- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Poszukuję, chcę zrobić => Wątek zaczęty przez: Ra w 25 Maja 2012, 20:10:10

Tytuł: Symulator kierownika
Wiadomość wysłana przez: Ra w 25 Maja 2012, 20:10:10
Chciałbym w nowej wersji AI zrobić symulację kierownika pociągu osobowego. Moim zdaniem numer pociągu podawany przez radio można by składać z oddzielnie nagranych fraz, jak to robi Ivona albo nawigacje samochodowe (chociaż tym wychodzi to raczej kiepsko). Potrzebne by były nagrane liczebniki (czy od 1 do 99 wystarczy, czy potrzebne są także setki?) oraz kilka wersji "gotów" czy "odjazd" (o nieco innej intonacji). AI by wiedziało, gdzie znajduje się kierownik i jeśli w tym samym członie EZT, to odtwarzana by była wersja bezpośrednia a nie radiowa (i bez numeru).

Oczywiście automatyczna komenda gotowości/odjazdu będzie podawana po zatrzymaniu na W4, gdy upłynie godzina odjazdu i będzie podana wolna droga. Docelowo powinno być kilka kompletów głosów i dla każdego składu byłby losowany głos...

Prosiłbym o przygotowanie próbek nagrań i ewentualnie uwagi do uwzględnienia.
Tytuł: Odp: Symulator kierownika
Wiadomość wysłana przez: AtapiCl w 25 Maja 2012, 20:16:43
Setki też.
Tytuł: Odp: Symulator kierownika
Wiadomość wysłana przez: MaciejM w 25 Maja 2012, 22:07:00
Na pociąg 12000 mówi się "dwanaście trzy zera" więc takie możliwości też trzeba rozpatrzyć.
Tytuł: Odp: Symulator kierownika
Wiadomość wysłana przez: Mutopompka w 25 Maja 2012, 22:16:19
Albo ujednolicić i mówić: "jeden dwa zero zero" gotów do odjazdu,
"jeden trzy siedem" -> dyktuję rozkaz xxxxx
"pięc trzy siedem dwa osiem" tu WB2. Zgłoś się.
Wtedy wystarczy tylko nagrać pierwsze liczebniki od zera do 9. Potem tylko składać poszczególne wymawiane liczebniki. Wg mnie byłoby łatwiej.
Tytuł: Odp: Symulator kierownika
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 25 Maja 2012, 22:48:22
W praktyce dla pociągu 12000 ,,Dwanaście trzy zera, od kierownika (niekoniecznie) - odjazd", dla pociągu 1200 ,,Dwanaście, zero, zero, od kierownika (niekoniecznie)-odjazd".
Nagram kilka wersji. Z tym nie będzie problemu.
Tytuł: Odp: Symulator kierownika
Wiadomość wysłana przez: Ra w 25 Maja 2012, 23:26:37
Przetwarzanie liczb na liczebniki nie jest bardzo trudne. Da się nawet zrobić różną konwencję dla różnych głosów.
Tytuł: Odp: Symulator kierownika
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 12 Lipca 2012, 00:39:03
Jeśli dobrze kojarzę, przydać się też mogą "lewa" oraz "prawa".
Na śródmieściu (Wwa Śródmieście) są przy jednym torze dwie krawędzie peronowe i kierownik najpierw wychodzi z jednej (stacja jest na łuku, więc jeśli dobrze kojarzę, najpierw wychodzi od zewnętrznej), daje "lewa gotów", bądź "prawa gotów" do zamknięcia jednej strony, a potem dopiero przeciwna strona i "odjazd".
Swoją drogą - serio kierownik obserwuje sygnały i czeka z "gotowością" aż zbiją s1? Jeśli nie, to nawet lepsza opcja - odjazd planowany na, dajmy na to - 13:17; 13:17 wybija, kierownik nam daje odjazd, a tu s1 na semaforze. Surpraaajs!
Tytuł: Odp: Symulator kierownika
Wiadomość wysłana przez: Ra w 12 Lipca 2012, 00:50:25
Z tego, co widziałem, to kierownik obserwuje sygnały i zgłasza gotowość/odjazd po podaniu semafora. Ale może się zdarzyć tak, że pociąg ruszy spod peronu i podjedzie pod semafor, zwłaszcza jeśli semafor jest w większej odległości od peronu.
Tytuł: Odp: Symulator kierownika
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 12 Lipca 2012, 10:41:05
Celem rozwiania wątpliwości przejrzałem (pobieżnie) instrukcję pracy drużyn konduktorskich H1 (http://kolej.krb.com.pl/h21/rozdz2.htm), konkretniej dział

Cytuj
§11. Obowiązki kierownika podczas jazdy pociągu i postoju w stacjach pośrednich oraz na szlaku

i nie znalazłem tam żadnej wzmianki o sprawdzaniu przez kierownika pociągu sygnałów świetlnych.
Natomiast w R1 Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów (http://kolej.krb.com.pl/r1/rozdz11.htm) widnieje m.in zapis

Cytuj
2. Zezwoleniem na wyjazd pociągu ze stacji lub posterunku odgałęźnego z semaforem wyjazdowym jest:
1) podanie sygnału zezwalającego lub sygnału zastępczego na semaforze wyjazdowym, a na posterunkach ruchu wyznaczonych w wewnętrznym rozkładzie jazdy pociągów - podanie ponadto sygnału "Nakaz jazdy";
2) podanie sygnału zezwalającego na semaforze wyjazdowym grupowym i sygnału zastępczego na semaforze przy torze, z którego ma odjechać pociag
3) podanie sygnału zezwalającego na semaforze wyjazdowym grupowym i polecenie dyżurnego ruchu wydane drużynie pociągowej za pomocą urządzeń łączności, za pośrednictwem nastawniczego (zwrotniczego) lub ustnie w formie "Pociąg numer z toru numer odjazd" na posterunkach ruchu wyznaczonych w wewnętrznym rozkładzie jazdy pociągów
4) jeżeli nie można lub nie wolno podać sygnału zezwalającego lub sygnału zastępczego na semaforze wyjazdowym albo jeżeli pociąg wyjątkowo ma wyjechać z toru nie posiadającego semafora wyjazdowego - zezwoleniem na wyjazd pociągu jest wydanie drużynie pociągowej rozkazu pisemnego;
5) jeżeli z miejsca odjazdu pociągu nie widać wskazań semafora wyjazdowego na stacjach ustalonych w wewnętrznym rozkładzie jazdy - zezwoleniem na odjazd pociągu jest polecenie dyżurnego ruchu przekazane drużynie pociągowej za pomocą urządzeń łączności, po uprzednim nastawieniu na semaforze wyjazdowym sygnału zezwalającego na jazdę.

Na moją głową nieco to zagmatwane, ale wychodzi na to, że kierownik otrzymuje rozkaz jazdy od dyżurnego (który z założenia raczej jest zgodny z sygnałem na semaforze).

- - -

Swoją drogą, tak z nieco innej beczki - i tu pytanie dla znawców/pracowników kolei - czy cała obsługa (tj. maszynista, kierownik, nastawniczy, rewidenci, dyżurny i kij wie kto jeszcze) operuje na tej samej częstotliwości radia? Bo jeśli tak, to powinniśmy też słyszeć rozkazy dla innych pociągów i nie tylko.
Trochę mi też brakuje tego "dodatkowego wyzwania" w postaci: słyszę "37-313 odjazd" -> rozruch -> nagle uświadamiam sobie, że przecież numer pociągu który prowadzę, to 37-211 -> rozpoczynam hamowanie awaryjne. ;-)
Tytuł: Odp: Symulator kierownika
Wiadomość wysłana przez: Ra w 12 Lipca 2012, 11:22:22
Tak, zwykle na danej stacji funkcjonuje jeden kanał, ewentualnie jeśli robi się manewry, to może być używany drugi. Na stacjach węzłowych może być kilka kanałów w użyciu, jeśli każda linia ma własny.
Tytuł: Odp: Symulator kierownika
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 13 Lipca 2012, 08:07:23
Mechanik kierownik dyżurny maja tan sam kanał pociągowy. Nastawniczy nie zawsze ma pociągowe radio czasami tylko drogowe.
Rewidenci zwykle są na kanale 8.

Cytuj
Trochę mi też brakuje tego "dodatkowego wyzwania" w postaci: słyszę "37-313 odjazd" -> rozruch -> nagle uświadamiam sobie, że przecież numer pociągu który prowadzę, to 37-211 -> rozpoczynam hamowanie awaryjne. ;-)

Wyzwaniem to by było zbieranie tej Babci rozjechanej przez ciebie na pół, która właśnie wchodziła do wagonu kiedy Ty postanowiłeś odjeżdżać.
Tytuł: Odp: Symulator kierownika
Wiadomość wysłana przez: hanys w 13 Lipca 2012, 15:09:10
W praktyce dla pociągu 12000 ,,Dwanaście trzy zera, od kierownika (niekoniecznie) - odjazd", dla pociągu 1200 ,,Dwanaście, zero, zero, od kierownika (niekoniecznie)-odjazd".
Nagram kilka wersji. Z tym nie będzie problemu.

To też zależy od kierownika/kierowniczki. Jedni mówią ,,Dwanaście trzy zera" a inni zaś "Dwanaście, zero, zero, zero". Różnie to bywa. Ale zazwyczaj obsługa ułatwia sobie życie i mówią np.  ,,Dwanaście trzy zera"  albo  "Trzy dziewiątki gotów". Jedynie z numerami takimi jak 804, 807, 809 jest jednakowo "osiemset cztery", osiemset siedem" "osiemset dziewięć" tu jednak bym proponował zostawić w takim oto sposobie. Ale za to dłuższe bądź np. 888 czy 999 to bym jednak jak powyżej pisaliście. Wiem to z stąd iż mój tata jest kierownikiem poc. i często jeżdżę z nimi i słyszę w kabinie jak na radiu daje odjazd ;)