- Symulator MaSzyna -
Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: matek123 w 26 Grudnia 2010, 21:28:39
-
Witam. Jak wygląda kwestia łączenia wagonów rosyjskich z polskimi? Czy wszystkie wagony rosyjskie mają sprzęgi automatyczne?
-
Często spotyka się wagony (węglarki różnego typu) z jednej strony wyposażone w sprzęgi śrubowe a z drugiej w sprzęgi automatyczne. I takie wahadła sobie jeżdżą ;). Jakiś czas temu miałem okazję jechać takim pociągiem w którym były rosyjskie wagony cysterny. Wieźliśmy wtedy bodajże fosfor i chlor.
-
Na kolejach piaskowych też można dostrzec taki sposób łączenia, że normalne 418V mają z jednej strony śrubowy a z drugiej pięść breżniewa, są to tzw. "przejściówki" stosowane, gdy w skład się włącza wagony 904V.
-
Używa się to tego celu także węglarek 4-osiowych. I skoro poruszony został temat sprzęgów samoczynnych...
Na Deutsche (Bundes)Bahn stosuje się w niektórych lokomotywach serii 151 (a dawniej i 150) specjalne sprzęgi samoczynne typu "Unicupler AK69e" do ciągnięcia ciężkich transportów rudy, dzięki czemu mogą one obsługiwać składy nawet do 6000 ton. Najwidoczniej podobnie miało być na PKP z transportami węgla. Właśnie do tego celu lokomotywy ET41 zostały wyposażone w możliwość zabudowy sprzęgu automatycznego typu SA3, zaprojektowano także 6-osiowe węglarki serii Eaaos (typ 601W). Wyszło jednak na to, że te węglarki robią wyłącznie za wagony ochronne do sprzęgania wagonów rosyjskich, spora część wagonów tego typu wala się bez zatrudnienia na stacji w Czeremsze.
-
Wyszło jednak na to, że te węglarki robią wyłącznie za wagony ochronne do sprzęgania wagonów rosyjskich, spora część wagonów tego typu wala się bez zatrudnienia na stacji w Czeremsze.
Część wspomnianych węglarek typu Eaaos spotykałem jeszcze w okolicach Ostrowa Wielkopolskiego gdzie chodziły w postaci wahadła pod węgiel (niecały rok temu). Co do używania ich jako wagony "łączniki" to przyznam szczerze, że się jeszcze z nimi nie spotkałem (może po prostu nie mam do nich szczęścia ;)) . Najczęściej widuję wagony typu Eaos, Eams i Eamos.
-
Witam. Jak wygląda kwestia łączenia wagonów rosyjskich z polskimi? Czy wszystkie wagony rosyjskie mają sprzęgi automatyczne?
Wszystkie rosyjskie pojazdy szynowe jakie tam jeżdżą po torach 1520 mają SA3 włącznie z EZT, SZT, drezynami itd. (są jakieś nieliczne wyjątki)
Do sposobów sprzęgania to tak jak wyżej chłopaki napisali czyli albo wagony przejściowe albo lokomotywy z odpowiednimi sprzęgami,
lub to tego zmiana SA3 na hak w wagonach osobowych (pasażerskie rosyjskie wagony mają SA3 i bufory).
Jest też (nie wiem czy stosowano to w Polsce choć instrukcja po polsku jest) przejściówka która wkładało się w szczęki SA3 a z drugjej strony zakładało na ucho haka oczywiście wtedy oba wagony musiały mieć bufory.
-
A jak jest z osobowymi, bo na przykład na stacji W-wa Wsch. Do EN Jan Kiepura dopinany był z Rosji Ost-West. I to łączą je wtedy z resztą jakimś pół sprzęgiem? Czy może na granicznej dopinają jakieś wagony przejściowe? A te wagony ochronne w międzynarodowych towarowych, są po to żeby coś nie najechało na wagony bez buforów?
-
Najwidoczniej podobnie miało być na PKP z transportami węgla. Właśnie do tego celu lokomotywy ET41 zostały wyposażone w możliwość zabudowy sprzęgu automatycznego typu SA3.
To nie tak. Cały nowobudowany tabor jest wyposażany w możliwość zabudowy sprzęgu samoczynnego, gdyż od lat (chyba) osiemedziesiątych miała nastąpić wymiana sprzęgów śrubowych w Europie na samoczynne kompatybilne z SA3. Tradycyjnie termin ten jest ciągle przesuwany :)
-
gdyż od lat (chyba) osiemedziesiątych miała nastąpić wymiana sprzęgów śrubowych w Europie na samoczynne kompatybilne z SA3
Wszyscy o tym mowia, a czy istnieja jakies dokumenty na ten temat?
-
Istnieją, nawet można sobie obejrzeć ten sprzęg w MK w Warszawie.
-
A jak jest z osobowymi, bo na przykład na stacji W-wa Wsch. Do EN Jan Kiepura dopinany był z Rosji Ost-West. I to łączą je wtedy z resztą jakimś pół sprzęgiem? Czy może na granicznej dopinają jakieś wagony przejściowe? A te wagony ochronne w międzynarodowych towarowych, są po to żeby coś nie najechało na wagony bez buforów?
Z tego co mi to w składach pasażerskich jak zmieniają wózki to następuje zmiana SA3 na zwykły sprzęg w każdym wagonie a nie tylko w skrajnych.
A te wagony ochronne to właśnie te przejściowe co chłopaki mówili wcześniej są po to zeby było za co zaczepić lokomotywę z normalnym sprzęgiem
-
W niektórych pasażerach są sprzęgi uniwersalne - specjalna wersja SA3 z wycięciem na środku od dołu i tym wycięciem przechodzi śruba. Zobaczyć można toto codziennie około godziny 17 we Wrocławiu (a przynajmniej tak było w starym rozkładzie - teraz to nie wiem) jak jedzie jakiś pośpiech do Krakowa i dopinają mu 3 ruskie sypialne do Lwowa (wózki z systemem SUW2000, a ciąga to czeska 163 więc połączenie jest super egzotyczne ;)) .
-
Jeszcze odniosę się do składu pociągu "Polonez". Raz w nim kursują wagony PKP (popularne Gorlitz75 lub ich odmiany), raz RŻD (typ Schlafwagen WLX). W przypadku tych drugich, wszystkie (poza skrajnymi) łączone są sprzęgami typu SA3, tworząc zwartą grupę wagonów. Takie (oczywiste) rozwiązanie skraca czas postoju w Brześciu nad Bugiem.
W załączniku zdjęcie czoła wagonu z zamontowaną "pięścią Breżniewa", wyłączonego ze składu "Poloneza" który rok temu uczestniczył w wypadku w Borkach Kosach (prowadziła EP07-444). Wagon z drugiej strony ma natomiast zamontowany klasyczny sprzęg śrubowy.
-
Na tym zdjęciu widać uniwersalny sprzęg który można łączyć ze sprzęgami SA-3 i śrubowymi.
Zdjęcie pochodzi ze strony kw.rail.pl
-
W niektórych pasażerach są sprzęgi uniwersalne – specjalna wersja SA3 z wycięciem na środku od dołu i tym wycięciem przechodzi śruba.
Troszkę archeologia, ale załączam zdjęcie wspominanego sprzęgu.