- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Infrastruktura kolejowa => Wątek zaczęty przez: MaciejM w 25 Września 2025, 20:47:49
-
PKP PLK opublikowała aktualizację instrukcji Ir-1 o prowadzeniu ruchu pociągów, obowiązującą od 14 grudnia 2025 r. Zmian jest sporo, ja poniżej przedstawię wg mnie dwie najciekawsze zmiany.
1) Rozkaz pisemny
Odchodzi się od stosowania rozkazów pisemnych S,N,Nrob,O na rzecz jednego wzoru rozkazu pisemnego.
Punkty dotyczą odpowiednio:
- 21.xx - treść z rozkazu "S"
- 22.xx - treść z rozkazu "N"
- 23.xx - treść z rozkazu "O"
- 99 - odwołanie treści odpowiedniego rozkazu
- pole szare dotyczy jazdy na tor zamknięty
Rozkazy będą również anonimizowane:
V (identyfikator maszynisty) PLK życzy sobie, aby prowadzący pojazd trakcyjny wpisał nr swojej licencji
W (identyfikator nadawcy) wpisany będzie nr służbowy dyżurnego ruchu
Z - identyfikator rozkazu pisemnego wg zasad:
RD-A-B-RR
R oznacza literę stałą
D oznacza wydanie rozkazu na formularzu drukowanym,
A oznacza kolejny numer rozkazu w roku,
B – kod ewidencyjny posterunku wg. POS,
RR - rok (dwie ostatnie cyfry)
(https://eu07.pl/userfiles/8463/1.png)
2) zmiana sposobu komunikacji Dyżurny Ruchu - Maszynista
W sytuacji komunikacji dot. bezpieczeństwa prowadzenia ruchu należy korzystać z międzynarodowego alfabetu fonetycznego, a cyfry należy mówić osobno cyfra po cyfrze.
- Dyktując rozkaz pisemny działka 21.45 należy powiedzieć: Na stacji Lubliniec na sygnalizatorze KILO sygnał zezwalający...
- Sygnał Rp-12 "Gotów do odjazdu" powinien być wypowiedziany następująco: Pociąg Jeden Trzy Jeden Pięć Zero - gotów do odjazdu - zamiast Trzynaście sto pięćdziesiąt.
- w sytuacji nadzwyczajnej należy użyć wyrażenia Mayday, Mayday, Mayday zamiast dotychczasowego Alarm, Alarm, Alarm...
(https://eu07.pl/userfiles/8463/2.png)
(https://eu07.pl/userfiles/8463/3.png)
Źródło: https://www.plk-sa.pl/klienci-i-kontrahenci/akty-prawne-i-przepisy/instrukcje-pkp-polskich-linii-kolejowych-sa/ruch-i-przewozy-kolejowe
-
Wprowadzenie jednego rozkazu na+
Sposób jego podpisywania na- będzie generował spore opóźnienia.
Zmiana sposobu komunikacji jak dla mnie też na- Nie wiem jaki sens ma zmiana alarm na mayday kiedy na kolei nie obowiązuje jeden język jak w lotnictwie.
-
Tak, instrukcja przeczy sama sobie. W jednym punkcie czytamy, że obowiązującym językiem w komunikacji jest język polski, a trochę niżej widzimy zapis "Mayday".
-
No z tym alfabetem to wygląda jakby ktoś z branży lotniczej się dostał na kolejnictwo, albo gdzieś usłyszał jak się tam przekazuje informacje bez zadania sobie pytania "czemu". Podczas analizy będzie "pociąg tango majk eko pięć siedem dwa dwa osiem zero..."?
-
A co za problem? TME można pomylić z TNE, literowanie alfabetem niweluje ten problem, dodatkowo estetycznie brzmi. Jedynie z całości Mayday jest na siłę, Alarm jest wystarczająco czytelne, zrozumiałe nawet dla zagranicznych maszynistów mogących jeździć po polsce, z myślą o których z resztą jak mniemam powstała ta zmiana.
-
Nie dam sobie ręki uciąć, bo nie czytałem i nie znam tych przepisów, ale z racji tego że wprowadzenie jednego rozkazu pisemnego wynika z ERTMS, to jestem przekonany, że ten alfabet fonetyczny nie wynika z tego, że trzeba rozwiązać jakiś palący problem w komunikacji (a nie ma takiego problemu bo i tak się w razie potrzeby literuje na zasadzie W jak Wanda), tylko z tego, że wprowadzamy ERTMS. Nie zdziwiłbym się też jakby się okazało że za x czasu wprowadzi się obowiązek prowadzenia rozmów w języku angielskim.