- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Tabor kolejowy => Wątek zaczęty przez: AIR w 04 Października 2006, 12:25:45

Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: AIR w 04 Października 2006, 12:25:45
mam pytanie do ludzi znajacych się na budowie taboru:
dlaczego wentylatory oporowe słychać głośniej w lokomotywach EU/P-07, EP09, ET41 i kilku jeszcze innych, a w ET22 są słabo słyszalne? chociaż też w bykach jest różnnie bo w niektórych głośniej słychać, od czego to zależy? czy ma znaczenie kiedy zostały wyprodukowane (tzn. czy to jest np ET22-186, czy 1181)?
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: mar07 w 04 Października 2006, 12:50:03
Wentylatory oporów rozruchowych, jak wiadomo służą do ich chłodzenia  podczas rozruchu oporowego i ich prędkość obrotowa, a co za tym idzie intensywność chłodzenia i głośność pracy jest tym większa im większy jest prąd pobierany przez silniki trakcyjne w obwodzie głównym lokomotywy. Tak więc, jeśli rozpatrujemy ten samą serię lokomotyw, zależy to od tego, jak intensywny rozruch przeprowadza maszynista. W ruchu pasażerskim należy przeprowadzać możliwie szybko, aby osiągnąć większe przyspieszenie pociągu. Naturalnie ma tu też wpływ sam ciężar pociągu-wiadomo, przy cięższych bruttach, prąd poboru będzie wyższy, chcąc utrzymać to samo tempo rozruchu.
 Drugą sprawą jest też samo przełożenie przekładni głównej, które w lokomotywach EP jest imme niż w EU, czy ET. Stąd też lokomotywy EP pobierają przy rozruchu większy prąd, więc słychać je głośniej.
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: AIR w 04 Października 2006, 13:20:08
nie wiem czy dobrze zrozumiałem - w EU07 przy prądzie np 500A powinno być tak samo głośno słychać wentylatory jak w ET22 przy 500A tylko, że ze względu na przekładnie ET22 rozpedza się mniejszym prądem stąd ciszej słychać ?
bo to mi się wydaje nieprawdą chociaż by dlatego, że EU07 i ET22 mają 18:79.
A to, że w ET22 są 3 układy, a w tych innych 2 to nie ma znaczenie?
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: Negroth w 04 Października 2006, 14:39:39
AIR to troche tak jakbys zapytał dlaczego ET42 wygląda inaczej niz EP02...
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: AIR w 04 Października 2006, 14:54:02
myślę, że jak ktoś się na tym zna to będzie umiał poprawnie odpowiedzieć, a tej różnicy nie porównał bym raczej do tej którą Ty podałes bo ja się pytam tylko o mały szczegół
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: defiler w 04 Października 2006, 14:56:53
EU/EP07, ET41 rzeczywiscie strasznie wyja podczas rozruchu :)
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 04 Października 2006, 16:21:38
Cytat: "AIR"
myślę, że jak ktoś się na tym zna to będzie umiał poprawnie odpowiedzieć, a tej różnicy nie porównał bym raczej do tej którą Ty podałes bo ja się pytam tylko o mały szczegół

Już zostało to opisane więc tylko to uproszcze. ET22 jest silnijesza od EU07 i przy tym samym prądzie ma większą siłe pociągową. Żeby na EU07 uzyskać taką samą siłe pociągową jak na ET22 to trzeba dać większy prąd a wtedy bardziej zawyje. Przy tym samym prądzie obie tak samo wyją.
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: AIR w 04 Października 2006, 17:07:49
czyli jak ET22 jedzie z bruttem (26 pełnych węglarek) to można dawać jej mniejszy prąd niż w ET41 z tym samym bruttem? chyba ET41 ma większą moc więc ona mogła by się rozpedzać mniejszym prądem.

Widziałem bardzo wiele razy ruszającą ET22 i ET41 z 26 węglarkami pełnymi więc to przypadek nie był, że ET41 dużo głośniej wyła.
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek626 w 04 Października 2006, 17:31:27
Cytat: "AIR"
myślę, że jak ktoś się na tym zna to będzie umiał poprawnie odpowiedzieć, a tej różnicy nie porównał bym raczej do tej którą Ty podałes bo ja się pytam tylko o mały szczegół


Już na etapie projektu konstruktor ma zadane parametry lokomotywy w zależności od potrzeb. To warunkuje jej budowę. Przede wszystkim warunkuje chrakterystyki silników. Te charakterystyki mają wpływ na pobór prądu i potrzebę schłodzenia oporów rozruchowych. Reszta wiadomo im większy prąd tym goręcej i większy chałas.

Tu zostało już napisane, ET22 jest lokomotywą którą  się rusza mniej dynamicznie czyli z mniejszym hałasem.

Potrzeba dawania "mniejszego prądu" wynika ze sposobu jazdy z bruttem. Rodzaj loka jest tylko dodatkiem. Po za tym ET41 to tylko nadal dwie siódemki.
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: AIR w 04 Października 2006, 17:51:43
to czmu nawet w symulatorze jest zrobione tak, że przy tym samym natężeniu prądu byk wyje ciszej niż siódemka i jamnik?
Chyba to nie jest przypadek?
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: youBy w 04 Października 2006, 18:19:04
Bo w mmd jest tak zrobione.

Byk (201E.mmd)ventilator: rvent-eu07.wav 100.0  1.0 0.2  0.8 0.6 //normalized: AM/RVentnmax FM/RVentnmax
Siódemka (4E.mmd)ventilator: rvent-eu07.wav 160.0  1.5 0.5  0.8 0.6 //normalized: AM/RVentnmax FM/RVentnmax

Wystarczy przekopiować linijkę z 4E do 201E i będzie tak samo.

Dodano po 57 sekundach:

 Jednak coś mi mówi, że trzeba zmienić tylko to 0.2 na 0.5, ale pewien nie jestem, proszę o informację po testach.
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek626 w 04 Października 2006, 18:22:01
Cytat: "AIR"
to czmu nawet w symulatorze jest zrobione tak, że przy tym samym natężeniu prądu byk wyje ciszej niż siódemka i jamnik?
Chyba to nie jest przypadek?


Jeżeli tak jest to widocznie są dwie możliwości wynikające z tego co powyżej napisałem.
1 Opory w siódemkach bardziej się grzeją więc wydajniej trzeba je chłodzić. To PDSTAWOWA ODPOWIEDŹ.
2 Nie bez znaczenia jest konstrukcja samego wentylatora który w ET22 przy podobnej wydajności jest poprostu cichszy.

Twoje pytanie jest troszkę naciągane. Bardzo trudno dać odpowiedź bo przyczyn jest wiele i to zależnych od siebie.
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: AIR w 04 Października 2006, 18:31:35
Krzysiek626: ok więc juz wiem, że to nie jedna jest przyczyna, dzięki!:)

youBy: ja doskonale wiem gdzie i jak to zmienić, ale skoro jest tak zrobione to nie bez powodu więc nie ma sensu kopiować 4e do 201e.


A oporników tyle samo ma ET22 co EU07?
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: Converter w 04 Października 2006, 19:19:30
A czy czasem nie wyłączają wentylatorów w byku ? :?
Chyba jest taki wyłącznik :)
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: AIR w 04 Października 2006, 19:25:26
jest taki wyłącznik, ale jak wyłączą to wogóle nie słychać:)
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: Radkos07 w 04 Października 2006, 22:05:36
Na większości niskich numerów 07 jak i 06 jest taki cyndzelek do wył/zał wentylatory... Czasami się to przy mrozach stosuje, ale to rzadkość...
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 06 Października 2006, 19:17:08
Cytat: "Radkos07"
Na większości niskich numerów 07 jak i 06 jest taki cyndzelek do wył/zał wentylatory... Czasami się to przy mrozach stosuje, ale to rzadkość...


Taki przełącznik jest również na ET22 (pod pulpitem). W zasadzie jest to przełącznik od bezpiecznika wentylatorów.
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 08 Października 2006, 18:48:37
Na Tamarze też jest taki przełącznik wył/zał wentylatory. ;)
Tytuł: wentylatory oporowe
Wiadomość wysłana przez: youBy w 08 Października 2006, 19:15:09
Cytat: "hejnal"
Na Tamarze też jest taki przełącznik wył/zał wentylatory. ;)
Tylko że nie oporów rozruchowych :P