- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Poszukuję, chcę zrobić => Wątek zaczęty przez: Stele w 09 Czerwca 2019, 20:06:48

Tytuł: Moc ogrzewania wagonów
Wiadomość wysłana przez: Stele w 09 Czerwca 2019, 20:06:48
Potrzebne są dane na temat mocy ogrzewania elektrycznego wszystkich wagonów i zespołów trakcyjnych dostępnych w symulatorze. Zaczynamy to liczyć, a jeśli mają coś wpisane, to 20kW na pałę, podczas gdy ze znalezionych danych, moc ta może być i 2x większa.

Excel do zgrupowania wszystkiego https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-TUbHQGzn2mpx6w2D51ZaGFNWPMtJ4PrMY3VC_W15eI
Tytuł: Odp: Moc ogrzewania wagonów
Wiadomość wysłana przez: gravition w 09 Czerwca 2019, 20:38:58
Dla EN76 z DTR wyciągnąłem takie dane:
Ogrzewanie na 1 człon ok. 37 kW
Klimatyzacja na 1 człon ok. 32 kW

edit - dane dla EN57AL (thermoking)
ogrzewanie 1 klimatyzator 20 kW
klimatyzacja 1 klimatyzator 31 kW
Tytuł: Odp: Moc ogrzewania wagonów
Wiadomość wysłana przez: Stele w 14 Czerwca 2019, 18:55:12
Bipa
Cytuj
Do ogrzewania składu służyły konwekcyjne grzejniki elektryczne zasilane prądem stałym o napięciu 3 kV. Prąd do ogrzewania był pobierany z lokomotywy z prądnicą grzewczą bądź przewodu jezdnego za pomocą łącza wysokiego napięcia. Ogrzewanie miało początkowo moc 42 kW w członach skrajnych i 39,75 kW w członach środkowych. Łączna moc w całym zespole wynosiła 164,5 kW. Z czasem w Polsce zaczęto montować słabsze ogrzewanie o mocy 37,5 kW w członach skrajnych i 35,2 kW w członach środkowych. Dawało to moc dla całego zespołu 145,4 kW

104ac: 33,5 kW nawiewka
111a: 40kW nawiewka
Tytuł: Odp: Moc ogrzewania wagonów
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 14 Czerwca 2019, 18:57:13
Wagon z przetwornica Medcom nieklimatyzowany ma przetwornicę PSM50 o mocy 50kW.
Tytuł: Odp: Moc ogrzewania wagonów
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 14 Czerwca 2019, 19:12:37
edit - dane dla EN57AL (thermoking)
ogrzewanie 1 klimatyzator 20 kW
klimatyzacja 1 klimatyzator 31 kW
OK, ale masz na myśli klimę dla pasażerów, czy też w kabinie maszynisty? W TT-TK mamy 2 klimatyzatory RAC dla maszynisty i 3 klimatyzatory LRV na wagony (mam tutaj na myśli EN57A i klimę 1+3+1).
Tytuł: Odp: Moc ogrzewania wagonów
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 14 Czerwca 2019, 19:19:23
111A-10. Przetwornica statyczna APS Energia moc 54kW; napiecie wejściowe 3000V DC; napięcie wyjsciowe 3x400V 50 Hz, 230V 50 Hz, 24 V DC.
158A. 159A. Przetwornica statyczna MEDCOM moc  50kW; napięcia wejsciowe 1500VDC, 3000VDC, 1000V 16,6Hz; 1500V (50Hz); napięcia wyjściowe 3x400V 50Hz, 24VDC.
YB. Ogrzewanie elektryczne wielonapięciowe (jak wyżej) + 3000V 50 Hz nawiewne. Moc ogrzewania 40kW.
W sumie temat poboru mocy jest dosyć obszerny. Większy pobór bedzie w sytuacjach ekstremalnych 30 stopni Celsjusza na minusie bądź na plusie. Średnio jak sie nic nie dzieje przypada około 25kW na każdy wagon (temperatura zewnętrzna 22 stopnie Celsjusza).
Tytuł: Odp: Moc ogrzewania wagonów
Wiadomość wysłana przez: miko22 w 15 Czerwca 2019, 19:36:14
Dla starych EN57 i EN71 (na podstawie książki "Elektryczne zespoły trakcyjne serii EW55 i EN57" E. Domański, E. Kowalczyk, Z. Skoniecki):
Do ogrzewania przedziałów pasażerskich EN57 służą grzejniki o mocy 700W każdy na napięcie znamionowe 3000/4V (grzejniki połączone po cztery szeregowo i zasilane z sieci). Grzejników jest łącznie 88 sztuk, czyli 22 grypy po 4 sztuki. Domniemywam, że po 7 grup w członach rozrządczych i 8 grup w członie silnikowym. Zatem moc grzewcza członu rozrządczego to 7 * 4 * 700W = 19600W*[1]. Dla członu silnikowego byłoby to 8 * 4 * 700W = 22400W*[2]. Dla całego EN57 moc grzewcza wynosi 2 * 19600W + 22400W = 61600W*[3], a dla EN71 (według przyjętego rozmieszczenia grzejników) 2 * 19600W + 2 * 22400W = 84000W*[4]. Moc ogrzewania całej jednostki można zmniejszyć, bo obwody ogrzewania podzielone są na dwa: 1/3 i 2/3. Można zatem wybrać grzanie wszystkimi grzejnikami, 2/3 liczbą grzejników lub 1/3 liczby grzejników. Wyboru dokonuje się przełącznikiem pakietowym "PG" w szafce NN - pierwszy na lewo od mierników elektrycznych.

Dodatkowo do obwodu ogrzewania pojedynczej kabiny maszynisty podłączone są cztery grzejniki o mocy 1000W każdy, z czego dwa są faktycznie w kabinie, a dwa po przeciwnej stronie ściany w przedziale służbowym, co daje 4000W*[5] na obwód ogrzewania pojedynczej kabiny, przy czym w EN57 grzeją zawsze obie kabiny jednocześnie (jest tylko jeden stycznik grzania kabiny w szafie WN członu silnikowego), a w EN71 tylko ta, w której faktycznie załączy się ogrzewanie (po jednym styczniku w każdym z dwóch członów silnikowych).

Uwaga:
Podane moce grzewcze dotyczą sytuacji, gdy w sieci jest napięcie 3000V, a moc grzania rośnie z kwadratem napięcia, bo wzór na moc, to m.in. P = U^2 / R. Zatem dla grzejnika o mocy 700W przy napięciu znamionowym 3000/4V rezystancja wynosi: (3000/4)^2 / 700 ≈ 803,6 Ohm, czyli przy napięciu sieci 3600V moc takiego grzejnika będzie wynosić: (3600/4)^2 / 803,6 ≈ 1008W, czyli 1,44 razy więcej, niż przy napięciu 3000W w sieci. Zatem podane wyżej moce grzewcze przy napięciu sieci 3600W zmienią się na:
- [1] - 19 600W -> 28 224W (6,53A -> 7,84A);
- [2] - 22 400W -> 32 256W (7,47A -> 8,96A);
- [3] - 61 600W -> 88 704W (20,53A -> 24,64A);
- [4] - 84 000W -> 120 960W (28,00A -> 33,60A);
- [5] - 4 000W -> 5 760W (1,33A -> 1,60A).
Przy okazji w nawiasach podałem zmianę pobieranego prądu - wzór to oczywiście I = P / U. Tak samo trzeba to przeliczać we wszystkich innych pojazdach (w tym w wagonach), w których są grzejniki rezystancyjne zasilane napięciem sieci.. Gotowy wzór na to:
Pak = Uak^2 / (Uzn^2 / Pzn),
gdzie:
- Pak - moc aktualna grzania (pojedynczego grzejnika, grupy 4 grzejników lub mocy wszystkich grzejników w pojeździe zależnie od tego, co wstawi się za Pzn);
- Uak - napięcie aktualne przypadające na pojedynczy grzejnik lub napięcie sieci (ale wtedy za Uzn trzeba wstawić napięcie zasilania grupy grzejników, jeśli są spięte po kilka szeregowo);
- Uzn - napięcie znamionowe zasilania pojedynczego grzejnika lub grupy grzejników połączonych szeregowo (przy założeniu jw.);
- Pzn - moc znamionowa grzania (pojedynczego grzejnika, grupy 4 grzejników lub mocy wszystkich grzejników w pojeździe zależnie od tego, czego moc aktualną grzania chce się policzyć.
Tytuł: Odp: Moc ogrzewania wagonów
Wiadomość wysłana przez: youBy w 15 Czerwca 2019, 23:48:43
Średnia moc ogrzewania jest wypadkową różnicy temperatur i izolacyjności pudła, więc ja bym się nie rozdrabniał w takie niuanse, jak zmiana mocy ogrzewania na skutek zmiany napięcia, bo trzeba by od razu zrobić termostaty do tego.
Tytuł: Odp: Moc ogrzewania wagonów
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 16 Czerwca 2019, 07:54:46
W przypadku klimatyzacji i tak te wyliczenia będą zbędne, gdyż sprężarka praktycznie co parę minut się załącza. Dochodzi do tego ciągła praca wentylatora. Zimą sprężarka od czasu do czasu za to grzałki załączają się co chwilę. Miałem gdzieś opracowanie szczegółowego poboru mocy w klimatyzowanym wagonie. Trzeba poszperać bo myszy zjedzą.