- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Bieżące Symulatorowe => Wątek zaczęty przez: czyznaszmnie w 16 Listopada 2014, 12:51:13
-
Witam, chciałbym opisać parę(naście?) błędów które znalazłem przy pierwszej jeździe lokomotywą EP09 w symulatorze Maszyna. Chodzi głównie o sterowanie, uzależnienia i trochę błędów w logice działania.
Zacznę może od początku proces uruchomienia lokomotywy:
1. Załączenie baterii - po załączeniu baterii w wersji 104Eb (taka jak w symulatorze) załącza się i czuwak i EDA (SHP) powinny się zapalać wszystkie 4 lampki, więc i skasowanie powinno być na 2 razy a nie na raz, jak obecnie. Dodatkowo przycisk kasowania SHP/CA działa tylko po załączonym kierunku, w tej chwili owszem, skasować SHP się nie da, jednak po przytrzymaniu przycisku załącza się CA, co jest błędem (CA powinno być załączone od początku i nie powinno być możliwości skasowania go). I jeszcze jedno, ponieważ wciśnięcie spacji powoduje wciśnięcie przycisku dłoniowego CA/SHP a nie nożnego, powinno wyłączać buczek na czas trzymania (także przy wyłączonym kierunku) Załączenie CA sprawdzę jeszcze z jakąś wersją Eb bo w tej chwili sam już nie jestem pewien.
2. Załączenie lampek, na EP09 następuje po załączeniu kierunku (dotyczy także kontrolek maźnic) nie WS.
3. Podniesienie pantografu jest zdecydowanie za szybkie (potrafi trwać 5-10s), ale pomińmy to ze względu na to, że nie jest to rzeczywistość.
3. Załączenie Wyłącznika Szybkiego. Największy chyba problem w tej chwili.
Najpierw należy odblokować przekaźniki różnicowe (główny i pomocniczy, [lampki powinny świecić przed załączeniem WS] {póki w grze nie ma czegoś takiego jak załączenie rozrządu jest OK, gdyby jednak ktoś się pokusił, to przekaźnik różnicowy główny można skasować bez załączonego rozrządu, natomiast przekaźnik różnicowy obwodów pomocniczych tylko po załączeniu rozrządu}).
Aby załączyć WS, dźwigienka od utrzymania WS musi być w pozycji ZAŁĄCZ (w tej chwili tylko podnosi się i opada w chwili gdy naciskamy wyłączenie WS) po podniesieniu dźwigienki naciskamy impuls załączenia WS (ten zielony przycisk palcowy pod dźwigienką) dopiero wtedy WS powinien się załączyć i zapalić się lampka Wyłącznika szybkiego (ta bezpośrednio nad dźwigienką, zielona z opcją przyciemnienia w czasie jazdy).
4. Załączenie sprężarek powinno powodować załączenie przetwornic wirowych na czas załączenia sprężarki (do 10bar). lampka sprężarki ma być zielona, niebieska jest od ogrzewania pociągu.
5. Załączenie przetwornic powoduje wzrost napięcia w okolice 110V (jest ok) + zapalenie lampki zielonej przyciemnianej nad dźwigienką przetwornic (brak)
6. Załączenie ogrzewania pociągu - lampka niebieska, nie czerwona, przyciemniana
7. Przy wyłączonej baterii pociąg ma popełniony przewód główny (niewykonalne)
8. Po uruchomieniu lokomotywy (przed popełnieniem przewodu głównego) powinna świecić lampka HAMOWANIE (czerwona, przyciemniana, między JAZDA a Styczniki liniowe Wyłączone) oraz lampka Przekaźniki nadmiarowe silników trakcyjnych (pierwsza czerwona od góry i lewej na dolnym pulpicie)
9. po popełnieniu przewodu głównego (konieczne wrzucenie kierunku, skasowanie SHP, przytrzymanie luzowania do osiągnięcia około 3,5-4 atm [później podtrzymanie automatyczne]) należy skasować nadmiarowe silników trakcyjnych, lampka hamulca ED gaśnie, załącza się lampka jazdy po ok 4s.
10. Każde zrzucenie kierunku powoduje sytuację opisaną wyżej, zrzucenie powietrza z przewodu głównego + konieczność skasowania nadmiarowych silników po powrotnym przełączeniu na kierunek.
11. Opuszczenie pantografów realizowane jest poprzez wciśnięcie przycisku "wyłącznik awaryjny pantografów" w rzeczywistości jest to osobny przycisk którego wciśnięcie powoduje opadnięcie i brak możliwości ponownego podniesienia pantografów aż do odblokowania tego przycisku (w grze jest zupełnie inaczej, wcisnąć można go tylko raz, chyba że ja czegoś nie potrafię)
12. JAZDA
a) lampka jazdy na oporach powinna być pomarańczowa/przyciemniana
b) pierwsze załączenie CA występuje najpóźniej po 16s od osiągnięcia prędkości 10%Vmax tj 16km/h (jest minuta)
c) jazda równoległa ma chyba 31 pozycję, a nie 30, ale to sprawdzę jeszcze sprawdzone
d)możliwość wrzucania pozycji nastawnikiem bocznikowania gdy jesteśmy na pozycjach oporowych (blokada mechaniczna)
e) bardzo nisko ustawione nadmiarowe silników (rzeczywista wartość od 800-900 A, przeważnie w okolicy 900)
f) skasowanie nadmiarowych po wybiciu gdy nastawnik jest na pozycji 1 powoduje odblok przekaźników i załączenie 1 pozycji jazdy oporowej
g) podobnie z hamulcem dodatkowym, jego użycie nie powoduje zapalenia lampki HAMOWANIE, natomiast wyluzowanie go na pierwszej pozycji (spadek ciśnienia poniżej 0,8 lub 1,2atm spowoduje wrzucenie pozycji jazdy.
h) na EP09 brak jest ręcznego wyzwalania przyhamowania przy poślizgu (przycisk ENTER) (jest sterownik który robi to automatycznie)
13. drobne błędy w grafice:
a) lokomotywy dostępne w grze to EP09-005 i 016, w kabinie na naklejce jest 014, niezależnie od pojazdu
b) podświetlenie zegara w rejestratorze jest zielone, nie białożółte
c) przed załączeniem WS powinna świecić lampka Przetwornica statyczna wyłączona (pomarańczowa, nieprzyciemniana) gaśnie kilka sekund po załączeniu WS. Na pewno jest tak z przetwornicami medcom, do sprawdzenia z wersją na przetwornicy statycznej eniki (na zewnątrz lokomotyw nie widać podwieszonych przetwornic statycznych)
d) brak opisów nad lampką Awarii wentylatorów oporowych, przełącznikiem oświetlenia kabiny, manometrem cylindrów hamulcowych
e) brak rączki hamulca awaryjnego (chyba się to pisze Ackermann) po prawej stronie nastawnika jazdy
f) w kabinie A (drzwi do przedziału maszynowego za fotelem pomocnika) Drzwi zewnętrzne od strony pomocnika są zamontowane odwrotnie (zawiasy po stronie okna, klamka przy drzwiach do kabiny), dodatkowo na ścianie tylnej w kabinie A znajduje się umywalka, oraz przełącznik pakietowy do załączania bojlera
Na razie więcej błędów nie znalazłem, jakby były jakieś pytania to śmiało, jeśli znam odpowiedź to odpowiem.
Pozdrawiam, i liczę że ktoś to uzupełni, gdyż sam się na programowaniu nie znam :)
EDIT
-
Nie widzę sensu czepiania się o kolor lampek bo to jest wola maszynisty. Sam byłem świadkiem, jak sobie maszynista zmienił kolory szkieł, żeby go nie raziło.
-
Jeśli chodzi o kolory lampek, ok, może się czepiam, podobnie czepiają się komisarze IC na odbiorach. Zwracam tylko uwagę że taki kolor lampek jest domyślny dla danej funkcji. Nie wiem, może dla Was nie ma znaczenia czy symulator działa zgodnie z rzeczywistością, czy nie. Dla mnie by miało :)
Benek
-
Że tak zapytam, kolega tylko i wyłącznie na temat EP09 ma taką wiedzę, czy z reszty taboru też byłby w stanie wypisać błędy?
-
Nt EP09 na pewno wiem najwięcej (a jak nie wiem to się dowiem), bo mam je na bieżąco. Ogólnie lokomotywy elektryczne z którymi miałem do czynienia, tj et22, et21, skoda182, eu/ep07, + parę loków na asynchronach których tu nie ma. Na byku i skodzie też parę błędów już znalazłem, najmniej chyba jest na siódemkach. Ale to może opiszę w innym poście i kiedy indziej, bo dzisiaj już mi się nie chce. Za kible się nawet nie biorę, bo tam wszystko zawsze jeździ popodpierane i chyba nikt nie wie jak to od początku do końca powinno działać :p
-
Przeczytałem. Część tych błędów (zwłaszcza niektórych lampek) powinna być w miarę prosta do poprawienia, część (zwłaszcza te związane z logiką sterowania, kolejnością załączania) w obecnej chwili są nie do zrobienia.
Wiem, że w ET22 na pewno problem jest z załączaniem WS (też trzeba najpierw heblem i chyba odblokować przekaźniki), możliwością ruszenia nastawnika bocznikowania na oporowych, brakiem pozycji NAPRZÓD 1 kierunkowego i coś tam jeszcze. Tyle, że dopóki kod odpowiedzialny za to będzie się znajdował bezpośrednio w EXE symulatora, lepiej się za to nie brać. Jakiś czas temu ruszyły pracę nad symulacją logiki obwodów za pomocą LD (Ladder Diagram), ale nie wiem, na jakim etapie są obecnie.
Szybkość podnoszenia pantografów (i w ogóle współpraca odbieraka z siecią, powodowanie spadków napięcia przez inne pojazdy) jest już zrobiona i dostępna w postaci patchy w dziale Na warsztacie, jak wszystkie prace (m. in. poprawianie sieci trakcyjnej na sceneriach) zostaną ukończone, zostanie wydana nowa paczka całościowa.
-
To może napiszę tak: Symulator EU07 powstał i jak w nazwie najpierw ten elektrowóz się pojawił, więcej, dla niego było pisane exe. To, że w symulatorze jest inny tabor to "zasługa" parcia użytkowników na zwiększenie ilości pojazdów trakcyjnych.
Witam, chciałbym opisać parę(naście?) błędów które znalazłem przy pierwszej jeździe lokomotywą EP09 w symulatorze Maszyna. Chodzi głównie o sterowanie, uzależnienia i trochę błędów w logice działania.
Nie jesteś pierwszy i nie jedyny, który zna i potrafi wyliczyć błędy związane z różnicami sterowania pojazdów trakcyjnych i to od początku istnienia symulatora. Mamy na forum wielu którzy doskonale znają różnice między realnym a symkowym taborem. Byłoby fajnie gdyby symulator odzwierciedlał stan faktyczny, tyle, że na ten moment jest to niemożliwe. Czy nam to przeszkadza? Ano jest wątek gdzie każdy może zagłosować czego mu brakuje, polecam tę lekturę.
http://eu07.pl/forum/index.php/topic,26226.0.html
-
Byłbyś w stanie załatwić/rozrysować schematy obwodów wraz ze sterowaniem i pneumatyką choćby dla dziewiątki? Symulacje obwodów nadal są w fazie koncepcyjnej, ale bez pełnych zależności choćby dla najpopularniejszych lokomotyw nic z tego nie wyjdzie.
-
Najgorsze jest to, że każdy błędy wytyka, mówi, że to jest złe, a nikt nie jest w stanie poprawić tych błędów albo chociaż spróbować je poprawić/naprawić/wyeliminować. No cóż...
-
To najlepiej powiedzieć od razu, że EP09 nie ma tej czy tej włączonej kontrolki/funkcji. I wtedy nie będą się czepiać.
-
Byłbyś w stanie załatwić/rozrysować schematy obwodów wraz ze sterowaniem i pneumatyką choćby dla dziewiątki? Symulacje obwodów nadal są w fazie koncepcyjnej, ale bez pełnych zależności choćby dla najpopularniejszych lokomotyw nic z tego nie wyjdzie.
Chyba kompletny schemat jest tutaj:
http://chomikuj.pl/ep08/LOKOMOTYWY+ELEKTRYCZNE/EP09/schematy/ep09_-_schemat_ideowy_obwodow_rozrzadu,3182615490.pdf
(nie ja wrzucałem, ale tabela załączania styczników jest, inne podstawowe obwody też)
Stąd też wynika, że pozycji jednak jest 31.
Jeśli chodzi o pneumatykę, to nie kojarzę w ogóle żeby były jakieś schematy do tego. Ogólnie co z pneumatyki chciałbyś wiedzieć? Może będę w stanie opisać zasadę działania
Reg. zakazy 10.
Proszę poprawić interpunkcję. Zdania rozpoczynamy wielką literą.
Benek
-
To najlepiej powiedzieć od razu, że EP09 nie ma tej czy tej włączonej kontrolki/funkcji. I wtedy nie będą się czepiać.
Jeżeli tak mamy do tego podchodzić, to readme zajmowałoby najmniej kilkadziesiąt mega, z czego 98% to informacje dotyczące tego co nie działa.
-
Dodam tylko że tym postem nie miałem zamiaru wywoływać wojny, mówić jacy jesteście beznadziejni itd, więc chyba nie ma o co się obrażać. Uważam tylko, i głównie to mną kierowało, że jeżeli nazywamy coś symulatorem, to powinno oddawać rzeczywistość jak najlepiej. Rozumiem, że nie każdy z Was posiada dostęp czy wiedzę na ten czy inny temat (ja np nie potrafię programować), dlatego też chciałem POMÓC. Jeżeli kogoś tym postem uraziłem to przepraszam, więcej pisał nie będę :)
-
Nie widze mozliwosci obrazania sie. Niestety ilosc rzeczy do poprawienia jest wieksza niz mozliwosci osob dzialajacych przy symulatorze. Wiekszosc rzeczy dotyczy zmian w exe, tych osob mamy 5, i tu tez sa priorytety.
-
Dobra, a teraz konkretne pytanie - gdzie są jakieś aktualne pliki (t3d+tga) dla twórców? Szarą kabinę EU07 robiłem na plikach z MaSzyny 01_13, od tego czasu sporo się zmieniło (08_13 + patche), a chciałbym trochę podłubać przy tej EP09 i potrzebuję T3D kabin (wersji 104Eb).
-
Obecnie mamy zasymulowane dwie sprężarki, kurek między nimi, dwa krany, pantografy, zdaje się wspólnie i układ hamulcowy. Jak będziemy robić symulację obwodową, to wypadałoby również dodać wszystkie zawory na instalacji pneumatycznej. Odcięcia kranów, piasecznic, pantografów i.t.d. Nie mam koncepcji jak to powinno wyglądać programistycznie ani wiedzy o działaniu lokomotywy, więc o szczegóły mnie się nie dopytuj. Jak powstanie rozwiązanie, to nauczę się w miarę możliwości konwertować elektrykę na skrypty LD i tyle.
-
Dobra, a teraz konkretne pytanie - gdzie są jakieś aktualne pliki (t3d+tga) dla twórców? Szarą kabinę EU07 robiłem na plikach z MaSzyny 01_13, od tego czasu sporo się zmieniło (08_13 + patche), a chciałbym trochę podłubać przy tej EP09 i potrzebuję T3D kabin (wersji 104Eb).
Mów do mnie jeszcze, tym razem po polsku :)
Obecnie mamy zasymulowane dwie sprężarki, kurek między nimi, dwa krany, pantografy, zdaje się wspólnie i układ hamulcowy. Jak będziemy robić symulację obwodową, to wypadałoby również dodać wszystkie zawory na instalacji pneumatycznej. Odcięcia kranów, piasecznic, pantografów i.t.d.
Jeżeli chodzi o elektrozawory to na EP09 jest ich stosunkowo niewiele, może z 20 w sumie (poza tymi od obsługi styczników, PHJ, OS, nawrotnika i WS). Większość z nich macie już obsłużoną, pozostaje zautomatyzowanie piasek/przyhamowanie/luzowanie przy poślizgu (nie udało mi się jeszcze złapać poślizgu w symulatorze, więc nie wiem czy to w ogóle działa, jeśli nie, to przycisk enter można dla ep09 wyłączyć i po zawodach). Jeżeli dobrze rozumiem to chcecie stworzyć ramę pneumatyczną lokomotywy z możliwością przekręcenia zaworów ręcznie w przedziale maszynowym? Raczej bym sobie to odpuścił. Większość zaworów jest chyba bardzo rzadko używana, jeżeli nie w ogóle. Odcinanie pantografów/piasecznic itd jest przydatne tylko jeżeli się to zepsuje, czego nie doświadczyłem w symulatorze (no chyba, że w Waszej opinii ma to być aż tak rozbudowany program). Wskazałem tylko błędy, które wpływają na pracę maszynisty, pomijam że szafa WN jest kompletnie pusta, i taka lokomotywa nie miałaby prawa się ruszyć z miejsca bez popychu:p Część zaworów odcinających jest umieszczona pod pulpitami (głównie pod kranem), nie wiem czy jest sens się w to bawić. Po co kurek między sprężarkami? Czy chodzi o przełącznik do wyboru sprężarki? I jakiego typu będą to sprężarki? GAR+SK czy GAR+Knorr ?
Wiadomość raportowana. Reg, obowiązki 11a. Proszę poprawić.
Sawi
-
Miałem na myśli kurek trójgłowy do odcinania zbiornika pomocniczego, czy jak on tam się zwał. Sprężarkę to mamy jedną. Jak jest w rzeczywistości-nie mam pojęcia.
Jeśli będziemy mieli schemat elektryczny z możliwością obejścia każdego stycznika, to dlaczego nie zrobić też zaworów na pneumatyce? Podobny stopień zagłębiania się na mój gust. To wszystko jednak odległa pieśń przyszłości. Pomysł krąży od lat i dopiero niedawno wypłynęły ogólne koncepcje rozwiązań.
-
Na EP09 nie ma kurka do przełączania między sprężarką pomocniczą(pantografów) a sprężarką główną. Jest tylko zawór zwrotny, mała sprężarka załącza się przyciskiem w przedziale na ramie pneumatycznej, który trzeba trzymać aż do uzyskania 4,5-5atm na manometrze obwodów rozrządu. Potem można podnieść patyk, załączyć szybki i sprężarki. Dodatkowo mała sprężarka ma uzależnienie od załączenia WS. WS załączony, nie chodzi, WS wyłączony-chodzi :p
Co do schematów elektrycznych, to tam wyżej podałem wszystko. Nie wiem jednak o jakie "obejście" styczników Ci chodzi.. mam nadzieję że nie planujesz stworzyć kompletnej EP09 w wersji cyfrowej, bo ilości uzależnień jakie posiada obwód elektryczny dziewiątek nie powstydziłby się niejeden sejf w banku. Panowie z bombardiera próbujący zainstalować ETCS na dziewiątkach mogą potwierdzić :p
-
Narzekałeś, że skoro to symulator, to wszystko musi być zasymulowane. Ja tego nie zrobię, bo mój mały móżdżek tego nie ogarnie, ale ogólny plan na przyszłość tak mniej więcej wygląda. Na jakieś uproszczenia pewnie będzie trzeba pójść, ale to co w tej dokumentacji zamieściłeś z pewnością musiałoby się znaleźć.
-
Dobra, a teraz konkretne pytanie - gdzie są jakieś aktualne pliki (t3d+tga) dla twórców? Szarą kabinę EU07 robiłem na plikach z MaSzyny 01_13, od tego czasu sporo się zmieniło (08_13 + patche), a chciałbym trochę podłubać przy tej EP09 i potrzebuję T3D kabin (wersji 104Eb).
Mów do mnie jeszcze, tym razem po polsku :)
To było pytanie do użytkowników zajmujących się składaniem paczek całościowych i poprawek, odpowiednie pliki już dostałem :-).
Na początek spróbuję odpalić lampkę od przetwornicy i przenieść załączanie kontrolek maźnic pod przestawienie nastawnika kierunkowego.
-
Większość błędów w działaniu EP09 w MaSzynie jest znana. Jednakże ze względu na stopień skomplikowania obwodów EP09 - w chwili obecnej realizacja prawidłowego działania symulacji, zgodnego z rzeczywistością jest niemożliwe, przynajmniej do czasu obsługi symulacji obwodów LD.
-
To było pytanie do użytkowników zajmujących się składaniem paczek całościowych i poprawek, odpowiednie pliki już dostałem :-).
Na początek spróbuję odpalić lampkę od przetwornicy i przenieść załączanie kontrolek maźnic pod przestawienie nastawnika kierunkowego.
Wszystkie lampki są po kierunku! W tej chwili prowadzi się do tego, że dopóki maszynista nie załączy WS'a nie wie kompletnie co się dzieje na jego pojeździe. Wyobrażacie sobie zadziałanie przekaźnika różnicowego (który wyzwala WS) i w tym momencie nikt nie wie co się stało? Trzeba ponaciskać wszystko, żeby załączyć znowu WS'a, w ten sposób nigdy nie dowiedzielibyście się możliwej przyczyny wyzwolenia WS, a trochę opcji jednak jest...
Narzekałeś, że skoro to symulator, to wszystko musi być zasymulowane. Ja tego nie zrobię, bo mój mały móżdżek tego nie ogarnie, ale ogólny plan na przyszłość tak mniej więcej wygląda. Na jakieś uproszczenia pewnie będzie trzeba pójść, ale to co w tej dokumentacji zamieściłeś z pewnością musiałoby się znaleźć.
No jeżeli ktokolwiek kiedykolwiek zbuduje wersję cyfrową dziewiątki, która będzie się zachowywała identycznie jak ta rzeczywista, to konia z rzędem takiej osobie. EP09 jest chyba lokomotywą o największym stopniu skomplikowania obwodów elektrycznych, z jaką przyszło mi się spotkać. Dzisiaj funkcje wielu przekaźników można by zamienić na jeden prosty sterownik PLC, i zmieścić 3/4 szafki NN w kilku modułach in/out. Jeżeli ktoś zna się nieco na elektryce to polecam przeanalizowanie obwodów rozrządu w trakcie przejścia z pozycji szeregowej bezoporowej na pierwszą równoległą. Można pół dnia stracić i nie dojść do tego jak to się dzieje :) No ale chętnie zobaczę wynik takich prac, więc śmiało, pracujcie nad tym :)
-
Ja wpadłem w poślizg EP09 w symku i działa tylko odcięcie zasilania, chyba nie sypie piaskiem po wciśnięciu S, ani nie hamuje po enter.
-
Jeżeli EP09 zrzuca pozycje (do zera) w trakcie poślizgu, to również jest to błąd.
Dziewiątka zrzuca tylko niektóre styczniki (tabela łapania styczników w trakcie poślizgu w części z obwodami głównymi w linku tam wyżej) + przyhamowuje wszystkie cylindry lokomotywy ciśnieniem 1bar. Przy poślizgu w trakcie hamowania wyłącza ED + odhamowuje wózek który złapał poślizg na około 3s. Możesz powiedzieć w którym miejscu/scenariuszu Ci się to udało? Ja ruszam mając prąd po 800A i nawet na moment nie złapie poślizgu:(
-
Zmniejsz tarcie w torach na TD, wrzuć trochę masy na hak i będzie się ślizgać. Parametry toru masz rozpisane w scenery.doc.
-
W TD ostatnio jest już współczynnik tarcia 0.15, ale w innych sceneriach bywa 0.25. Można też sobie pomóc parametrem friction 0.5 dopisanym w eu07.ini. Tylko proszę nie zmieniać tego mnożnika na 0. ;)
-
czyznaszmnie
Mówię o zmniejszeniu napięcia przez obrócenie koła nastawnika jazdy o kilka pozycji lub do pozycji 0, a nie o tym, że lokomotywa sama to robi. W poślizg wpadłem ruszając ze składem 7 wagonów typu 154 na scenerii I053 Cargo part1, gdzie też EP09 przegrała w czasie przelotu z rozjazdem krzyżowym przy 130km/h.
-
Udało mi się nieco poślizgać dziewiątką [dzięki Ra :)] (w jeździe, bo w hamowaniu nadal nie chce, może przez to że jeżdżę ze składem) i niestety muszę stwierdzić, że układ przeciwpoślizgowy nie działa na niej w ogóle:( Brak jest ograniczenia prądu który wynika z pracy styczników, brak jest przyhamowania, brak jest piaskowania. Samo przyhamowanie ręczne z przycisku enter cośtam daje, choć czasami w cylindry wchodzi mi 1, a czasami 1,5 atm (nie wiem z czego to wynika), ale poślizgu w zasadzie nie likwiduje, piasek (S) działa nieco inaczej niż w rzeczywistości (przede wszystkim za szybko), ale na potrzeby symulatora może być.
Przy okazji udało mi się zauważyć jeszcze kilka błędów:
13. Hamowanie
a) w trakcie hamowania elektrodynamicznego zapala się lampka awarii wentylatorów (ta bez opisu obok ogrzewania pociągu, czerwona)
b) w trakcie hamowania ED, niezależnie od zadawanej siły hamowania (ciśnienie w przewodzie głównym) prąd silników jest jednakowy (postaram się znaleźć charakterystykę prądu i ciśnienia w cylindrach hamulcowych w zależności od ciśnienia PG)
c) sama wartość prądu podawanego na silniki w trakcie hamowania ED jest za wysoka (sterownik ED odłącza hamowanie w przypadku przekroczenia wartości 450A, wyłącza sterownik w ogóle jeżeli przekroczy 500A, w symulatorze pokazuje ciągle ponad 500A)
d) po kilkukrotnym przełączeniu przełącznika wyboru hamulca (tow/osob/pocieszny) [działał jako tako], lok w ogóle przestał hamować z kranu głównego, popełnianie falą nic nie dało, działało tylko nagłe
e) taka w sumie pierdółka, jeżeli hamujemy kranem zespolonym, wdroży się elektrodynamika, i wyłączymy przetwornice voila! nadal hamujemy ED :) (jeżeli wyłączymy je przed hamowaniem, ED nie wchodzi, czyli jest ok)
-
Fizyka hamowania ED została w międzyczasie trochę zmieniona. W którymś z patchy do MaSzyny (przyznaję, że nie pamiętam już, w którym dokładnie). Są tam jeszcze pomniejsze nieścisłości (jest zrobiony pełny blending hamulca pneumatycznego i ED, podczas gdy w rzeczywistości ciśnienie w cylindry idzie dopiero poniżej 30). Inna rzecz, że każda EP09 jest trochę inaczej ustawiona w tym względzie, ale tak już było od nowości ;)
b) w trakcie hamowania ED, niezależnie od zadawanej siły hamowania (ciśnienie w przewodzie głównym) prąd silników jest jednakowy (postaram się znaleźć charakterystykę prądu i ciśnienia w cylindrach hamulcowych w zależności od ciśnienia PG)
W ogóle jest coś takiego? Wszystkie znane mi opisy i relacje świadków mówią, że hamowanie ED w EP09 jest jednostopniowe.
-
Co do hamowania ED. W maszynie "prąd hamowania" wskazują dwa amperomierze. W dołączonym filmiku widać, że wygląda to inaczej, tzn. tylko jeden amperomierz wskazuje prąd, a drugi "milczy".
-
Bo przypuszczalnie przy hamowaniu ED silniki są połączone w szeregu wraz z oporami hamowania elektrycznego.
-
W zasadzie to na EP09 nie ma oporów hamowania ED, hamuje się na oporach rozruchowych.
-
No nie do końca, dwa rezystory są włączane tylko na czas hamowania, natomiast nie są używane przy rozruchu.
-
Co do błędów w sterowaniu to maszynowa ET42 ma błąd też, klawisz F służący do załączenia połączenia szeregowo powinien mieć inne przeznaczenie. Zgodnie z opisem sterowania lokomotywy tej serii od pozycji 1 do 25 nastawnika jazdy wszystkie silniki obu sekcji są połączone szeregowo. A nie tak jak na ET41 dwa odrębne układy szeregowe każdej sekcji.
-
No nie do końca, dwa rezystory są włączane tylko na czas hamowania, natomiast nie są używane przy rozruchu.
Witam
Te dwa rezystory służą tylko do zwiększenia napięcia na silniki wentylatorów oporów, żeby poprawić chłodzenie. ED realizuje tylko maksymalny prąd hamowania jeśli energia z silników jest za mała to wtedy dochodzi pneumatyka.
Dodano: 22 Listopada 2014, 10:51:28
Bo przypuszczalnie przy hamowaniu ED silniki są połączone w szeregu wraz z oporami hamowania elektrycznego.
Silniki w szeregu a opory w 2 gałęziach równolegle do silników.
Pozdrawiam
-
Zajrzałem jakiś czas temu do tych T3D, które dostałem. Sam raczej nie dam rady nic zrobić - wszystkie nieświecące się kontrolki i kontrolki zapalane przy danej czynności są w jednym submodelu. O ile maźnice może byłbym jeszcze w stanie ruszyć, to np. lampki przetwornicy (która jest w EXE obsługiwana, a w EP09 nie działa) bez 3ds maxa nie uda się uruchomić.
-
Właśnie nad tym pracuję. Na pierwszy ogień lampki maźnic.
EDIT:
Kierunek działa bez zarzutu. Pora na lampkę od przetwornicy.
-
Silniki w szeregu a opory w 2 gałęziach równolegle do silników.
No nie do końca, silniki (w zasadzie tylko wirniki) połączone są po dwa w szereg razem z połową oporów (parzyste/nieparzyste) plus po jednym na wentylatory do każdej grupy. Wzbudzenie silników natomiast połączone w czasie hamowania jest szeregowo (wszystkie cztery stojany razem) i zasilane z przetwornicy wirowej (pierwszej kiedy jazda z kabiny 2 i odwrotnie) przez sterownik tranzystorowy.
-
Co do EP09: jedyna rzecz, która rzuciła mi się w oczy to kabina B i brak lampki od WS-a. Jak WS jest załączony, to lampka normalnie świeci, ale jak się go wyłączy - lampka znika. O reszcie niech wypowiedzą się inni, żeby znowu nie było bałaganu.
No wiec poprawka 2. Lampki maznic zapalaja się jeśli zalaczymy wyłącznik szybki i damy na kierunek. Jeśli kierunek jest na 0 to lampki maznic nie swieca. [...] Jeśli lampka maznic ma niebyc uzalezniona od stanu wyl szybkiego to latwo i szybko to się poprawi. [...]
Do lampek maźnic dobrze by było, by wypowiedział się ktoś, kto dobrze zna EP09.
-
Ruch po nim odbywa się po skosie i ze skosu na dwójkę. Pisać zdarzeń by polatać po nim we wszystkie strony to mi się nie chce. Wg loga Krzysiek coś tam dłubał pod koniec 2014.
-
Zaraz to oblukam. U mnie swieci. Do paczki dalem t3d i e3d. Sprawdz dobrze, bo za dnia ciężko zauwazyc. Zauwazylem ze w tym modelu tekstura lampki on i off jest jednakowa jedynie z parametrem true jest ON. A wiec za dnia ciężko zauwazyc. Podmieniles pliki wraz z mmd? Stare mmd maja niewlasciwe nazwy. Nowe mmd to aktualne mmd wraz ze zmiana nazwy kontrolki, bo inaczej było kiedyś w A a inaczej w B.
Na wszelki wypadek jeszcze raz spakowałem i zalaczam paczke.
-
Jak lampki są na układzie? Szło by bez dodawania mega dużej tekstury i przemapowywania modeli dać osobne na on/off? Znikoma różnica za dnia wkurzała mnie od wydania tej kabiny.
E3d nas nie obchodzi zbytnio. T3d musi być poprawne i dobrze się konwertować.
-
Na teksturze sa tylko jedne lampki. Można wszystko przerobić ale musi być tekstura. Wiesz o tym. Stelek sprawdz działanie jak możesz i zobacz czy działa to tak jak pisal Saw. Na teksturze wszystkie lampki sa w stanie Off. E3d robie z zalaczanych t3d. Ja zawsze zalaczalem obie wersje. Na teksturze lampki sa zdublowane. Widocznie autor przewidział ze kiedyś ktoś może będzie wklejać lampki w stanie ON. Jakby jakiś zdolny teksturowiec przerobil lampki off na on to można by w kabinie wszystkie już zrobić, co by było na przyszlosc w każdej chwili do uruchomienia.
-
I w t3d i po wygenerowaniu e3d błędów nie widzę. Żadna lampka nie znika. Tym razem niech Piter wgrywa by nie było na mnie jak coś. :P
Patrzę na mapowanie i lampki zgaszone są koło nastawnika a zapalone w obwódce miernika. Odwrotnie. Jeśli wszystkie są dobrze zmapowane, to wystarczy edytować teksturę.
-
Cwaniak ;). Spoko rzucę okiem. Są raczej dobrze zmapowane.
-
Co do EP09: jedyna rzecz, która rzuciła mi się w oczy to kabina B i brak lampki od WS-a. Jak WS jest załączony, to lampka normalnie świeci, ale jak się go wyłączy - lampka znika. O reszcie niech wypowiedzą się inni, żeby znowu nie było bałaganu. No wiec poprawka 2. Lampki maznic zapalaja się jeśli zalaczymy wyłącznik szybki i damy na kierunek. Jeśli kierunek jest na 0 to lampki maznic nie swieca. [...] Jeśli lampka maznic ma niebyc uzalezniona od stanu wyl szybkiego to latwo i szybko to się poprawi. [...]
Do lampek maźnic dobrze by było, by wypowiedział się ktoś, kto dobrze zna EP09.
Lampki z temperatury maźnic działają po kierunku i są niezależne od WS-a. Mówię o prawdziwych EP09
-
Tylko lampka WSa zdaje się mieć mapowanie obu stanów z tego samego miejsca na układzie. Jak masz ją w maksie, to ustaw proszę on-koło nastawnika off-obwódka miernika. Zamieniłem co prawda stany na teksturze ale liczy się, że jakiś efekt mam. Pozamieniać je miejscami to już chwila.
-
Luzik. Wrzuć poprawioną teksturę to się tym zajmę.
-
To do Włodka było skoro ma rozgrzebany model. Nad teksturą jeszcze popracuję ale chcę mieć nałożoną ją na lampki z dobrym selfillum by widzieć efekt finalny, a robić prowizorki gdy ktoś ma to na deskach to bez sensu.
-
Lampki maznic sa pod i voltagebrake. Sa spiete z szybkim on. Moge to w chirarchii poprawic.
Dodano: 07 Czerwca 2016, 19:53:29
Stel ok zrob mi na teksturze jak ma byc a ja te lampki zrobie. Trzeba zobaczyc ktore da sie juz uruchomic jako nastepne.
-
Lampki nie mają być spięte z szybkim, tylko z submodelem klucz tj nawrotnikiem. Tak było zrobione na repo. Przywrócę swoje poprawki i powinno być ok.
-
Nie są spięte z szybkim, bo wtedy by nimi kręciło, tylko są lampką zasilania kranu. ;)
Nie ukrywam, odwalam spychologię, czyli powiadasz pierwej tekstura, potem model. No dobra...
-
Poczekajcie, ale obecna wersja reaguje na kierunek. Lampka off zakrywa lampki on maznic. Z tymze lampka off jest spieta z lampka off szybkiego. Mozna to samo spiac z lampka off od kierunku. Jest caly wachlarz mozliwosci. Tylko musze wiedziec kiedy ma sie swiecic, a kiedy nie. Jest wiele chwytow.
-
Lampki "jazda" oraz "przetwornica statyczna wyłączona" off nie znikają gdy pojawi się on. WS off trzeba przemapować na drugą zieloną na układzie.
http://eu07.pl/userfiles/23180/bugs-104e_1pulpity.rar
-
Ok bedziemy sie bawic. Proponuje wydzielic te czesc tematu do osobnego watku. Stel dzięki za teksturę biore się do roboty. Zrob z tego od razu dds.
Nie ma lampki jazdy off. Pod lampkami jazda i jazda2 on jest ten model na stale z pulpitem jako off. Przetwornice potwierdzam. CHodz się dziwiel Lampka przetw stat wylaczona on jest spieta z lampka przetwornica off a wiec ta pomaranczowa musi swiecic jeśli zielona nie swieci i odwrotnie zielona swieci to pomaranczowa gasnie.
Kabina A ogarnieta. Lampki maznic zapalaja się po wlaczeniu baterii i reaguje wyłącznie na kierunek. Na 0 nie swieca.
Doszla nowa lampka hamulca postojowego. Pokretla nie uruchamiam bo jest zespawany z caloscia. Szczerze to boje się importować i eksportować calosci, bo powiecie ze cos się rozjechalo z oświetleniem itp. Dlatego zostawiam te elementy, które sa zespawane na stale z caloscia. I tak jest lepiej niż oryginalnie.
http://eu07.pl/userfiles/212/priv-nowe_lampki_v3_ep09_v1.rar
-
To jak poradziłeś sobie z pospawanymi lampkami off bez eksportu większej cześć? Spróbuj tą korbę i pedał piachu przy okazji. Może nic się nie posypie. A jak posypie to trudno. Mnie też dwie siódemki pokonały.
Lampki ok ale kabina lata jakby jej banana zjadło (w t3d; e3d powinno dorobić). Wydaje mi się, że wcześniej było ok. Struktura na podglądzie wygląda tak samo. Dziwne.
-
Zerknij na razie na lampki. Zobacz czy dzialaja.
Dodano: 07 Czerwca 2016, 23:00:13
To jak poradziłeś sobie z pospawanymi lampkami off bez eksportu większej cześć?
Zostawilem jak tylko można było. Ale jak zaczne grzebać w glownej części to i te offy przyspawane tez wywale i będzie porządniej.
Który to pedal od piasku? prawy lewy czy kwadratowy?
-
Nie mam pojęcia. Rób standardowo czyli lewy.
-
Lampki + pokretlo recznego.
http://eu07.pl/userfiles/212/priv-lampki_i_reczny_v4_ep09_v1.rar
Na dzis tyle. Zycze milej nocki.
ps. Pomyslec ze chciałem sobie zrobić rundke po Drawinowie, a tu masz - zabawa w maxie i notatniku.
Wydzielmy ten temat do osobnego watku. Np. udoskonalanie kabiny ep09. Wszystko od momentu zgłoszenia bledu lampek.
// W porządku. Zatem przenoszę i scalam z wątkiem dotyczącym EP09. Pedrosiasty
-
Nie taki do końca OT:
Ja chciałem podziękować, że przestaliście się obrzucać błotem a zaczęliście współpracować. Nie wiem czy to tylko moje odczucie, ale jak dla mnie atmosfera zdecydowanie uległa poprawie, co także i mnie zachęca do działania.
-
Który to pedal od piasku? prawy lewy czy kwadratowy?
Lewy grzybek to piasek, obok syrena. Pod prawą nogą przycisk czujności.
EDIT: Czy ja dobrze widzę, że tam na którymś screenie świeci lampka jazdy na oporach i awaria wentylatorów?
-
Dobrze widzisz ona zaraz gasnie. Tzn zapala sie na chwile i gasnie. Na eu 303e tez tak mamy. To akurat nie moja robota. Podobaja mi sie teraz te lampki w nowej teksturze. Co mozemy jeszcze wycisnac z obslugi lampek i wylacznikow? Myslalem o lampach sufitowych.
Dodano: 08 Czerwca 2016, 13:09:01
Stel przygotowalbys fajna teksture zapalonej lampy sufitowej?
-
Też miałem o tym mówić, ale nie chciałem nadwyrężać twej weny. Wieczorkiem zrobię sufitową. :)
-
Dobrze widzisz ona zaraz gasnie. Tzn zapala sie na chwile i gasnie. Na eu 303e tez tak mamy.
Tylko na 303E to dwie zupełnie inne bajki. Na EP09 nie może się ona zaświecać nawet na chwilę.
-
Ale każdy nasz pojazd to mod siódemki. ;) Zobaczę jak to wygląda.
-
Zawsze mozna wywalic te lampke.
Dodano: 08 Czerwca 2016, 19:00:04
A jak dziala osw sufitowe? Stel zobacz czy da sie w exe zrobic wiecej punktow swietlnych tzn wiecej lamp. Na eu mamy 2 lampy. Na szerszeniu sa 4. Jak sie je zapala? Czy dzialaja w parach? A moze w stronach? Lewa prawa itp.
Dodano: 08 Czerwca 2016, 19:02:33
Myslalem by do maksa wykorzystac uniwersale. Myslalem o osw rozkladu jazdy 2 lekkimi poswiatami. Kolega stel moglby poswiaty przygotowac np wykorzystac te z lamp ulicznych tylko je na pol i z wieksza przezroczystoscia.
-
Zawsze mozna wywalic te lampke.
Jedyne słuszne rozwiązanie, bo symulowanie usterek wentylatorów to nie jest poziom Maszyny.
Jak sie je zapala? Czy dzialaja w parach? A moze w stronach? Lewa prawa itp.
Jesli szerszeniem jest EP09 (serio?), to zapalają się wszystkie, zmienia się tylko jasność żarówek (1 pozycja to najciemniej, ostatnia najjaśniej)
-
Nie mamy wolnych universali lampkowych, chyba że pod trójkę je chcesz dodać. W dodawaniu kontrolek psudodrzwi nie będę wspierał. Teksturkę ładną masz zdaje się w 303eb.
Lampy dajemy razem do kupy jako lampka lamp. Wszystkie w jednym submodelu on/off. Jeśli mamy animację przełącznika przyciemniania świateł to można dać go jako cofanie włącznika świateł o pół zakresu. Chyba nie działa przy wyłączonych światłach.
Co do lampki zanikowo-pradowego wentylatorów (robota Huntera):
btLampkaNadmWent.Turn((mvControlled->RventRot < 5.0) &&
mvControlled->ResistorsFlagCheck());
Czyli świeci podczas jazdy na oporach zanim się rozkręcą wentylatory. Jakie pojazdy tak mają. Chcecie parametr w fiz na ten bajer czy co z tym robimy?
Gdzie zapaloną lampę wcisnąć? Dobrze patrzę, że na pulpity7 mamy pół tekstury prawie wolne?
-
Można. Który przelacznik jest os osw kabiny? Żaden nie jest podpisany.
Jeszcze nie odseparowalem przelacznika. Na razie jest na sztywno tzn działa sterowanie swiatlem ale sam przelacznik jest na sztywno.
-
Czyli świeci podczas jazdy na oporach zanim się rozkręcą wentylatory. Jakie pojazdy tak mają. Chcecie parametr w fiz na ten bajer czy co z tym robimy?
Nie róbcie maniany. Tak po chłopsku - w EP09 nie ma możliwości jazdy bez wentylatorów oporów rozruchowych. Po załączeniu jazdy przekaźnik czasowy przez chwilę blokuje zadziałanie przekaźnika znaikowo-prądowego w obwodzie wentylatorów. Gdy on zadziała następuje otwarcie styczników liniowych. Tak więc świecenie tej lampki zaraz po załączeniu jazdy może sugerować usterkę przekaźnika czasowego, a dodatkowo powinno nastąpić otwarcie SL.
Tak więc ta lampka nie ma prawa świecić.
Można. Który przelacznik jest os osw kabiny? Żaden nie jest podpisany.
Załącznik.
Tam na screenach nie działa lampka styczników liniowych chyba?
-
Czy dalo by się w exe zrobić możliwość zaimplementowania kilku cablihgt i kilku wylacznikow od oświetlenia? Da to możliwość np. realnego sterowania kilkoma lampami w kabinach np. sufitowe, osw przyrzadow rozkladow jazdy itp. Mysle ze z 6 wystarczy. Była by deklaracja i-cablight1-6 oraz cablight_sw1-6: . Oczywiście cablight zalacza oświetlenie wraz zze swiatlem a cablight1-6 steruje wyłącznie submodelami _on/_off i nie ma wpływu na intensywność oświetlania kabiny.
Tam na screenach nie działa lampka styczników liniowych chyba?
Dziala to ta po lewej od czerwonej. Wyluzuj calkiem i powinna swiecic. Zrob screna przy wyluzowanym składzie.
-
Możliwość jest ale nie widzę celowości bez przełączników klikanych myszą. Klawiszy braknie a i tak nikt nie będzie wiedział który jest przypisany do którego przełącznika. Już teraz sterowanie światłami przez kombinacje trzech klawiszy jest mało przyjazne.
-
Da się przyzwyczaić. Z tym nie ma kłopotu. Stel przejedz się tym i sprawdz wszystko.
http://eu07.pl/userfiles/212/priv-lampy_sufitowe_i_kontrolki_v6_ep09_v1.rar
-
Ręczny ok. Lampy świecą. W kabinie A dwa zdegenerowane trójkąty w submodelu "pulpity5".
Trzeba odpiąć różnicowy wentylatorów jak 483 pisze i animację kręciołka od lampy dać.
Zapalona lampa na siódmej teksturze: http://eu07.pl/userfiles/23180/priv-104e_1pulpity7.rar
-
Powiem ci ze strasznie czasochłonne jest wyspawywanie modeli do submodeli i wklejanie reczne w notatniku na nowo. Wlasnie z pulpity5 pochodzą lampy on. Trzeba było do wycięcia usunąć i na nowo zespawać by było jak w oryginale. Tu one powstaly.
-
Już wcześniej te degeneraty były tylko zapomniałem napisać.
-
A dalo by sie w exe zrobic przyciemnienie z dodatkowa tekstura on? Wtedy mozna uruchomic dodatkowe lampy sufitowe. Przyciemnienie ktore teraz jest powodowalo by zalaczenie dodatkowej tekstury. W przypadku eu07 druga lampa w przypadku szerszenia lampy by sie zaswiecalo parami. Efekt pezyciemnienia bylby fajniejszy. Przy tej okazji takze chce zapytac o to czy dalo by sie na podobnej zasadzie zrobic przyciemnienie przyrzadow. Np owa ep09 ma dosc mocno razace w oczy podsw niernikow.
-
Wszędzie przyciemnienie lamp jest realizowane przez zapalanie dodatkowych? Nie przerywnik/rezystor? Wszystko można, kwestia jak to na klawiaturze upchać i co z przełącznikami. Niekiedy jest osobny hebelek przyciemnienia, niekiedy jest kręciołek z paroma pozycjami.
-
Proponuje ustalić, do jakich granic ciągniemy ten lifting? Stel jako ze zaangazowales się w temat podaj propozycje. Co jeszcze tu wklepujemy? Od tak by już ten temat zakonczyc. Za stara kabine niechce się brac, slyszalem ze ktoś robil stary typ kabiny na nowo.
I tak calkiem przy okazji, w pudle loka brakuje kabla do jazdy wielokrotnej.
-
Zróbcie jakąś listę według pierwszej wiadomości co już jest ogarnięte.
-
Jakie to ma kable jazdy wielokrotnej? Do traxxa ładne wymodziłem i wrzuciłem maxa do devsowni. Wystarczy zmergować.
-
I tak calkiem przy okazji, w pudle loka brakuje kabla do jazdy wielokrotnej.
EP09 nie mają sterowania wielokrotnego.
-
Masz może zdjęcie przejściówki z prostokątnego UIC na te mufy co są w wagonach?
Dodano: 09 Czerwca 2016, 22:58:50
I tak calkiem przy okazji, w pudle loka brakuje kabla do jazdy wielokrotnej.
To nie jest do ukrotnienia, tylko to jest do podłączenia do wagonów.
-
A to sorki myslalem, ze to ukrotnienie. Do tej pory jedynie z tym mi sie kojarza owe gniazda itp.