- Symulator MaSzyna -

Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: ABu w 18 Września 2021, 14:42:28

Tytuł: Resory wagonów dwuosiowych
Wiadomość wysłana przez: ABu w 18 Września 2021, 14:42:28
Jak już kiedyś wspomniałem, od jakiegoś czasu zajmuję się projektowaniem zabawek, w tym lokomotywek i wagoników (-> screen). Wszystkie zaprojektowane wagoniki ze względów konstrukcyjnych muszą być dwuosiowe. Chciałbym je jednak nieco urozmaicić, w związku z tym mam dwa pytania.

1. Czy wszystkie wagony dwuosiowe posiadają resorowanie na resorach piórowych? - Nie udało mi się znaleźć żadnego zdjęcia wagonu dwuosiowego np. ze sprężynami.
2. Jeśli tak to dlaczego? Jeśli nie - to jakie wagony mają inny sposób resorowania?

Udało mi się znaleźć jedynie czeski Motorak, gdzie są sprężyny, ale nie jest to klasyczny wagon.
Tytuł: Odp: Resory wagonów dwuosiowych
Wiadomość wysłana przez: youBy w 18 Września 2021, 15:01:41
Wagony spalinowe SA105 i SA107 mają sprężyny daszkowe metalowo-gumowe.
Resor piórowy pełni jednocześnie dwie funkcje: sprężystą i tłumiącą. Sprężyny śrubowe wymagają zastosowania albo tłumika ciernego (jak w wózkach 25TN), albo amortyzatora jak w pojazdach pasażerskich.
Tytuł: Odp: Resory wagonów dwuosiowych
Wiadomość wysłana przez: ABu w 18 Września 2021, 15:22:58
@youby: dzięki.

Chodzi mi po głowie resorowanie podobne wizualnie do tego w wózku 25TN. Czy taki wagon dwuosiowy (towarowy lub osobowy) mógłby się pojawić na prawdziwych torach, czy też są do tego jakieś przeciwwskazania?

Nie chciałbym zrobić rzeczy, która w świecie rzeczywistym nie miałaby prawa powstać ze względu na jakieś przeszkody techniczne lub ekonomiczne.
Tytuł: Odp: Resory wagonów dwuosiowych
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 18 Września 2021, 20:53:31
Chodzi mi po głowie resorowanie podobne wizualnie do tego w wózku 25TN. Czy taki wagon dwuosiowy (towarowy lub osobowy) mógłby się pojawić na prawdziwych torach, czy też są do tego jakieś przeciwwskazania?
Są pasażerskie wagony dwuosiowe na sprężynach śrubowych. Obecnie kilka jest w kolekcji skansenu w Pyskowicach. Szynobusy SA101 i SA102 mają maźnice podobne do wózka 25TN. Sprężynowe zawieszenie miały też szynobusy SN81 i wiele typów drezyn.
Tytuł: Odp: Resory wagonów dwuosiowych
Wiadomość wysłana przez: DieselPower w 18 Września 2021, 21:05:51
Akurat wagony 94A mają dwa nietypowe wózki jednoosiowe zamiast sztywnej osi, Taki to trochę 4ANc przecięty na pół. Ze względu na taką konstrukcję nie mogły jeździć z zbyt dużą prędkością.
Tytuł: Odp: Resory wagonów dwuosiowych
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 20 Września 2021, 16:20:54
Kilka słów o wagonach 94A:

"(...) Wagony te były projektowane na potrzeby przewozów lokalnych Vmax 80km/h. siedzenia i wygląd wnętrza identyczny jak w wagonie 120A oświetlenie żarowe 24V lampy takie jak w wagonie 43A i nawet pasują akumulatory 24V/500Ah prądnica o mocy 4,5kW. Ogrzewanie elektryczne 3kV. Miały jeździć parami jeden wagon 94Aa i jeden wagon 94Ab. Wagon 94Ab jest typowym wagonem doczepnym czyli bez przedziału wc i bez zasilania czyli bez wagonu 94Aa nie miałeś oświetlenia w wagonie 94Ab (...)".

Źródło: infokolej.pl

Co do wózków to były tam 12AN.
Tytuł: Odp: Resory wagonów dwuosiowych
Wiadomość wysłana przez: ABu w 20 Września 2021, 16:58:20
Dzięki wielkie za odpowiedzi. Właśnie na tapecie mam "podobny" wagonik (-> zdjęcie). To właśnie przy okazji prac nad nim zastanawiałem się nad zmianą atrapy amortyzatorów. Za jakiś czas postaram się wrzucić zdjęcie z zawieszeniem na sprężynach.

Zostaje jedno pytanie: czy w towarowych da się spotkać sprężyny w wagonach dwuosiowych?
Tytuł: Odp: Resory wagonów dwuosiowych
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 20 Września 2021, 21:40:30
Ja widziałem głównie resory piórowe.