- Symulator MaSzyna -

Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: kwiatek3 w 16 Stycznia 2013, 19:37:41

Tytuł: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: kwiatek3 w 16 Stycznia 2013, 19:37:41
Mam z infrastruktury kolejowej dokładnie opisać cel zastosowania przechyłki w łukach.
Pomoże ktoś?
Potrzeba mi pełnej definicji.
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: youBy w 16 Stycznia 2013, 19:46:52
Przechyłkę w łukach stosuje się w celu zrównoważenie przyspieszenia odśrodkowego działającego na tabor jadący po łuku. Dzięki temu zmniejsza się zużycie taboru i infrastruktury oraz poprawia komfort podróży. Z drugiej strony, umożliwia to też zwiększenie szybkości przejazdu przez łuk (im większa przechyłka, tym większa prędkość przy tym samym przyspieszeniu bocznym).

Pomoże ktoś?
Nie, Mazofsze :D
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: kwiatek3 w 16 Stycznia 2013, 19:48:24
Dziękuję bardzo, temat można zamknąć. :)

Edit: Wróć! Jeszcze jedno mam zagadnienie:
W jakim celu stosujemy poszerzenie torów i w jakich łukach to się wykonuje.
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Ra w 16 Stycznia 2013, 20:10:24
Nie możesz sobie sam poszukać i poczytać?
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: jageer w 16 Stycznia 2013, 20:14:03
http://kolej.krb.com.pl/id1/rozdz4.html (http://kolej.krb.com.pl/id1/rozdz4.html)
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: ShaXbee w 17 Stycznia 2013, 04:53:01
Mam z infrastruktury kolejowej dokładnie opisać cel zastosowania przechyłki w łukach.
Pomoże ktoś?
Potrzeba mi pełnej definicji.

Kolego, z zadaniami domowymi zapraszam do Wujka Google lub Cioci Biblioteki.
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 18 Stycznia 2013, 03:20:56
Pamiętaj @youBy, że coś takiego jak przyspieszenie odśrodkowe nie istnieje... ;-)
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Benek w 18 Stycznia 2013, 10:27:52
Pamiętaj @youBy, że coś takiego jak przyspieszenie odśrodkowe nie istnieje... ;-)
Napisz precyzyjniej, bo w tym momencie rzucasz niepoprawne twierdzenia.
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: pol102 w 18 Stycznia 2013, 11:50:08
Pewnie Tolein przerzuci odpowiedzialność na niewystarczającą siłę dośrodkową ;)
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 18 Stycznia 2013, 22:47:59
Pamiętaj @youBy, że coś takiego jak przyspieszenie odśrodkowe nie istnieje... ;-)
Napisz precyzyjniej, bo w tym momencie rzucasz niepoprawne twierdzenia.
Skąd takie przekonanie?

Pewnie Tolein przerzuci odpowiedzialność na niewystarczającą siłę dośrodkową ;)
Może po prostu współczynnik związany z kątem nachylenia względem toru siły wypadkowej działającej na pojazd.
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Benek w 18 Stycznia 2013, 22:53:29
Skąd takie przekonanie?
Z wykładów fizyki.
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 18 Stycznia 2013, 22:56:11
Sugerujesz, że w ruchu jednostajnym po okręgu występuje coś takiego, jak siła odśrodkowa?
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Benek w 18 Stycznia 2013, 22:59:10
Nie sugeruję, tak po prostu już jest w nieinercjalnym układzie odniesienia, że się pojawiają siły bezwładności.
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 18 Stycznia 2013, 23:04:54
Spróbuj rozpatrzeć ten ruch po okręgu w inercjalnym układzie odniesienia, być może to będzie wskazówką.
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Benek w 18 Stycznia 2013, 23:10:58
A Ty spróbuj znaleźć sprzeczność w tych dwóch wypowiedziach (być może to będzie wskazówką):
Przechyłkę w łukach stosuje się w celu zrównoważenie przyspieszenia odśrodkowego działającego na tabor jadący po łuku.
Pamiętaj @youBy, że coś takiego jak przyspieszenie odśrodkowe nie istnieje... ;-)
No chyba że to zdanie sobie napisałeś, żeby sobie popisać. Ja je odebrałem jako uwagę, sprostowanie do youBy. Na Twoje niestety youBy ma rację.
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 18 Stycznia 2013, 23:15:25
Ciekaw jestem co sam @youBy ma do powiedzenia w tej kwestii.
Tzn. ja rozumiem w całej rozciągłości dlaczego miałby swoją myśl sformułować w ten sposób, koncept przyspieszenia odśrodkowego (czy raczej siły odśrodkowej) jest prosty do zrozumienia i poznajemy go gdzieś w okolicach podstawówki, dlatego ta definicja prostsza jest do przetrawienia, być może również z punktu widzenia kogoś, kto ma przedmiot "infrastruktura kolejowa".
Z ciekawości spytam, to technikum/inna forma szkoły ponadgimnazjalnej, czy może pięterko wyżej?
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Benek w 18 Stycznia 2013, 23:16:59
Skoro nie do mnie pytanie, wymazuję.
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 18 Stycznia 2013, 23:19:55
To pytanie nie było akurat skierowane do Ciebie.
Inna wskazówka: zastanówmy się, jeśli rozpatrujemy ruch np. rozpędzonego ciężarka, zaczepionego przy pomocy sznurka w stałej odległości od jakiegoś punktu, to co się stanie w momencie przecięcia sznurka? Analogicznie: co się dzieje z rozpędzonym samochodem na łuku, który wpada w poślizg? Jaką drogą się porusza?
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: youBy w 18 Stycznia 2013, 23:23:04
Prościej, szybciej i łatwiej jest napisać o sile odśrodkowej niż o sile oddziaływania koło-szyna powodującej odchylenie toru jazdy pojazdu.
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Benek w 18 Stycznia 2013, 23:27:30
Inna wskazówka:
Próbujesz kogoś nauczyć? Bo jak tak, to nie zadawaj takich pytań, skoro wg Ciebie jest to jasne.
Jeśli pytasz poważnie, to po odcięciu sznurka ciężarek przestaje być w układzie nieinercjalnym, jeśli zaniedbać ciążenie powszechne.
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 18 Stycznia 2013, 23:31:35
Ciążenie powszechne, czy po prostu przyspieszenie grawitacyjne?
Czasami się tak własnie zastanawiam, co jest prostsze do pojęcia, pełny i prawdziwy obraz sytuacji, czy te wszystkie bajeczki z podstawówki.
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Benek w 18 Stycznia 2013, 23:37:21
Ciążenie powszechne, czy po prostu przyspieszenie grawitacyjne?
Tolein, jedno implikuje drugie. Odbiegasz od istoty zagadnienia przez co umykają Ci najważniejsze wnioski.
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 19 Stycznia 2013, 03:34:06
Dla pasażerów ruch po okręgu odczuwany jest jako siła odśrodkowa, która stara się wyrzucić ich na zewnątrz. Siła ta ma wartość:
F = m*v2/r
Jak jest sila, to musi być też przyspieszenie:
a = F/m
a = v2/r
Dla tego jak będziemy obracać kamień przywiązany do sznurka i sznurek się zerwie. Przestanie na kamień działać siła zmieniająca kierunek prędkości i kierunek prędkości prędkości będzie styczny do kręgu.
Siła która zmienia kierunek prędkości w ruchu po okręgu jest siłą dośrodkową. W przypadku jak przestanie działać przedmiot porusza się po prostej prostopadłej do promienia.
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 19 Stycznia 2013, 03:38:19
Brawo, rozwiązałeś zagadkę tysiąclecia.
Ciekawość: co wygrałeś?
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: ShaXbee w 19 Stycznia 2013, 03:59:18
@Tolein: Nie będę tolerował takiego odszczekiwania się na forum. Jeszcze jeden taki wyskok i dostaniesz muted.
Tytuł: Odp: Cel zastosowania przechyłki w łukach.
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 19 Stycznia 2013, 04:10:29
Ok.