia: 27 Sierpnia 2012, 15:05:32 »
Firmy transportu drogowego są bardziej elastyczne, łatwiej cokolwiek załatwić. Można też przewieźć dowolny towar od producenta od razu pod drzwi sklepu. Właściciele infrastruktury i taboru szynowego są jakoś mniej elastyczni. Gdzieś czytałem, że w Dreźnie oraz Amsterdamie tramwajami dowozi się np. części do fabryk, więc jest to jak najbardziej możliwe. W Polsce bardziej opłaca się zlikwidować tory i wozić np. węgiel po całym kraju samochodami.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4114
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1305
Odp: Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy
« Odpowiedź #2 dnia: 27 Sierpnia 2012, 15:11:14 »
W Amsterdamie towary z portu dowozi się do magazynów torami tramwajowymi w normalnych wagonach towarowych. Jest to normalna sytuacja, takie zabiegi prowadzone są nawet w dzień.
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy
« Odpowiedź #3 dnia: 27 Sierpnia 2012, 15:13:16 »
U nas by chyba trzeba wprowadzić zapis o tym, że jeżeli samochód uniemożliwia przejazd tramwajowi, to można go zepchnąć/staranować bo inaczej realizacja tego pomysłu byłaby kompletną lipą. No i chyba trzeba zapomnieć o wykonaniu tego w GOPie.
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Sierpnia 2012, 15:49:22 »
Fajny koncept, przecież można podciągnąć czasem "bocznicę" z ulicy pod sklep/zakład :)

Może nadwozia wymienne? Lub coś w ten deseń. Albo "Tiry na tramwaje" :D
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6340
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 368
Odp: Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy
« Odpowiedź #5 dnia: 27 Sierpnia 2012, 15:58:56 »
U nas by chyba trzeba wprowadzić zapis o tym, że jeżeli samochód uniemożliwia przejazd tramwajowi, to można go zepchnąć/staranować bo inaczej realizacja tego pomysłu byłaby kompletną lipą. No i chyba trzeba zapomnieć o wykonaniu tego w GOPie.
To jest tylko kwestia organizacji. Jak stoi w skrajni, to telefon po najbliższą lawetę i wywózka gdzieś daleko. Właściciel płaci mandat i pokrywa koszty transportu oraz parkowania. Jak nie, to autko na licytację. Kilka głośnych artykułów w prasie i by się ludzie przyzwyczaili.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline darekocur

  • Wiadomości: 125
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy
« Odpowiedź #6 dnia: 27 Sierpnia 2012, 22:05:24 »
Firmy transportu drogowego są bardziej elastyczne, łatwiej cokolwiek załatwić. Można też przewieźć dowolny towar od producenta od razu pod drzwi sklepu.

To tylko pozory elastyczności, w wielu dziedzinach w Polsce idzie się po najmniejszej Lini oporu, przykłady z innych dziedzin życia: po co np. zatrudnić kogoś na "umowę o pracę" skoro można komuś dać "umowę o dzieło" i tak do bólu wg. własnego upodobania wszystko dozwolone co nie zabronione, po co mamy mieć wolność jak w polityce mamy układ "okrągłego stołu" i następuje wymiana władzy, po co zmieniać system szkolenia maszynistów na bardziej "pod kątem bezpieczeństwa" jak można uczyć archaicznymi metodami i dawać na warsztat, wydłużać go żeby były pozory wielomiesięcznego "kursu maszynisty" a za nastawnik siada z pełnymi portkami o ile w ogóle mimo najszczerszych chęci za niego wsiądzie...
« Ostatnia zmiana: 27 Sierpnia 2012, 22:09:23 wysłana przez darekocur »

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy
« Odpowiedź #7 dnia: 01 Września 2012, 17:19:39 »
Takie coś co opisujesz niema racji bytu. Po pierwsze zbyt wysokie koszty budowy dróg szynowych, mała elastyczność środków transportu itp. Wg mnie transport towarów powinien wyglądać w ten sposób:
Zakład produkcyjny->samochód ciężarowy(DMC 40-60t dł. 17-25m) zabiera towar i transportuje do centrum logistycznego wyposażonego w bocznicę kolejową, następnie towar transportowany jest koleją do kolejnego centrum dystrybucyjnego i stamtąd ciężarówkami DMC 7,5t lub busami DMC 3,5t dostarczany do drzwi klienta.
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy
« Odpowiedź #8 dnia: 01 Września 2012, 19:14:04 »
Mihau u nas o składach 25,25 można pomarzyć....
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy
« Odpowiedź #9 dnia: 01 Września 2012, 20:17:01 »
W Skandynawii specjalnie większych rond czy skrzyżowań niema więc u nas też by to przeszło.
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy
« Odpowiedź #10 dnia: 01 Września 2012, 20:24:38 »
W Skandynawii specjalnie większych rond czy skrzyżowań niema więc u nas też by to przeszło.

Raczej pomyśl o jakości dróg... jak teraz czuje, że zestawy mają po 60 zamiast 44 oidp... koleiny by były 2 metry w dół :D
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy
« Odpowiedź #11 dnia: 01 Września 2012, 20:31:10 »
Naciski na osie pozostają bez zmian a zamiast 3 ciężarówek(DMC 40t 17m) można puścić dwie (DMC 60t 25m). Oszczędność widać gołym okiem.
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy
« Odpowiedź #12 dnia: 01 Września 2012, 20:34:35 »
Naciski na osie pozostają bez zmian a zamiast 3 ciężarówek(DMC 40t 17m) można puścić dwie (DMC 60t 25m). Oszczędność widać gołym okiem.

Wiem, ale u nas jak napisałem wyżej to pewno kilka na 100 ciężarówek ma DMC nieprzekroczoną...
W Polsce przewoźnicy nie lubią kombinacji i intermodalności, podobnie jak są nie przychylni do instalowania w truckach LPG... ;)
« Ostatnia zmiana: 01 Września 2012, 20:35:58 wysłana przez jageer »
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline Marcin ST43

  • Wiadomości: 35
  • lastfm.pl/user/sipura94
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy
« Odpowiedź #13 dnia: 01 Września 2012, 20:39:30 »
Wiem że pojawiają się wątpliwości: "ale jak tramwaj "towarowy" miałby dowieść kilka, kilkadziesiąt palet z towarem pod sam sklep?", tramwaj z towarem podjeżdża na pętle a z pętli następuje rozładunek na wózki akumulatorowe lub Busy (należące do oddzielnej spółki), które to kilkaset metrów od trakcji tramwajowej czy km dowoziłyby towar, bezpieczniej, oszczędniej, szybciej, więcej miejsc pracy

Im więcej gałęzi transportu bierze udział w przewozie, tym więcej czasu potrzeba na wykonanie tego przewozu.
Przede wszystkim tramwaj nie jest środkiem dalekiego zasięgu, a wprowadzenie go komplikuje według mnie proces przewozowy (chyba, że tramwaj towarowy brałby udział na całym odcinku przewozu od dystrybutora do odbiorcy). Wymagałoby to zastosowanie pojazdów o dużym DMC (od magazynu producenta do magazynu dystrybutora), następnie przeładunek na pojazd/y o mniejszym tonażu, kolejny przeładunek na tramwaj, przeładunek z powrotem na pojazd/y niskotonażowe i jeszcze rozładunek u odbiorcy.
Udział dodatkowych przewoźników to większe koszty.
Po co, skoro zamówienie jest duże komplikować sobie pracę i bawić się w w dodatkowe użycie kilku innych pojazdów, które potrzebują do pracy kierowcy i paliwa (jakiekolwiek by ono nie było). W miejsce tramwaju można wsadzić pojazd o średnim tonażu który zastąpi i tramwaj i te całe wózki akumulatorowe.
Centra logistyczne i bazy magazynowe wymagają infrastruktury i tak samo wymagałyby tego pętle - bawić się w intermodal? Okey - budujmy suwnice na pętlach tramwajowych - przeładunek kontenerów jest przecież szybki. Ale po co, skoro można z tym kontenerem dojechać bezpośrednio do końcowego klienta?

To tylko pozory elastyczności, w wielu dziedzinach w Polsce idzie się po najmniejszej Lini oporu

Ale tu właśnie o to chodzi, żeby iść po linii najmniejszego oporu przy jak najmniejszych kosztach z prostego powodu - cena.
Transport jest jedną ze składowych końcowej ceny produktu.
Po co do przewożenia 4-6 palet brać TIRa.

Jeśli spedytor zamawia "TIR'a" do przewozu 3 palet, to faktycznie ma łeb na karku.
« Ostatnia zmiana: 01 Września 2012, 20:51:44 wysłana przez Marcin ST43 »

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy
« Odpowiedź #14 dnia: 01 Września 2012, 20:50:20 »
Marcin dobrze podsumowałeś - w dużej ilości przypadków ok 80% ceny produktu to koszt jego transportu...
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Wygonienie TIRów z miast- mobilny transport szynowy
« Odpowiedź #15 dnia: 04 Września 2012, 10:35:17 »
może kogoś zainteresuje:http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/ceny/news/tiry-na-tory-to-juz-sie-dzieje-chociaz-zbyt-wolno,1838346
Cytuj
Polska gospodarka w coraz większym stopniu czerpie korzyści, jakie daje transport intermodalny, czyli połączenie w jeden mechanizm trzech tradycyjnych dróg: morskiej, drogowej i kolejowej.

Jego udział zwiększył się w ciągu roku dwukrotnie. - Statystyki pokazują, że wzrost jest bardzo duży w ostatnim okresie - mówi Krzysztof Dyl. Do czołówki europejskiej sporo nam jeszcze brakuje, ale, jak zapewnia prezes Urzędu Transportu Kolejowego, Polska ma najlepszą dynamikę wzrostu w Europie.