- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Tabor kolejowy => Wątek zaczęty przez: TeKatka w 23 Stycznia 2009, 16:32:24
-
Witam!
Dziś jechałem z Polanicy-Zdroju do Kłodzka i z powrotem. Wchodzę do wagonu 2. klasy (innych nie było), a tam w każdym przedziale 6 odsuwanych foteli. Gdy wracałem do Polanicy skład prowadziła stonka z jednym wagonem drugiej klasy i jednym pierwszej klasy. Przeszedłem się po tych wagonach i w każdym przedziale było 6 miejsc w obu wagonach. Sam fakt, że jechały tylko 2 wagony już mnie zdziwił, ponieważ do Kudowy zazwyczaj jechały 3 wagony.
Czy wszędzie tak jest?
Pozdrawiam!
-
Witam,
Wagony, o których mowa to wagony zdeklasowane. Zjawisko to, to bardzo prosta, ale głupia sprawa. Mianowicie jakiś ZPR ma na stanie X liczbę wagonów Axxx i Y liczbę wagonów drugiej klasy. Jak wiadomo ludzie częściej podróżują drugą niż pierwszą klasą, bo jest taniej. W związku z tym wagonów drugiej klasy powinno być więcej od pierwszej.
Jednak nadchodzi taki czas nazywany sezonem letnim/wakacjami szkolnymi, w którym trzeba uruchamiać dodatkowe pociągi i liczba podróżnych wzrasta. Wtedy brakuje wagonów 2 klasy a za dużo Axxx stoi sobie na bocznicach. Wtedy, aby zapełnić braki, ZPR deklasuje Axxx na B10xxx przemalowując je na zielone barwy (wewnątrz nic się nie zmienia).
Po sezonie B10xxx zostają przemianowane z powrotem na Axxx , ale nie koniecznie wszystkie. Wagony, którymi miałeś okazję podróżować, to po prostu zdeklasowane "Jedynki", którym nie przywrócono starych barw i klasy. (Zgodnie z tym co zostało wyżej wymienione).
Dlaczego to jest głupia sprawa? Anu dlatego, że podróżny płaci za przejazd wagonem 2 klasy, a podróżuje standardem pierwszej. Przewoźnik na tym niestety tylko traci.
pozdrawiam
-
Są to nowe wagony modernizowane które poruszają się w wielu głównych połączeniach np. w pociągu pośpiesznym Krakowianka kursującym z Krakowa do Kołobrzegu i na odwrót. Najczęstsze oznaczenia wagonu zmodernizowanego to:
-Bdnuz (gdy mamy literkę -Z- oznacza to że wagon został zdeklasowany z klasy 1 na 2)
-Bdnuvz
Wagony były modernizowane wcześniej przez PKP PR a teraz po tych zmianach składów, przejęciu ich do ICC nie wiem, czy modernizacja tych wagonów jest kontynuowana.
-
Dawniej na Mekurym a teraz na Wikingu caly sklad to wagony Azdnu :)
-
Jednak nadchodzi taki czas nazywany sezonem letnim/wakacjami szkolnymi, w którym trzeba uruchamiać dodatkowe pociągi i liczba podróżnych wzrasta. Wtedy brakuje wagonów 2 klasy a za dużo Axxx stoi sobie na bocznicach. Wtedy, aby zapełnić braki, ZPR deklasuje Axxx na B10xxx przemalowując je na zielone barwy (wewnątrz nic się nie zmienia).
Po sezonie B10xxx zostają przemianowane z powrotem na Axxx , ale nie koniecznie wszystkie. Wagony, którymi miałeś okazję podróżować, to po prostu zdeklasowane "Jedynki", którym nie przywrócono starych barw i klasy. (Zgodnie z tym co zostało wyżej wymienione).
Nieprawda. Jak coś, to na B9, nie ma jedynek z 10 przedziałami w PL. Poza tym zdeklasowanych wagonów się z reguły nie podnosi z powrotem. Oprócz tego można po prostu wstawić w okno kartkę, że to klasa 2, nie ma potrzeby od razu degradować wagonu.
-
Są to nowe wagony modernizowane które poruszają się w wielu głównych połączeniach np. w pociągu pośpiesznym Krakowianka
Akurat te wagony mają po osiem miejsc w przedziale jak widać tu:
http://www.pkp.pl/files/wagon%20srodek.jpg
Natomiast wagony, o których pisał TeKatka wyglądają w środku jak niezmodernizowane jedynki i oznaczone są jako Azxx
http://www.kw.rail.pl/data/media/63/Obraz_564.jpg
podróżny płaci za przejazd wagonem 2 klasy, a podróżuje standardem pierwszej. Przewoźnik na tym niestety tylko traci.
Przewoźnik traciłby na zdeklasowanych wagonach, gdyby w jednych składzie jechały zarówno "normalne" jedynki, jak i zdeklasowane. Jeżeli pociąg nie prowadzi wagonów klasy pierwszej, to włączenie do niego wagonów Azxx spowoduje, że jadący nim podróżni będą bardziej zadowoleni (albo mniej niezadowoleni) z usług przewoźnika.
-
Tia, tylko zdarzaja sie przypadki gdy jedynka jedzie jako dwojka a dwojka po naprawie jako jedynka...
-
Kombinacje są doprawdy różne. A co powiecie na dwójkę, co ma sześć miejsc w przedziale? http://www.wagony.net/index.php?url=Z2B http://www.wagony.net/index.php?url=XB. Wiem, dla starych wyjadaczy to nie nowość, ale nie każdy ma za sobą wiele lat zainteresowań koleją, i może taki widok go zaciekawi...
-
Jakość taboru nam się poprawia hihi. Kilka lat temu w niektórych kiblach przerabiali przedział na "jedynke". U mnie na lini jeździ kilka takich kibli i jakoś PKP PR nie oferuje sprzedaży biletów dla pierwszej klasy... Wyrzucone pieniądze w błoto?
-
To miały być tzw. Interregio, i być może pieniądze na te modernizacje to faktycznie wyrzucenie ich w błoto... chociaż jak wspomniano wcześniej, jeżeli i tak nie ma pierwszej klasy, za którą można zapłacić- to przewoźnik tylko nie zyska więcej, ale i nie straci.
-
Ehhh ta kolejowa logika...
-
Jakość taboru nam się poprawia hihi. Kilka lat temu w niektórych kiblach przerabiali przedział na "jedynke". U mnie na lini jeździ kilka takich kibli i jakoś PKP PR nie oferuje sprzedaży biletów dla pierwszej klasy... Wyrzucone pieniądze w błoto?
To się ciesz. Jeśli w rozkładzie dany pociąg nie ma ujętej pierwszej klasy, to spokojnie możesz jechać w jedynce, mając bilet na drugą klasę ;)
-
To się ciesz. Jeśli w rozkładzie dany pociąg nie ma ujętej pierwszej klasy, to spokojnie możesz jechać w jedynce, mając bilet na drugą klasę ;)
Ja patrzę z punktu widzenia spółki a nie podróżnego ;) ale pod kontem widzenia podróżnego masz rację :D
-
Teoretyczna strata spółki polegałaby jedynie na mniejszej ilości miejsc w pierwszej klasie, ale zauważmy, że w kiblach raczej nie ma rezerwacji miejsc, więc tak czy siak biletów idzie ile wlezie. To, że więcej osób będzie stać a nie siedzieć, to już inna bajka. Co sprawia, że dla tego, co usiądzie, będzie ok - ale więcej ludzi, niż w przedziale 2 klasy stoi, więc oni będą z lekka wkurzeni.
-
Na niegdysiejszym pociągu "Żubr" jechały same wagony typu 112A, z czego formalnie tylko jeden z nich był pierwszą klasą. Reszta miała naklejone kartki "2" na cyfrę oznaczającą klasę. Te same wagony (tak! Te same!) jeżdżą teraz jako grupa wagonów Warszawa-Terespol w pociągu Warszawa-Mińsk Białoruski.
-
Byłem dzisiaj na stacji i zrobiłem zdjęcie oznaczenia tych wagonów.
Przy okazji sfotografowałem SU42-502.
-
Te nowe oznaczenia literowe to mi z niczym się nie zgadzają... "o" i "y" wcześniej nie było stosowane na polskich kolejach (tzn. słyszałem, że przed 1985r. było inaczej - tak więc wrócili by do starszych?)
Litera "A" mówi wyraźnie, że to pierwsza klasa, numeracja powyżej też, ale kolor wagonu temu przeczy :]
Nie ma też litery "z" która przekazywała by informację o deklasacji wagonu. Zazwyczaj deklasuje się niesprawne wagony, toteż wynika z tego, że przerobili na dwójkę w pełni sprawną jedynkę.
ps. moje dedukcje to tylko domysły, i nie twierdzę, że mówię poprawnie, jeżeli zrobiłem kupę błędów, to poprawiajcie ile wlezie, i w ogóle fire at will i się nie obrażę ;-)
-
Odsyłam do szukajki http://eu07.pl/forum/index.php/topic,8733.msg88039.html#msg88039 i dalej, ew. wprost http://www.utk.gov.pl/portal.php?serwis=pl&dzial=5&id=220&search=2643
-
Podobne oznaczenia są stosowane od dawna na DB (na DR też były stosowane). Widocznie ich oznaczenia są jakby wzorcem dla UIC.