- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Symulator => Wątek zaczęty przez: kamil90519 w 29 Lipca 2010, 12:43:44

Tytuł: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: kamil90519 w 29 Lipca 2010, 12:43:44
Witam. Czy wie ktoś jak obliczyć drogę hamowania pociągu?
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: youBy w 29 Lipca 2010, 13:11:22
Tak.
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: surgeon w 29 Lipca 2010, 13:34:28
Z dokładnością do?
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: kamil90519 w 30 Lipca 2010, 19:15:33
Do ok 10 metrów
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: youBy w 30 Lipca 2010, 19:27:55
Może być ciężko, ze względu na niektóre parametry — chociażby współczynnik tarcia jest wielkością zmienną w czasie.
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: Mutopompka w 30 Lipca 2010, 20:02:55
W wielkim przybliżeniu:

Droga hamowania jakiegokolwiek poruszającego się obiektu zależy od jego prędkości początkowej i opóźnienia. Dla uproszczenia można przyjąć, że siła hamowania jest stała, ruch jednostajnie opóźniony i prostoliniowy, a prędkość końcowa jest równa 0. W przypadku hamowania (opóźnienia) mamy do czynienia z sytuacją, gdy przyśpieszenia ma wektor przeciwny do wektora prędkości. Opóźnienie zależy z kolei od masy obiektu i wypadkowej siły oddziałującej na niego przeciwnie do kierunku ruchu (odwrotnie niż przy przyspieszeniu, gdy wektory siły i prędkości mają ten sam kierunek). Wypadkowa oznacza, że uwzględnia np. siłę grawitacji w przypadku poruszania się po torze innym niż poziomy.

Z zasady zachowania energii wynika, że praca "W" wykonana podczas hamowania jest równa energii kinetycznej "E" obiektu przed rozpoczęciem hamowania.

Czyli: W=FS oraz E=(mV^2)/2 Zatem: FS=(mV^2)/2 Stąd S=(m*V^2)/2F

lub po uwzględnieniu, że F=m*a (czyli m=F/a) otrzymujemy:

S=(V^2)/2a

S - droga V - prędkość początkowa F - wypadkowa siła oddziałująca na obiekt m - masa obiektu a - przyspieszenie Wnioski:

   1. Droga hamowania jest wprost proporcjonalna do masy obiektu, kwadratu jego prędkości i odwrotnie proporcjonalna do siły hamowania.
   2. Przyspieszenie ciała jest wprost proporcjonalne do działającej na niego siły wypadkowej i odwrotnie proporcjonalne do jego masy.
   3. Droga hamowania pociągu nie zależy od liczby wagonów, np. gdy wszystkie wagony są takie same, identycznie załadowane i mają takie same hamulce (czyli, gdy każdy wagon hamuje za siebie).

Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: youBy w 30 Lipca 2010, 20:19:31
W wielkim przybliżeniu:
Ogromnym :) Nie jest łatwo wyliczyć średnią siłę hamującą.
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: Mutopompka w 30 Lipca 2010, 20:32:25
@youBy Oczywiście, że ogromnym przybliżeniem jest podany wcześniej przeze mnie post dot. wyznaczenia drogi hamowania. Zbyt wiele czynników ma na to wpływ. Oczywiście można za pomocą różniczek i oraz całek wyliczyć dość PRZYBLIŻONĄ wartość drogi hamowania, jednak nikt tego dokładnie nie robi, gdyż "do życia" jest to niepotrzebne :)

Co innego doświadczalnie, przy określonych warunkach. Ale i tak sprawa trudna do wyliczenia.
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: youBy w 30 Lipca 2010, 20:41:28
Oczywiście można za pomocą różniczek i oraz całek wyliczyć dość PRZYBLIŻONĄ wartość drogi hamowania, jednak nikt tego dokładnie nie robi, gdyż "do życia" jest to niepotrzebne :)
Helooł, ja tu jestem! Poza tym jest to jedna z metod ustalania masy hamującej pojazdu (metoda kroków czasowych).
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: El Mecánico w 02 Sierpnia 2010, 20:22:57
A teraz weźcie i dajcie to rewidentowi;]
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: libertyn89 w 02 Sierpnia 2010, 20:31:42
Ale co? Rewident nie liczy drogi hamowania, tylko rzeczywisty procent masy hamujacej dla danego skladu. Ma byc wiekszy badz rowny od tego, ktory jest przewidziany dla danego pociagu w rozkladzie.
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 03 Sierpnia 2010, 01:55:43
Ale co? Rewident nie liczy drogi hamowania, tylko rzeczywisty procent masy hamujacej dla danego skladu. Ma byc wiekszy badz rowny od tego, ktory jest przewidziany dla danego pociagu w rozkladzie.
Rzeczywisty procent masy hamującej jest jest akurat najmniej ważny. Przydaje się tylko na lokomotywach wyposażonych w AFB.
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: El Mecánico w 03 Sierpnia 2010, 12:59:28
No rewident nie liczy drogi, ale jak brakuje procentów hamowanego, to liczy się nową prędkość, żeby się w drodze hamowania zmieścić;]
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: zbyszek300 w 06 Sierpnia 2010, 09:06:10
Witam jeśli chodzi o drogę hamowania pociągu znalazłem taki artykuł.
http://www.trakcja.rail.pl/readarticle.php?article_id=15 (http://www.trakcja.rail.pl/readarticle.php?article_id=15)
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: libertyn89 w 06 Sierpnia 2010, 21:29:09
Rzeczywisty procent masy hamującej jest jest akurat najmniej ważny. Przydaje się tylko na lokomotywach wyposażonych w AFB.

Aha, czyli wypelniajac KPH mozemy sobie pominac wiersz 11.
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 06 Sierpnia 2010, 22:11:42
Aha, czyli wypelniajac KPH mozemy sobie pominac wiersz 11.
Na kartach prób hamulca stosowanych u przewoźników pasażerskich (PR, IC) nie podaje się rzeczywistego procentu.
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: libertyn89 w 06 Sierpnia 2010, 22:22:27
W takim razie wczesniej nie mowiles prawdy, bowiem z twej poprzedniej wypowiedzi wynikalo, ze rzeczywisty procent masy hamujacej nigdzie nie jest wazny (procz rzeczonych lokomotyw z AFB), a tu sie okazuje, ze jednak sa przewoznicy stosujacy nowe KPH gdzie ow procent ma znaczenie.
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 06 Sierpnia 2010, 22:28:45
W takim razie wczesniej nie mowiles prawdy, bowiem z twej poprzedniej wypowiedzi wynikalo, ze rzeczywisty procent masy hamujacej nigdzie nie jest wazny (procz rzeczonych lokomotyw z AFB), a tu sie okazuje, ze jednak sa przewoznicy stosujacy nowe KPH gdzie ow procent ma znaczenie.

No bo jest tylko "ciekawostką". Ważna jest masa hamująca rzeczywista i wymagana - na podstawie tego ustala się prędkości.
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: libertyn89 w 06 Sierpnia 2010, 22:36:05
Podstawa do ewentualnej zmiany predkosci jest KPH, na ktorej nie ma nigdzie miejsca na wymagana mase hamujaca.
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 06 Sierpnia 2010, 22:36:40
To co jest ważne a co nie ustala karta prób hamulca a nie fakt wykorzystania niektórych danych z niej. Jeśli na karcie jest wymagane wpisanie konkretnych danych to są one równie ważne. Na dobrą sprawę mogę powiedzieć, że wcale nie jest ważna wymagana masa hamująca bo na nowej karcie jej nie ma…
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: youBy w 06 Sierpnia 2010, 22:37:44
Dodam, że tabele zawierają procent wymaganej masy hamującej.

PS. Wielkanoc RULZ! xD
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 06 Sierpnia 2010, 22:41:50
tylko rzeczywisty procent masy hamujacej dla danego skladu. Ma byc wiekszy badz rowny od tego, ktory jest przewidziany dla danego pociagu w rozkladzie.
A w rzeczywistości wykonuje się to na podstawie masy hamującej wymaganej i rzeczywistej.
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: youBy w 06 Sierpnia 2010, 22:49:57
Jak już sygnalizowałem, spór stanął na poziomie wyższości świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą. W tabelach jest podawany wymagany procent masy hamującej. Skład posiada rzeczywistą masę hamującą. Albo przeliczamy na procenty, albo zostajemy przy masach — to już co kto woli bądź ma w karcie.
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: libertyn89 w 06 Sierpnia 2010, 22:55:49
Formalnie decyduje procent:
Cytuj
4.   W celu stwierdzenia czy dany pociąg ma wystarczająco skuteczne hamulce, należy:
a)   obliczyć rzeczywistą masę hamującą pociągu Br (wg ust. 5),
b)   obliczyć masę ogólną pociągu Mo (wg ust. 8),
c)   obliczyć procent rzeczywistej masy hamującej pociągu Pr (wg ust. 10)
d)   odczytać w zeszycie wewnętrznego rozkładu jazdy dla danego pociągu procent wymaganej masy hamującej Pw,
e)   sprawdzić, czy procent rzeczywistej masy hamującej Pr jest większy lub co najmniej równy procentowi wymaganej masy hamującej Pw,
f)    sprawdzić, czy wyposażenie wagonów w hamulce ręczne i postojowe zapewnia spełnienie wymagań podanych w § 44 ust. 2.
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: youBy w 06 Sierpnia 2010, 22:57:29
Czyja to instrukcja?
Tytuł: Odp: Droga hamowania
Wiadomość wysłana przez: libertyn89 w 06 Sierpnia 2010, 22:59:06
PKP Cargo (Cw1).