Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - czyznaszmnie

Strony: [1]
1
"stare" pulpity, nowe sprężarki (GAR 30 + knorr) przetwornice medcom, nowy hasler, parę pierdółek typu układ zabezpieczający przeciwprzepięciowo obwody NN itp.

2
@Sawi 104Ec+


3
Bieżące Symulatorowe / Błędy w sterowaniu lokomotyw Skoda 181/182
« dnia: 25 Grudnia 2014, 19:41:13 »
Witam, po wątku o lokomotywach EP09 przyszedł czas na czeszki. Niestety ten model posiada chyba najwięcej błędów logicznych, wynikających głównie z tego, że nie jest to polska lokomotywa, a Czesi kwestie bezpieczeństwa zarówno lokomotyw, trakcji jak i maszynistów chyba mają nieco głębiej :)

No to zaczynamy...

1) załączenie baterii nie powoduje wychylenia woltomierza i amperomierza baterii (za plecami maszynisty w jednej z kabin)
2) NAJWIĘKSZY BŁĄD: można podnieść pantograf przy wyłączonym Wyłączniku Szybkim ( w rzeczywistości na 181/182 najpierw załącza się WS, później podnosi pantograf
3) Nie wiem czy jest to błąd symulatora, czy zmiana w lokomotywowniach, na wszystkich 182 spotkałem się z odłącznikami/uziemiaczami sterowanymi elektrycznie z kabin, są to dwa przełączniki dwu-pozycyjne (załącz/wyłącz) umieszczone w okolicy lampek SHP/CA
4) przełącznik pantografów (ta dźwigienka) nie działa zgodnie z założeniami (pozycje: pantograf tył, oba, przód) po załączeniu przedniego pantografu w ogóle się nie przełącza, po załączeniu tylnego jest w pozycji oba
5) podobnie działają przełączniki przetwornic i sprężarek, jest tylko opcja trwale dla przetwornic
6) nie wskazuje amperomierz urządzeń pomocniczych (ten czarny), ani przy przetwornicach, ani przy sprężarkach
7) tego nie jestem pewien, ale sprężarki są raczej na 3000 a nie 48V (napięcie baterii na wszystkich skodach) i ich załączenie razem z przetwornicami nie powoduje zazwyczaj wybicia nadmiarowych (szczególnie że załączenie jest lekko zautomatyzowane i sprężarki załączają się z czasową przerwą między nimi)
8) przy wybiciu nadmiarowych lub przy poślizgu puszcza WS, ale nie opadają pantografy, poniekąd wynika to z punktu #2

Ogólnie skody mają to do siebie, że przed wszystkim bronią się opuszczeniem patyków, co chyba nie jest zbyt dobre z punktu widzenia maszynisty [dlatego chyba tyle narzekań słyszałem przy wciąganiu się pod górkę ze składem:) w tym miejscu pozdrowienia dla wszystkich maszynistów STK z którymi miałem przyjemność podróżować skodami i dragonami :) :) ]

Na ten moment to tyle co znalazłem, poprawek chyba wystarczająco dużo na początek, za jakiś czas pewnie dodam coś jeszcze. Pozdrawiam

4
Bieżące Symulatorowe / Odp: Błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« dnia: 25 Grudnia 2014, 18:48:50 »
Silniki w szeregu a opory w 2 gałęziach równolegle do silników.
No nie do końca, silniki (w zasadzie tylko wirniki) połączone są po dwa w szereg razem z połową oporów (parzyste/nieparzyste) plus po jednym na wentylatory do każdej grupy. Wzbudzenie silników natomiast połączone w czasie hamowania jest szeregowo (wszystkie cztery stojany razem) i zasilane z przetwornicy wirowej (pierwszej kiedy jazda z kabiny 2 i odwrotnie) przez sterownik tranzystorowy.

5
Bieżące Symulatorowe / Odp: Błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« dnia: 20 Listopada 2014, 19:48:18 »
Udało mi się nieco poślizgać dziewiątką [dzięki Ra :)] (w jeździe, bo w hamowaniu nadal nie chce, może przez to że jeżdżę ze składem) i niestety muszę stwierdzić, że układ przeciwpoślizgowy nie działa na niej w ogóle:( Brak jest ograniczenia prądu który wynika z pracy styczników, brak jest przyhamowania, brak jest piaskowania. Samo przyhamowanie ręczne z przycisku enter cośtam daje, choć czasami w cylindry wchodzi mi 1, a czasami 1,5 atm (nie wiem z czego to wynika), ale poślizgu w zasadzie nie likwiduje, piasek (S) działa nieco inaczej niż w rzeczywistości (przede wszystkim za szybko), ale na potrzeby symulatora może być.
Przy okazji udało mi się zauważyć jeszcze kilka błędów:
13. Hamowanie
a) w trakcie hamowania elektrodynamicznego zapala się lampka awarii wentylatorów (ta bez opisu obok ogrzewania pociągu, czerwona)
b) w trakcie hamowania ED, niezależnie od zadawanej siły hamowania (ciśnienie w przewodzie głównym) prąd silników jest jednakowy (postaram się znaleźć charakterystykę prądu i ciśnienia w cylindrach hamulcowych w zależności od ciśnienia PG)
c) sama wartość prądu podawanego na silniki w trakcie hamowania ED jest za wysoka (sterownik ED odłącza hamowanie w przypadku przekroczenia wartości 450A, wyłącza sterownik w ogóle jeżeli przekroczy 500A, w symulatorze pokazuje ciągle ponad 500A)
d) po kilkukrotnym przełączeniu przełącznika wyboru hamulca (tow/osob/pocieszny) [działał jako tako], lok w ogóle przestał hamować z kranu głównego, popełnianie falą nic nie dało, działało tylko nagłe
e) taka w sumie pierdółka, jeżeli hamujemy kranem zespolonym, wdroży się elektrodynamika, i wyłączymy przetwornice voila! nadal hamujemy ED :) (jeżeli wyłączymy je przed hamowaniem, ED nie wchodzi, czyli jest ok)




6
Bieżące Symulatorowe / Odp: Błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« dnia: 18 Listopada 2014, 18:53:20 »
Jeżeli EP09 zrzuca pozycje (do zera) w trakcie poślizgu, to również jest to błąd.
Dziewiątka zrzuca tylko niektóre styczniki (tabela łapania styczników w trakcie poślizgu w części z obwodami głównymi w linku tam wyżej) + przyhamowuje wszystkie cylindry lokomotywy ciśnieniem 1bar. Przy poślizgu w trakcie hamowania wyłącza ED + odhamowuje wózek który złapał poślizg na około 3s. Możesz powiedzieć w którym miejscu/scenariuszu Ci się to udało? Ja ruszam mając prąd po 800A i nawet na moment nie złapie poślizgu:(

7
Bieżące Symulatorowe / Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« dnia: 17 Listopada 2014, 08:02:55 »
To było pytanie do użytkowników zajmujących się składaniem paczek całościowych i poprawek, odpowiednie pliki już dostałem :-).
Na początek spróbuję odpalić lampkę od przetwornicy i przenieść załączanie kontrolek maźnic pod przestawienie nastawnika kierunkowego.
Wszystkie lampki są po kierunku! W tej chwili prowadzi się do tego, że dopóki maszynista nie załączy WS'a nie wie kompletnie co się dzieje na jego pojeździe. Wyobrażacie sobie zadziałanie przekaźnika różnicowego (który wyzwala WS) i w tym momencie nikt nie wie co się stało? Trzeba ponaciskać wszystko, żeby załączyć znowu WS'a, w ten sposób nigdy nie dowiedzielibyście się możliwej przyczyny wyzwolenia WS, a trochę opcji jednak jest...

Narzekałeś, że skoro to symulator, to wszystko musi być zasymulowane. Ja tego nie zrobię, bo mój mały móżdżek tego nie ogarnie, ale ogólny plan na przyszłość tak mniej więcej wygląda. Na jakieś uproszczenia pewnie będzie trzeba pójść, ale to co w tej dokumentacji zamieściłeś z pewnością musiałoby się znaleźć.

No jeżeli ktokolwiek kiedykolwiek zbuduje wersję cyfrową dziewiątki, która będzie się zachowywała identycznie jak ta rzeczywista, to konia z rzędem takiej osobie. EP09 jest chyba lokomotywą o największym stopniu skomplikowania obwodów elektrycznych, z jaką przyszło mi się spotkać. Dzisiaj funkcje wielu przekaźników można by zamienić na jeden prosty sterownik PLC, i zmieścić 3/4 szafki NN w kilku modułach in/out. Jeżeli ktoś zna się nieco na elektryce to polecam przeanalizowanie obwodów rozrządu w trakcie przejścia z pozycji szeregowej bezoporowej na pierwszą równoległą. Można pół dnia stracić i nie dojść do tego jak to się dzieje :) No ale chętnie zobaczę wynik takich prac, więc śmiało, pracujcie nad tym :)

8
Bieżące Symulatorowe / Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« dnia: 16 Listopada 2014, 20:25:27 »
Na EP09 nie ma kurka do przełączania między sprężarką pomocniczą(pantografów) a sprężarką główną. Jest tylko zawór zwrotny, mała sprężarka załącza się przyciskiem w przedziale na ramie pneumatycznej, który trzeba trzymać aż do uzyskania 4,5-5atm na manometrze obwodów rozrządu. Potem można podnieść patyk, załączyć szybki i sprężarki. Dodatkowo mała sprężarka ma uzależnienie od załączenia WS. WS załączony, nie chodzi, WS wyłączony-chodzi :p

Co do schematów elektrycznych, to tam wyżej podałem wszystko. Nie wiem jednak o jakie "obejście" styczników Ci chodzi.. mam nadzieję że nie planujesz stworzyć kompletnej EP09 w wersji cyfrowej, bo ilości uzależnień jakie posiada obwód elektryczny dziewiątek nie powstydziłby się niejeden sejf w banku. Panowie z bombardiera próbujący zainstalować ETCS na dziewiątkach mogą potwierdzić :p

9
Bieżące Symulatorowe / Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« dnia: 16 Listopada 2014, 17:44:25 »
Dobra, a teraz konkretne pytanie - gdzie są jakieś aktualne pliki (t3d+tga) dla twórców? Szarą kabinę EU07 robiłem na plikach z MaSzyny 01_13, od tego czasu sporo się zmieniło (08_13 + patche), a chciałbym trochę podłubać przy tej EP09 i potrzebuję T3D kabin (wersji 104Eb).
Mów do mnie jeszcze, tym razem po polsku :)

Obecnie mamy zasymulowane dwie sprężarki, kurek między nimi, dwa krany, pantografy, zdaje się wspólnie i układ hamulcowy. Jak będziemy robić symulację obwodową, to wypadałoby również dodać wszystkie zawory na instalacji pneumatycznej. Odcięcia kranów, piasecznic, pantografów i.t.d.

Jeżeli chodzi o elektrozawory to na EP09 jest ich stosunkowo niewiele, może z 20 w sumie (poza tymi od obsługi styczników, PHJ, OS, nawrotnika i WS). Większość z nich macie już obsłużoną, pozostaje zautomatyzowanie piasek/przyhamowanie/luzowanie przy poślizgu (nie udało mi się jeszcze złapać poślizgu w symulatorze, więc nie wiem czy to w ogóle działa, jeśli nie, to przycisk enter można dla ep09 wyłączyć i po zawodach). Jeżeli dobrze rozumiem to chcecie stworzyć ramę pneumatyczną lokomotywy z możliwością przekręcenia zaworów ręcznie w przedziale maszynowym? Raczej bym sobie to odpuścił. Większość zaworów jest chyba bardzo rzadko używana, jeżeli nie w ogóle. Odcinanie pantografów/piasecznic itd jest przydatne tylko jeżeli się to zepsuje, czego nie doświadczyłem w symulatorze (no chyba, że w Waszej opinii ma to być aż tak rozbudowany program). Wskazałem tylko błędy, które wpływają na pracę maszynisty, pomijam że szafa WN jest kompletnie pusta, i taka lokomotywa nie miałaby prawa się ruszyć z miejsca bez popychu:p Część zaworów odcinających jest umieszczona pod pulpitami (głównie pod kranem), nie wiem czy jest sens się w to bawić. Po co kurek między sprężarkami? Czy chodzi o przełącznik do wyboru sprężarki? I jakiego typu będą to sprężarki? GAR+SK czy GAR+Knorr ?
Wiadomość raportowana. Reg, obowiązki 11a. Proszę poprawić.
Sawi

10
Bieżące Symulatorowe / Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« dnia: 16 Listopada 2014, 15:17:18 »
Dodam tylko że tym postem nie miałem zamiaru wywoływać wojny, mówić jacy jesteście beznadziejni itd, więc chyba nie ma o co się obrażać. Uważam tylko, i głównie to mną kierowało, że jeżeli nazywamy coś symulatorem, to powinno oddawać rzeczywistość jak najlepiej. Rozumiem, że nie każdy z Was posiada dostęp czy wiedzę na ten czy inny temat (ja np nie potrafię programować), dlatego też chciałem POMÓC. Jeżeli kogoś tym postem uraziłem to przepraszam, więcej pisał nie będę :)

11
Bieżące Symulatorowe / Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« dnia: 16 Listopada 2014, 14:57:31 »
Byłbyś w stanie załatwić/rozrysować schematy obwodów wraz ze sterowaniem i pneumatyką choćby dla dziewiątki? Symulacje obwodów nadal są w fazie koncepcyjnej, ale bez pełnych zależności choćby dla najpopularniejszych lokomotyw nic z tego nie wyjdzie.

Chyba kompletny schemat jest tutaj:
http://chomikuj.pl/ep08/LOKOMOTYWY+ELEKTRYCZNE/EP09/schematy/ep09_-_schemat_ideowy_obwodow_rozrzadu,3182615490.pdf
(nie ja wrzucałem, ale tabela załączania styczników jest, inne podstawowe obwody też)
Stąd też wynika, że pozycji jednak jest 31.

Jeśli chodzi o pneumatykę, to nie kojarzę w ogóle żeby były jakieś schematy do tego. Ogólnie co z pneumatyki chciałbyś wiedzieć? Może będę w stanie opisać zasadę działania

Reg. zakazy 10.
Proszę poprawić interpunkcję. Zdania rozpoczynamy wielką literą.
Benek

12
Bieżące Symulatorowe / Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« dnia: 16 Listopada 2014, 13:51:23 »
Nt EP09 na pewno wiem najwięcej (a jak nie wiem to się dowiem), bo mam je na bieżąco. Ogólnie lokomotywy elektryczne z którymi miałem do czynienia, tj et22, et21, skoda182, eu/ep07, + parę loków na asynchronach których tu nie ma. Na byku i skodzie też parę błędów już znalazłem, najmniej chyba jest na siódemkach. Ale to może opiszę w innym poście i kiedy indziej, bo dzisiaj już mi się nie chce. Za kible się nawet nie biorę, bo tam wszystko zawsze jeździ popodpierane i chyba nikt nie wie jak to od początku do końca powinno działać :p

13
Bieżące Symulatorowe / Odp: błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« dnia: 16 Listopada 2014, 13:41:19 »
Jeśli chodzi o kolory lampek, ok, może się czepiam, podobnie czepiają się komisarze IC na odbiorach. Zwracam tylko uwagę że taki kolor lampek jest domyślny dla danej funkcji. Nie wiem, może dla Was nie ma znaczenia czy symulator działa zgodnie z rzeczywistością, czy nie. Dla mnie by miało :)

Benek

14
Bieżące Symulatorowe / Błędy w sterowaniu lokomotyw EP09
« dnia: 16 Listopada 2014, 12:51:13 »
Witam, chciałbym opisać parę(naście?) błędów które znalazłem przy pierwszej jeździe lokomotywą EP09 w symulatorze Maszyna. Chodzi głównie o sterowanie, uzależnienia i trochę błędów w logice działania.

Zacznę może od początku proces uruchomienia lokomotywy:
1. Załączenie baterii - po załączeniu baterii w wersji 104Eb (taka jak w symulatorze) załącza się i czuwak i EDA (SHP) powinny się zapalać wszystkie 4 lampki, więc i skasowanie powinno być na 2 razy a nie na raz, jak obecnie. Dodatkowo przycisk kasowania SHP/CA działa tylko po załączonym kierunku, w tej chwili owszem, skasować SHP się nie da, jednak po przytrzymaniu przycisku załącza się CA, co jest błędem (CA powinno być załączone od początku i nie powinno być możliwości skasowania go). I jeszcze jedno, ponieważ wciśnięcie spacji powoduje wciśnięcie przycisku dłoniowego CA/SHP a nie nożnego, powinno wyłączać buczek na czas trzymania (także przy wyłączonym kierunku) Załączenie CA sprawdzę jeszcze z jakąś wersją Eb bo w tej chwili sam już nie jestem pewien.
2. Załączenie lampek, na EP09 następuje po załączeniu kierunku (dotyczy także kontrolek maźnic) nie WS.
3. Podniesienie pantografu jest zdecydowanie za szybkie (potrafi trwać 5-10s), ale pomińmy to ze względu na to, że nie jest to rzeczywistość.
3. Załączenie Wyłącznika Szybkiego. Największy chyba problem w tej chwili.
Najpierw należy odblokować przekaźniki różnicowe (główny i pomocniczy, [lampki powinny świecić przed załączeniem WS] {póki w grze nie ma czegoś takiego jak załączenie rozrządu jest OK, gdyby jednak ktoś się pokusił, to przekaźnik różnicowy główny można skasować bez załączonego rozrządu, natomiast przekaźnik różnicowy obwodów pomocniczych tylko po załączeniu rozrządu}).
Aby załączyć WS, dźwigienka od utrzymania WS musi być w pozycji ZAŁĄCZ (w tej chwili tylko podnosi się i opada w chwili gdy naciskamy wyłączenie WS) po podniesieniu dźwigienki naciskamy impuls załączenia WS (ten zielony przycisk palcowy pod dźwigienką) dopiero wtedy WS powinien się załączyć i zapalić się lampka Wyłącznika szybkiego (ta bezpośrednio nad dźwigienką, zielona z opcją przyciemnienia w czasie jazdy).
4. Załączenie sprężarek powinno powodować załączenie przetwornic wirowych na czas załączenia sprężarki (do 10bar). lampka sprężarki ma być zielona, niebieska jest od ogrzewania pociągu.
5. Załączenie przetwornic powoduje wzrost napięcia w okolice 110V (jest ok) + zapalenie lampki zielonej przyciemnianej nad dźwigienką przetwornic (brak)
6. Załączenie ogrzewania pociągu - lampka niebieska, nie czerwona, przyciemniana
7. Przy wyłączonej baterii pociąg ma popełniony przewód główny (niewykonalne)
8. Po uruchomieniu lokomotywy (przed popełnieniem przewodu głównego) powinna świecić lampka HAMOWANIE (czerwona, przyciemniana, między JAZDA a Styczniki liniowe Wyłączone) oraz lampka Przekaźniki nadmiarowe silników trakcyjnych (pierwsza czerwona od góry i lewej na dolnym pulpicie)
9. po popełnieniu przewodu głównego (konieczne wrzucenie kierunku, skasowanie SHP, przytrzymanie luzowania do osiągnięcia około 3,5-4 atm [później podtrzymanie automatyczne]) należy skasować nadmiarowe silników trakcyjnych, lampka hamulca ED gaśnie, załącza się lampka jazdy po ok 4s.
10. Każde zrzucenie kierunku powoduje sytuację opisaną wyżej, zrzucenie powietrza z przewodu głównego + konieczność skasowania nadmiarowych silników po powrotnym przełączeniu na kierunek.
11. Opuszczenie pantografów realizowane jest poprzez wciśnięcie przycisku "wyłącznik awaryjny pantografów" w rzeczywistości jest to osobny przycisk którego wciśnięcie powoduje opadnięcie i brak możliwości ponownego podniesienia pantografów aż do odblokowania tego przycisku (w grze jest zupełnie inaczej, wcisnąć można go tylko raz, chyba że ja czegoś nie potrafię)
12. JAZDA
a) lampka jazdy na oporach powinna być pomarańczowa/przyciemniana
b) pierwsze załączenie CA występuje najpóźniej po 16s od osiągnięcia prędkości 10%Vmax tj 16km/h (jest minuta)
c) jazda równoległa ma chyba 31 pozycję, a nie 30, ale to sprawdzę jeszcze sprawdzone
d)możliwość wrzucania pozycji nastawnikiem bocznikowania gdy jesteśmy na pozycjach oporowych (blokada mechaniczna)
e) bardzo nisko ustawione nadmiarowe silników (rzeczywista wartość od 800-900 A, przeważnie w okolicy 900)
f) skasowanie nadmiarowych po wybiciu gdy nastawnik jest na pozycji 1 powoduje odblok przekaźników i załączenie 1 pozycji jazdy oporowej
g) podobnie z hamulcem dodatkowym, jego użycie nie powoduje zapalenia lampki HAMOWANIE, natomiast wyluzowanie go na pierwszej pozycji (spadek ciśnienia poniżej 0,8 lub 1,2atm spowoduje wrzucenie pozycji jazdy.
h) na EP09 brak jest ręcznego wyzwalania przyhamowania przy poślizgu (przycisk ENTER) (jest sterownik który robi to automatycznie)
13. drobne błędy w grafice:
a) lokomotywy dostępne w grze to EP09-005 i 016, w kabinie na naklejce jest 014, niezależnie od pojazdu
b) podświetlenie zegara w rejestratorze jest zielone, nie białożółte
c) przed załączeniem WS powinna świecić lampka Przetwornica statyczna wyłączona (pomarańczowa, nieprzyciemniana) gaśnie kilka sekund po załączeniu WS. Na pewno jest tak z przetwornicami medcom, do sprawdzenia z wersją na przetwornicy statycznej eniki (na zewnątrz lokomotyw nie widać podwieszonych przetwornic statycznych)
d) brak opisów nad lampką Awarii wentylatorów oporowych, przełącznikiem oświetlenia kabiny, manometrem cylindrów hamulcowych
e) brak rączki hamulca awaryjnego (chyba się to pisze Ackermann) po prawej stronie nastawnika jazdy
f) w kabinie A (drzwi do przedziału maszynowego za fotelem pomocnika) Drzwi zewnętrzne od strony pomocnika są zamontowane odwrotnie (zawiasy po stronie okna, klamka przy drzwiach do kabiny), dodatkowo na ścianie tylnej w kabinie A znajduje się umywalka, oraz przełącznik pakietowy do załączania bojlera

Na razie więcej błędów nie znalazłem, jakby były jakieś pytania to śmiało, jeśli znam odpowiedź to odpowiem.
Pozdrawiam, i liczę że ktoś to uzupełni, gdyż sam się na programowaniu nie znam :)

EDIT

Strony: [1]