- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Pomoc w tworzeniu => Wątek zaczęty przez: libertyn89 w 26 Lutego 2009, 10:21:09
-
Witam. Ostatnio jadąc ET22 z 201Epack'a w trybie debugmode zauważyłem, iż wskazania amperomierzy znacznie odbiegają od tego co wyświetla EXE. Np. wskazówka znajduje się na 200 [A], a exe wyświetla: I = 147 [A]. Myślę, że nie jest to błąd exe, bo wtedy wszystkie parametry (SEM itp.) byłyby wyliczane z błędem a więc cała fizyka jazdy byłaby do kitu. Błąd tkwi chyba w paramterach wskazówki amperomierza zapisanych w MMD (poprawcie mnie jeśli się mylę). I teraz moje pytanie: Który z poniższych parametrów należy zmienić, aby naprawić ten błąd?
HVcurrent1: A1 mov 0.00012 0 0.3
-
HVcurrent1: A1 mov 0.00012 0 0.3
Ten. Ta przypadłość dotyczy niejednego pojazdu.
-
Przed dokonaniem zmian w MMD zrobiłem jeszcze próby dla różnych wskazań amperomierza i okazało się iż, stosunek:
(wartość wskazywana przez wskazówkę)/(wartość wyświetlana przez exe) nie jest stały. Liczba ta należy do przedziału <1,28; 1,36>. Zmieniłem parametr, który wskazał @youBy w sposób następujący:
podzieliłem dotychczasowy paramter czyli (0.00012) przez stosunek (wartość wskazywana przez wskazówkę)/(wartość wyświetlana przez exe) - uznałem, że 1,3 będzie tu wartością optymalną. Nowy parametr wynosi 0.000092. W załączniku umieściłem screen amperomierza nr 1 po zmianach w MMD. Okazuje się, że im większe natężenie tym większa niedokładność. Myśle, że jest to spowodowane tym iż tarcza ze skalą jest nieco zaokrąglona, a tor ruchu wskazówki jest raczej prosty. Czy da się to jakoś naprawić?
-
Weź jeszcze pod uwagę, że same mierniki (w rzeczywistości) mają pewną tolerancję. Dokładnie nie pamiętam ale amperomierze stosowane na lokomotywach mają chyba dokładność 2.5 (dokładność wyrażona w procentach zakresu). Także to co one pokazują a co jest dokładnie wyliczone przez exe może się trochę różnić i będzie to zupełnie "normalne" :).
Skoro tak to chyba nie warto męczyć się, i robić tak żeby te wartości zgadzały się w 100% ;). W końcu MaSzyna to symulator :).
-
Libertyn89, aby wskazówka poruszała się po łuku tak jak chcesz, musiałbyś ją zrobić od nowa. Pivot jej powinien być odpowiednio daleko a ruch w mmd zamieniony na "rot" (i oczywiście odpowiednio skonfigurowany)
Opis rysunku:
Okrąg - po nim porusza się wskazówka
Pivot - pivot wskazówki
Tarcza - tarcza amperomierza
Wskazówka - chyba nie trzeba tłumaczyć ;)
-
@mechatronik ma rację. Skoro w realu mierniki też są obarczone błędem (@mechatronik: nie wiem czy Cie dobrze zrozumiałem) 2,5% *800 A, to dawałoby plus/minus 20 A, czyli błąd na poziomie takim jaki jest teraz. Myślę, więc że szkoda wysiłku na robienie nowych wskazówek. Skoro ma powstać nowa paczka całościowa, to może wartałoby dokonać takich poprawek (w MMD) w całym taborze, do którego są kabiny? Co o tym sądzicie?
-
...@mechatronik: nie wiem czy Cie dobrze zrozumiałem...
Dobrze zrozumiałeś ;).
Swoją drogą jako ciekawostkę dodam, że wskazania miernika wskazówkowego mogą być prawidłowe ale odczytana przez nas wielkość może się nie zgadzać ze stanem faktycznym.
Dochodzi do tego gdy chcemy odczytać daną wartość patrząc na wskazówkę z pewnego kąta. Wtedy wartość przez nas odczytana może być mniejsza lub większa od rzeczywistej wskazanej przez miernik. Dlatego właśnie w miernikach "wskazówkowych" (praktycznie tylko w klasie "laboratoryjnej") stosowano lusterka umiejscowione pod skalą.
Takie rozwiązanie umożliwiało zmniejszenie lub w dużej mierze wyeliminowanie tzw. błędu paralaksy. Podczas pomiaru należało tak patrzeć na wskazówkę miernika, żeby w lusterku nie było widać jej odbicia. Oczywiście taki stan otrzymywało się tylko podczas patrzenia na wskazówkę pod kątem 90o względem tarczy.
Jako uzupełnienie dodam mały rysunek.
ps Mam nadzieję, że za dużego OT nie zrobiłem :).
Pozdrawiam.