- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Symulator => Wątek zaczęty przez: matikolejarz w 03 Lutego 2012, 19:40:51
-
Chodzi mi o to że już trochę mi się znudziło jeżdżenie w symulatorze i chciałbym aby ktoś mi wytłumaczył jak zacząć robić taką nową misję. Od czego zacząć itp.
-
Cztery rzeczy będą Ci potrzebne:
- scenery.doc http://eu07.pl/misc/download/doc/Scenery.doc ;
- notatnik;
- starter Rainsted, który jest w PC2010 http://eu07.pl/forum/index.php/topic,18202.0.html ;
- cierpliwość, cierpliwość, cierpliwość.
Jeśli szukasz osoby, która poprowadzi Cię za rękę i będzie tłumaczyć krok po kroku wszystko, to wiedz że nie masz co liczyć, że taka się znajdzie.
-
Wiem że to bardzo żmudne jednak chcę spróbować. Mnie ten link nawet bez średnika nie działa -.-
-
Mnie ten link nawet bez średnika nie działa -.-
Pobierz załącznik z tego postu.
-
@matikolejarz - spróbować każdy może. Jednak i tak sądzę, że odechce Ci się tego robić. Jak byłem jeszcze Aplikantem to zapoznawałem się z symulatorem. Próbowałem poznawać różne pliki symulatora. Jednak powiedziałem sobie: "Nie, nie dam rady". I tak też się stało. Zrezygnowałem z tej posady, gubiłem się w tym i to mocno. To wcale nie jest takie łatwe jak się wydaje. No ale skoro masz chęci - życzę powodzenia :)
-
Dzięki wielkie. Pobieżnie przejrzałem plik ale nie ma tam od czego zacząć, w jakim programie itp. ...
-
@Benek już napisał że w notatniku. Nie ma innego programu.
-
Aha no tak sorry. A jaka jest struktura takiego pliku ?
-
Przejrzyj inne pliki scenerii do symulatora a z resztą wszystko napisane też jest w scenery.doc.
-
Musisz się obeznać z masą rzeczy. Eventy komórki pamięci ogólna budowa MaSzyny powiązania pomiędzy różnymi rodzajami plików i jeszcze mnóstwo innych rzeczy których na raz nie sposób wymienić. A jednym słowem (jak napisał @Benek) to cierpliwość. Nieraz próbujesz coś sprawdzić/zrobić i nie działa/wychodzi. Na początku to normalne (bo chyba nie ma takiego na forum któremu WSZYSTKO na bum cyk cyk by poszło za pierwszym razem) ale po 20/30/40 próbach można się zniechęcić. I właśnie wtedy jest ważne żebyś się nie poddał. :D
-
Chciałbym uściślic, że nie chcę robic własnej scenerji tylko zrobic misję np.: na linii 61. Jak to potem umieścic w starterze ?
-
Odpuść sobie pisanie misji. Nie masz o tym pojęcia. To nie jest złośliwe z mojej strony. Nie będziesz w stanie jej napisać skoro nawet nie wiesz po co jest taka a nie inna struktura folderów w PC2010.
-
@Matikolejarz spójrz kiedy ja założyłem wątek o L61. Od wtedy właśnie zacząłem "na poważnie" dłubać przy sceneriach, bo wcześniej to zeszło sporo czasu zanim opanowałem eventy czy też ich składnię. Przy L61 robiłem trochę wcześniej te eventy, ale w czerwcu założyłem dopiero temat. Dziś jest już Luty, prace przy L61 stanęły w martwym punkcie, bo wziąłem się za L053, do której to ukończenia jest jeszcze sporo elementów. A mianowicie chce w końcu użyć eventlauncherów, by sterować ruchem. Ale do tego jak mówiłem jeszcze daleka droga...
Co do tematu, to poprzeglądaj wątki na forum, poznaj budowę katalogową symka, popatrz po plikach .scn, popróbuj na jakieś scenerii, bo ja też tak zaczynałem. Poznaj podstawy, a potem będzie ci łatwiej. Wiem po sobie. Teraz dla mnie pisanie eventów to pryszcz. Trzeba jednak czasu, chęci i cierpliwości ;). Good Luck!
-
Posłuchaj sie @Wyska. Nie rób scenariusza, weź np Krzyżową, pozmieniaj zwrotnice, sygnały, tak żebyś wiedział co do czego. Od siebie Ci podpowiem, że na wjeździe do Markowa wyświetlany jest zły sygnał na semaforze, to samo jak się z niego wyjeżdża. Nie publikuj tego, zrób to dla siebie. Powodzenia i czasu, mnie ostatnio brakuje tego drugiego.
-
No dobrze ale nadal nikt nie odpowiedział na moje pytanie. Jak potem umieścić taką misję w starterze ?
-
Jeżeli napiszesz nowe eventy i nadasz plikowi scenerii inną nazwę, to starter sam ją znajdzie. Spróbuj w ramach ćwiczenia dodać sobie semafor sterowany klawiszem do TD, tylko nazwij plik inaczej. Pobaw się, poćwicz - tak najszybciej się nauczysz. Wszelkie informacje potrzebne masz w plikach inc i scn innych misji oraz scenery.doc dostępnym na głównej stronie www MaSzyny. Zdecydowanie szybciej nauczysz się pytając jaki błąd popełniłeś niż czekając na opis jak to ukończyć. Bo wtedy zrobione zostanie za Ciebie, a nie przez Ciebie i pożytek będziesz z tego miał mały.
-
W takim razie posłucham się @Quark-t i zapytam się o coś. A mianowcie co we wpisie
node –1 0 none model 10 20 4 90 SS5zpcpbY.t3d A Lights 0 0 1 0 0 0 endmodel
oznacza pozycję ? Bo domyślam się że to: 10 20 4 90
-
Pozycję oznaczają pierwsze trzy. A czwarte(90) to kąt obrotu. Ciekawi mnie natomiast ilość zer po Lights. Bo rzeczywiście 1 powinna być na trzecim miejscu, ale po niej już tylko dwa zera. Natomiast plik SS5zpcpbY.t3d nie istnieje.
A z jakiej ty paczki korzystasz skoro nazwy plików masz z dużymi literami?
-
@Paczkuś korzystam z paczki całościowej 2010. Ten wpis pochodzi z pliku scenery.doc
-
No bo to jeszcze do starego układu było.
Teraz jak otworzysz plik SS5zpcpbY.inc w folderze scenery to masz: już gotowy wpis model.
Dlatego wstawiasz tylko wpis:
include;ss5zpcpby.inc;baltyk_u;-111.786;0.0;4194.52;0.0;u-12.tga;baltyk_tou;end
baltyk_u -unikalna nazwa semafora potrzebna do wyzwolenia eventów.
-111.786 0.0 4194.52 0.0 -położenie i obrót(ostatnie 0.0)
u-12.tga -tekstura tabliczki.
Co do nazw plików semaforów to przeczytaj sobie: IIc
http://eu07.pl/forum/index.php?topic=15307.msg252726;topicseen#new
-
Wszystko mi wyszło tylko semafor jest odwrócony o 180 stopni. Jak to naprawić ?
-
No wpisać kąt obrotu o 180 większy/mniejszy tak żeby nie przekraczał zakresu -360 do 360 stopni.
Kąt zawsze w obiektach jest zaraz za pozycją. Czwarty parametr liczbowy.
-
Tylko jak obróciłem go o 180 stopni to "zjadło" mi teksturę tabliczki.
-
Wklej cały wpis.
-
@matikolejarz - wyważasz otwarte drzwi. Otwórz istniejący plik scenerii i znajdź w nim wpis semafora. Potem otwórz jego plik inc, masz 99% szans, że w środku w pierwszych linijkach będziesz miał opis co jest co.
-
@Quark-t problem w tym, że ja robię ten semafor w scenerii TD. Tam nie ma żadnych semaforów.
-
A o "kopiuj - wklej" Waści słyszał? Znajdujesz semafor, wklejasz, zmieniasz współrzędne na bliskie 0,0,0, zapisujesz scenerię pod nową nazwą i odpalasz. Sprawdzasz czy jest semafor. Jeżeli tak, to wyłączasz i dorabiasz sobie eventy pod klawisze zmieniające światła. A potem dalej - przypisanie do toru, eventy od ruchu taboru i jest.
-
DOBRZE. W takim razie teraz zadam inne pytanie co do semafora. Tu
http://www.eu07.pl/userfiles/zaawansowany_tutorial_05.09.2007.pdf (http://www.eu07.pl/userfiles/zaawansowany_tutorial_05.09.2007.pdf)
napisane jest że żeby pod semaforem zrobić zielony pas to we wpisie umieścić trzeba -z
A co umieścić we wpisie aby był zółty pas ?
-
Pomarańczowy -p - http://eu07.pl/forum/index.php/topic,15306.0.html (http://eu07.pl/forum/index.php/topic,15306.0.html).
Nie do końca zrozumiałeś o co w tym chodzi. Tam jest napisane, jak nazywają się pliku include semaforów. Szukasz więc odpowiedniego pliku .inc semafora (nazwa mówi o tym jaki to semafor) i wstawiasz na scenerię lub zamieniasz z już istniejącym.
-
@SKP nie no o tym wiem tak tylko napisałem. Właśnie gdzieś widziałem kiedyś te normy tylko nie mogłem sobie przypomnieć gdzie :D
Dodano: 26 Lutego 2012, 16:39:43
Jeżeli napiszesz nowe eventy i nadasz plikowi scenerii inną nazwę, to starter sam ją znajdzie.
Dobra zakładając że skopiuję sobie wszystko (wygląd secenerii, układ torowy) na przykład z TD i zapiszę to pod inną nazwą to też będzie działac ?
-
Dobra zakładając że skopiuję sobie wszystko (wygląd secenerii, układ torowy) na przykład z TD i zapiszę to pod inną nazwą to też będzie działac ?
To, o co pytasz, bardziej zakrawa na nabijanie wiadomości a nie pytanie o pomoc. Sprawdź, przekonaj się, jak coś nie będzie działało - pytaj. Od zabaw z symulatorem jeszcze się nikomu komputer nie zepsuł.
-
Pytania następne: w jakiej odległości od toru powinien znajdowac się semafor i w jakiej odległości od niego powinna się znajdowac tarcza ostrzegawcza jego dotycząca ?
-
Semafor najlepiej wygląda wstawiony ok. 2,5 m od osi toru. Odległość od tarczy do semafora średnio wynosi ok. 700-1000 m w zależności od prędkości szlakowych.
-
Zdecydowanie na większości szlakach w naszym kraju tarcze ostrzegawcze są w odległości 1km od semafora.
-
A jeżeli przejadę koło semafora to jak on ma się wyłączyc ?
-
Wventem z nazwasemafora_s1 .
-
Wventem z nazwasemafora_s1 .
Dzięki działa
Dodano: 08 Czerwca 2012, 17:54:51
A jak mniej więcej obliczyc taką odległośc od tarczy do semafora w starterze ?
-
W linii prostej? Jeśli szlak idzie wzdłuż którejś prostej: X Y Z, to bardzo łatwo - odejmujesz i masz, a w przeciwnym wypadku twierdzeniem Pitagorasa - też nie jest to zbyt skomplikowane ;)
Jeśli natomiast chodzi o odległość wzdłuż torów, należy zsumować ich długości. Linijkę, w której jest wpis toru można sprawdzić za pomocą Rainsteda. Powiedz o co Ci dokładnie chodzi, a wytłumaczę Ci dokładnie to co chcesz wiedzieć.
-
@SKP robię sobie aktualnie małe manewry na torze doświadczalnym. Wstawiłem semafor tuż przy zwrotnicy (tej pierwszej) i wychodzi na to, że tarcza ostrzegawcza do niej musi byc gdzieś na łuku. Współrzędne semafora to:
x:-2.453
y:0
z:334.156
-
Z TD sprawa jest o tyle prosta, że wszystkie tory (lub prawie wszystkie) mają długość 100 metrów. Więc jeśli odległość od tarczy do semka wynosi 1000 metrów, na podglądzie terenu liczysz 10 torów do tyłu i tam stawiasz semka.
-
Z TD sprawa jest o tyle prosta, że wszystkie tory (lub prawie wszystkie) mają długość 100 metrów. Więc jeśli odległość od tarczy do semka wynosi 1000 metrów, na podglądzie terenu liczysz 10 torów do tyłu i tam stawiasz semka.
O fajnie wiedziec :D Bardzo mi pomogłeś dzięki
Dodano: 10 Czerwca 2012, 11:46:00
A w jakiej odległości od siebie (mniej więcej) są semafory SBL ?
-
Tu jest opisane: http://www.pod-semaforkiem.aplus.pl/sign_sssbl.php
-
Pytanie dotyczące tarcz ostrzegawczych: czy jeżeli na semaforze wyświetlę sygnnał s2 do do tarczy muszę napisac odpowiedni event ? Znaczy jednym słowem jak powiązac semafor z tarczą ?
-
Większość jest już powiązana. We wpisie semafora jako parametr podaje się wpis do tarczy. Zajrzyj do plików scenery/*.inc semaforów. I zapamiętaj, że Ty robisz scenerię, a nie misję. Temat postu jest niezgodny z tym co chcesz osiągnąć.
-
I zapamiętaj, że Ty robisz scenerię, a nie misję. Temat postu jest niezgodny z tym co chcesz osiągnąć.
No właśnie. Gdy rozpocząłem wątek chciałem zrobic tylko misję. Teraz robię także scenerię
Dodano: 10 Czerwca 2012, 13:37:07
wyjątkiem są INC semaforów SBL
Cytat pochodzi z norm dla twórców. A jakie są pliki .inc dla semaforów SBL ?
-
Punkt 5a: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,6244.0.html
-
Jak nazywają się pliki inc tabliczek na których wypisana jest prędkośc szlakowa ?
-
W27, W27n, 2W27n.
-
Co jest źle w tym wpisie ?
include;w11a-100.inc;413.625;0;-537.844;end
-
Nie napisałeś ścieżki do pliku. Symek szuka go teraz w scenery.
Dodano: 24 Czerwca 2012, 16:56:41
include;ip/pkp/w11a-100.inc;413.625;0;-537.844;end
Tak powinno być. I jeszcze powinny być trzy parametry obrotu po -537.844.
-
A czy koniecznie przed tarczą muszą byc te wskaźniki ?
-
Tak. Czasem zdarza się, że na szlaku brakuje jednego wskaźnika W11, bo ktoś go uszkodził i leży w krzakach. W przeważającej większości te wskaźniki są jednak przed tarczami, zazwyczaj kompletne. Te wskaźniki ustawia się także przed semaforami SBL, gdy widoczność takiego semafora jest ograniczona.
-
Oraz na czterostawnej sbl przed przedostatnim semaforem.
-
Oraz na czterostawnej sbl przed przedostatnim semaforem.
Mowa tu jest o wskaźnikach odległości W11 a nie wskaźniku W1 oznaczającym miejsce ustawienia tarczy ostrzegawczej, przedostatniego semafora sbl czetrostawnej. Wskaźniki te oznaczające 300-100 m ustawia się tylko przed tarczą ostrzegawczą, choć NIE MA takiego obowiązku, natomiast wskaźniki oznaczające 400-100 m można ustawić przed semaforami wjazdowymi, oraz semaforami sbl z utrudnioną widocznością.
-
Nie napisałeś ścieżki do pliku. Symek szuka go teraz w scenery.
Dodano: 24 Czerwca 2012, 16:56:41
include;ip/pkp/w11a-100.inc;413.625;0;-537.844;end
Tak powinno być. I jeszcze powinny być trzy parametry obrotu po -537.844.
Czy ta ścieżka napewno jest dobra bo jakoś nie chce mi się ten wskaźnik wstawic
-
Możliwe, że wpisałeś współrzędne inne niż te, w których "lądujesz" po załadowaniu symulatora i nie możesz wskaźnika znaleźć.
-
Powinno być tak:
include;ip/pkp/w11a-100.inc;none;413.625;0;-537.844;0.0;;;;end
Tam gdzie jest none możesz wpisać: guano, none1, czyli krótko mówiąc byle co :)
-
A mam pytanie co do publikowania misji. Narazie sam tego nie robię, ale do rzeczy. Czy jężeli chcę zrobić misję na Bałtyku to mogę skopiować semafory, drogi, itp. na przykład z folderu w którym jest misja @szoguna "baltyk interregio'', bo tam wszystko jest tak ładnie podzielone.
Dodano: 10 Lipca 2012, 16:23:38
Oczywiście uprzednio usuwając eventy
-
Kopiujesz tylko pliki, ktore modyfikujesz i zmieniasz im nazwy, np. pliki z torami, eventami.
-
Właśnie o to mi chodziło. Dzięki
Dodano: 11 Lipca 2012, 10:50:16
Zacząłem robić misję manewrową na Bałtyku. Tylko nie wiem co zrobiłem źle. Skopiowałem potrzebne pliki do swojego folderu, ale gdy uruchamiam podgląd scenerii nie ma tam zupełnie nic.
-
Jakie pliki skopiowałeś i gdzie?
-
Pliki z folderu @szoguna do folderu z moją misją
-
Zrobiłeś include do pliku .scn?
-
Tak
Dodano: 11 Lipca 2012, 11:54:57
Tak żeby wszystko było jasne, tip top, to znaczy to : include baltyk/baltyk_posers.inc end
include baltyk/baltyk_trakcja.inc end
include baltyk/baltyk-manewry/drogi.inc end
include baltyk/baltyk-manewry/hekto.inc end
include baltyk/baltyk-manewry/lasy.inc end
include baltyk/baltyk-manewry/przejazdy.inc end
include baltyk/baltyk-manewry/budynki,itp.inc end
include baltyk/baltyk-manewry/semafory.inc end
include baltyk/baltyk-manewry/teren.scm end
include baltyk/baltyk-manewry/tory.scm end
include baltyk/baltyk-manewry/wskazniki.inc end
include baltyk/baltyk-manewry/lampy_nocne.inc 1 end
-
W Rainstedzie wczytaj wszystkie include, a następnie połącz tory. Jakbyś czegoś nie wiedział, to w pomocy do generatora jest to opisane step by step.
-
Ok działa. Dzięki
-
Bo jak zmieniłeś w .scn nazwę na np: bałtyk_manewry, to nazwa pliku .scm także musi się nazywać baltyk_manewry.