- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Infrastruktura kolejowa => Wątek zaczęty przez: pozdze w 13 Listopada 2016, 00:13:26
-
Taka sytuacja. Stacja Sieradz, godz 4:00 na torze 4 głównym, dodatkowym stoi EZT jakieś 200m poza peronem. Tor ten codziennie służy jako postojowy na noc dla EZT. Za chwile ma się podstawić w peron. Pytanie brzmi : Czy maszynista musi ten manewr podstawiania zgłaszać dyżurnemu, w sensie pytać o zgodę? Po drodze nie ma żadnych tarcz,semaforów, jest tylko jedna ręczna zwrotka prowadząca na tory ładunkowe do której klucz jest na nastawni.
-
Tak, aby móc przejechać za rozjazd maszynista musi otrzymać zgodę od dyżurnego ruchu na wjazd na rozjazd (przez radio, rzadziej przez sygnał ręczny "Do mnie").
-
Nawet, gdyby rozjazdu tam nie było zgodnie z Ir-9 maszynista musi uzgodnić każdy manewr (ruszenie z miejsca) z dyżurnym ruchu bądź nastawniczym, który zarządza danym okręgiem. W praktyce często się tego nie stosuje i o ile nie pomijamy żadnej tarczy manewrowej oraz nie wjeżdżamy na rozjazd obsługiwany przez ISDR/nastawniczego możemy to zrobić "po cichu". Nie mniej jednak powinniśmy o naszych zamiarach poinformować dyżurnego (np. o podstawienie się w perony), gdyż może mieć on inne plany i powinien wiedzieć, gdzie się aktualnie znajdujemy (jeśli nie zmienialiśmy toru).
-
Dokładnie jak pisze @Niebugoclaw, każde samowolne ruszenie pojazdem szynowym bez wyraźnej przyczyny jest złamaniem instrukcji Ir-9. Przed przystąpieniem do manewrów maszynista ma obowiązek głosić się do dyżurnego/nastawni.
-
Wszystkie manewry należy uzgodnić z kierownikiem manewrów, którego rolę w tej sytuacji pełni dyżurny ruchu (lub nastawniczy).