- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Tabor kolejowy => Wątek zaczęty przez: borys_q w 02 Listopada 2024, 22:25:06
-
Witam, czy były kiedyś ograniczenia w Vmax EP09 z usterką ED? Obecnie nie ma takich ograniczeń a w środowisku maszynistów często się pojawia 140 km/h którego nikt nie potrafi uzasadnić. Może ktoś z was zna jakieś historyczne zapisy z których by ta mądrość ludowa wynikała?
-
Spróbuję odpowiedzieć, jak to widzi instrukcja Ir-1 dziś.
EP09 luzem przy sprawnym hamowaniu ED (jazda na nastawie hamulca R+E) ma %rzeczywisty masy hamującej = 160%, przy niesprawnym ED (jazda na nastawie R) ma %rzeczywisty masy hamującej = 114%. I te 114% pokrywa się z tabelą D procentów wymaganej masy hamującej w instrukcji Ir-1 dla miarodajnego pochylenia 5 promili (114% = Vmax 140 km/h). Słyszałem natomiast teorię o nadmiernym ścieraniu się klocków hamulcowych w EP09 przy hamowaniu bez ED z prędkości 160 km/h, ograniczenie prędkości maksymalnej pozwoli na mniejsze zużycie klocków hamulcowych.
Dla "siódemek" ograniczenie 110 km/h dla jazdy luzem również ma potwierdzenie w w/w tabeli: "siódemka" luzem ma ~84% rzeczywisty masy hamującej, dla pochylenia 5 promili wychodzi nam Vmax = 110 km/h :)
-
Rzekome ograniczenie miało obowiązywać nawet ze składem przy dużym procencie.
-
Zauważyłem, że dziewiątki, które mają w składzie same wagony z hamulcami klockowymi też mają wpisywane 140km/h jako vmax rozkładowy, niby przez niespełnienie kryterium masy hamującej, a ja żem słyszał że chodzi tu o temperatury jakie powstają podczas tarcia i związane z tym problemy później (nalepy i płaskie miejsca w kołach wagonów)
-
Do niedawna składy takie miały Vmax=150km/h wpisane do rozkładu, ale gdzieś to zniknęło i te składy normalnie jeżdżą teraz 160km/h.
-
To może i ja dorzucę swoje 3 grosze. Ktoś wyjaśni w takim razie jak to działa? Taka 09 w rozkładzie będzie mieć wpisane 160 jako prędkość rozkładowe, dodatkowo będzie zapis w tym samym rozkładzie, że podstawowy hamulec to pneumatyczny. Jakim cudem w takim razie ona posiadała rozkład na 160 skoro podstawowy hamulec tego składu to właśnie pneumatyczny?
Tak samo na impulsach, na ścianach w kabinie jest zapis o ograniczenia prędkości z niesprawnym hamulcem ED a w rozkładach jest zapis o podstawowym hamulcu "P" - pneumatycznym.
Pojazd EN76 np. posiada podstawowy hamulec MED (elektrodynamiczny+elektropneumatyczny) a cała ironią polega na tym, że również ma w rozkład wpis "P" jako podstawowym był pneumatyczny.
Jak wczytamy się w instrukcje to.. "podstawowym hamulcem na kolei jest hamulec pneumatyczny".. czy ktoś jest w stanie wyjaśnić jakim cudem to się trzyma kupy?
-
Wpis nastawienia hamulca w służbowym rozkładzie jazdy wg PKP PLK ma wskazać na użycie pociągu hamulców szybkodziałających lub wolnodziałających. Nastawienia P,R,R+Mg są to nastawienia szybkodziałające, nastawa G to wolnodziałające. Pociągi trasowane na 200 km/h mogą mieć w rozkładzie jazdy wpis "P", a faktycznie jadą na nastawie "R+Mg" i wszystko jest w porządku, bo pociąg używa nastawy szybkodziałającej.
-
Wszystko jest poprawnie. Podstawowym hamulcem jest pneumatyczny i każdy pojazd musi być w taki wyposażony. Wszystkie inne są dodatkowe, aby móc zwiększyć prędkości i wymagany % masy hamującej. W przypadku awarii dodatkowych rodzajów hamulca przechodzimy na pneumatyczny i zgodnie z tabelą ograniczamy prędkość aby nasz % masy hamującej był wystarczający.
-
Podstawowym hamulcem jest pneumatyczny
Bynajmniej. Owszem każdy jest wyposażony w hamulec pneumatyczny, ale jedno nie znaczy drugie. Na lokomotywie EP09 podstawowy jest hamulec elektrodynamiczny. Co do ograniczenia prędkości- instrukcja lokomotywy wymaga ograniczenia prędkości do 130-140km/h w przypadku ciągnięcia jej z niedziałającym hamulcem elektrodynamicznym- na przykład z opuszczonymi pantografami. W przypadku instrukcji 104Ec zawarta jest propozycja luzowania lokomotywy przy hamowaniu pociągu z niskiej prędkości (mała efektywność ED) celem oszczędzenia obręczy i klocków hamulcowych.
-
Masz linka do tej instrukcji?
-
Nie, mylisz pojęcia podstawowy a zasadniczy. Ciągle podstawowym hamulcem EP09 jest hamulec pneumatyczny. Dodatkowo lokomotywa posiada hamulec elektrodynamiczny aby była możliwość jazdy nią 160 km/h. Tak samo jak podstawowym hamulcem ED160 jest hamulec pneumatyczny na którym ten pojazd może jechać maksymalnie 140 km/h, i jest tak napisane w instrukcji obsługi tego pojazdu. To że zasadniczym hamulcem jest ed+pn nie zmienia faktu że podstawowym jest pneumatyczny.
-
@borys_q, instrukcję lokomotywy wyślę PW.
-
A co gdy skład prowadzi EP05? ;). Utrzymanie EP09 w pierwszych latach eksploatacji borykało się ze zjawiskiem łuszczenia powierzchni tocznej obręczy. Przyczyną było nadmierne rozgrzewanie się metalu, gdy na pojeździe wdrożono hamowanie nagłe przy prędkości 160 km/h, co skutkowało zmianą struktury stali. Cienka warstwa powierzchniowa robiła się twarda i krucha. Powstawały pęknięcia zmęczeniowe, które przenosiły się w głąb materiału. Po paru miesiącach odpadały całymi płatami duże kawałki metalu. W hiszpańskich Eurosprinterach, które fabrycznie wyposażono w klasyczny hamulec klockowy, po każdym takim zdarzeniu obowiązkowo trzeba lokomotywę wysłać na płytkie profilaktyczne przetoczenie zestawów kołowych przy najbliższej okazji. Lokomotywy RENFE wyposażono w urządzenia które to nadzorują i takie zdarzenia wyłapują i rejestrują. W EP09 natomiast zmieniono gatunek stali na obręcze i poprawiono niezawodność zarówno hamulca ED jak i urządzeń czujności typu SHP i CA. Kiedyś w zasilaczu generatora SHP i CA stosowano żarówkę w układzie stabilizacji i przetwarzania 110V na 24V (w skład wchodziła żarówka i dwie połączone diody Zenera po 12 V). Żarówka od czasu do czasu musiała się przepalić i wtedy uruchamiało się nagłe hamowanie.
-
Do niedawna składy takie miały Vmax=150km/h wpisane do rozkładu, ale gdzieś to zniknęło i te składy normalnie jeżdżą teraz 160km/h.
Generalnie nie ma ograniczenia dla składów z hamulcami klockowymi, jedyne ograniczenie to niski procent rzeczywisty który najczęściej nie wystarczy dla 160 km/h wtedy takie pociągi mają zamawiany rozkład jazdy z niższym procentem i miejscami szybkość rozkładowa jest niższa od drogowej.