- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Pomoc w tworzeniu => Wątek zaczęty przez: Benek w 08 Września 2010, 14:22:18
-
Chciałbym poruszyć temat, tak jak w tytule.
1. Słyszałem, że gdy mamy czerwone światło na SBLce to możemy przejechać pociągiem po uprzednim zatrzymaniu i podaniu sygnału RP1 z prędkością 20 km/h. Jakich pociągów to dotyczy: pociągów pasażerskich, lekkich pociągów towarowych, ciężkich pociągów towarowych (pomijam kwestię wskaźnika W22)?
2. Zasadnicze sygnały na SBLce 4 są znane. Pisząc scenariusz natknąłem się na następujący problem:
C - semafor wjazdowy powiązany z SBLką
B - semafor SBL 4 pełniący rolę tarczy ostrzegawczej (wskaźnik W18), powiązany z SBLką
A - klasyczny semafor SBL 4
Każdy z semaforów ma przypisany event do toru: SBL_A_s1, SBL_B_s1, SBL_C_s1, by dać znać o zajętości odstępu blokowego.
Jedziemy z kierunku A w kierunek C. Najpierw puszczam kibla AI, między semaforem A a B daje event, aby semafor C wyświetlił sygnał jazda z prędkością 40 km/h, a przy następnym semaforze stój. Taki sygnał się wyświetla na C, natomiast na B semaforowi załącza się migające pomarańczowe. Po minięciu A załączyło się wcześniej na nim s1.
Kibel przejeżdża obok C, sygnał na nim zamienia się na czerwony, a na B na pomarańczowy. Natomiast semafor A pokazuje nadal czerwone. Gdy kibel AI wjedzie na peron i zakończy bieg to na wjazdowym (semafor C) włącza się s5 (jazda z maksymalną prędkością, a następny sem wskazuje s1). Na sem B mamy zielone, a na A niestety nadal czerwone. Nie rozumiem tego zachowania, gdyż sem są powiązane ze sobą.
3. Abstrahując od zachowania AI - skupmy się teraz na realnej sytuacji. Niech kibel minie sem A, pokaże się na nim czerwone. Kibel zwalnia do 40 km/h. Sem B (miga pomarańcza), sem C (dwie pomarańcze). Załóżmy, że jedziemy za kiblem pociągiem do którego ma zastosowanie punkt 1. Stajemy na czerwonym, dajemy RP1 i jedziemy. Niech kibel nie zdążył jeszcze przejechać obok C. Wtedy my mijamy semafor B, który miga na pomarańczowo. Wiemy, że mamy zwolnić do 40 lub 60 km/h. Ale pominięciu przez nas sem B, kibel minął C i wyświetlił się na nim sygnał C. I taki sygnał niech był dla nas przygotowany, ponieważ np. nasz tor jest zajęty i czekamy przed wjazdem. Co wtedy? Tarcza zamiast pokazać nam świecące pomarańczowe pokazała nam migające. Wniosek - punkt 1. jest mało bezpieczny, choć prędkość 20 km/h zapewnia to bezpieczeństwo.
Mam nadzieję, że ktoś zrozumie co napisałem. Można odpisywać tylko na poszczególne punkty :)
Zmoderowałem, nie stawiaj pustych linijek.
Krzysiek626
-
Kibel przejeżdża obok C, sygnał na nim zamienia się na czerwony, a na B na pomarańczowy.
A gdzie etap: kibel przejezdza obok B, sygnal B -> S1 oraz sygnal A -> S5?
że jedziemy za kiblem pociągiem do którego ma zastosowanie punkt 1. Stajemy na czerwonym, dajemy RP1 i jedziemy. Niech kibel nie zdążył jeszcze przejechać obok C. Wtedy my mijamy semafor B, który miga na pomarańczowo.
Ale kibel przejechal kolo B i 'zresetowal' go do S1, wiec B juz nie miga. Chociaz patrzac na problem (2), to B nie zostal zresetowany przez kibla, wiec moze to tutaj jest klucz do rozwiazania zagadki…
-
Każdy pociąg może po uprzednim zatrzymaniu pominąć stój na SBLce kontynuując jazdę z prędkością 20km/h. Co do trzeciego punktu, przyjmując Twoją zasadę, że kibelek ma podane na bok, a znajduje się w tym czasie na ostatnim odstępie, to semafor samoczynny "B" nie może wskazywać zezwalającej, gdyż odcinek, który osłania jest zajęty. Dopiero, gdy kibel z niego zjedzie pojawi się na nim sygnał S5, a następnie (jak dyżurny poda nam wjazd) pojawi się inny sygnał zezwalający.
-
B - semafor SBL 4 pełniący rolę tarczy ostrzegawczej (wskaźnik W18), powiązany z SBLką
Tu jest kwestia Twojego rozumowania. To jest SBLka, a semafor powiązany jest z sygnałami na wjazdowym - nie odwrotnie.
-
Już chyba rozumiem gdzie popełniłem błąd. W normalnej sytuacji mamy tarczę ostrzegawczą oraz semafor. To co świeci na tarczy uzależnione jest od semafora. Tarcza zmienia się dopiero jak zmieni się sygnał na semaforze. Dobrze kombinuje?
Natomiast w SBLce ten semafor z W18 ma zmieniać się wtedy, gdy przejedziemy obok niego i niezależnie co było zmienić się powinien s1?
Rozumowanie z ostatniego zdania zastosowałem w eventach. Jednak symulator pominął event wygaszający semafor B. On się wygasił dopiero, gdy na C pojawiło się s1. Czy to poprawne zachowanie?
Teraz się zorientowałem, że to właśnie napisał Libertyn, toteż gdzie leży błąd? Jeśli to klucz do zagadki to jak ją rozwiązać?
-
Gdyby wjazdowy był na S1 to ostatni SBL pokazywałby S5. Więc gdyby stał towar pod wjazdem, a za nim jechałby załóżmy pospieszny i widziałby, że SBL wskazuje wolny blok to walnąłby w tył towara. Jak przejeżdża pociąg obok semafora SBL, to sygnał bezzwłocznie zmienia się na S1, niezależnie od tego co wskazuje następny. Tak jest z samoczynnymi i półsamoczynnymi ;-)
-
Moze cos przekombinowales z parametrami?
Wjazdowemu jako (p7) podaj nazwe SBL z W18. Z kolei jemu w miejscu (p7) wpisz nazwe tego SBL, kotrego tutaj okreslamy jako "A".
Jednak symulator pominął event wygaszający semafor B.
Kibel najechal na ten event (nazwa_semafora_"B"_S1) i sygnal sie nie zmienil? Moze pomyliles event1 z 2?
-
Popatrzę jeszcze później, choć definicji sem nie zmieniałem. Wziąłem gotową scenerię.
-
Już chyba rozumiem gdzie popełniłem błąd. W normalnej sytuacji mamy tarczę ostrzegawczą oraz semafor. To co świeci na tarczy uzależnione jest od semafora. Tarcza zmienia się dopiero jak zmieni się sygnał na semaforze. Dobrze kombinuje?
Natomiast w SBLce ten semafor z W18 ma zmieniać się wtedy, gdy przejedziemy obok niego i niezależnie co było zmienić się powinien s1?
Uproszczając ostatni semafor SBL przed semaforem półsamoczynnym, czyli wjazd na posterunek działa w zasadzie jak zwykłe To. Jeżeli jednak ten odstęp jest zajęty na semaforze SBL świeci S1. Podobnie jest w przypadku toru "w kierunku niewłaściwym" zawsze świeca oba semafory SBL ostatnie przed wjazdem na posterunek pełniące rolę To (nawet jeżeli jest nastawiony przeciwny kierunek) i jeżeli pociąg np wyjedzie z posterunku i zajmie pierwszy odcinek to również świeci się czerwone, zamiast pomarańczowego. Zawsze zajęcie odstępu przez tabor to wyświetlenie na semaforze osłaniającym sygnału S1 i kryterium wysokiego. Za wyświetlenie światła czerwonego i pomarańczowego na ostatnim semaforze SBL odpowiada automatyka SBL, natomiast napięcie na sygnał pomarańczowy pulsujący i zielone/zielone pulsujące podawane jest z urządzeń srk na posterunku.
-
Teraz wszystko jasne. Nie miałem eventu wygaszającego SBL +W18. W momencie gdy go dodałem, SBL zaczęła zachowywać się bardzo poprawnie!