Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Benek

Strony: [1]
1
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Stare (baaardzo stare) wersje MaSzyny
« dnia: 03 Listopada 2023, 13:46:34 »
Maszyny do roczników 2016 włącznie pójdą spokojnie na XP. Te które korzystają z rozbudowanych shaderow raczej nie pójdą.

Jakbyś chciał jeszcze starsze paczki wraz z dodatkami to najlepiej jednak szukać tutaj.

https://eu07.pl/download/

PS. Osobiście sprawdzałem ostatnio PC16 na Win XP i działała.

2
Na warsztacie / Wyczerpy: testy chwilowe i nie tylko
« dnia: 22 Czerwca 2023, 23:06:34 »
Do pobrania w katalogu paczek chwilowych jest paczka linia61-230622.7z. Jest to nakładka na paczkę linia61-f2305.7z i zastępuje niektóre pliki z niej.

Paczka zawiera głównie obiekty z komórki Wyczerpy. Nie jest to jeszcze w pełni dokończone, ale połatałem dużo dziur w terenie i dodałem bryły CityGML. Tory są w końcu przypisane do linii kierunkowych, skorygowane jest położenie elementów sygnalizacji. Poza opracowaniem ostatnich dziur w terenie do zrobienia jest jeszcze mocowanie sieci trakcyjnej (np. błędne kąty obrotu naprężaczy), niektóre przęsła są zbyt długie. Oczekuję sugestii, co jeszcze by można w miarę prosto i szybko poprawić, zanim zabiorę się za inną okolicę. Teksturowanie pól oraz brył CityGML to na kiedyś indziej, jak już będę miał narzędzia do tego.

Edytor naliczył 30 godzin pracy od stanu z ubiegłego roku, ale on raczej zaniża czas, więc łącznie z testami można przyjąć orientacyjnie dwukrotnie więcej.

3
Symulator / Uruchomienie MaSzyny w systemach innych niż Windows
« dnia: 11 Maja 2023, 10:43:25 »
Instrukcja oznajmia, że najnowsze wersje MaSzyny działają wyłącznie pod Windowsem.  Jest to bzdura.  Po wprowadzeniu drobnych poprawek udało mi się pomyślnie skompilować i uruchomić symulator w systemie GNU/Linux, konkretnie w Fedorze.  Myślę, że pod MacOS-em też może się udać, lecz nie mam jak tego sprawdzić.

Poniżej przedstawiam kroki, które należało w tym celu wykonać.  Zakładam, że chętni do skorzystania z tych porad mają jako takie obycie z Linuksem i instalowanie dodatkowych pakietów, wprowadzanie komend tekstowych oraz kompilowanie programów ze źródeł są im niestraszne.  Bez tego założenia ten poradnik bardzo by się wydłużył.

Na wstępie też zaznaczam, że tak przygotowana MaSzyna będzie bez programów Starter oraz Rainsted.

Kompilowanie symulatora

1. Pozyskanie kodu źródłowego

Ten należy pobrać z jednego z poniższych repozytoriów:

- https://github.com/Xoov/maszyna
- https://github.com/eu07/maszyna (ciut starsza wersja)
- https://github.com/Milek7/maszyna

Na przykład w ten sposób:

git clone git@github.com:Xoov/maszyna.git
2. Zainstalowanie potrzebnych bibliotek

Nie podam pełnej listy choćby z tego powodu, że w różnych dystrybucjach Linuksa te pakiety będą trochę inaczej nazwane.  CMake, który zostanie użyty w kolejnych krokach, będzie się sam dopominał o brakujące rzeczy.  Wówczas trzeba będzie po prostu znaleźć stosowny pakiet w repozytoriach i go zainstalować.  Należy pamiętać, że potrzebne będą też pliki nagłówkowe owych bibliotek.  W wielu dystrybucjach pliki binarne i nagłówkowe są umieszczane w osobnych pakietach, ten drugi można rozpoznać po przyrostku „dev” lub „devel”.

Niektóre z bibliotek można też po prostu wyłączyć przekazując odpowiednie parametry do CMake'a.

3. Zainstalowanie CMake'a

Jest duża szansa, że nie trzeba nic instalować.  Można to sprawdzić następującym poleceniem:

cmake --version
4. Zainstalowanie Pythona

MaSzyna wymaga Pythona w wersji 2.7.  Jest to wersja dość leciwa i w związku z tym może być trudno dostępna w niektórych dystrybucjach.  W razie czego można uruchomić MaSzynę bez Pythona, ale nie wiem, jakie dokładnie będą tego konsekwencje.

5. Skonfigurowanie i zbudowanie MaSzyny

mkdir build
cd build
cmake -DCMAKE_BUILD_TYPE=Debug ..
make

Parametr „-DCMAKE_BUILD_TYPE=Debug” podany do CMake'a jest opcjonalny, ale sprawi, że symulator wypisze trochę informacji, które być może pomogą rozwiązać ewentualne problemy.  Z drugiej strony może on negatywnie wpływać na szybkość działania symulatora.

Parametrami przekazywanymi do CMake'a można też wyłączać niektóre funkcjonalności, na przykład „-DWITH_OPENVR=OFF” wyłączy całkiem OpenVR (tym samym nie trzeba będzie instalować tej biblioteki). Z kolei „-DWITH_PYTHON=OFF” wyłączy całkiem Pythona.

6. Przygotowanie środowiska Pythona

MaSzyna spodziewa się izolowanego środowiska Pythona w katalogu, którego nazwa jest określona w pliku źródłowym „PyInt.cpp” i zależy od systemu operacyjnego.  W przypadku 64-bitowego Linuksa jest to „linuxpython64”.  W celu utworzenia tego środowiska, posługujemy się modułem virtualenv.  Zakładając, że Python 2.7 jest dostępny pod nazwą python2, robimy to w katalogu „build” w ten sposób:

python2 -m virtualenv -p $(which python2) linuxpython64

Następnie aktywujemy stworzone przed chwilą środowisko i instalujemy bibliotkę Pillow w wersji 4.0.0.  Są nowsze wersje, ale wersja dla Windows korzysta z tej właśnie.  Skrypt „activate” jest napisany ściśle pod Basha i należy go uruchamiać wyłącznie w tej powłoce.  Niemniej jest on potrzebny tylko do zainstalowania biblioteki, bo MaSzyna aktywuje środowisko Pythona po swojemu.  Skrypt m.in. ustawia zmienną $PATH, tak że właściwy program pip jest dostępny pod tą właśnie nazwą, a nie np. pip2.

source linuxpython64/bin/activate
pip install pillow==4.0.0

7. Skopiowanie dodatkowych plików

Jest od groma różnych potrzebnych plików, których nie znajdziecie w powyższych repozytoriach.  Są to różne tekstury, modele pojazdów, dźwięki itd.  Można je pobrać w formie paczek albo skopiować z zainstalowanej uprzednio wersji dla Windowsa.

Precyzując, chodzi o katalogi „data”, „dynamic”, „fonts”, „inne”, „lang”, „models”, „przepisy_kolejowe”, „python”, „scenery”, „screenshots”, „scripts”, „shaders”, „sounds”, „textures”, a także o pliki z rozszerzeniem „.ini”.  Wszystkie należy umieścić w katalogu „build”.  Wprawdzie niektóre z nich można by pominąć, ale akurat te, które zajmują niewiele miejsca na dysku, więc nie będę rozwijał tematu.  Katalog „python” jest potrzebny, mimo że właśnie skonfigurowaliśmy środowisko.  Jest w nim jeden skrypt, bez którego MaSzyna odmówi włączenia Pythona.

Paczki publikowane są w forumowym dziale „Publikacje” przy okazji kolejnych wydań MaSzyny.  W przypadku wersji 23.04 paczki noszą nazwy „maszyna-r8639.zip” oraz „m2304_exefiles_common.zip”.  Systemowy unzip nie poradzi sobie z wypakowaniem wszystkich plików, ale można skorzystać z 7-zipa:

7z x maszyna-r8639.zip
8. Ustawienia

Krok ten można pominąć, ale jeśli MaSzyna będzie wyglądać szpetniej niż na Windowsie, to właśnie z tego powodu.  Można to naprawić wpisując odpowiednie rzeczy do pliku eu07.ini, ale temat ten wykracza poza ramy niniejszego poradnika, jest za to szeroko opisany na MaSzynowym Wiki: https://wiki.eu07.pl/index.php/Plik_konfiguracyjny_EU07.INI

Przede wszystkim warto rozważyć usunięcie ustawień „sceneryfile” oraz „humanctrlvehicle”, co spowoduje uruchomienie prostszego odpowiednika Startera.

Uruchamianie

Plik wykonywalny znajdziesz w podkatalogu „bin”.

Rozwiązywanie problemów

Jeśli zobaczysz:

Bad init: failed to create glfw window
Znaczy to, że MaSzyna ma jakiś dziwny problem z ustaleniem rozmiaru okna początkowego.  W pliku application.cpp znajdź wywołanie funkcji „window”, a następnie zastąp „Global.window_size.x” i „Global.window_size.y” jakimiś liczbami, np. 800 i 600.  Wartości te definiują początkowy rozmiar okna programu, które można później zmaksymalizować.

W wersji, którą ja kompilowałem, wyglądało to tak:

@@ -869,7 +869,7 @@ eu07_application::init_glfw() {
     }
 
     auto *mainwindow = window(
-        -1, true, Global.window_size.x, Global.window_size.y, ( Global.bFullScreen ? monitor : nullptr ), true, false );
+        -1, true, 800, 600, ( Global.bFullScreen ? monitor : nullptr ), true, false );
 
     if( mainwindow == nullptr ) {
         ErrorLog( "Bad init: failed to create glfw window" );

Po dokonaniu tych zmian zbuduj program jeszcze raz.

Jeśli zobaczysz:

ImportError: No module named site
Znaczy to, że MaSzyna nie może znaleźć katalogu z izolowanym środowiskiem Pythona.  W najgorszym razie możesz całkiem wyłączyć wsparcie dla Pythona.

Starter i Rainsted

Starter jest napisany w Delphi i zadziała tylko pod Windowsem.  Być może udałoby się go skompilować Lazarusem, ale na pewno trzeba by podmienić biblioteki VCL na LCL.  Do tematu Rainsteda w ogóle nie podchodziłem.

Powitanie

Na zakończenie witam wszystkich serdecznie, bo to jest mój pierwszy wpis na tym forum.

4
Zainstalowałem najnowszą wersję MaSzyny (23.04) pod najnowszą wersją stabilną wine (8.0.1), w zupełnie czystym wineprefixie. Wszystko działa i wygląda w miarę dobrze, oprócz Startera (w załączniku na zdjęciu). Lista scenariuszy do wyboru w okienku startera po lewej stronie zupełnie się nie wyświetla. Działa, bo klikając na ślepo da się pozmieniać scenariusze, ale w ogóle nie widać, co się wybiera.  Czy ktoś ma pomysł, jaka jest przyczyna? I jaką ewentualnie bibliotekę trzeba dociągnąć do instalacji, żeby lista scenariuszy była widoczna? Jbc, moja karta graficzna to Radeon RX 580.

Odpowiadam na swój własny komentarz, bo może ktoś będzie miał podobny problem.

Problem występuje u mnie wyłącznie wtedy, gdy ustawioną w winecfg wersją systemu Windows jest Windows 8.1 lub Windows 10. Jeśli ustawi się w opcji "wersja Windows" cokolwiek innego (np. Windows 7 lub goły Windows 8) lista scenariuszy z powrotem jest widoczna.

5
Na warsztacie / Odp: Stan scenerii realistycznych na 2023-02
« dnia: 23 Lutego 2023, 18:43:00 »
Mam ułozone tory i semafory od ZWK do KWK Halemba przez Makoszowy oraz Hajduki. W miare wypoiomowane przy pomocy profilow z PLKi. Tyle ze niestety w 3dsmax. Dlatego chętnie bym się przesiadł  na twoją wersję. Tyle tylko że nie predzej jak za dwa lata. Teraz robie intensywnie nad ZWK - Bydgoszcz. A nie chce tego rzucac, bo za dużo już czasu na ten odcinek poświeciłem.

6
Na warsztacie / Odp: Stan scenerii realistycznych na 2023-02
« dnia: 23 Lutego 2023, 17:00:43 »
Jako autor pkt od 2 do 5 powiem ze nadal wprowadzane są poprawki pkt 8 jest w trakcie prac. Już od jakiegoś czasu myślałem nad ogłoszeniem tego nad czym pracuje tutaj ale ciągle to przekładałem, wiec może i dobrze ze kolega to ogłosił za mnie. Na pewno przydałaby się osoba która by ogarnęła teren w 3d i to najlepiej z podziałem na komórki - pisałem o tym na PW z Jan21 ale po ostatniej sytuacji chyba nic z tego. Wtedy można by zacząć dekorowanie pierwszych fragmentów. No i oczywiście przydałaby się osoby które porobiły by zdjęcia na  modele (mam sam tylko kilka jako podgląd bardziej  i do tego mieszkam zagranica ) i lub same modele,tym bardziej ze modernizacja L131 postępuje. Sceneria jest pokaźną i dobrze by było z pomocą ja choćby częściowo skończyć.

EDIT - kiedyś chyba to już wrzucałem https://eu07.pl/forum/index.php?action=dlattach;topic=29831.0;attach=133005;image

7
Na warsztacie / Stan scenerii realistycznych na 2023-02
« dnia: 19 Lutego 2023, 19:39:31 »
Dotarła do mnie informacja, że są użytkownicy MaSzyny, którzy nie wiedzą o postępach moich prac. Dlatego chciałbym w skrócie przedstawić stan z początku 2023 i perspektywę ewentualnych dalszych planów. Nie jestem autorem tych tras, pomagam tylko przy uruchomieniu ruchu, usunięciu błędów i poprawieniu szczegółów.

1. Linia 61 (Częstochowa – Fosowskie) oraz linia 144 (Fosowskie – Opole). W ubiegłym roku zakończyłem ostatecznie przeliczanie okolicy Ozimka do map, ustawiony jest też profil pionowy. Potrzebne jest ostateczne sprzątanie drobiazgów, bo np. po przełożeniu sieci trakcyjnej na drugą stronę toru nie spasowały się naprężania. W Ozimku dodałem bocznice huty, przygotowane około 2012 roku. Da się również dojechać do Opola, aczkolwiek tor wymaga jeszcze drobnych korekt i uzupełnienia sieci trakcyjnej oraz sygnalizacji. Zrobiony jest podział na komórki, z wyjątkiem odcinka Częstochowa – Kochanowice. Są skrypty sterujące stacjami.

2. W związku z dopasowaniem do map stacji Fosowskie (jeszcze niepełnym, ale wystarczającym), uruchomiona została przejezdność linii 144 od stacji Tarnowskie Góry. Profil pionowy wymaga jeszcze drobnej korekty, bo w Tarnowskich Górach się coś nie zgadza (o około 1m). Trasa podzielona na komórki.

3. Od Kalet przez Lubliniec do Kluczborka przejezdna jest linia 143. Ma profil pionowy i podział na komórki.

4. Od Herbów da się dojechać do Katowic. W większości przypadków są tylko tory, sieć trakcyjna jest przejezdna przynajmniej jednym torem, zapewne wymaga uzupełnienia braków. Jest profil pionowy i podział na komórki.

5. Od Katowic w stronę Opola są do Toszka przygotowane tory, wymagają dopracowania, przejezdność nie była sprawdzana. Teoretycznie powinno się dać przejechać przez Gliwice do Lublińca.

6. Od Katowic jest połączenie z profilem pionowym linią 139 do granicy ze Słowacją (na Słowacji nie ma prawidłowego profilu pionowego). Trzeba podzielić na komórki. Są skrypty sterujące stacjami od Czechowic-Dziedzic do Zwardonia.

7. Opracowałem też algorytmy przeliczenia scenerii "Kaliska", dzięki nim można przejechać od Zduńskiej Woli (albo Łodzi) do Częstochowy (i dalej do Katowic czy na Słowację). Nie ma tam profilu pionowego (jest poziomo). Teoretycznie istnieje już możliwość przeliczenia całości "Kaliskiej" do map (w tym odcinka do Ostrowa), jednak sceneria po przeliczeniu będzie wymagać ręcznych korekt.

8. Pomiędzy Herbami Nowymi a Kępnem jest ułożony tor linii 181 z profilem pionowym i częściowym otoczeniem. Do zrobienia jest podział na komórki, bo wydzielone zostało tylko Kępno, a pozostała część torów powinna być rozdzielona na kilka komórek. Skrypty sterujące stacjami są tylko dla stacji, na których wychodziły mijanki. Istnieje też potencjalna możliwość połączenia Kluczborka i Kępna torami linii 272.

9. Uporządkowałem też Manewrowo 3, czyli Suwałki (nazewnictwo rozjazdów, wysokości wstawienia napędów ustalone w 2017 roku). Niestety sceneria nie działa prawidłowo na paczce 21.04, mimo że w sterowaniu nic się nie zmieniło, a w 2015 roku wszystko śmigało idealnie.

Obecnie jestem na etapie tworzenia generatora blokad liniowych (zliczających pojazdy). Mam już dosyć ich ręcznego wstawiania i szukania błędów poprzez wielokrotne uruchamianie symulacji. A blokady liniowe są potrzebne do wygenerowania skryptów sterujących stacjami. Skrypty sterujące pozwolą finalnie zweryfikować i naprawić sygnalizację oraz nazewnictwo obiektów. Gdy już będzie działał ruch w oparciu o skrypty sterujące, mam zamiar wygenerować rozkłady pociągów z 2007 roku, ponieważ kolega MW wykonał olbrzymią pracę, aby odszukać i przygotować dane o ruchu. Po uruchomieniu pociągów rozważam zabranie się za przeróbkę sieci trakcyjnej, aby móc w końcu zlikwidować lewitujące mocowania sieci, a także za algorytmy generowania terenu z danych geodezyjnych.

Co do zasady, obiekty tras są podzielone na komórki. Komórka zwykle mieści się w prostokącie o bokach pomiędzy 8km a 16km. Wszystkie obiekty komórki mają współrzędne względem środka komórki. Aby złożyć trasę z komórek, trzeba wybrać jedną z nich jako środek, a pozostałe odpowiednio przesunąć wpisem origin. Wektory przesunięcia można wyliczyć z różnic pomiędzy środkami, a te są podane w komentarzu //$g. Niestety, nie udało mi się zrobić komórek dla scenerii fikcyjnych ani złożyć scenerii fikcyjnych w jakiś sensowny sposób, udający sieć kolejową. I raczej nie będę już do tego dążył, skoro powstał już znaczny kawałek sieci kolejowej z tras realistycznych (ponad 20 komórek i potencjalnie kolejne 20 po podzieleniu torów).

Komórki są porozkładane na podkatalogi na podstawie najmniejszego numeru linii kolejowej. Zwykle komórka ma 4 pliki:
— infrastruktura z podanym rokiem (ze względu na przebudowy torów na przestrzeni lat)
— teren — powierzchnia terenu oraz ściany lasu połączone z terenem
— reszta — infrastruktura nieistotna dla symulacji, zieleń
— citygml — bryły budynków z danych geodezyjnych.

Jeśli misja nie przebiega przez jakąś komórkę, ale istnieje potrzeba, aby wyjeżdżały z niej pociągi, można dołączyć tylko plik infrastruktury.

Niezależnie od komórek są utworzone skrypty sterujące stacjami. Obsługują one rezerwację torów, rezerwację blokad liniowych oraz podawanie sygnałów (od 2022 również Sz). Komórka może zawierać więcej niż jedną stację, a przedrostki stacji mogą być inne niż przedrostki nazwy komórki. Ze względu na potrzebę unikalności nazw, przedrostki stacji nie są zgodne z tymi na schematach.

Misje testowałem na paczce 21.04. Ze względu na duży zakres przeróbek nie chciałem dodatkowo mieszać sobie zmianą paczki na nowszą i sprawdzać, co tym razem przestało działać (a w poprzedniej paczce działało) ani szukać rozwiązań, jak mam to obejść.

Paczki z moimi zmianami można pobrać z rainsted.com/warsztat/, a szczegóły doczytać na stronach z dokumentacją zmian dla poszczególnych scenerii. Gdyby komuś się chciało przetestować i wskazać konkretne miejsca, gdzie można wprowadzić konkretne ulepszenia, to będę wdzięczny (chociaż mam już wstępną listę rzeczy do poprawiania).

Jeśli ktoś chciałby wesprzeć moje działania darowizną, to podam numery rachunków bankowych (niczego nie sprzedaję).

Przymierzam się do prowadzenia strimów, na których chciałbym pokazywać wprowadzane przeze mnie zmiany, obsługę edytora Rainsted itd., ale wymaga to jeszcze przygotowania logistycznego.

8
Wydział zamówień / Odp: Dźwięki napędów zwrotnicowych
« dnia: 12 Grudnia 2022, 23:38:03 »
Odkopuję.
Przygarnę dźwięki następujących napędów zwrotnicowych:
  • JEA-29
  • EEA-4
  • EEA-5
  • S700K/KM
  • Thales L286H
  • EbiSwitch 700
  • Napęd mechaniczny (sterowany pędnią)

9
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 18 Kwietnia 2022, 20:23:32 »
Witam. I tu widzę dotarło :D No pojawił się pomysł, dwa miesiące uzyskiwania zgody i realizacja. Wyszło jak wyszło, mam nadzieję ze w miarę jasno i prosto to przedstawiłem :) Może w najbliższym czasie uda się zorganizować materiał z pracy Dyżurnego Ruchu, czas pokaże. Pozdrawiam

Mka.

Usunąłem zbędny cytat wraz z osadzonym filmem.
Benek

11
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 22.03 - problemy
« dnia: 02 Kwietnia 2022, 12:32:21 »
Exe ma problem z okienkiem pauzy. Działa tylko za pierwszym razem, kolejny następny tylko zatrzymuje symulacje bez wyświetlania przycisków wznów i zakończ.

12
Szykuje się następna paczka, tym razem słupy 110kV serii Os24

13
Na warsztacie / Galicyjska Kolej Transwersalna
« dnia: 01 Kwietnia 2022, 20:39:17 »
Dzień dobry, ostatnimi czasy razem z @Toprus i @Kolej_w_Polsce pracujemy nad projektem Galicyjskiej Kolei Transwersalnej oraz fragmentem pierwszej Galicyjskiej Kolei Żelaznej. Staramy się jak najwierniej odwzorować na liniach klimat z przełomu XX i XXI wieku.
 
Docelowo w skład projektu wejdą następujące linie kolejowe na danych odcinkach:
L96 Nowy Sącz - Stróże ~33km długości
L104 Chabówka - Nowy Sącz ~76km długości
L107 Nowy Zagórz - Łupków ~50km długości
L108 Stróże - Zagórz - Krościenko ~160km długości
L110 Gorlice Zagórzany - Gorlice ~5km długości
Co razem daje 324km (najpotężniejsza sceneria w Maszynie)

Planowane jest również podpięcie się do projektu "Zakopianki" od @Celuś który to obejmuje Linie 97 umożliwiając przejazd do Żywca, a nawet i Zwardonia poprzez L139 nad którą pracuje @Ra, co łącznie daje ponad 100km więcej trasy.

Podobnie jak przy projekcie L61 tory będą wypoziomowane według danych NMT1, a teren wykonany z jak największą dbałością o szczegóły. Przy czym nie będzie on na pewno przystępny wagowo, bo w terenie górskim nie ma miejsca na nieskończone upraszczanie, a rok 2005 zostawiliśmy daleko w tyle.
Całość na pewno będzie rozbita na poszczególne linie aby: po pierwsze, czas ładowania nie zabijał, a po drugie, tworzenie scenariuszy było bardziej przystępne i służby nie zabijały długością.

Stan prac aktualizowany na bieżąco dwa posty niżej.

Edit: /12.10.2022/ Zapomnieliśmy wspomnieć, że w ramach projektu powstanie również cała sieć Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej :) Dwa posty niżej zaktualizowany stan prac.

je_bac_zagurz

14
Pomoc doraźna / Odp: SM42 nie mogę ruszyć
« dnia: 30 Marca 2022, 17:31:31 »
Zerknij na pomocnika pod F1. Od pewnego czasu naciskanie "-" kręci dalej kierownicą, po przejściu pozycji 0 zaczynasz załączać hamulec pomocniczy.

15
Pomoc doraźna / Odp: SM42 nie mogę ruszyć
« dnia: 30 Marca 2022, 14:24:25 »
Cześć. Jakiś czas temu został do exe dodana nowość w postaci nastawnika z hamulcem (2w1). Trzeba na neutralnej pozycji chwilkę odczekać, aż zejdzie powietrze. Dodatkowo teraz jest zrzucane powietrze z przewodu głównego, więc na początku trzeba przestawić zawór hamulca zespolonego na popełnianie i użyć odluźniacza. W którejś z kabin stonki są pomieszane naklejki pod manometrami (chyba od nowości).

16
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 18 Marca 2022, 06:24:51 »
Scenariusze są, co prawda jest ich na razie tylko 6  i to takie podstawowe żeby tylko trasę przejechać, bez większych niespodzianek na szlaku. Nie ma za to jeszcze scenerii dokończonej na tyle żeby móc już testowac.

Co by udowodnić że przy scenerii coś się robi to parę wiosennych zrzutów.

Dwa ostatnie pokazują różnicę między wiosną, a latem

17
Witam,
korzystam z MaSzyny już od pięciu lat. Niestety mój laptop (Intel Core i5, 4 rdzenie, 8 GB RAM-u) już nie wyrabia na najnowszej wersji MaSzyny, która wymaga naprawdę mnóstwo mocy obliczeniowej. Wersja 21.04 w ogóle nie chce mi załadować dłuższych scenariuszy, a krótsze i tak się zacinają.

Chętnie zainstalowałbym z powrotem starszą wersję MaSzyny, np. bez problemu chodziła mi stara wersja 16.08. Niestety pełne paczki instalacyjne ze starszymi wersjami zostały już usunięte z działu download. Dostępna jest jedynie wersja 20.04. Czy ktoś z was ma jeszcze pełne paczki instalacyjne starszych wersji sprzed roku 2020? Wątki MaSzyn z lat 2018 i 2019 są jeszcze na forum, ale podczas instalacji nie zaciągają pełnych bibliotek.

Przepraszam, że zawracam komukolwiek głowę - zamiast podążać za nowoczesnością - ale na kupno nowego wypasionego laptopa w tej chwili nie mogę sobie pozwolić, a wolałbym móc trenować na jakimkolwiek starszym symulatorze niż nie móc korzystać z niego w ogóle. Będę wdzięczny za pomoc.

18
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 06 Sierpnia 2021, 20:21:59 »
Poniżej Koniecpol.
Oczywiście brakuje jeszcze wielu rzeczy jak np. perony, sieć, rogatki, trawy itp

19
Inne niekolejowe / Zabawkowa lokomotywka do druku 3D
« dnia: 03 Sierpnia 2021, 22:50:01 »
Ostatnimi czasy z programowania przerzuciłem się na projektowanie zabawek :)

Jakby ktoś był zainteresowany (i miał drukarkę 3D) -  moim najnowszym projektem jest mała lokomotywka manewrowa. Od razu piszę, że to konstrukcja całkowicie wymyślona - celem było zrobienie lokomotywki uniwersalnej wizualnie i podobnej do konstrukcji na całym świecie. Oceńcie, czy się udało.

Ciekawostką jest to, że lokomotywka ma działające hamulce uruchamiane dźwignią z kabiny (widać na filmiku w linku). Oryginalnie chciałem dołączyć model sprzęgu śrubowego, ale sprawiał dzieciom trudności, dlatego ostatecznie wyrzuciłem go z projektu i zamiast tego jest tylko imitacja sprzęgu automatycznego.

Link:
https://cults3d.com/en/3d-model/home/toy-locomotive-with-working-brakes
Pliki są darmowe, można ściągać bez przeszkód.

Przy okazji:
Jeśli ktoś z Was udziela się w stowarzyszeniach promujących kolej i widzi w tym potencjał na promocję kolei wśród najmłodszych to proszę o PW. Coś podziałamy.

20
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 26 Maja 2021, 20:20:06 »
W ciągu jednego wieczoru, udało mi się przerobić i dostosować wstępnie do Maszyny 10km terenu, uzyskanego z danych NMT-1. Robiąc teren takimi kawałkami, potrzeba by ich jeszcze 6, czyli w zasadzie za tydzień mógł by być gotowy teren do Kielc. Niestety, potem przychodzi bardziej czasochłonny proces w postaci wszywania w teren podkładek pod torami i drogami. Może jak znajdzie się czas i chęci to nagram jakiś poradnik typu: co i jak klikać, żeby wyszło coś podobnego.

Edit: /05.06.2021/ Podkładki pod tory do Czarncy są gotowe, przybył kawał wstępnego terenu sięgający prawie do Bukowej. Z racji końca roku szkolnego i egzaminów zawodowych wątpię, że do końca czerwca uda mi się coś więcej zdziałać. @GG zajmie się w tym czasie układaniem dróg, a od pierwszego lipca ruszam z grubymi pracami dalej :) Jak wszystko pójdzie zgodnie z planem to do połowy wakacji będzie gotowy teren do Bukowej/Małogoszcza. Potem będę wieszał drut, uzupełniał brakujące wskaźniki, poprawiał semafory i myślę, że @AIR zajmie się już pisaniem pierwszego scenariusza :) Następnie przyjdzie czas na modele dworców, mostów i nastawni, a potem odcinek ten trafi już do pierwszych testów, nie wiem jeszcze czy publicznych.

21
Publikacje / Po złej stronie torów
« dnia: 01 Kwietnia 2021, 00:46:16 »


Modyfikacja scenerii Stary Jawor inspirowana pamiętną misją z GTA:SA. Chłopaki z Grove Street występują w scenariuszach osobowy2, retro i zdawka.
https://eu07.pl/userfiles/23180/WrongSideOfTheTracks.7z

Podziękowania dla @matek123 za usadzenie BS'a i @dzordz za testy. :)

22
Na warsztacie / Raportowanie błędów
« dnia: 13 Lutego 2021, 18:57:53 »
W dzisiejszym exeku dodałem bibliotekę do zgłaszania błędów.

Do działania tej funkcji potrzebny jest dodatkowy folder crashdumps. Będzie dołączony do następnej paczki, ale do testów można pobrać go już teraz:
dla 32bit: https://eu07.pl/userfiles/22158/crashdumps86.zip
dla 64bit: https://eu07.pl/userfiles/22158/crashdumps64.zip

Po wystąpieniu crasha przy następnym uruchomieniu pojawi się pytanie czy przesłać raport. Można tam zaznaczyć checkbox o automatycznym wysyłaniu, i wtedy dalsze crashdumpy będą wysyłać się automatycznie bez pytania. Żeby ponownie wyłączyć automatyczne wysyłanie należy skasować plik crashdumps/autoupload_enabled.conf

Przesyłane crashdumpy przetwarzane są w usłudze https://backtrace.io/, w której dostaliśmy darmową taryfę jako projekt open source.
Deweloperów których chcą uzyskać dostęp do panelu z listą crashy proszę o kontakt na PW.

23
Na warsztacie / Krzyżowa2 - zalesianie oraz zabudowanie scenerii
« dnia: 14 Listopada 2020, 14:32:43 »
Witajcie,
po kilkuletniej przerwie związanej z brakiem czasu, udało mi się wygospodarować trochę czasu na "zabawę". To przywracam Devsa w takim razie :) @MaciejM Postanowiłem zająć się scenerią z moich lat młodzieńczych do której czuję duży sentyment - Krzyżowa. Jest o tyle fajna, że posiada wielorodny teren, nie jest płaska, więc można ją fajnie zagospodarować.

Póki co zająłem się samym wjazdem do Krzyżowej oraz miastem. Chcę aby było czuć aglomeracyjny klimat, dlatego w drugim i trzecim planie znajdują się wysokie wieżowce oraz PRLowskie blokowiska.
Trochę czasu zajęło mi też stworzenie potrzebnych includów (w nodebank istnieją, jednak w folderach ich brak)

Podpowiedzcie co można zmienić, co można ulepszyć.

24
Screeny / Odp: Wasze filmy z symkiem w roli głównej
« dnia: 04 Września 2017, 21:31:24 »
Wizualizacja planowanej linii tramwajowej na Parkitkę w Częstochowie, wykonana w Symulatorze Pojazdów Szynowych MaSzyna:



25
Bieżące Symulatorowe / Trailer v.2017 na stronę główną eu07.pl
« dnia: 30 Sierpnia 2017, 00:39:26 »
Obecnie na naszej stronie głównej mamy zamieszczony film promocyjny autorstwa @Benka z 2011 roku - sprawne oko wychwyci, że minęło już niemalże 6 lat, a jednak w Symulatorze zaszło wiele zmian. Byłoby świetnie, gdybyśmy przygotowali nowy film promocyjny, który uwzględniał by zmiany zaszłe w MaSzynie - zarówno zmiany EXEkowe (dynamiczne oświetlenie, zoom, cienie) jak i zmiany ilościowe - nowy tabor i jego możliwości (Traxxy i ich komputer pokładowy, otwieranie drzwi w wagonach - tutaj świetnie wpisują się nasze RegioExpresy -, nowe kabiny EP09 i elektroniczne wyświetlacze prędkości... itd.). Świetnie by było gdyby film również zwracał uwagę na szczegóły, trzeba zatem pokazać szczegółowe wózki, ludzi w wagonach (również tutaj świetnie wpisują się RegioExpresy), szczegóły w kabinach pojazdów, LowPoly kabin, tablice relacyjne...

W mojej ocenie dobrze by było gdyby materiał nie przekraczał tej 1'20'' oraz żeby sam sobą zachęcał do obejrzenia go już od samego początku. Bardzo ważna jest kwestia audio - tutaj polecam korzystać z bazy http://incompetech.com/music/royalty-free/music.html. Świetnie by było, gdyby film był zrobiony z pomysłem, na dotychczasowym tym pomysłem był "kosmos". Na końcu filmu oczywiście pojawić musi się nasze logo wraz z adresem strony głównej. Jakość oczywiście FullHD

No i... świetnie by było gdybyśmy wypracowali coś do końca września ponieważ pod koniec września wystawiamy się na dużej imprezie i prawdopodobnie zaobserwujemy duży skok zainteresowania.

Strona główna: http://eu07.pl/
Film: https://youtu.be/HxgOD5guOJU
Logo: http://eu07.pl/dla-prasy/

Zapraszam do dyskusji i dalszego przedstawiania pomysłów.

26
Screeny / Odp: Wasze filmy z symkiem w roli głównej
« dnia: 17 Kwietnia 2017, 18:17:33 »
Cytuj
Mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko, jak jutro (już dziś w zasadzie) rano materiał wstawię na naszego FB.
Było mi z tego powodu bardzo miło :)
Cytuj
[...]ulatwia to realizacje plynnych przejsc kamery z postoju do ruchu i odwrotnie
Hmm i tak mam ustawioną inną czułość myszy, więc ten ruch i tak jest łagodniejszy niż standardowy domyślny w MaSzynie.

A tym razem, dzięwiątki w MaSzynie.

27
Bieżące Symulatorowe / Maszyna w RPS
« dnia: 15 Kwietnia 2017, 00:32:40 »
Nie bardzo wiem gdzie to dac, ale ciekawostka: Maszyna dostala dzisiaj dosc pokazna i pozytywna wzmianke w sieciowym magazynie Rock, Paper Shotgun, w ich regularnym 'dziale' o grach strategicznych itp. Tutaj jest artykul dla zainteresowanych: https://www.rockpapershotgun.com/2017/04/14/the-flare-path-get-knotted/#more-441301 a pisze, bo moze sie to wiazac ze zwiekszonym ruchem z zagranicy na forum i w downloadzie, wiec niech sie administracja przygotuje, a przynajmniej nie zdziwi ;d

28
Screeny / Odp: Wasze filmy z symkiem w roli głównej
« dnia: 14 Kwietnia 2017, 01:18:18 »
Całkowo v2.0

29
Na warsztacie / Całkowo v2.0 - wersja beta do testów
« dnia: 09 Kwietnia 2017, 16:41:01 »
Po długich pracach udostępniam do testów wersję beta scenerii "Całkowo v2.0", stanowiącej przeróbkę oryginalnego Całkowa z dość znaczną rozbudową. Sceneria liczy ok. 100 km linii kolejowej o zróżnicowanym charakterze - od dwutorowej magistrali na 120 km/h po lokalną linię ze szlakową 40 km/h. Dostępnych jest w sumie 20 misji różnego rodzaju - towarowych i osobowych. Opisy poszczególnych misji są widoczne w starterze po wyborze pociągu. Misje powinny być grywalne zarówno na starych exe z paczki całościowej, jak i na exe++ pod warunkiem śledzenia tematu na forum i odpowiednich dostosowań we własnym zakresie (np. dotyczących plików mmd et41_v2). Zestawienie porównawcze wszystkich misji dostępne jest w pliku inne/calkowo_v2/readme.pdf.

Sceneria jest wymagająca pod względem graficznym ze względu na rozmiar i dużą liczbę obiektów. Sposoby optymalizacji w razie niskiego FPS opisane są w readme, choć cudów po ich zastosowaniu nie należy się spodziewać.

Prace nad scenerią trwają, ale ze względu na ograniczony czas, postępy są powolne. Dlatego zdecydowałem się na jej publikację w dziale "Na warsztacie", gdyż prace mogą jeszcze długo potrwać, a szkoda, aby dotychczasowa praca się marnowała. Obecnie planowane jest uzupełnienie trawy, drobnych elementów itp. na odcinku od Wilisia do Jarkawek. Docelowo można będzie również pomyśleć nad rozbudową udźwiękowania (co wymaga jednak odpowiednik nagrań), dodaniem pasażerów na peronach itp.

Zachęcam do lektury pliku inne/calkowo_v2/readme.pdf, gdzie znajdują się informacje m.in. o znanych błędach. Z rzeczy denerwujących mogą występować wysypy exe, ale na chwilę obecną źródła problemu są niestety nieznane. Z innych błędów rzucających się w oczy należy wymienić niepoprawne zachowanie samochodów (przejeżdżanie przez szlabany, ignorowanie sygnałów), ale to problem exe. Sceneria ze względu na rozmiar i oddalenie jej niektórych części od pkt 0,0,0 ma również problem z przenikaniem i migotaniem płaszczyzn.

AKTUALNA WERSJA:
Paczka całościowa rew. 47: https://eu07.pl/userfiles/11222/ca%C5%82kowo_rew47.7z
Łatka uaktualniająca do rew. 49: https://eu07.pl/userfiles/11222/patch_49.7z

Repozytorium: eu07.pl/svn/calkowo2

30
Bieżące kolejowe / Wybuch w metrze - Petersburg
« dnia: 05 Kwietnia 2017, 18:13:51 »
Moja ograniczona aktywność na forum w ubiegłym tygodniu spowodowana była wizytą do Rosji (Petersburg), na szczęście od wybuchu w porę uciekłem (03 kwietnia w godzinach wczesnoporannych opuściłem teren FR, podaję stempel wyjazdowy z paszportu). W miejscu, w którym był wybuch (stacje Технологический институт - Сенная Площадь) byłem kilka razy, natomiast na stacji Площадь Восстания gdzie znaleziono drugi niewybuch byłem nawet kilka razy dziennie, bo tam w okolicy miałem hotel, w którym mieszkałem. Wielce dziwne to uczucie, wiedząc że gdybym został sobie chociażby jeden dzień w Petersburgu mógłbym znaleźć się w tym miejscu...

Rozpiszę się odrobinę o obecnych w środkach transportu w SPB zabezpieczeniach (stacje metra, dworce kolejowe i autobusowe).
1) Metro - przy każdym wejściu do metra przechodzimy przez bramki security, które wykrywają... w zasadzie, nie wiem co. Przechodziłem przez nie z bagażem (komputer, inny sprzęt elektroniczny, metalowe elementy) i nie reagowały. Ponadto przy każdym wejściu do metra są obecni pracownicy ochrony / policja. Jeden jedyny raz byłem proszony o pokazanie zawartości plecaka, a było to na głównej stacji metra Невский Проспект i podejrzewam, że tylko dlatego, ponieważ patrzyłem się przez chwilę na pracownika ochrony.

2) Dworce kolejowe / autobusowe - tam zabezpieczenia są nieco bardziej zaawansowane. Poza bramkami wykrywającymi metale są również znane z lotnisk maszyny prześwietlające bagaż. Na Dworcu Witebskim mój plecak przeleciał przez roentgen, ale już z kurtki nie wyjąłem telefonu, portfela, kluczy. Przeszedłem przez bramkę, ta oczywiście zapiszczała, ale nikt z obecnych tam osób - kilku policjantów, ochrona - nie zwróciła na to uwagi. Z kolei na jednym z bocznych wejść na dworzec również są postawione bramki security, tam jednakże przechodzi każdy - z bagażem czy bez - bramki piszczą cały czas, każdy przechodzi bez żadnego zatrzymywania. Jedyny plus to fakt, iż nie da się wejść na teren dworca / metra bez przechodzenia przez bramki. Nawet jak korzysta się z bocznych wejść, różnych łączników, ukrytych przejść czy mniej uczęszczanych wejść - wszystko jest obstawione przez bramki, skanery i policjantów / żołnierzy / ochronę. A to, że już przy tym wejściu nikt bagażu nie sprawdzi, to kwestia osobna.
Nauczony doświadczeniem innym razem również nie wyjmowałem kluczy i portfela z kurtki, ale tym razem (na dw. autobusowym) cofnięto mnie i kazano opróżnić również kurtkę. Następnie popatrzyłem na osobę obsługującą skaner (nie był schowany, a po prostu siedział w ogólnodostępnej części dworca) i na ekran skanera wcale nie patrzył, jedynie zajmował się komórką...

Podejrzewam ze przez kilka następnych tygodni będą faktycznie przykładać wagę do kwestii bezpieczeństwa, a później znów wróci do "normy" w postaci przymykania oka na różne kwestie. W załączniku - stempel wyjazdowy z pamiętną datą 03/04/2017 oraz kieszonkowy schemat metra wraz z "żetonem na metro".
 

Strony: [1]