- Symulator MaSzyna -

Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: Mihau w 20 Lutego 2010, 22:57:03

Tytuł: Helmut na zimno wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: Mihau w 20 Lutego 2010, 22:57:03
Jak podają na IC forum na końcu dawnego Ustronia z Kołobrzegu do Krakowa jedzie wpięty helmut "na zimno". Takie zestawienie składu jest dozwolone? Zdaje mi się że helmut powinien być wpięty zaraz za czynną lokomotywą.
Tytuł: Odp: Helmut wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 20 Lutego 2010, 23:04:53
Jeśli jedzie na końcu, to znaczy że można :)
http://kw.rail.pl/details.php?image_id=5331 podobny przypadek.
Tytuł: Odp: Helmut wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: Mihau w 20 Lutego 2010, 23:08:26
PASAŻERSKIEGO a nie towarowego.
Tytuł: Odp: Helmut wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: MaCy1305 w 20 Lutego 2010, 23:26:12
Może niemieli go gdzie upchnąć. Kolega Patrykos dał linka do dwóch byków, ja sam zrobiłem zdjęcie jak 060Da jedzie na końcu składu towarowego PTKiGK S.A. Rybnik (załącznik), tylko po to aby w razie awarii głównej lokomotywy nie blokować torowiska. Być może tu zrobili podobnie.
Tytuł: Odp: Helmut wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: MaciejZ w 20 Lutego 2010, 23:31:33
W moich rejonach kiedyś jeździły składy złożone z EU07-wagony osobowe-EU07. Ta z tyłu miała opuszczony pantograf, ale pełniła funkcję popychu w trudniejszym terenie.
Tytuł: Odp: Helmut wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: Mihau w 20 Lutego 2010, 23:47:33
(...) tylko po to aby w razie awarii głównej lokomotywy nie blokować torowiska. Być może tu zrobili podobnie.
Ale on jechał na zimno ze składem pasażerskim, a Wy mi tu dajecie oklepane zdjęcia towarów z popychem itp...
Tytuł: Odp: Helmut wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: MaCy1305 w 21 Lutego 2010, 00:35:41
...takie zestawienie składu jest dozwolone?...
Oto link do przepisów ruchu kolejowego: http://kolej.krb.com.pl/r1/rozdz11.htm . Poczytaj sobie może coś znajdziesz.
Tytuł: Odp: Helmut wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: Mihau w 21 Lutego 2010, 08:06:39
W Ir-1 to ja pół nocy przesiedziałem i tak:
Cytuj
§ 26 Ustawianie lokomotyw i tendrów w pociągach
9. Lokomotywy nieczynne należy przesyłać pociągami towarowymi lub mieszanymi, kursującymi z prędkością nie większą niż ustalona dla włączonej lokomotywy nieczynnej. Nieczynne pojedyncze lokomotywy elektryczne, spalinowe i wagony spalinowe mogą być przesyłane wyjątkowo bezpośrednio za lokomotywą ciągnącą pociągami pasażerskimi, których prędkość nie jest większa od prędkości konstrukcyjnej przesyłanego pojazdu.
14. W razie uzasadnionej potrzeby w pociągach pasażerskich można na koniec tego pociągu włączyć dodatkowo czynną lokomotywę z zachowaniem uwarunkowań dotyczących: prędkości konstrukcyjnej włączonej lokomotywy, sprzęgnięcia z pociągiem, osygnalizowania, regulowania ruchu oraz powiadamiania zainteresowanych pracowników zgodnie z postanowieniami ust. 13 tego paragrafu.
Tytuł: Odp: Helmut wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek w 21 Lutego 2010, 12:09:02
Mihau_PCC: Z tego co pamiętam to jest dokładnie tak jak napisałeś. Na końcu składu pasażerskiego może jechać tylko czynna lokomotywa. Skład o którym mówisz może został zestawiony tak, aby można było odpiąć byka na stacji w środku trasy bez konieczności rozformowania składu. Czasami mam wrażenie, że przepisy odchodzą w zapomnienie a zastępuje je rutyna.
Tytuł: Odp: Helmut wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 21 Lutego 2010, 12:16:42
Ja sądzę, że za takowy transport odpowiada paragraf 23, punkt 15. instrukcji Ir-9:

Cytuj
15.   Pojazd specjalny w stanie nieczynnym może być włączony do pociągu, w miejscu stosownie do napisu na tym pojeździe. Prędkość pociągu nie może przekraczać prędkości określonej na pojeździe specjalnym. Ruchome części (ramiona, skrzydła, podpory, wysięgniki, przenośniki, noże, żurawiki itp.) muszą być zabezpieczone przed samoczynnym zadziałaniem. Za właściwe przygotowanie pojazdu specjalnego do jazdy w składzie pociągu odpowiedzialna jest jednostka organizacyjna przekazująca ten pojazd do przewozu. Maszyny posiadające w swojej konstrukcji sprzęg samoczynny należy włączać w skład pociągu z wagonami ochronnymi (mającymi po jednym sprzęgu samoczynnym na czołownicach).
Wagony techniczno - gospodarcze mogą być włączone w skład pociągu w dowolnym miejscu, o ile pozwala na to ich konstrukcja, w przeciwnym przypadku stosownie do napisów na taborze (zwracać uwagę na wytrzymałość sprzęgu śrubowego). Jazda pociągu ze znajdującym się w składzie pojazdami specjalnymi powinna odbywać się z prędkością nie przekraczającą dozwolonej dla tego rodzaju pojazdów.

Pardon, zły paragraf...
Tytuł: Odp: Helmut wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: Mihau w 21 Lutego 2010, 12:31:01
Nieczynna lokomotywa to pojazd specjalny? Pierwsze słyszę. Pojazd specjalny to np żuraw itp.
Cytuj
Nieczynne pojedyncze lokomotywy elektryczne, spalinowe i wagony spalinowe mogą być przesyłane wyjątkowo bezpośrednio za lokomotywą ciągnącą pociągami pasażerskimi, których prędkość nie jest większa od prędkości konstrukcyjnej przesyłanego pojazdu.
Więc jest jasno napisane.
Tytuł: Odp: Helmut wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: tom_21_pl w 21 Lutego 2010, 12:49:59
Jeśli jedzie na końcu, to znaczy że można :)
http://kw.rail.pl/details.php?image_id=5331 podobny przypadek.

Co ten helmut z tyłu ma przyczepione przy lampach.
Tytuł: Odp: Helmut na zimno wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: Mihau w 21 Lutego 2010, 12:51:19
Sygnały końca pociągu...
Tytuł: Odp: Helmut na zimno wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: Monczan_SP32 w 21 Lutego 2010, 13:51:37
No to wygląda na to, że "w papierach" był wpisany jako wagon... Albo inaczej - nie ma takiego przepisu, co się go nie nagnie, czy nie złamie, byle by tylko wszyscy się na to zgadzali.
Tytuł: Odp: Helmut na zimno wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: hunter w 21 Lutego 2010, 15:12:57
Jesli byk jedzie jako podsyl nie majac sprzegu 8atm, raczej powinien byc na koncu; ewentualnie powinien prowadzic sklad. Tak kiedys bylo z TLK Fregata 3 lata temu - byk byl zwrotem od pociagu kolonijnego, planowo sklad powinna prowadzic siodemka - sklad prowadzil byk, za nim siodemka, a w Stargardzie Szczecinskim przy zmianie czola siodemka rowniez jechala za bykiem.
Tytuł: Odp: Helmut na zimno wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 21 Lutego 2010, 19:07:55
@Michau_PCC podał takie coś:
14. W razie uzasadnionej potrzeby w pociągach pasażerskich można na koniec tego pociągu włączyć dodatkowo czynną lokomotywę z zachowaniem uwarunkowań dotyczących: prędkości konstrukcyjnej włączonej lokomotywy, sprzęgnięcia z pociągiem, osygnalizowania, regulowania ruchu oraz powiadamiania zainteresowanych pracowników zgodnie z postanowieniami ust. 13 tego paragrafu.
Czyli można jeżeli lokomotywa jest czynna. Tylko teraz pytanie co rozumiem po pojęciem lokomotywa czynna i zimna ?
Mi się wydaje że jeśli transportujemy lokomotywy powiedzmy z lokomotywowni do lokomotywowni  (jakieś przeniesienia taboru) wtedy lokomotywa powinna być odpowiednio przygotowana (powyjmowane szczotki nawrotniki na zerowych pozycjach wyłączone baterie itp.) to wtedy jest transport na zimno.
A jeżeli włączamy do składu lokomotywę która ma pociągnąć jakiś inny pociąg, ale nie ma możliwości puszczenia ją luzem,  jest obsadzona załogą i w pełni gotowa do pracy trakcyjnej to nawet jeśli ma opuszczone pantografy to chyba można ją uznać za lokomotywę czynną. To chyba ma nawet fachowa nazwę - dosprzęg.
Tytuł: Odp: Helmut na zimno wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 21 Lutego 2010, 19:18:10
Jest tylko jeden mały problem bo nie ma (w obecnie obowiązujących przepisach Ir-1) takiego zapisu, który podał @Michau_PCC ;).
Obecne (aktualne zapisy) znajdują się w instrukcji Ir-9 § 24 "Umieszczenie lokomotyw w pociągach" z odniesieniem się do § 23 ust. 12.
Tytuł: Odp: Helmut na zimno wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 21 Lutego 2010, 19:27:54
Ja tam nigdy nie czytałem Ir-1 ale @Michau_PCC napisał że to z niej waśnie ten zapis. No ale skoro tak to i moje rozumowanie jest nie potrzebne.
Tytuł: Odp: Helmut na zimno wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: Mihau w 21 Lutego 2010, 21:53:43
Jest tylko jeden mały problem bo nie ma (w obecnie obowiązujących przepisach Ir-1) takiego zapisu, który podał @Michau_PCC ;).
Obecne (aktualne zapisy) znajdują się w instrukcji Ir-9 § 24 "Umieszczenie lokomotyw w pociągach" z odniesieniem się do § 23 ust. 12.
Fakt korzystałem ze starej R-1. Wiem że helmut nie był obsadzony na końcu były założone przenośne świetlne sygnały końca pociągu.
Tytuł: Odp: Helmut na zimno wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: Krzystek60 w 22 Lutego 2010, 13:01:34
Pojazd podczepiony "na zimno" jest uznawany jako brutto na wagon
Tytuł: Odp: Helmut na zimno wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 22 Lutego 2010, 15:21:20
Pojazd podczepiony "na zimno" jest uznawany jako brutto

Nie tylko. Od rozkładu jazdy 2009/2010 zmieniło się pojęcie masy brutto. Wcześniej do brutta pociągu nie były wliczane czynne pojazdy trakcyjne, teraz obowiązuje pojęcie "całkowita masa brutto pociągu", która obejmuje  masę lokomotyw czynnych i masę składu pociągu zaplanowanych w przydzielonej trasie na poszczególnych jej fragmentach.
Tytuł: Odp: Helmut na zimno wpięty na końcu składu pasażerskiego
Wiadomość wysłana przez: nowy05 w 22 Lutego 2010, 19:28:15
Ja się na przepisach nie znam ale widziałem że lokomotywy są różnie transportowane.
Na zdjęciu pierwszym dwie EU07 czynne jadące w trakcji ukrotnionej,
na zdjęciu drugim helmut na popychu,
na zdjęciu trzecim transport parowozów do Wolsztyna,
na zdjęciu czwartym rumun wpięty między węglarki, 4 wagony później była jeszcze wpięta SU46.

Z tego co zauważyłem to lokomotywy transportowane na zimno zazwyczaj są wpięte w skład, a na końcu daję się lokomotywy na popych, jedynie na trasie do Zakopanego w niektórych składach są  dwie lokomotywy (nie wiem czy nadal), jedna z przodu a druga z tyłu, ale było to związane z częstymi manewrami lokomotyw raz na koniec, a raz na początek składu i generalnie chodziło o skrócenie czasu przejazdu eliminując manewry lokomotyw.