- Symulator MaSzyna -
Hyde Park => Inne niekolejowe => Wątek zaczęty przez: lukasz_cmg w 13 Kwietnia 2009, 16:48:22
-
W załączniku jest kawałek jednej melodii i gram sposobem, że prawa ręka to nuty przy kluczu wiolinowym, a lewa ręka to akordy nad nutami. Czy to jest prawidłowy styl grania? Czy powinno się grać, że, np. lewa ręka to nuty przy kluczu basowym?
P.S. Gram na keyboardzie jak by co.
-
Na tym sprzęcie grasz jak chcesz tak też może być, choć ja gram z nut na których są napisane akordy literami.
-
A na pianinie to jak się tą melodie powinno grać?
-
Obawiam się, że granie basu lewą i wiolinów prawą będzie niewygodne :D Ten zapis powinno się grać nutami (basy i wioliny). Literki są dla sprzętu (albo obsługującego :P), który nie łyknie melodii w ten sposób, np. gitara.
-
Mnie osobiście nauczyciel od gitary zawsze ganił za podpisywanie nu
dT literkami, na szczęście z perkusją nie ma takich problemów :)
Jeśli chodzi o granie na keyboardzie, to wszyscy niewykształceni muzycznie klawiszowcy, których znam, szukaja wygodnych pozycji rąk, nie patrząc na prawidłowości techniki gry na instrumencie.
REWIZOR
-
A na pianinie to jak się tą melodie powinno grać?
Grasz albo nuty przy kluczu wiolinowym + akordy albo nuty przy kluczu wiolinowym i melodie z klucza basowego ;] Prawa reka to melodia w wiolinowym, a lewa to akordy lub melodia w kluczu basowym :)
PS. Co to za melodyjka? Fajnie brzmi :D
-
... na szczęście z perkusją nie ma takich problemów...
A Ty myślisz że na perkusje nie ma nut?
-
... na szczęście z perkusją nie ma takich problemów...
A Ty myślisz że na perkusje nie ma nut?
Może na perkusje nie czuje takiej potrzeby żeby sobie podpisac nuty ;]
-
Zgadza się wystarczy dobry słuch, poczucie rytmu i koordynacja ruchów bo się gra i nogami rękami, ale w orkiestrze na perkusje już używa się nut.
-
1. Jak to zagrać?
2. Co to jest?
PS. Jak wyglądają nuty na perkusję? Tak samo?
-
ad1.To jest dźwięk H
-
1. To akord As-moll (dźwięki: As, H, Es)
2. Oznacza to, że dźwięki musisz grać po kolei od dołu ale na końcu ma to brzmieć jak ten zapisany akord ;) I trwać ma również tyle ile jest przeznaczone na tą ósemkę ;)
Pzdr
----------------------------------------
ad1.To jest dźwięk H
W sumie tak się go gra, ale w rzeczywistości to jest Ces, H zapisujemy na 3 linii (klucz wiolinowy).
-
ad.1. A jaki jest klucz? :D
-
ad.1. A jaki jest klucz? :D
Masz racje yB :) W basowym będzie Es, a w wiolinowym Ces ;]
lukasz_cmg: odnoścnie punktu 2 to przypomniało mi się, jak to się nazywa ;]
http://pl.wikipedia.org/wiki/Arpeggio <- trochę informacji na ten temat :)
Pozdrawiam
-
ad.1. A jaki jest klucz?
W kluczu wiolinowym.
A co do Arpeggio to jak mam zagrać: prawie jednocześnie naciskając kolejno E G D?
-
To trzeba zobaczyć/uslyszeć. Najlepiej przy trzech dźwiękach robić to tak, że uderzamy pierwszy i przechodzimy legato do drugiego, w momencie uderzania trzeciego puszczamy pierwszy, potem drugi. W praktyce ma to po prostu być słychać tak, jakby naśladować pociągnięcie na gitarze przez wszystkie struny z góry na dół (lub na odwrót). Prawdziwe glissando można zrobić tylko i wyłącznie na puzonie - na wszelkich innych instrumentach mówimy o imitacji tego efektu, a takie mogą być różne w wykonaniu technicznym.
Absolwent PSM I st. w Skierniewicach, klasa fortepianu. ;-)
-
@Monczan_SP32: Nie będę się z tobą sprzeczał bo masz więsze doświadczenie po I st. PSM ;] Obecnie gram taki utwór, w którym praktycznie w każdym takcie jest arpeegio grane "od dołu", z tym, że tak jak w artykule z wikipedii, na końcu powstaje zapisany akord i brzmi on w efekcie końcowym tak jakby był zapisany bez arpeggio ;]
Pozdrawiam
-
PS. Jak wyglądają nuty na perkusję? Tak samo?
Nuty na perkusje wyglądają troszkę inaczej można je zapisać na jednej linii lub na pięcio bo dotyczą np. otwarcia i zamknięcia hi-hat'u i każdy bęben ma swój symbol także talerze, oraz dotyczą uderzeń: na całą nutę, pół, ćwierć itd.
-
W mojej pierwszej wiadomości w załączniku znajduje się linijka pewnej melodii. Chciałbym zwrócić uwagę na nuty przy kluczu wiolinowym. Niektóre są podwójne. Jedne są główne (te górne) a drugie są dodatkowe (te dolne). Ja gram tylko te główne na prawą rękę. Czy powinienem też grać te dodatkowe?
-
... na szczęście z perkusją nie ma takich problemów...
A Ty myślisz że na perkusje nie ma nut?
Wiem że są, bo praktykuję, ale nie ma problemów z kluczem ;]
Poza tym faktura jest bardziej czytelna :)
Co do dolnego zapisu proponuję grać, napewno będzie to rozwijające.
-
W mojej pierwszej wiadomości w załączniku znajduje się linijka pewnej melodii. Chciałbym zwrócić uwagę na nuty przy kluczu wiolinowym. Niektóre są podwójne. Jedne są główne (te górne) a drugie są dodatkowe (te dolne). Ja gram tylko te główne na prawą rękę. Czy powinienem też grać te dodatkowe?
Na prawa reke sa przeznaczone nuty w kluczu wiolinowym, a na lewa w basowym. Proponuje nauczyc sie grac wszystko, pomoze Ci to w czytaniu następnych melodii które będzie napewno duzo sprawniej szlo ;]
-
Obok klucza (wiolinowego i basowego) jest "znaczek" C albo przekreślone pionową kreską C. Co to oznacza? W tym miejscu powinno być np. 4/4 lub 3/4.
-
To "C" zastępuje oznaczenie tempa 4/4.
-
A przekreślone C?
-
W zasadzie też się liczy do 4 (4/4), ale szczerze mówiąc nie wiem dlaczego raz tak a raz tak :)
-
Ostatnio zacząłem się też interesować innym instrumentem, takim jak gitara. Jeszcze nie mam gitary. Ale jak się gra - palcem "przejeżdża się" wszystkie struny czy tylko niektóre? Na stronach http://www.chords.pl/kurs/gryf/#h (http://www.chords.pl/kurs/gryf/#h) i na http://www.chords.pl/kurs/chwyty_poczatkujacy/#h (http://www.chords.pl/kurs/chwyty_poczatkujacy/#h) znalazłem na grę kolejno na jedną strunę i na wszystkie struny.
-
I tak, i tak.
jak masz:
--------------3---------------
--------------3---------------
--------------0---------------
--------------0---------------
--------------2---------------
--------------3---------------
to walisz wszystko
------------3------------------
---------------------3--------
----------------0-------------
-----------------------------
-------2-----------------0-----
---3--------------------------
to po kolei
« Dodano: 14 Kwietnia 2009, 20:53:04 »
Na perke najłatwiej liczbami zapisać nuty :P
-------------------------------
----------------------------
-51----51----51----51---------
----------------------------
--------38----------38-----------
-36-36-36-36-36-36-36-36-----
wiem, że to kalecznie wygląda :P ale 36 to centrala, 38 werbel, 51 ride :)
-
A przekreślone C?
W marszach się stosuje. Oznacza zapis 2/4 grany tak samo jak 4/4
-
Dobre, z takim zapisem się nie spotkałem jeszcze :). Ogólnie na perce z nut korzystam, gdy uczę się na przykład nowych rytmów, a tak to ze słuchu próbuję.
-
Znalazłem takie coś na gitare: E1|-e1--|-f1--|-fis1|-g1--|-gis1|-a1--|-b1--|-h1--|-c2--|-cis2|-d2--|-dis2|-e2--| i E6|-E---|-F---|-Fis-|-G---|-Gis-|-A---|-B---|-H---|-c---|-cis-|-d---|-dis-|-e---|. Czym one się różnią? Czym różni się dzwięk B od H i jaki się używa?
-
To było tak:
Próbowano ustalić, jak się będzie oznaczać poszczególne dzwięki w gamie. Padło na oznaczenie literowe. Wymyślili to anglicy, i reszta świata przejeła od nich. Tyle, że w krajach anglosaskich przyjęto za zasadniczą gamę a-moll, i od jej pierwszego dźwięku politerowano resztę. Czyli ABCDEFG ABC...(itd.) Europejczycy jednak uważali za zasadniczą gamę durową bez podwyższeń lub obniżeń, podobnie jak a-moll. Budowało się ją na trzecim dźwięku gamy a-moll, a trzeci nazywał się C. Czyli C-dur.
I powiem Ci, że nikt nie wie dziś już, czemu ktoś oznaczył to tak, iż biegło to w ten sposób: CDEFGAH CDE...(itd.). Dodano literę H, jakby jej gdzieś zabrakło... Ano, zabrakło. Ktoś wymyślił sobie oznaczenie anglosaskiego dźwięku B z bemolem jako B, a samo B nazwać H. Pomieszanie z poplątaniem, wiem. Ale nie ja to wymyśliłem.
W tym przypadku przez Ciebie podanym jest oznaczenie europejskie. Dźwięki idą jeden po drugim półton po półtonie, toteż dedukuję, że autor tego zapisu notujac "b" miał na myśli H obniżone o pół tonu (inaczej, z bemolem). Generalnie wszędzie dziś na świecie stosuje się zapis europejski, jego także uczą w szkołach muzycznych.
Reasumując:
Oficjalnie po europejsku:
B jest to H z bemolem
inne dźwięki z bemolami są zapisywane z przyrostkiem "es" np. ges, des.
Przy wybitnie anglosaskim zapisie będziesz miał z kolei tak:
B to jest (dla nas, europejczyków) H
Bb to jest europejskie H z bemolem
inne dźwięki są zapisywane z dodaniem literki "b", np Gb, Db, Eb
-
Jak zaczynasz grę na gitarze, to napewno nie od bemoli itp. :) spróbuj łapać po 3 proste chwyty na krzyż - czyli np. a G C e; i tak w kółko :)
-
Dla normalnych ludzi B to obniżone H o pół tonu (można by powiedzieć hes, ale nie mówi się hes, tylko b :P). Dla hAmerykańców B=H, Bb=Hb. Czyli B czytają 'ha', a Bb czytają 'be' :D
-
Ja słyszałem, że B czytają "bi" a Bb "bibi" :D
-
No fakt, wymowę podałem za jednym z polskich forów o jazzie, co też miałem na myśli, a nie zostało zawarte w poście :)
-
W gitarze są 2 podobne struny: E1 i E6. W poprzednich wiadomościach wstawiłem że jakie dźwięki można wygrać (czyli kolejno e-f-fis-itd. Czym w dźwięku się one różnią?
-
Wysokością (dwie oktawy różnicy), czyli struna cieńsza drga 4 razy szybciej (o ile jest dobrze nastojona :P).
-
E1 - najgrubsza
E6 - najcieńsza
Czyli 2 skrajne.
-
Co znaczy ten symbol (zakreślony w kółko czerwone)?
-
To nie jest przypadkiem jakaś pauza?
Yyyy... ten... no... SM42 Driverze, pomóż koledze :], to ty w końcu uczęszczasz do szkoły muzycznej ;)
-
To chyba pauza półnutowa.
-
To zależy. Jak to jest utwór dwugłosowy, to by mogła być pauza :]
-
Potwierdzam, jest to pauza półnutowa. Ale w tym miejscu, gdzie jest to zaprezentowane, nie mogła wystąpić. Tak się po prostu nie pisze. Jeżeli była to linia dla drugiej ręki, czy też inny instrument, powinien być zapisany na osobnej pięciolinii. Pamiętam też, jak nauczyciel od kształcenia słuchu solidnie opierniczył gościa, który chciał zapisać takim sposobem pauzę tylko z tego powodu, że grało się po dwie nuty, a w pewnym miejscu była tylko jedna :P A wtedy się po prostu pisze jedną nutę.
-
Jeżeli była to linia dla drugiego głosu, innej możliwości nie ma.
-
E1 - najgrubsza
E6 - najcieńsza
Czyli 2 skrajne.
Na odwrót jesli o gitarze mówisz
A co do dźwięku B=H to ja słyszałem taką przypowieść
Jak sobie przypominacie litery rozpoczynające akapity ksiązek średniowiecznych były ozdobne. Jedna z legend na ten temat mówi ,że mnicha przepisującego nuty poniosła fantazja i tak narysował literę "B" że odczytano ją za literę H.
-
Studiując nieco na moim kierunku kroje czcionek, powiem Ci, że powinno być na odwrót, tzn. litera H była często brana za B, jak braliśmy się z resztą grupy za odczytywanie. Za to jak już człowiek zobaczył autentyczne B, to je z H nie mylił. Ale czcionki bywały różne. W majuskułach szanse na pomyłkę były zerowe, uncjały czytało się i tak kiepsko ;) a minuskuły, najbardziej różnorodne, to były właśnie te, w których mylono się najczęściej.
-
W pewnym śpiewniku z nutami znalazłem takie akordy nad nutami - np. Fma7/C, albo Em/G. O co w tym chodzi? Który akord mam zagrać?
PS Jest jakiś odpowiednik do akordów ...ma7 (np. Fma7, Gma7)?
-
Na dole (po ukośniku) masz podaną nutę w basie, czyli grasz po prostu akord (gdy masz bas) bądź akord w którymś przewrocie (gdy umiesz, a basu nie ma). Akordy oznaczane ma7 musisz rozgryźć sam. Mogą to być np. durowe z septymą wielką.
-
Moja interpretacja Twojej wypowiedzi jest taka, że pierwszy akord dotyczy wiolinu a drugi basu?
-
Druga litera (po ukośniku) oznacza konkretny dźwięk (jeden!), który gramy w basie i nie musi on być składnikiem akordu.
-
Dziękuję za wytłumaczenie. Co do akordów ma7, będą to molowe z septymą wielką, czyli m+7.
Jeszcze raz dziękuję.
-
Co do akordów ma7, będą to molowe z septymą wielką, czyli m+7.
Witam.
http://forum.magazyngitarzysta.pl/viewtopic.php?f=16&t=3089&start=30
"ma" to skrót od "major"- dur, więc można go zapisać jako Fmaj7 czyli F-dur septymowy
http://akordy.treno.pl/akord-fmaj7.html ;]
Pozdrawiam
-
Czyli F7?
-
F7< — septyma wielka.
-
Teraz rozumiem. Fma7 (Fmaj7) to F+7, czyli akord septymowy durowy z septymą wielką.