- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Symulator => Wątek zaczęty przez: Krzystek60 w 29 Kwietnia 2010, 22:12:22

Tytuł: Masa brutto pociągu
Wiadomość wysłana przez: Krzystek60 w 29 Kwietnia 2010, 22:12:22
Witam mam pytanie. Jak obliczyć masę brutto pociągu? Chciałem pojechać składem towarowym "wypchanym" na maxa ale nie wiem ile wagonów mogę podłączyć do loka (ET22 bądź 4e-004) . Bardzo proszę o jak najprostsze wytłumaczenie.
Tytuł: Odp: Masa brutto pociągu
Wiadomość wysłana przez: Rozi w 29 Kwietnia 2010, 22:22:18
To pytanie jest takie proste, że aż nie wiem o co ci chodzi :D
Liczysz masę wagonu + masę towaru.

Dla przykładu 40 wypchanych eaos'ów.

40*20t (masa wagonów) + 40*40t (masa węgla) = 800t + 1600t = 2400t.
Tytuł: Odp: Masa brutto pociągu
Wiadomość wysłana przez: dymus w 29 Kwietnia 2010, 22:24:53
Patrzysz do pliku danego wagonu (.chk) i odczytujesz masę, np. Param. Category=train M=23500 w kg i patrzysz na ładunek wagonu (wpis do scenerii) node 800 0 5520371-2 dynamic PKP\EAOS_v1 401W-4.BMP 401W 0.0 nobody 3 50 Stone enddynamic [50 ton kamienia]. Sumujesz te dwie wartości i masz masę załadowanego jednego wagonu ;)
Tytuł: Odp: Masa brutto pociągu
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 30 Kwietnia 2010, 00:16:12
Na pewno chodzi mu o to, jaką masę brutto może uciągnąć np ET-22.
Tytuł: Odp: Masa brutto pociągu
Wiadomość wysłana przez: Krzystek60 w 30 Kwietnia 2010, 20:17:48
Chodziło mi o to jak obliczyć i jaką maksymalną masę może uciągnąć ET22 i EU07. Ale dzięki za wyjaśnienie obliczenia brutta.
Tytuł: Odp: Masa brutto pociągu
Wiadomość wysłana przez: Ra w 30 Kwietnia 2010, 22:07:10
To zależy od maksymalnego pochylenia na trasie, również od stanu hamulców. Z górki może uciągnąć nawet nieskończoną masę, ale niekoniecznie ją zahamuje. Moc lokomotywy potrzebna jest na pokonywanie oporów ruchu, jak również zwiększanie energii potencjalnej składu w polu grawitacyjnym. Lokomotywa nie działa jak winda, dla której znając moc silnika, przełożenia przekładni i wytrzymałość materiałów można wyliczyć maksymalną masę.
Tytuł: Odp: Masa brutto pociągu
Wiadomość wysłana przez: Krzystek60 w 30 Kwietnia 2010, 22:44:14
Na scenerii Tor Doświadczalny jechałem byczkiem z 45 Eaosami po 40 Ton w wagonie. I ledwo jechał, po 2 kółku (z ham. kontrolnym)  osiągnął 80km/h. A na Youtube był jeden użytkownik bodajże @Rysiekakustyk i prowadził byka z 3600 na haku. A maksymalna "udźwig" byka to ile tak na oko?
Tytuł: Odp: Masa brutto pociągu
Wiadomość wysłana przez: tomekilawa w 30 Kwietnia 2010, 22:47:42
prowadził byka z 3600 na haku. A maksymalna "udźwig" byka to ile tak na oko?
Hmm jak już to ciągnął 3200 ton. ET22 na max. może chyba właśnie 3200t (no i oczywiście liczy się też wytrzymałość sprzęgu itp.).
Tytuł: Odp: Masa brutto pociągu
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 02 Maja 2010, 00:39:08
To zależy od maksymalnego pochylenia na trasie, również od stanu hamulców. Z górki może uciągnąć nawet nieskończoną masę, ale niekoniecznie ją zahamuje. Moc lokomotywy potrzebna jest na pokonywanie oporów ruchu, jak również zwiększanie energii potencjalnej składu w polu grawitacyjnym. Lokomotywa nie działa jak winda, dla której znając moc silnika, przełożenia przekładni i wytrzymałość materiałów można wyliczyć maksymalną masę.
Piszesz tak ogólnikowo.
1. Przecież wiadomo, jak pociąg jedzie poziomo to siła grawitacji jest zero. Przy pochyleniu trasy lokomotywa musi pokonać siłę grawitacji, dopuszczalna masa brutto zależy od pochylenia trasy. Myślę, że w opisie trasy jest podawane nachylenie trasy i charakterystyki lokomotywy podają jaką masę brutto może ciągnąć przy danym nachyleniu.
2. Co to znaczy zależy od stanu hamulców? W dokumentacji podaje się stosunek masy hamującej do masy brutto, od tej wartości zależy dopuszczalna prędkość.  Sumuje się masę brutto całego składu i masę hamującą hamującą całego składu. Następnie sprawdza, czy jest zgodna z dokumentacja.
W symulatorze można wyznaczyć masę brutto natomiast masy hamującej już nie. Każdy wagon ma przałącznik próżny/ładowny i podane masy hamujące a także masę przy której należy przełączyć. Symulator tego nie ma.
3. Pierwsza zasada dynamiki Newtona. Jeśli na ciało nie działaja żadne siły lub się równoważą. Ciało pozostaje w spoczynku lub porusza się ruchem jednostajnym.
Druga zasada dynamiki Newtona. Jeśli na ciało działa siła. Ciało porusza się ruchem przyspieszonym.
Lokomotywa musi mieć odpowiednią moc, aby uzyskać odpowiednie przyspieszenie. Łatwo to zauwazyć. Przy przyspieszeniu pobór prądu jest większy niż przy stałej prędkości.
4. Porównanie z winda nie jest najlepsze. Pociągi jeżdżą po szynach, trudno sobie wyobrazić pociąg jadący pionowo po szynach.

Elektrowóz ET22 może prowadzić pociągi towarowe o masie 2700 Mg z prędkością 80 km/h, natomiast składy o masie do 3150 Mg z prędkością 70 km/h. Można też zaprząc ciężki pociąg pasażerski, który przy masie 700 Mg może być ciągnięty z maksymalną prędkością konstrukcyjną elektrowozu wynoszącą 125 km/h. Maksymalna siła pociągowa 410 kN.
Elektrowóz EU07 może prowadzić pociągi w pasażerskie o masie brutto do 700 Mg z prędkością maksymalną 125 km/h lub lekkie pociągi towarowe o masie do 2000 Mg, z prędkością maksymalną 70 km/h. Maksymalna siła pociągowa 280 kN.

Tylko co to jest ta maksymalna siła pociągowa. Silnik z uwzglądnieniem przekładni tyle uciągnie, czy zostanie zerwany układ sprzęgowy.
Tytuł: Odp: Masa brutto pociągu
Wiadomość wysłana przez: Gwozdziu w 02 Maja 2010, 01:53:50
Tylko co to jest ta maksymalna siła pociągowa. Silnik z uwzglądnieniem przekładni tyle uciągnie, czy zostanie zerwany układ sprzęgowy.
Na pewno nie jest to wytrzymałość sprzęgów. Tą wypisuje się nad sprzęgiem. Zwykle jest to 850kN.
Tytuł: Odp: Masa brutto pociągu
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 02 Maja 2010, 01:57:49
Co to znaczy zależy od stanu hamulców?
To znaczy, że hamulce hamulcom nie równe. Nawet w składzie tego samego pociągu bywa z tym różnie…
Tylko co to jest ta maksymalna siła pociągowa. Silnik z uwzglądnieniem przekładni tyle uciągnie, czy zostanie zerwany układ sprzęgowy.
O przekładnię i sprzęg się nie martw. Głównie (choć też nie do końca) chodzi tu o (sumaryczną) maksymalną siłę jaką można uzyskać na granicy koła i szyny przy możliwie najkorzystniejszym współczynniku tarcia szyna-obręcz.
Tytuł: Odp: Masa brutto pociągu
Wiadomość wysłana przez: Rozi w 02 Maja 2010, 04:54:13
Każdy wagon ma przałącznik próżny/ładowny i podane masy hamujące a także masę przy której należy przełączyć. Symulator tego nie ma.

Fałsz. Zapraszam do lektury readme z Dizelpacku.
Tytuł: Odp: Masa brutto pociągu
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 02 Maja 2010, 08:27:53
Co z tego że et22 ma 410kN siły pociągowej jak nie osiąga jej od 0. Sprzęgu raczej nie urwie się siłą lokomotywy. Prędzej przez szarpnięcia spowodowane np. luźnym szczepieniem składu.
Tytuł: Odp: Masa brutto pociągu
Wiadomość wysłana przez: youBy w 02 Maja 2010, 09:03:15
Masa nie ma tutaj nic do rzeczy — to tylko współczynnik. Ważne są opory ruchu.