- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Na warsztacie => Wątek zaczęty przez: lcddisplay w 16 Listopada 2025, 21:51:05
-
Cześć i czołem!
Udało mi się w końcu uruchomić prosty shader efektów deszczu na szybie.
Jest to klasyczny efekt generowania 2D kropli z tekstury atlasu, rozmieszczanych losowo na powierzchni szyby.
Zasada działania jest prosta: w modelu kabiny duplikujemy szyby i przesuwamy je minimalnie na zewnątrz. Te duplikaty pełnią rolę „placeholdera”, na którym generowany jest deszcz (z wykorzystaniem białej tekstury RGB bez kanału alfa).
Próbowałem uruchamiać to bezpośrednio na szybie właściwej, jednak pojawiały się problemy z mieszaniem kolorów. Pewnie dałoby się to rozwiązać, ale na obecnym etapie mojej wiedzy o shaderach jeszcze tego nie ogarniam.
Shader dzieli placeholder deszczu na sektory, w których losuje tekstury kropli z atlasu i umieszcza je na szybie. Niektóre krople spływają i lekko drżą podczas ruchu – próbowałem w ten sposób zasymulować bardziej naturalne zachowanie.
Intensywność opadów można regulować dowolnie — można wręcz zasypać deszczem całą szybę, a wpływ na wydajność jest praktycznie niezauważalny.
Zapytacie pewnie o efekt ścierania — tak, udało mi się go uruchomić. Rozwiązałem też problem buforowania deszczu między kolejnymi cyklami pracy pióra wycieraczki, oczywiście w takim zakresie, na jaki pozwala obecny silnik graficzny Maszyny.
Niestety, mimo że sam efekt wygląda całkiem przyzwoicie, nie jest jeszcze zintegrowany z pracą pióra. Hirek obiecał, że gdy zgłębi tajniki renderera, postara się dopisać obsługę do EXE. Wtedy wycieraczki faktycznie będą ścierały deszcz. Na ten moment deszcz znika „sam z siebie”, nawet gdy wycieraczka nie pracuje.
W najbliższych dniach postaram się przygotować paczkę z efektami deszczu dla EP09, żebyście mogli sami ocenić, jak to wygląda.
Tymczasem wrzucam screeny i filmiki.
=====================================
Mało deszczu:
https://streamable.com/jypoiv
https://streamable.com/6i6ei5
Dużo deszczu:
https://streamable.com/q0or7n
Ścieranie:
https://streamable.com/uyd52a
https://streamable.com/68a70c
-
Wygląda w porządku. Myślę, że to może i mały ale przyjemny dla oka detal.
-
Dwa pytania:
- czy możliwe by było zrobić, aby krople spływały w zależności jak szybko pojazd się porusza, w innym kierunku niż w dół,
- czy możliwe by było dodanie losowych efektów "strumyków" wody, które się tworzą podczas intensywnego deszczu oraz gdy się tych kropel po prostu zrobi dużo (ewentualnie jeszcze podobny efekt na końcówkach piór oraz w miejscu, gdzie się ono zatrzymuje)?
-
Dałoby się, ale trzeba znaleźć gdzie w exe można wystawić uniform do shadera.
-
- czy możliwe by było zrobić, aby krople spływały w zależności jak szybko pojazd się porusza, w innym kierunku niż w dół,
Tak, jeśli uda się wyprowadzić uniformy w exe.
- czy możliwe by było dodanie losowych efektów "strumyków" wody, które się tworzą podczas intensywnego deszczu oraz gdy się tych kropel po prostu zrobi dużo (ewentualnie jeszcze podobny efekt na końcówkach piór oraz w miejscu, gdzie się ono zatrzymuje)?
Tutaj to już bardziej zaawansowana zabawa, na chwilę obecną ja tego nie potrafię, myślę, że Maszynowy silnik graficzny również.
-
Wrzucam paczkę dla EP09-039
Wypakować proszę do głównego katalogu Maszyny.
Żeby to zadziało dobrze to najlepiej jest mieć całą EP09 z repozytorium (t3d) i wtedy dopiero podmienić pliki z archiwum.
Miłego testowania!
https://eu07.pl/userfiles/28466/ep09_rain_effect.7z
-
Tutaj to już bardziej zaawansowana zabawa, na chwilę obecną ja tego nie potrafię, myślę, że Maszynowy silnik graficzny również.
Dodatnie drugiego osobnego shadera tylko od tych "strumyków" miałoby sens? Czyli dwa shadery, jeden od kropel, drugi od strumyków, nawet tylko od tych tworzących przez pióro, oba wykorzystujące ten sam obiekt szyby. Wtedy by się pojawiał i zanikał tylko w konkretnych momentach na sztywno zdefiniowanych.
-
Nie mam zielonego pojęcia czy dwa shadery da się odpalić dla tego samego efektu i jak to będzie ze sobą współpracowało.
Plan jest taki, żeby teraz zaczekać na Hirka, aż uruchomi powiązanie pióra z efektem ścierania i wtedy możemy kombinować dalej. Póki co - po kolei.