- Symulator MaSzyna -
Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: KKMINT w 29 Września 2021, 15:46:41
-
Witam serdecznie,
na lekcji historii obiecałem, że za dwa tygodnie opowiem o historii Polskiej kolei. Trochę o tym wiem, w końcu jestem Miłośnikiem Kolei, ale nie powiem że kibel jest najlepszym EZT produkowanym prawdopodobnie najdłużej na świecie. Chciałem się jakoś przygotować. Czy poza Wikipedią ktoś zna jakieś inne źródła? Gorąco prosiłbym o podlinkowaneie wiarygodnych informacji do końca dnia dzisiejszego. Pozdrawiam
Dawid Grzyb
-
Polecam zacząć od wpisania w google "historia polskiej kolei", wejść na Wikipedię i zjechać na sam dół i poklikać w linki do źródeł na których oparty jest artykuł. Polecam powoli uczyć się wyszukiwania informacji, przyda się to później w kolejnych etapach edukacji i dorosłym życiu.
-
Dużo zależy od aspektu, który chcesz omówić, albo na przykład, czy opowiadasz o historii kolei na ziemiach polskich, czy w już w samej Polsce (po odzyskaniu niepodległości). Literatura opowiadająca o kolei z reguły skupia się na konkretnym zagadnieniu (historia kolei na terenach x, reportaż o linii y), a Ty potrzebujesz opowiadać bardziej ogólnie. Szczerze mówiąc, nie wydaje mi się, że klasę (i nauczyciela) zainteresowałyby tak bardzo aspekty techniczne. Potrzebujesz bardziej ogólnikowych informacji (chociaż to też zależy od długości wypowiedzi), ewentualnie doplatając ciekawostki (w stylu „w tym roku ta linia była pierwszą zelektryfikowaną”, albo „pierwszą linią wysokich prędkości”).
Wydaje mi się, że informacje z Wikipedii na lekcję historii powinny raczej wystarczyć. Jeśli zamierzasz się bardziej zagłębić, to możesz rozwinąć temat budowy magistrali węglowej (która nawet w podstawie programowej jest chyba wspominana jako jeden z wielkich projektów infrastrukturalnych drugiej eRPe). Jak napisał matek, wpisanie hasła w google nie jest złym pomysłem.
-
A powinna.
-
Żeby nie tworzyć nowego wątku.
Krótka obrazkowa historia sygnalizacji kształtowej (bez wszelkiego rodzaju tarcz) na PKP.
Semafory ramienne są pochodzenia pruskiego, co dziwne nie jest bo w 1918/19/20 r. było jej najwięcej na terenie ówczesnej Polski. Semaforów austriackich w przepisach nie było, bo zamierzano je zlikwidować w całości co się jednak do 1939 r. nie udało.
Ten trójkąt z latarniami występujący w sygnale zastępczym jest pochodzenia niemieckiego z przepisów z 1935 r.
Uwagi do obrazka.
Semafory trzyramienne już w pierwszych przepisach z 1924 r. nie mogły być stosowane w nowobudowanych urządzeniach. Ostatnie ponoć zniknęły w latach 60-tych XX w.
Semafory jednoramienne do czasu przebudowania na dwuramienne tam gdzie było to konieczne oznaczały, że należy zmniejszyć szybkość przed zwrotnicą w jeździe na wprost i na zboczenie.
Sygnał zastępczy pochodzenia niemieckiego funkcjonował jako dopuszczony do stosowania do odwołania. Ostatnie takie wynalazki zniknęły w latach 80-tych XX w. o ile mi wiadomo.
„Wolna droga ze zmniejszoną szybkością” czyli Sr3 w przepisach wydanie 1958 jest sygnalizowana światłem zielonym i pomarańczowym na semaforach wjazdowych i drogowskazowych. W pozostałych przypadkach dwoma światłami zielonymi.
To wszystko, reszta na obrazku.
-
Trójkątny SZ mozna zobaczyć na żywo w Warszawie w Narodowym Muzeum Techniki w Pałacu Kultury.
-
Coś kojarzę, że był projekt osobnego sygnalizatora (również w formie trójkąta) montowanego na semaforze wyjazdowym, który podczas wjazdu pociągu świecił się do momentu zwolnienia przebiegu "z tyłu" - miało to informować maszynistę o tym, że pociąg wjechał w całości na tor i że rozwiązany został przebieg na wjazd pociągu. Ktoś coś kojarzy?
-
Kontynuując wątek o sygnalizacji na PKP wziąłem i policzyłem ile tych sygnałów i wskaźników do końca XX wieku było.
Daty na górze to rok wydania przepisów sygnalizacji.
Szczegóły są w tabelce i każdy może sobie wyciągnąć wnioski.
Liczby 372 proszę nie traktować zbyt dosłownie bo sporo sygnałów i wskaźników funkcjonowało do odwołania więc występowały we wcześniejszych wydaniach.
W niektórych przypadkach odwołanie nastąpiło po 40 latach.
Bądźcie zdrowi.
Jarek