- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Tabor kolejowy => Wątek zaczęty przez: jakol112 w 22 Maja 2016, 21:39:10
-
Czołem!
Jakiś czas temu natknąłem się na film naszego kolegi, w którym pokazuje on działanie przekaźnika nadmiarowgo przetwornicy na siódemce. Zastanawia mnie dlaczego po zadziałaniu przekaźnika, rozłączeniu hebelka przetwornicy i odbloku, gdy hebelek sprężarki jest w pozycji załączony, sprężarka na moment rusza.
Link do filmu https://youtu.be/u1nWGdV69FM
Chodzi o moment od 0:19.
Z góry dzękuję za odpowiedzi i pozdrawiam!
-
Dlatego, że na chwilę w obwodzie (po odblokowaniu przekaźników) przy wyłączającej się przetwornicy jest jeszcze na tyle prądu w obwodzie, że sprężarka ma możliwość chwilo się uruchomić. Wygaszająca się przetwornica również generuje prąd potrzebny do zasilenia sprężarki stąd jest możliwość jej pracy przynajmniej przez (dosłownie) chwilę.
-
Nie rozumiem jak w obwodzie mogłabybyć jakaś ilość prądu. Znaczy wystarczjąca do wykonania pracy w postaci obrotu silnika sprężarki - elektrony lecą z prędkością światła (?). Tam chyba nie ma kondensatorów.
Wygaszająca się przetwornica również generuje prąd potrzebny do zasilenia sprężarki stąd jest możliwość jej pracy przynajmniej przez (dosłownie) chwilę.
Masz na myśli jej bezwładność? Zastanawiałem się nad tym. W końcu prądnice napędza silnik o ciężkim wirniku i przyczepionym wentylatorze - nie hamuje tak szybko. Tu pojawiło mi się kolejne pytanie. Skąd zasilane jest wzbudzenie prądnicy przetwornicy. Z baterii akumulatorów?
-
Nie rozumiem jak w obwodzie mogłabybyć jakaś ilość prądu. Znaczy wystarczjąca do wykonania pracy w postaci obrotu silnika sprężarki - elektrony lecą z prędkością światła (?). Tam chyba nie ma kondensatorów.
Wystarczy, że po wyłączeniu przetwornic wirnik prądnicy dalej wiruje i co za tym idzie wytwarza napięcie, które z kolei jeszcze przez chwilę zasila silniki sprężarek.
Skąd zasilane jest wzbudzenie prądnicy przetwornicy. Z baterii akumulatorów?
Na EU07 z akumulatorów, a na ET22 z 3kV w szeregu z silnikiem przetwornicy.
-
Chyba dokładnie to samo mieliśmy na myśli z @ST44-003. To znaczy, że po zadziałaniu przekaźnika odłącza się tylko sam silnik przetwornicy natomiast wzbudzenie prądnicy zostaje zachowane?
-
Dokładnie, widać to na amperomierzu i woltomierzu NN, ładowanie znika dopiero, jak prądnica przestanie dawać odpowiednie napięcie.
-
Tak btw, na filmie wywala nadmiar sprężarki, a nie przetwornicy. ;)
-
Skąd zasilane jest wzbudzenie prądnicy przetwornicy. Z baterii akumulatorów?
Na EU07 z akumulatorów, a na ET22 z 3kV w szeregu z silnikiem przetwornicy.
Błądzisz synu ale błądzić jest rzeczą ludzką. Prądnice przetwornic w tych przypadkach mają wzbudzanie własne bocznikowe i dodatkowo regulator napięcia do stabilizacji jego wartości. Więc potrafi wytwarzać napięcie na wybiegu mimo tego że jest wyłączaona hebelkiem.
-
Niby pierdółka ale fajnie by było mieć to dobrze zrobione :) Wiecie może, jaka jest charakterystyka tej przetwornicy, tzn jak mniej/więcej napięcie się zachowuje po jej wyłączeniu? Akurat na tym filmiku tego nie widać, a innego nie mogę znaleźć.
-
Dzisiaj Ci nagram rozruch i wyłączenie. Mam kilka godzin w Medyce zanim wjedziemy na UA to się zrobi ;)
-
Błądzisz synu ale błądzić jest rzeczą ludzką. Prądnice przetwornic w tych przypadkach mają wzbudzanie własne bocznikowe i dodatkowo regulator napięcia do stabilizacji jego wartości.
Faktycznie, mój błąd. Patrząc na schemat ET22 zasugerowałem się tym uzwojeniem: (http://wstaw.org/m/2016/05/24/Przechwytywanie_1.PNG)
podczas, gdy obok po niskiej stronie było uzwojenie wzbudzenia idące do regulatora :)
-
Filmik z włączenia i wyłączenia przetwornic na 07.
-
Faktycznie, mój błąd. Patrząc na schemat ET22 zasugerowałem się tym uzwojeniem...
podczas, gdy obok po niskiej stronie było uzwojenie wzbudzenia idące do regulatora :)
Tu akurat zasugerowałeś się dobrze. Bo takie uzwojenie tam jest ale jego główne zadanie jest realizowane podczas rozruchu aby przyśpieszyć wzbudzenie się prądnicy. Potem większość pola wytwarza uzwojenie bocznikowe sterowane regulatorem.
-
Tu pojawiło mi się kolejne pytanie. Skąd zasilane jest wzbudzenie prądnicy przetwornicy. Z baterii akumulatorów?
Te prądnice są samowzbudne i wystarczy im magnetyzm szczątkowy do wzbudzenia. Współpracują z regulatorami tranzystorowymi w większości OIDP IRN110 (ja pamiętam jeszcze wibracyjne z grafitowymi stykami). Początkowo wzbudzają się przez żarówkę OIDP 100W. Przy pełnych obrotach, to wystarczy, aby prądnica dała ok. 60 V (Na ET21, która nie ma "obcych" uzwojeń i całego układu z transformatorem WN do tłumienia zespołu w stanach nieustalonych i stabilizacji obrotów silnika WN). 60V to już jest aż nadto, aby zadziałała elektronika IRN-a i "przejęła" zasilanie uzwojeń wzbudzenia wraz ze stabilizacją nastawionego napięcia wyjściowego w szerokich granicach obrotów silnika i obciążeń prądnicy. Przełączenie obwodu następuje po odbiorze impulsu od przekaźnika czasowego (na niektórych ET21, ze względu na oszczędności zastosowano układ sterowany ręcznie z pulpitu maszynisty za pomocą hebelka - normalnie stosowanego do startu wentylatora oporów rozruchowych). Wewnątrz regulatora jest przekaźnik który odłącza obwód z żarówką. W razie awarii elektroniki - układ z żarówką wchodził do pracy.
-
Filmik z włączenia i wyłączenia przetwornic na 07.
O, dzięki.
Dorobiłem taki pseudo-regulator napięcia, aby trochę trzymał je po wyłączeniu w zależności od obrotów jak na tym filmiku i jakoś zadziałało, nawet sprężarka się na chwilę włączyła przy wyłączonej ale jeszcze kręcącej się przetwornicy :)
-
Filmik z włączenia i wyłączenia przetwornic na 07.
Ja poszedłem trochę dalej i zrobiłem takie (trochę na szybko, ale jednak):
https://youtu.be/ig_S45WW110
https://youtu.be/19tYaiVK6Kc
Następnym razem uruchomię sprężarkę na zasilaniu awaryjnym, no chyba, że mnie ktoś ubiegnie (dwa tygodnie mnie nie będzie w pracy) :)
Pzdr.