- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Pomoc w tworzeniu => Wątek zaczęty przez: Helmutt w 01 Sierpnia 2005, 07:41:02
-
Witam.
mam taki problem - robie sobie jakies tam sceneryjki w 3dstudio, wszystko jest ok ale -
gdy "includuje" semafor - nie wszystkie typy sygnalizatorow dadza sie wstawic bez klopotow, niektore (szczegolnie SS5*.inc) po wstawieniu powoduja "abnormal program termination" podczas ladowania scenerii.
i tak - po wstepnej analizie odkrylem (byc moze sie myle, poprawcie mnie), ze ma tu wiele do "gadania" parametr ktory nalezy wstawic w miejsce oznaczone gwiazdka *
(przyklad)
include;SS5zpcpbI.inc;sww_A;59.8288;0.0;2438.1;0.0;A;*;end
jest to jakis event niewatpliwie, ale jaki?
probowalem cos wpisywac na "pale" - wtedy podczas uruchamiania scenerii wywalalo mi, ze brakuje eventow ale w koncu jednak sie odpalalo i semaforek byl.
pozdrawiam
Helmutt
-
Czy przypadkiem to nie jest nazwa tarczy ostrzegawczej poprzedzającej ten semafor.
-
Czy przypadkiem to nie jest nazwa tarczy ostrzegawczej poprzedzającej ten semafor.
Z pewnością nie jesteś w błędzie.
-
Czy przypadkiem to nie jest nazwa tarczy ostrzegawczej poprzedzającej ten semafor.
dobra, juz doszedlem do tego analizujac plik scenerii kpp2.scn. ale-
mamy tarcze ostrzegawcza jak ponizej:
include;TS2zpI.inc;ts22_A;59.8288;0.0;2157.04;0.0;A;ts22;end
czym jest to "ts22" pod koniec linijki?
sceneria kpp2.scn nie ma innych plikow dolaczanych, (oprocz obiektow oczywista).
-
Nazwa tarczy ostrzegawczej. Gdybys czytal inca, to bys wiedzial, ze trzeba pod taki semafor podpiac ts2zpx.inc x=i,y,lub,yn...
-
Nazwa tarczy ostrzegawczej. Gdybys czytal inca, to bys wiedzial, ze trzeba pod taki semafor podpiac ts2zpx.inc x=i,y,lub,yn...
czyzby "pies byl pogrzebany" w czym takim? (przyklad)
include;SS5zpcpbI.inc;sww_A;59.8288;0.0;2438.1;0.0;A;ts22_A;end
include;TS2zpI.inc;ts22_A;59.8288;0.0;2157.04;0.0;A;ts22;end
czyli: tarcza ostrzegawcza, "ts22_A", odnoszaca sie do semafora "A" (dlatego sem. ma ten wpis na koncu "ts22_A"), tylko nie rozumiem dlaczego tarcza ma na koncu wpisu "ts22"?
moze jest to event sterujacy nia? ale w pliku przykladowej scenerii (Kpp2.scn) nie ma takiego eventa...
w ogole jak to jest z tymi eventami od sygnalow? czy trzeba pisac calego eventa sterujacego swiatlami, czy wystarczy np. dac cos takiego "helmutowo_A_s2" (sem. A na st. helmutowo) i bedzie ok.
Helmutt
-
Witam.
czyzby "pies byl pogrzebany" w czym takim? (przyklad)
include;SS5zpcpbI.inc;sww_A;59.8288;0.0;2438.1;0.0;A;ts22_A;end
include;TS2zpI.inc;ts22_A;59.8288;0.0;2157.04;0.0;A;ts22;end
czyli: tarcza ostrzegawcza, "ts22_A", odnoszaca sie do semafora "A" (dlatego sem. ma ten wpis na koncu "ts22_A"), tylko nie rozumiem dlaczego tarcza ma na koncu wpisu "ts22"?
...na początku wpisu...moze jest to event sterujacy nia? ale w pliku przykladowej scenerii (Kpp2.scn) nie ma takiego eventa...
Tak, właśnie pies jest w tym pogrzebany ;-).
Przykładowa nazwa "ts22_A" mogłaby być jak najbardziej dowolna (także np.: "czarna_krowa_w_kropki_bordo", choć nie jestem pewny co do maksymalnej długości takiej nazwy ;-), lecz twórcy tras wymyślają ją zwykle tak, by wiedzieć, gdzie dany obiekt się znajduje (najczęściej jest to nazwa toru, przy którym jest sygnalizator), a także, żeby odrózniać od siebie poszczególne obiekty. Wszak tarcz ostrzegawczych w scenerii może być całe morze ;-).
w ogole jak to jest z tymi eventami od sygnalow? czy trzeba pisac calego eventa sterujacego swiatlami, czy wystarczy np. dac cos takiego "helmutowo_A_s2" (sem. A na st. helmutowo) i bedzie ok.
Helmutt
Tak, będzie OK :-).
Jeśli dla jakiegoś sygnalizatora (powiedzmy sygnalizatora To) damy nazwę "choinka_z_lampkami" ;-), to aby zapalić na tej "choince" żarówkę zieloną, trzeba będzie wywołać zdarzenie "choinka_z_lampkami_os2", a jak dodatkowo ta żarówka ma jeszcze mrugać, to "choinka_z_lampkami_os3". Wszystkie zdarzenia, niezbędne do sterowania danym sygnalizatorem zdefiniowane są w jego pliku *.inc.
Nazwa tarczy ostrzegawczej. Gdybys czytal inca, to bys wiedzial, ze trzeba pod taki semafor podpiac ts2zpx.inc x=i,y,lub,yn...
:-P
Gdyby wraz z rozwojem symulatora pamiętano o rozwoju dokumentacji do niego (np. plik Scenery.doc (http://www.eu07.pl/misc/doc/Scenery.doc) - o którym pisałem już tysiące razy), to nie trzeba by było "czytać inców", ani widywać takich głupich pytań :-/.
Pozdrawiam serdecznie.
-
Dzieki za wszystkie wskazowki, teraz juz wiem wszystko.
Nazwa tarczy ostrzegawczej. Gdybys czytal inca, to bys wiedzial, ze trzeba pod taki semafor podpiac ts2zpx.inc x=i,y,lub,yn...
:-P
Gdyby wraz z rozwojem symulatora pamiętano o rozwoju dokumentacji do niego (np. plik Scenery.doc (http://www.eu07.pl/misc/doc/Scenery.doc) - o którym pisałem już tysiące razy), to nie trzeba by było "czytać inców", ani widywać takich głupich pytań :-/.
Pozdrawiam serdecznie.
No no wypraszam sobie. Scenery.doc czytalem i czesto do niego siegam jesli chodzi o sprawy techniczne, ale akurat tam o samych semaforach jest najmniej. Tylko tyle pisze ze mozna je wstawiac, ale jak - to juz nic o tym nie ma. W koncu od tego jest forum, zeby sie zapytac bardziej obznajomionych kolegow...
Helmutt
-
include;SS5zpcpbI.inc;sww_A;59.8288;0.0;2438.1;0.0;A;ts22_A;end
include;TS2zpI.inc;ts22_A;59.8288;0.0;2157.04;0.0;A;ts22;end
tak w ogole to chodzilo mi o pogrubiona nazwe na koncu wpisu tarczy - do czego sie ta nazwa odnosi.
-
Cześć.
No no wypraszam sobie. Scenery.doc czytalem i czesto do niego siegam jesli chodzi o sprawy techniczne, ale akurat tam o samych semaforach jest najmniej. Tylko tyle pisze ze mozna je wstawiac, ale jak - to juz nic o tym nie ma. W koncu od tego jest forum, zeby sie zapytac bardziej obznajomionych kolegow...
Helmutt
Ale ja nie "piję" do Ciebie - nic do Ciebie nie mam i doskonale rozumiem to co napisałeś. Domyślam się, że czytałeś Scenery.doc (http://www.eu07.pl/misc/doc/Scenery.doc) - ja też czytałem, a nawet sobie wydrukowałem :-). Ale mi właśnie chodzi o to, co także napisałeś, że nie ma tam nic o tym, jak wstawiać semafory, o ich parametrach. A to już jest "sprawką" ludzi, którzy się "opiekują" (lub nie) dokumentacją :-/.
I przyznaj mi rację, że gdyby Scenery.doc (http://www.eu07.pl/misc/doc/Scenery.doc) zawierał te wszystkie informacje, to nie byłoby potrzeby zadawania takich pytań tutaj.
Ale teraz pozostaje Ci rzeczywiście "czytanie inców" (czyli plików *.inc), w których, w komentarzach wszystko jest tak sobie opisane. Nawet parametry, jakie trzeba wstawiać dla konkretnych semaforów oraz zdarzenia, którymi ustawia się sygnały na sygnalizatorach.
I tak, w pliku TS2zpI.inc, jako pierwszy jest tam umieszczony taki oto komentarz:// tarcza ostrzegawcza swietlna: (p6) symbol tarczy (np. ToA)
Nie ma nic o "(p7)", ani też gdzieś wewnątrz pliku taki parametr nie jest wykorzystywany. A tu właśnie wpis "ts22" jest siódmym parametrem (czyli "(p7)"), który NIC nie robi :-). A przynajmniej mi nic o tym nie wiadomo :-).
Teraz słów parę, o tym szóstym ("(p6)"), parametrze. Jest tu umieszczone "A". Jest to nazwa pliku z teksturą, na której jest narysowana tabliczka z oznaczeniem tarczy (gdy nie jest podane rozszerzenie, to przyjmowane ".bmp"). A więc, w pliku textures/A.bmp jest takie oznaczenie.
Niestety, w instrukcji WTB-E10 nie ma mowy o takim oznaczeniu pod tarczą ostrzegawczą. Po prostu nie ma takiego oznaczenia pod tarczą ostrzegawczą, jak "A", zatem pod tarczą określoną przytoczonym przez Ciebie wpisem:include;TS2zpI.inc;ts22_A;59.8288;0.0;2157.04;0.0;A;ts22;end
będzie nieprawidłowe oznaczenie.
W katalogu textures/ są za to takie pliki jak: ToA.bmp, ToA1.bmp, ToA2.bmp, ToB.bmp, ToC.bmp itd., i jak wynika z WTB-E10, pod tarczami ostrzegawczymi to one powinny się tam znajdować ("ToA", "ToB", "ToC" itd.).
Czyli poprawnym wpisem tam powinno być na przykład:include;TS2zpI.inc;ts22_A;59.8288;0.0;2157.04;0.0;ToA;end
dla tarczy z tabliczką "ToA" (bez żadnego "ts22" na końcu).
Pozdrawiam Cię.
-
Cześć.
No no wypraszam sobie. Scenery.doc czytalem i czesto do niego siegam jesli chodzi o sprawy techniczne, ale akurat tam o samych semaforach jest najmniej. [ciacha]
Czyli poprawnym wpisem tam powinno być na przykład:include;TS2zpI.inc;ts22_A;59.8288;0.0;2157.04;0.0;ToA;end
dla tarczy z tabliczką "ToA" (bez żadnego "ts22" na końcu).
Pozdrawiam Cię.
Zly sposob. Przy wiekszej ilosci tarcz niz jedna ;-)
Lepiej semafory nazywaj Stacja_A, tarcze do nich Stacja_ToA itd.
-
Echhh...
Zly sposob. Przy wiekszej ilosci tarcz niz jedna ;-)
Lepiej semafory nazywaj Stacja_A, tarcze do nich Stacja_ToA itd.
Jest takie powiedzienie: "ja o chlebie, a Ty o maszcie" :-P.
Ty mówisz o nazwach sygnalizatorów, a ja mówię o tabliczkach pod nimi.
Patrzę, patrzę sobie do pliku TS2zpI.inc i widzę tam:// tarcza ostrzegawcza swietlna: (p6) symbol tarczy (np. ToA)
oraznode -1 0 (p1) model 0 0 0 0 PKP/head2-gy.t3d (p6) Lights 0 1 endmodel //glowica
Następnie patrzę ja sobie na wpis podany przeze mnie @ Helmuttowi:include;TS2zpI.inc;ts22_A;59.8288;0.0;2157.04;0.0;ToA;end
i widzę tam następujące parametry "(pn)":[list=1]- ts22_A - OK, jest to nazwa modelu i TUTAJ można wpisać sobie "Stacja_ToA";
- 59.8288 i...
- 0.0 i...
- 2157.04 - wpółrzędne [x, y, z] dla punktu odniesienia dla sygnalizatora;
- 0.0 - wartość kąta dla obrócenia sygnalizatora;
- ToA - nazwa pliku z teksturą tabliczki pod sygnalizatorem: textures\ToA.bmp.[/list:o]@ Mateu, pomyśl chwilkę, zanim napiszesz, bo wpuszczasz kolegę w maliny. Sam robisz scenerie i chyba nie zdarza Ci się taki babol, żeby w tarczy ostrzegawczej wpisywać jako "(p6)" np. "Stacja_ToA", bo przecież nie miałbyś tabliczki pod nią.
Ale to właśnie wszystko powinno być dokładnie opisane w Scenery.doc (http://www.eu07.pl/misc/doc/Scenery.doc) :-/. Nie sądzisz?
Pozdrowienia.
-
Echhh...
Zly sposob. Przy wiekszej ilosci tarcz niz jedna ;-)
Lepiej semafory nazywaj Stacja_A, tarcze do nich Stacja_ToA itd.
Jest takie powiedzienie: "ja o chlebie, a Ty o maszcie" :-P.
Ty mówisz o nazwach sygnalizatorów, a ja mówię o tabliczkach pod nimi.
Patrzę, patrzę sobie do pliku TS2zpI.inc i widzę tam:// tarcza ostrzegawcza swietlna: (p6) symbol tarczy (np. ToA)
oraznode -1 0 (p1) model 0 0 0 0 PKP/head2-gy.t3d (p6) Lights 0 1 endmodel //glowica
Następnie patrzę ja sobie na wpis podany przeze mnie @ Helmuttowi:include;TS2zpI.inc;ts22_A;59.8288;0.0;2157.04;0.0;ToA;end
i widzę tam następujące parametry "(pn)":[list=1]- ts22_A - OK, jest to nazwa modelu i TUTAJ można wpisać sobie "Stacja_ToA";
- 59.8288 i...
- 0.0 i...
- 2157.04 - wpółrzędne [x, y, z] dla punktu odniesienia dla sygnalizatora;
- 0.0 - wartość kąta dla obrócenia sygnalizatora;
- ToA - nazwa pliku z teksturą tabliczki pod sygnalizatorem: textures\ToA.bmp.[/list:o]@ Mateu, pomyśl chwilkę, zanim napiszesz, bo wpuszczasz kolegę w maliny. Sam robisz scenerie i chyba nie zdarza Ci się taki babol, żeby w tarczy ostrzegawczej wpisywać jako "(p6)" np. "Stacja_ToA", bo przecież nie miałbyś tabliczki pod nią.
Ale to właśnie wszystko powinno być dokładnie opisane w Scenery.doc (http://www.eu07.pl/misc/doc/Scenery.doc) :-/. Nie sądzisz?
Pozdrowienia.
Eh... Cos mi sie jeblo ;/ Moze to przez to, ze dawno nic nie robilem... Rzeczywiscie masz racje...
-
Dzieki Wam wszytkim za wskazowki. teraz juz wiem wszystko co mi potrzebne.
Jak czas da, dzis zaczynam wstawiac semafory.
Moze za jakies pol roku cos z tej trasy bedzie ;)
Ale wtedy juz bedziemy pewnie szalec na nebuli (tm) :)
Pozdrawiam
Helmutt
-
Cześć.
No no wypraszam sobie. Scenery.doc czytalem i czesto do niego siegam jesli chodzi o sprawy techniczne, ale akurat tam o samych semaforach jest najmniej. Tylko tyle pisze ze mozna je wstawiac, ale jak - to juz nic o tym nie ma. W koncu od tego jest forum, zeby sie zapytac bardziej obznajomionych kolegow...
Helmutt
Ale ja nie "piję" do Ciebie - nic do Ciebie nie mam i doskonale rozumiem to co napisałeś. Domyślam się, że czytałeś Scenery.doc (http://www.eu07.pl/misc/doc/Scenery.doc) - ja też czytałem, a nawet sobie wydrukowałem :-). Ale mi właśnie chodzi o to, co także napisałeś, że nie ma tam nic o tym, jak wstawiać semafory, o ich parametrach. A to już jest "sprawką" ludzi, którzy się "opiekują" (lub nie) dokumentacją :-/.
I przyznaj mi rację, że gdyby Scenery.doc (http://www.eu07.pl/misc/doc/Scenery.doc) zawierał te wszystkie informacje, to nie byłoby potrzeby zadawania takich pytań tutaj.
Masz racje, jakby bylo w scenery.doc to nie mialbym klopotow - "nie bydlem przeciech, i wlasne pomyslenie mam" :)
A, ze przydalaby sie dokumentacja z prawdziwego zdarzenia a nie "jak ruszyc lokomotywa" to juz kazdy chyba wie.
Ja osobiscie do wielu rzeczy w symulatorze dochodzilem przyslowiowa "metoda prob i bledow". A ile bylo radochy jak po raz pierwszy zmienilem sobie lokomotywe w skladzie w scenerii;) Dopiero pozniej dowiedzialem sie, ze fachowo nazywa sie to "zmiana wpisu w scenerii". Na szczescie dla mnie (i dla innych tez pewnie) struktura nazwijmy to "plikowa" symulatora jest logiczna i w pelni zrozumiala (oczywiscie jesli ktos chce ja zrozumiec) i do wielu rzeczy mozna dojsc samemu. heh.... na przyklad wczoraj wreszcie odkrylem jak wreszcie zmienic textury en57 :) bo poprzez wpisy sie nie dawalo ("replacableskin.bmp :P). No ale zawsze jest jakis % rzeczy niejasnych (jak z tymi powyzszymi semaforami).
Dzieki za rady, bede z nich korzystal
Pozdrawiam
Helmutt
-
:-)
Ale wtedy juz bedziemy pewnie szalec na nebuli (tm) :)
Hehe, żebyś tylko się nie zdziwił ;-).
Masz racje, jakby bylo w scenery.doc to nie mialbym klopotow - "nie bydlem przeciech, i wlasne pomyslenie mam" :)
A, ze przydalaby sie dokumentacja z prawdziwego zdarzenia a nie "jak ruszyc lokomotywa" to juz kazdy chyba wie.
Zapewniam Cię, że nie każdy o tym wie - z ludźmi za dokumentację odpowiedzialnymi włącznie :->.
I od razu, żeby przypadkiem @ ShaXbee nie złościł się, że to do niego ten tekst. Nie, @ ShaXbee, to nie o Ciebie chodzi - Ty przecież nie przygotowujesz i aktualizujesz Scenery.doc (http://www.eu07.pl/misc/doc/Scenery.doc).
A co ja tu zresztą będę się rozpisywał. Powiem tylko tak, że "dzięki" brakowi zaktualizowanego Scenery.doc (http://www.eu07.pl/misc/doc/Scenery.doc) sam mam problemy np. ze składami połączonymi z sobą za pomocą "connected" itp. Też postępuję metodą prób i błędów, ale ch... wie jak to zrobić :-/ (podobno przy pomocy tego można w "kibelku" zmieniać kabinę).
Ot, tyle - nie chcę się już więcej złościć na to, dlatego też zrezygnowałem z Pomocnika i moderatora. A "biedny" @ Marcin_EU teraz się żali:Pewnie nie wyjdzie [nebula] ze wzgledu na brak sensownych wspolpracownikow.
Mnie zaś wcale nie dziwi ten brak współpracowników - kto by tam chciał współpracować z takim upartym "naczalstwem"...
No, nic - tak trzymaj, @ Helmutt: przy braku Scenery.doc (http://www.eu07.pl/misc/doc/Scenery.doc) możesz teraz polegać tylko na "własnych przemyśleniach" oraz "próbach i błędach" :-/.
Powodzenia i pozdrawiam Cię serdecznie.
-
No, nic - tak trzymaj, @ Helmutt: przy braku Scenery.doc (http://www.eu07.pl/misc/doc/Scenery.doc) możesz teraz polegać tylko na "własnych przemyśleniach" oraz "próbach i błędach" :-/.
Heh, przeciez tak naprawde, to sama logika pisania eventow do tras nie jest wcale trudna - wystarczy przeczytac wzmiankowane scenery.doc, przeanalizowac kilka prostych scenerii i probowac, probowac, probowac.....
Nikt z nas nie jest jakims geniuszem, ale wystarczy odrobina wysilku aby samemu cos dlubac, a nie pisac posty w stylu "nauczcie mnie jak sie pisze eventy". A scenery.doc ja bym uzupelnil wlasnie o wstawianie semaforow, z czym ja mialem klopoty jak wyzej. Poza tym jako lekture uzupelniajaca trzeba zalecic E1, R1, WTB-10 (czy jak to sie yam zwie) i juz cos mozna robic powoli.
Pozdrawiam
Helmutt