1
Symulator / Odp: OSM i tworzenie nowych map do symulatora
« dnia: 30 Stycznia 2014, 18:21:17 »
Witam ponownie. Postaram się rozwiać powyższe wątpliwości.
Obecnie OSM posiada zgodę na korzystanie z danych geoportalu (głównie ortofotomapy, której dokładność jest już na tych lepszych zdjęciach równa rzędowi 10 cm), dzięki którym możemy poprawiać wcześniej zmapowane elementy, a także dodawać zupełnie nowe, wcześniej dla nas niedostępne. Przedtem mapowaliśmy do Binga, którego dokładność (około 10m) oraz jakość (rozdzielczość, przesunięcia poszczególnych kafelków - nieraz sięgające 50m), pozostawiały wiele do życzenia. Wiele danych pozyskujemy również od miast i gmin, np. mapy zasadnicze gdzie obrysy budynków to pomierzone w wyniku geodezyjnego pomiaru powykonawczego przyziemie, punkty adresowe a także zarysy chodników, dróg i inne.
Polecam popatrzeć na część linii kolejowej nr 71 - odcinek od Rzeszowa Głównego do Komorowa Podmuria. Ten fragment, liczący sobie 42km, jest już poprawiony - dodane są wszystkie stacje (w tym przystanki i perony), przejazdy (wraz z typami sygnałów, szlabanów), mosty i przepusty wodne. Pozostało jeszcze 24 km do poprawienia, do zebrania słupki pikietażowe i dokończenie oznaczenia terenu kolejowego (nasypu). W OSM bez problemu można oznaczać znaki drogowe (link poniżej) więc to też nie problem. Głównie wykorzystywane jest to do routingu (nawigacje samochodowe).
Na jakość SRTM nic nie poradzę, czego tu oczekiwać za darmo? Teoretycznie jest coś lepszego, nazywa się EU-DEM, 25m rozdzielczość pozioma. W jakim celu potrzebne są te dane? Do nachylenia toru czy ogólnie terenu? W pierwszym przypadku można byłoby zbierać dane z użyciem wysokościomierza barometrycznego jadąc np. pociągiem po danej linii.
Kwestię silników 3D pozostawiam programistom. Jeśli udałoby się to zrobić, MaSzyna mogłaby szczycić się tytułem pierwszego symulatora kolejowego, który korzysta z danych OSM. Tym bardziej zasługuje na uwagę fakt, że używałby szczegółowych danych, a nie samych ulic i budynków w porównaniu do dwóch symulatorów lotniczych, gdzie taka szczegółowość nie jest wymagana.
Poprawiona linia:
http://www.openstreetmap.org/#map=18/50.34916/21.73381
Dokładność danych z bazą kolejową:
http://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=6163&okno=polozenie&zoom=14&lat=6495416.18433&lon=2422866.2866&layers=T00B0000T
Porównanie do innych map:
http://tools.geofabrik.de/mc/?lon=21.78537&lat=50.24511&zoom=16&num=4&mt0=mapnik&mt1=google-map&mt2=bing-map&mt3=google-satellite
Linie kolejowe spięte są w relacje:
http://www.openstreetmap.org/relation/319284#map=16/50.2451/21.7858
Znaki drogowe:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Pl:Road_signs_in_Poland
Symulatory korzystające z OSM:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Simulators
Obecnie OSM posiada zgodę na korzystanie z danych geoportalu (głównie ortofotomapy, której dokładność jest już na tych lepszych zdjęciach równa rzędowi 10 cm), dzięki którym możemy poprawiać wcześniej zmapowane elementy, a także dodawać zupełnie nowe, wcześniej dla nas niedostępne. Przedtem mapowaliśmy do Binga, którego dokładność (około 10m) oraz jakość (rozdzielczość, przesunięcia poszczególnych kafelków - nieraz sięgające 50m), pozostawiały wiele do życzenia. Wiele danych pozyskujemy również od miast i gmin, np. mapy zasadnicze gdzie obrysy budynków to pomierzone w wyniku geodezyjnego pomiaru powykonawczego przyziemie, punkty adresowe a także zarysy chodników, dróg i inne.
Polecam popatrzeć na część linii kolejowej nr 71 - odcinek od Rzeszowa Głównego do Komorowa Podmuria. Ten fragment, liczący sobie 42km, jest już poprawiony - dodane są wszystkie stacje (w tym przystanki i perony), przejazdy (wraz z typami sygnałów, szlabanów), mosty i przepusty wodne. Pozostało jeszcze 24 km do poprawienia, do zebrania słupki pikietażowe i dokończenie oznaczenia terenu kolejowego (nasypu). W OSM bez problemu można oznaczać znaki drogowe (link poniżej) więc to też nie problem. Głównie wykorzystywane jest to do routingu (nawigacje samochodowe).
Na jakość SRTM nic nie poradzę, czego tu oczekiwać za darmo? Teoretycznie jest coś lepszego, nazywa się EU-DEM, 25m rozdzielczość pozioma. W jakim celu potrzebne są te dane? Do nachylenia toru czy ogólnie terenu? W pierwszym przypadku można byłoby zbierać dane z użyciem wysokościomierza barometrycznego jadąc np. pociągiem po danej linii.
Kwestię silników 3D pozostawiam programistom. Jeśli udałoby się to zrobić, MaSzyna mogłaby szczycić się tytułem pierwszego symulatora kolejowego, który korzysta z danych OSM. Tym bardziej zasługuje na uwagę fakt, że używałby szczegółowych danych, a nie samych ulic i budynków w porównaniu do dwóch symulatorów lotniczych, gdzie taka szczegółowość nie jest wymagana.
Poprawiona linia:
http://www.openstreetmap.org/#map=18/50.34916/21.73381
Dokładność danych z bazą kolejową:
http://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=6163&okno=polozenie&zoom=14&lat=6495416.18433&lon=2422866.2866&layers=T00B0000T
Porównanie do innych map:
http://tools.geofabrik.de/mc/?lon=21.78537&lat=50.24511&zoom=16&num=4&mt0=mapnik&mt1=google-map&mt2=bing-map&mt3=google-satellite
Linie kolejowe spięte są w relacje:
http://www.openstreetmap.org/relation/319284#map=16/50.2451/21.7858
Znaki drogowe:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Pl:Road_signs_in_Poland
Symulatory korzystające z OSM:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Simulators