- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Na warsztacie => Wątek zaczęty przez: Siarka95 w 14 Stycznia 2008, 16:46:05
-
Witam,
Chciałbym dziś zaprezentować moją pierwszą trasę. Jest to trasa fikcyjna i dość prosta. Wiem, będziecie krzyczeć że biedna i nie ma podstawowych rzeczy, nie jest najlepiej wykonana, ale to moje pierwsze podejście w tym kierunku w notatniku. Pokażę więc wersję 0.1, która przynajmniej pokaże, co się tu rysuje. Ja oczywiście będę robił updaty, ale mam takie problemy, jak np. po podaniu położenia semaforów pojawiają się one gdzie indziej :P Będę chętnie słuchał waszych uwag, i próbował się do nich dostosować, albo różnych poprawek i nielogicznych sytuacji. Misje są tragicznie proste, ale nie nauczyłem się na tyle event'ów, aby je wstawiać do tras :) Myślę, że mnie za nią stąd nie wykopiecie xD Link:
http://www.members.lycos.co.uk/siarka1995/ (http://www.members.lycos.co.uk/siarka1995/)
Trzeba sobie poszukać :P Z czasem może będzie ta lista rosnąć (mówię tu o dodatkach do MaSzyny)
Enjoy! :)
PS. Szlakowa na trasie wynosi 60KM/h. Później poustawiam wszystkie wskaźniki i przedmioty i będzie wszystko jasne!
Pozdrawiam
-
Witaj. Nie udało mi się odpalić twojej trasy ponieważ wyskakują błędy: Track does not exist "" i Scene parse error near node.
Ja oczywiście będę robił updaty, ale mam takie problemy, jak np. po podaniu położenia semaforów pojawiają się one gdzie indziej :P
Otwieram plik z semaforami. I co widzę? :
//-------------------------------------------------
// Semafor1
//-------------------------------------------------
origin -195 -0.5 -1200
rotate 0 0 0
node -1 0 Semafor1 model 0 0 0 0 PKP/head4-gryw.t3d SS1 Lights 1 0 0 0 endmodel
node -1 0 none model 0 0 0 0 PKP/post-straight.t3d PKP/pkplight_manpost.tga endmodel
node -1 0 none model 0 0 0 0 PKP/post-ladder-h34.t3d PKP/#pkplight_board.tga endmodel
A czy semków nie wstawia się tak?:
include;(p1);(p2);(p3);(p4);(p5);(p6);(p7);end
gdzie:
(p1) -> nazwa pliku *.inc z semaforem
(p2) -> nazwa semafora
(p3) -> współrzędna x (rośnie w lewo)
(p4) -> współrzędna y (wysokość)
(p5) -> współrzędna z (rośnie "do przodu")
(p6) -> obrót
(p7) -> symbol (czyli inaczej nazwa tabliczki semafora) [bez rozszerzenia *.bmp !!!]
Przykładowo:
include;TS2zpY.inc;stacja_ToB;-2.5;-0.2;11300.0;180.0;ToB;end <<-- tarcza ostrzegawcza odchylona od słupa w lewo
No i jeszcze taki mały schemat współrzędnych:
z/I\
I
I
I
I
x I
<-----------------------I-----------------------
I
I
I
I
a Y to wysokość
Współrzędne zawsze podajemy w formacie X Y Z
Mam nadzieję, że dobrze wytłumaczyłem. :)
Jak ktoś ma jakieś zastrzeżenia to proszę mnie poprawić.
Pozdro.
-
Natomias ja nie mam zadnych problemów z odpaleniem trasy.
Wszystko gra .
Natomiast co do trasy to mogło by byc z pare manewrów tak jak i na koncu (odczepic loka to nie problem) :)
-
Witaj. Nie udało mi się odpalić twojej trasy ponieważ wyskakują błędy: Track does not exist "" i Scene parse error near node.
Ja oczywiście będę robił updaty, ale mam takie problemy, jak np. po podaniu położenia semaforów pojawiają się one gdzie indziej :P
Otwieram plik z semaforami. I co widzę? :
//-------------------------------------------------
// Semafor1
//-------------------------------------------------
origin -195 -0.5 -1200
rotate 0 0 0
node -1 0 Semafor1 model 0 0 0 0 PKP/head4-gryw.t3d SS1 Lights 1 0 0 0 endmodel
node -1 0 none model 0 0 0 0 PKP/post-straight.t3d PKP/pkplight_manpost.tga endmodel
node -1 0 none model 0 0 0 0 PKP/post-ladder-h34.t3d PKP/#pkplight_board.tga endmodel
A czy semków nie wstawia się tak?:
include;(p1);(p2);(p3);(p4);(p5);(p6);(p7);end
gdzie:
(p1) -> nazwa pliku *.inc z semaforem
(p2) -> nazwa semafora
(p3) -> współrzędna x (rośnie w lewo)
(p4) -> współrzędna y (wysokość)
(p5) -> współrzędna z (rośnie "do przodu")
(p6) -> obrót
(p7) -> symbol (czyli inaczej nazwa tabliczki semafora) [bez rozszerzenia *.bmp !!!]
Przykładowo:
include;TS2zpY.inc;stacja_ToB;-2.5;-0.2;11300.0;180.0;ToB;end <<-- tarcza ostrzegawcza odchylona od słupa w lewo
No i jeszcze taki mały schemat współrzędnych:
z/I\
I
I
I
I
x I
<-----------------------I-----------------------
I
I
I
I
a Y to wysokość
Współrzędne zawsze podajemy w formacie X Y Z
Mam nadzieję, że dobrze wytłumaczyłem. :)
Jak ktoś ma jakieś zastrzeżenia to proszę mnie poprawić.
Pozdro.
Pfff... ;D Dobra, zmienię. Może się uda.
Chciałem powiedzieć że trasa jest chaotycznie zrobiona i robie tak bo tamtego jednolinijkowego zapisu nie rozumiałem xD
EDIT: Co znaczą te symbole? Objaśniłby mi ktoś?
-
Pfff... ;D Dobra, zmienię. Może się uda.
Narazie poeksperymentuj z jednym semkiem a jak sie uda to kolejne. Bo jak sie nie uda to jeden łatwo wstawić na nowo ale wiecej to jest robota na dłuższą chwilę ;)
Chciałem powiedzieć że trasa jest chaotycznie zrobiona i robie tak bo tamtego jednolinijkowego zapisu nie rozumiałem xD
Mam nadzieję, że dobrze wytłumaczyłem i zrozumiałeś. Jak nie, to pytaj śmiało! :)
EDIT: Odpala się.
-
No dobra, to tera eventy na semki i może coś jeszcze... pfff...
Sm42Driver -> Dzięki, działa :)
::33 POST xO::
-
Odpaliłem, trudno coś komentować bo jest tego niewiele.
1 Na pewno nie używaj w nazwach polskich znaków.
2 Wystąpił u mnie komunikat Lengt > 500 gdzieś położyłeś za długi tor.
-
1 Na pewno nie używaj w nazwach polskich znaków.
2 Wystąpił u mnie komunikat Lengt > 500 gdzieś położyłeś za długi tor.
AD1 U mnie było to samo ponieważ litery ń i ó były zastąpione jakimiś innymi znakami. Należało zmienić nazwę pliku na końcówki.[rozszerzenie].
Pozdrawiam
-
1 Na pewno nie używaj w nazwach polskich znaków.
2 Wystąpił u mnie komunikat Lengt > 500 gdzieś położyłeś za długi tor.
AD1 U mnie było to samo ponieważ litery ń i ó były zastąpione jakimiś innymi znakami. Należało zmienić nazwę pliku na końcówki.[rozszerzenie].
Pozdrawiam
Nie bardzo wiem co było "to samo" i o jakie rozszerzenie Tobie chodzi.
Ale to nie jest istotne, więc nie odpowiadaj. W nazwach plików do symulatora nie powinno być polskich znaków. Odbiorca nie powinien dostawać zagadki i być zobowiązany do grzebania w tym co dostanie. To rola autora scenerii.
Ps: Ach ta polska ortografia, poprawiłem co trzeba:)
-
Dobrze Krzysiek, postaram się odpowiadać z sensem.
EDIT: Co znaczą te symbole? Objaśniłby mi ktoś?
Jakie symbole? Mogłbyś nieco poszerzyć swoje zapytanie?
-
Dobra to teraz pare słów ode mnie. Jak na pierwszą scenerie stworzoną w całości w notatniku to nie jest źle, choć jest to tylko taka sceneria testowa do nauki. Układ torowy chyba nie jest zbyt przemyślany, łuki są nienaturalne, brak całej infrastruktury. W każdym razie dobrze, że zaczynasz cos działać, ale pozwól że coś doradze, po pierwsze do tworzenia trasy używaj jet'a i notatnika, jet to proste narzędzie, ale naprawde ma spore możliwości, można tam szybko i dokładnie układać dość skomplikowane układy, poza tym widzisz siatke i układ współrzędnych, ułatwia to orientacje i dzięki temu możesz bardzo dokładnie wstawiać wszytkie obiekty, szczególnie semafory, tarcze itd. Połączenie jet + notatnik daje wielkie możliwości i pozwala na tworzenie tras wcale nie gorszych od tych z 3ds'a. Sam stworzyłem całkiem sporą stacje, powiesiłem druty, teraz ciągne szlak dalej i zabieram się za tworzenie terenu co zawsze jest najtrudniejsze.
Polecam lekture tych tematów:
http://eu07.pl/forum/index.php/topic,2451.0.html - tu wszystko jest wytłumaczone krok po kroku, dowiesz się wszystkiego o układaniu torów, wstawianiu obiektów, terenu itd.
http://eu07.pl/forum/index.php/topic,6439.0.html - najważniejsze zasady których trzea się trzymać żeby trasa wyglądała w miare realistycznie
Ogólnie fajnie, że chcesz coś robić, podstawy już znasz, teraz tylko rozwijaj swoją wiedze, z czasem przjdzie doświadczenie i coraz lepsze trasy.
W razie problemów chętnie pomoge, no może poa eventami bo tych jeszcze do końca nie przorałem.
-
Można by wstawić skreny :P
-
No ja używałem Jet'a ale tylko do robienia torowiska, do wyznaczania współrzędnych używałem głowy :)
Glowawojtas -> Nie ma czego uchwycic :P Następna trasa będzie dużo lepsza, ta była taka tylko do ćwiczeń. Pokazałem ją żeby dowiedzieć się, co robię źle, a także by się czegoś dowiedzieć :)
Pozdrawiam
-
W Jet'ie masz widoczny układ współrzędnych, możesz go przybliżyć i wtedy masz dokładność do 1m. To wystarcza nawet do wieszania trakcji nad torami, a budynki i inne większe obiekty nie muszą być już tak dokładnie ustawione. Jet + notatnik + kalkulator + karta i ołówek + troche pracy i możesz tworzyć trasy.
Pozdrawiam i życze dużo czasu i chęci do twrzenia.
-
A ja polecam zaopatrzyć sie w 3DS-a :)
Bardzo dobrze się w nim tworzy.
-
No niby w Jet'cie można sobie wymierzyć pozycje ale nie da się już zaimportować pliku scn gdy znajdzie się coś innego niż tory, a przecież zdarza się że coś dorobimy i będziemy musieli odejść od komputera :(
-
A co to za problem? Tworzysz sobie plik główny trasy i do niego includujesz inne pliki, ten z Jet'a z układem torowym, w drugim pliku piszesz teren, w trzecim np. trakcje, w czwartym eventy, i te wszystkie pliki includujesz do tego głównego, a w nim masz tylko teksture nieba, atmo i składy. Wszystko wtedy wygląda elegancko i masz porządek, wiesz gdzie czego szukać, bo przekopywanie kilkunastu stron tekstu w poszukiwaniu wpisu do danego obiektu zajmuje mase czasu.
-
No tak, ale jeśli podepnę include'y do scn to to co jest w inc nie ma na trasie, a jak to wszystko dam do scm to jest dobrze xP
-
No tak, ale jeśli podepnę include'y do scn to to co jest w inc nie ma na trasie, a jak to wszystko dam do scm to jest dobrze xP
To oznacza że nie potrafisz tego wykonać.
Includowanie plików jest bardzo dobrą metodą na budowanie scenerii, można włączać poszczególne elementy wchodzące w skład scenerii. Można w łatwy sposób także ją poszerzyć, o kolejne elementy.
Najlepiej przykłady includowania zaczerpnąć z gotowych scenerii: Quark, SDR18, może jeszcze Bałtyk.
Porównaj swoje wpisy z tymi już z gotowych tras.
Przeglądanie istniejących scenerii jest bardzo pouczające. Jeśli jesteś spostrzegawczy i masz ku temu talent, załapiesz jak to działa.
Ponieważ to nie jest odpowiedni dział na takie porady, proponuję zadawać następne pytania w dziale pomoc.
-
Mozna prosic o jakies screeny?
Nie wiem czy oplaca sie sciagac.
-
Ale najpierw się w quarka pogapiłem z kilka razy a potem zrobiłem tak samo i nie wyszło xO
-
Podpinam się do prośby @Mateu i @GłowaWojtas'a.
-
Witaj. Jeśli chodzi o includy to:
include nazwa_pliku.inc end
plik musi być w katalogu SCENERY
Jescli masz plik w folderze scenery i jeszcze w jakimś folderze to musisz podać ścieżkę. np. :
include nazwa_folderu/nazwa_pliku.inc end
folder musi być w katalogu SCENERY
PRZYKŁADY:
include drzewka.inc end
include mojatrasa/drzewka.inc end
I tam do tego pliku *.inc wstawiasz np. do jednego domki, do drugiego teren ... itp. A potem w głównym pliku scenerii zwącym się: nazwa_scenerii.scn robisz wywołanie pliku *.inc.
Pozdrawiam
PS. Zastanawiam się nad jakimś tutorialem do pisania tras do notatnika ;)
-
Ale najpierw się w quarka pogapiłem z kilka razy a potem zrobiłem tak samo i nie wyszło xO
Postaraj się zrozumieć jak działają wpisy include.
Chociaż domniemam że błąd tkwi w rozszerzeniu pliku ***.inc
Zmiana rozszerzenia pliku pisanego w notatniku z txt na inc skazana jest na niepowodzenie.
Jeśli piszesz plik inc otwórz sobie jakąs kopię innego inca. Skasuj jego zawartość i napisz tam to co potrzebujesz. Zamknij plik i podłącz do scn, następnie odpal i sprawdź skutki.
Poprzednik opisał jak podłączyć taki ***.inc
Tutoriale to są, tylko musicie sobie je poszukać na forum:)
Podpinam się do prośby @Mateu i @GłowaWojtas'a.
Przeważnie jak uruchomiłem scenerię, dawałem screeny. Nie ma co pokazać więc szkoda pracy.
Zdziwiony jestem że Wasza ciekawość nie zmobilizowała Was do działania.
Nie opłaca się ściągać scenerii.
-
Ale mimo wszystko, by zapobiec dalszej ciekawości, pokażę zrzut ekranu z tej trasy.
Jest to jej odcinek, jednakże cała wygląda mniej więcej w ten sposób :>
(http://img511.imageshack.us/img511/5943/sceneriawa9.th.jpg) (http://img511.imageshack.us/my.php?image=sceneriawa9.jpg)
-
prof_klos -> xD
Powoli robię jakiśtam update, może później pokaże, wstawiłem semafory, wstawiam wskaźniki (i tak ich nie wiele potrzeba :D) no i drzewka ustawiam. Później dołożę ławki na peronach i poustawiam budynki, może później coś jeszcze dorobie :>
Pozzzzdrawwwiam :]
-
Można prosić o wpisy do atmo i light, jakie zastosowano do trasy z tego screena?
(http://img511.imageshack.us/img511/5943/sceneriawa9.th.jpg) (http://img511.imageshack.us/my.php?image=sceneriawa9.jpg)
Nie mogę ściągnąć tej trasy, dlatego pytam.
-
Można prosić o wpisy do atmo i light, jakie zastosowano do trasy z tego screena?
Mówisz masz:
atmo 1.0 1.0 0.8 0 2000 1.0 1.0 0.8 endatmo //atmosfera: kolor nieba, mgla: poczatek, koniec oraz skladowe RGB (0...1)
light -500 500 200 0.3 0.33 0.35 0.70 0.65 0.6 0.75 0.74 0.70 endlight //pozycja, kolory RGB skladowych ADS swiatla dziennego
-
A co? Podoba ci sie niebo? :P I do czego ci? - jak coś to taki maly off-top, nie zebym robil cos zlego :P
EDIT: Nie Sigman, do ciebie nic nie mam, umieszczaj gdzie chcesz, bardzo się cieszę że ci się spodobało :)
I jeszcze jedno, mi się tylko wydaje czy nieco odświeżyłeś temat? :D
-
A czy ja robię coś złego? Podoba mi się takie niebo, a potrzebne mi, żeby wstawić do jakiejś scenerii i móc je podziwiać. Ciekawe do czego innego mogłoby być mi potrzebne...
Dzięki za wpisy, przydały się ;)