- Symulator MaSzyna -
Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: Szociu w 19 Sierpnia 2011, 09:52:09
-
"Już wkrótce w Sosnowcu będzie można podziwiać nową atrakcję. Jak zapowiadają przedstawiciele Urzędu Miejskiego, niebawem w samym centrum miasta stanie wyjątkowy obiekt. Będzie to parowóz, który swoją obecnością ma nawiązywać do związków Sosnowca z koleją.
Parowóz ma stać się swoistym pomnikiem techniki. Stanie na terenie byłego Technikum Kolejowego, bezpośrednio przy dworcu kolejowym Sosnowiec Głównym, który został wpisany na listę zabytków techniki województwa śląskiego. Sprowadzenie parowozu, to pomysł plastyka miejskiego, Przemysława Wacławczyka, według którego maszyna stanowić będzie atrakcyjną formę reklamy miasta.
Jak zwracają uwagę osoby zaangażowane w inicjatywę, Sosnowiec miał od początku powstania silne związki z koleją, czy to poprzez przebiegającą przez miasto historyczną linię Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, czy Fabrykę Kotłów Parowych, produkującą między innymi kotły parowozowe. W mieście przez wiele lat istniało także Technikum Kolejowe, a obecnie Zespół Szkół Technicznych i Licealnych, w którym funkcjonuje profil kolejowy.
Parowóz Ty45-421 - obecnie pozostający we własności PKP Cargo S.A., po ponad rocznym okresie negocjacji, zostanie sprowadzony z Łaz. Przemysław Wacławczyk ma nadzieje, że uda się go sprowadzić jeszcze we wrześniu tego roku. Byłaby to również dokonała okazja do uczczenia jubileuszu 60-tej rocznicy powstania „kolejówki", przypadającego na jesień."
http://esosnowiec.pl/index.php?dane=glowna&art_glo=5466&num=3
Od siebie dodam, że najpierw w grę wchodziło odkupienie sprzedanego na złom przez DB Ty2-5680, ale kiedy sprawą zainteresowała się szkoła i miasto, momentalnie parowóz został z powrotem odkupiony przez przewoźnika celem "odrestaurowania". Wraz z Ty45-421 zostaną przejęte: tor, semafor kształtowy i żuraw wodny.
-
Jestem ciekaw, w jaki sposób parowóz zostanie dostarczony ?
-
Pewnie lawetą/platformą drogową do przewozu gabarytów.
-
Pojedzie po torach, po wstępnych ekspertyzach PKP Cargo spokojnie można go ciągnąć 5-10 km/h. Taka opcja jest najwygodniejsza, gdyż płot szkoły, za którym ma stanąć parowóz jest bezpośrednio przy jednym z torów, więc wystarczy go dźwigiem "przerzucić" na drugą stronę.
-
Już nie mogę się doczekać transportu, ciekawe czy będzie ciągnięty linią nr 1 ? Przy prędkości 5-10 km/h to może zakłócić punktualność niektórych pociągów chyba że w nocy - w tedy ruch mniejszy :)
-
Wg. Mnie jego obecne miejsce jest bardziej sensowne niż to w Sosnowcu. Tyle czajników stoi w okolicy to musieli akurat wziąć go z Łaz.
PS. Nie będzie jechał bo stoi tam od 20 lat i jest przyspawany do szyn...
-
Hmm, z tego co mi wiadomo, nie jest przyspawany, inaczej nie planowaliby z PLK trasy przejazdu. Po drugie, IMO w nowym miejscu będzie lepiej wyeksponowany, teraz stoi w miejscu, gdzie nikt prawie nie chodzi, nie jeżdżą samochody, nie widać go ze stacji i nikt się nim jakoś nie zajmuje... A tutaj będzie praktycznie w samym centrum miasta, wyremontowany, monitorowany całą dobę i oświetlony w nocy.
-
Panowie tu tak o parowozie, to ja informuje, że w Zabrzu też zabytkowy parowozik stoi http://www.gloszabrza24.pl/wydarzenia/1583-foto-zabytkowa-lokomotywa-w-centrum-zabrza
-
To jest właśnie Ty2-5680, który staraliśmy się odkupić ze złomowiska (sprzedany został tam przez DB) , ale jak się zainteresował tym Sosnowiec to Niemiec z powrotem go odkupił, odnowił i postawił w Zabrzu.
-
Niy bydom Gorole Hanysom maszyna zabieroć :p
(Przepraszam wszystkich Ślązaków za kalectwo. Proszę poprawić błędy ;] - z góry dziękuję).
-
Taa, tylko on w Sosnowcu stacjonował na Jęzorze, a potem stał jako pomnik w Szczakowej ;).
-
W sumie nie wiem ile on u nas stoi, ale mijałem go parę razy i wygląda dość świeżo, czyli musiał tu trafić niedawno :). Znalazłem, dla zainteresowanych http://www.ty2.pl/parowoz-ty2-5680/
http://www.ty2.pl/news/czytaj/parowoz-ty2-5680-uratowany/