Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - ragdoll

Strony: [1]
1
Tabor kolejowy / Odp: Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« dnia: 17 Lipca 2010, 13:40:57 »
Wielkie dzięki za odpowiedź. Chciałem tylko rozwiać wątpliwości jakie mi się nasunęły :-).

Prędkość nie większa jak 60km/h to może być 50, 40, 30km/h…

Tak też podejrzewałem. Ale myślałem też, że ze zrobieniem HK należy poczekać do czasu aż pociąg osiągnie 60 km/h. W sumie masz rację nie doczytałem zbyt dokładnie, bo przecież gdyby trzeba było się rozpędzać do tych 60, to w przepisie napisaliby o prędkości "nie mniejszej od 60". Teraz już wiem na 100%.

Co do tego ostatniego pytania to teraz usiłuję przypomnieć sobie co mogłem mieć na myśli kiedy je pisałem. Tak czy inaczej poza tymi najbardziej ekstremalnymi sytuacjami, biorąc pod uwagę, że, jak piszesz, można HK zrobić później, albo z niższej prędkości, nie potrafię wymyślić innej sytuacji, która uniemożliwiłaby zrobienie HK, więc to pytanie można uznać za niebyłe :-).

Do tej pory myślałem, że HK to jakieś obowiązkowe specjalne hamowanie o ogromnym znaczeniu, które musi spełniać określone warunki, aby można było bezpiecznie prowadzić pociąg. Dlatego też myślałem, że maszynista może mieć duże nieprzyjemności jeżeli HK nie wykona. Oczywiście z jednej strony jest to hamowanie zapewniające bezpieczeństwo, bo przecież maszynista musi wiedzieć jak się hamuje składem, ale teraz już wiem, że HK nie musi się niczym szczególnym wyróżniać. Jeszcze raz wielkie dzięki.

2
Tabor kolejowy / Hamowanie kontrolne - parę pytań.
« dnia: 17 Lipca 2010, 10:47:42 »
Witam.

Nie jestem pewien czy w dobrym dziale założyłem ten temat, ale inne działy mi jakoś nie pasowały.

Właśnie studiuję instrukcję Cw-1. Mam parę pytań na temat hamowania kontrolnego, bo bardziej interesuje mnie jak to wygląda w praktyce, w realu, niż w teorii.

1. Jak wygląda hamowanie kontrolne w ciężkich pociągach towarowych? Jak wiadomo pociągi pasażerskie nie mają problemu z osiągnięciem podanej w instrukcji prędkości 60 km/h. Natomiast w ciężkich bruttach osiągnięcie takiej prędkości jest bardziej rozciągnięte w czasie. W instrukcji pisze: "Hamowanie wykonuje się na pierwszym odcinku toru po osiągnięciu prędkości nie większej jak 60 km/h..." Czy zatem w związku z tym zapisem czekamy, aż ciężki pociąg osiągnie prędkość 60 km/h i dopiero wtedy robimy HK? Czy może ze względu na okoliczności (masa pociągu, bliskość stacji węzłowej, inne czynniki) wykonuje się HK przy niższej prędkości? Jeżeli tak, to jaka to prędkość?

2. Czy można HK wykonywać na spadku lub wzniesieniu? Jeżeli tak, to czy są to jakieś szczególne przypadki?

3. To pytanie bardziej z przepisów i prawa, niż techniki jazdy. Załóżmy, że maszynista nie przeprowadził HK (zakładam, że nie ma takiego, ale to nie znaczy, że nigdy się takie coś nie zdarzy). Czy przewoźnicy mają w regulaminach zapisy mówiące jakie konsekwencje zostaną wyciągnięte? Czy może się skończyć zwolnieniem dyscyplinarnym, lub nawet powiadomieniem prokuratury?

4. Czy warunki atmosferyczne mają wpływ na prędkość, przy której zaczynamy HK?

5. Czy są jakieś przypadki, w których należy np. ze względów bezpieczeństwa odstąpić od HK?

Mam nadzieję, że te pytania nie sprawią Wam problemu.

Strony: [1]