- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Pomoc w tworzeniu => Wątek zaczęty przez: TeKatka w 22 Marca 2009, 13:48:10
-
Witam!
Mam kolejny problem. Otóż chciałbym zrobić, żeby po przekroczeniu prędkości (np. 60 km/h) pociąg się wykoleił. Co trzeba zrobić, aby coś takiego mogło mieć miejsce w scenerii?
-
Takiego event'a niestety nie ma. Możesz jednak ustawić kiepską jakość toru (duże zniszczenia). Dobierz ten parametr eksperymentalnie, by w ok. 60km/h następowało wykolejenie. Jego wartość będzie też zależała od tego czy to jest łuk, czy prosta.
-
Wpisz odpowiedni promień we właściwościach toru.
-
Ja to rozwiązuje w taki sposób
- przypisać do danego łuku parametr velocity 60.0 Ustawienie prędkości maksymalnej na torze 60km/h, albo mniej w zależności jaki jest promień łuku np 500m
- Rozpędzić się do tych 100km/h i powinien się wtedy wykoleić.
Pozdrawiam
-
Po prostu wstawić bardzo ostry łuk i wjechać w niego z dużą prędkością. Oczywiście debugmode musi być wyłączone.
-
Wpisz odpowiedni promień we właściwościach toru.
Jaka jest zależność pomiędzy promieniem a prędkością wykolejenia?
Wydaje mi się, że odkąd zrobiłem eksport promieni do SCN, to mi się SM03 potrafi wykoleić...
-
Moment siły odśrodkowej większy od momentu siły grawitacji z punktem podparcia liczonym na kole zewnętrznym.
-
Moment siły odśrodkowej większy od momentu siły grawitacji z punktem podparcia liczonym na kole zewnętrznym.
Możesz to jakoś lepiej sformułować? Bo coś mi sie widzi że za poprawnie to to nie jest ujęte :)
-
Czyli mam rozumieć, że warunek niewykolejenia wygląda tak:
gdzie:
m - masa pojazdu (się redukuje)
v - prędkość chwilowa
R - promień łuku
h - wysokość środka ciężkości
g - przyspieszenie ziemskie
d - połowa szerokości toru
Z tego mamy:
v2 < gRd/h
Przyjmując, d=0.7m, h=1.4, R=190m, g=10m/s2 wychodzi, że prędkość ma być mniejsza niż 30m/s, co daje jakieś 110km/s. Czyli byłby problem wykoleić SM03, bo raczej nie ma środka ciężkości dużo wyżej, a łuków o promieniu mniejszym niż 190m nie używałem. To oznacza, że musiała być wpisana błędna wartość promienia do toru...
-
Dokładniej warunek jest zapisany tak: An/g > d/h, An - przyspieszenie normalne, d - rozstaw torów, h - wysokość pojazdu.
(30m/s to 108 km/h :P)
-
h - wysokość środka ciężkości
A gdzie w lokomotywach i wagonach znajduje się ten środek ciężkości?
-
A gdzie w lokomotywach i wagonach znajduje się ten środek ciężkości?
Środek ciężkości (barycentrum) ciała lub układu ciał jest punktem, w którym przyłożona jest wypadkowa siła ciężkości danego ciała.
Dla ciała znajdującego się w jednorodnym polu grawitacyjnym środek ciężkości pokrywa się ze środkiem masy dlatego często jest mylone lub wręcz utożsamiane. W geometrii (w tym stereometrii) pojęcie środka ciężkości jest synonimem środka masy.
Wniosek: należy go obliczyć.
-
W wagonach osobowych (afaik) jest on mniejwiecej na wysokosci podlogi, oczywiscie po srodku i w polowie dlugosci.. Im nizej tym lepiej.
-
Czyli można powiedzieć, że w połowie wysokości wagonu lub lokomotywy.
-
Takie założenie zostało przyjęte przez twórców, natomiast faktycznie jest on niżej. Podany warunek jest sytuacją wykolejenia poprzez przewrócenie się taboru na bok. Wykolejenie bez przewrócenie jest wtedy, gdy siły działające na obręcz spowodują wypadnięcie osi z torów, zerwanie obręczy i takie tam inne sytuacje :]
-
faktycznie jest on niżej
Czyli mniej więcej 1/4 wysokości?
-
faktycznie jest on niżej
Czyli mniej więcej 1/4 wysokości?
Zależy. Jak juz wspomniano wczesniej, trzeba liczyc. Środek cieżkości próżnego Eaosa jest w innym miejscu niz wypelnionego weglem i w innym, gdy ladunkiem jest ruda zelaza.