- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Tabor kolejowy => Wątek zaczęty przez: youBy w 11 Marca 2012, 12:50:27
-
W ramach zbierania materiałów odnośnie hamulców już jakiś czas temu natknąłem się na materiały z konferencji temu poświeconym. Poniżej przedstawiam dwa wystąpienia dotyczące w tym wypadku węglarek Eamos 401Zb. Oparte są one na tych samych badaniach. I jak teraz zrobić właściwą charakterytykę?
http://eu07.pl/userfiles/1007/foto-77-1.jpg 344.09 KB
http://eu07.pl/userfiles/1007/foto-77-2.jpg 361.78 KB
http://eu07.pl/userfiles/1007/foto-77-3.jpg 345.20 KB
http://eu07.pl/userfiles/1007/foto-77-4.jpg 325.90 KB
http://eu07.pl/userfiles/1007/foto-77-5.jpg 328.45 KB
http://eu07.pl/userfiles/1007/foto-77-6.jpg 316.28 KB
http://eu07.pl/userfiles/1007/foto-77-7.jpg 379.37 KB
http://eu07.pl/userfiles/1007/foto-88-1.jpg 398.71 KB
http://eu07.pl/userfiles/1007/foto-88-2.jpg 430.37 KB
http://eu07.pl/userfiles/1007/foto-88-3.jpg 431.52 KB
http://eu07.pl/userfiles/1007/foto-88-4.jpg 364.70 KB
-
Uważam, że powinieneś się w ogóle nie odnosić do tych dokumentów, ponieważ to tylko w rzeczy samej teoria. W praktyce bywa różnie, więc należy wyciągnąć "średnią".
-
Jaka teoria? To właśnie jest praktyka, prawdziwa i żywa kolej. Teorią jest symulator.
-
Jaka teoria? To właśnie jest praktyka, prawdziwa i żywa kolej. Teorią jest symulator.
W pewnym sensie masz rację, że teorią jest symulator - jednak symulator z założenia ma być częścią praktyczną. Ja się odniosłem do dokumentów w załączniku. To moje zdanie, co nie znaczy, że musisz się ze mną zgodzić ;)
-
Zapoznałeś się z całością? Część teoretyczna kończy się tam na tabelce z założeniami konstrukcyjnymi. Następnie zostają przedstawione praktyczne wartości parametrów z wagonów o konkretnych numerach. Ściągnięto wagony na warsztat i pomierzono. Średnia nie oddaje tego samego, co kilka wagonów o skrajnie różnych właściwościach.
-
Zapoznałeś się z całością? Część teoretyczna kończy się tam na tabelce z założeniami konstrukcyjnymi. Następnie zostają przedstawione praktyczne wartości parametrów z wagonów o konkretnych numerach. Ściągnięto wagony na warsztat i pomierzono. Średnia nie oddaje tego samego, co kilka wagonów o skrajnie różnych właściwościach.
Doskonale się zapoznałem, a nawet więcej, bo wiele pamiętam ze szkoły i praktyk, które odbywałem przez dwa lata na podwoziach w lokomotywowni Kędzierzyn. Różne rzeczy się robiło, gdy przyjechał skład na przegląd lub jednostka, czy jakakolwiek lokomotywa. Na przykład u nas robiło się tak, przy hamulcach w ET22 - zeszlifowywało się szpilki zabezpieczające klocki, aby nadać minimalny luz przy docisku klocka do obręczy koła. Ponieważ siłowniki były konstrukcyjnie wadliwe i zapiekały się nie cofając do pozycji "luzowania". Więc, aby zapobiec nie potrzebnemu tarciu, robione tego typu triki. Tego nie znajdziesz w żadnej dokumentacji. W jednostkach EN57 również się robiło różne sztuczki, aby wszystko miało ręce i nogi.
-
No widzisz, o tego typu rzeczy mi chodzi. Im więcej materiałów praktycznych (np. pomiarów na wagonach z ruchu, opowieści z warsztatu), tym lepiej. Zbierając po kawałeczku wszystko będę mógł wykonać dobry model hamulców.
-
W symulatorze pewnie nie będzie uwzględniona temperatura otoczenia, która ma ogromny wpływ na hamowanie. Chociaż mogłaby być, ale nie musi. Dlatego wcześniej napisałem, aby wyciągnąć średnią. Teraz wiem, dlaczego mnie tak odebrałeś ;) miałeś słuszne powody. Stopy obręczy i rodzaje klocków też występują dwojako i szkoda, że na chwilę obecną nie posiadam żadnych dokumentów. Mimo wszystko postaram się Tobie pomóc i myślę, że uda mi się zdobyć co nie co.
-
Temperatura otoczenia zahacza o wielki i nieruszony jeszcze temat symulowania pogody. Najlepiej jakby ktoś z wiedzą meteorologiczną zaproponował jakiś przybliżony model, bo ja to sobie mogę tylko zmyślać, jak temperatura zależy od wiatru oraz opadów. A się okazuje, że temperatura ma już wpływ na prędkość podnoszenia pantografów, więc jest to istotne przy symulacji.
-
No i hamulce mogą zamarznąć, co może być dosyć niemiłą niespodzianką.
-
No i hamulce mogą zamarznąć, co może być dosyć niemiłą niespodzianką.
No tak... do tego zamarzające rozjazdy, pękające szyny, zamarzające i parujące szyby...
-
No i hamulce mogą zamarznąć, co może być dosyć niemiłą niespodzianką.
Nikt nawet nie wpadłby na taki pomysł, jak zabezpieczyć skład towarowy stojący na bocznicy przed zimą - chodzi o hamulce i sprzęgi. Wiadomo, że sprzęgi zawsze należy smarować i tak się pewnie dzieje do dziś, ale nigdy o tym głośno nie mówiono, jednak nakładano nie wielką ilość smaru pomiędzy klockami, a obręczami kół, właśnie po to, by zapobiec zbieraniu się wilgoci między nimi. Robiono tak oczywiście kiedy była pogoda i wilgotność niska. Bardzo rzadko odwadniano zbiorniki wyrównawcze w wagonach - bo poco przecież "mi się nie chce, a i tak tego nikt mi nie udowodni" to uwaga dla rewidentów na sekcjach wagonowych. Teraz w nowych wagonach są zastosowane odstojniki wodne, chociaż je też należy kontrolować. Jak wiadomo w sprężonym powietrzu skrapla się woda, która zimą zamarza.