- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Tabor kolejowy => Wątek zaczęty przez: lukasz_cmg w 11 Stycznia 2009, 10:38:56

Tytuł: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 11 Stycznia 2009, 10:38:56
W załączniku jest obrazek z kotłem. Czy podobnie tak wygląda w rzeczywistości?

Przenoszę.
Akvin
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 11 Stycznia 2009, 11:11:41
Mniej więcej tak, tylko palenisko czyli skrzynia ogniowa też otoczona jest wodą. Proponuje poczytać tu: http://test.parowozy.net/technika/kociol
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 11 Stycznia 2009, 12:09:01
1. W internecie znalazłem taki rysunek (w załączniku). Jest pokazany cały rozrząd. Nie rozumiem jak działa nastawnik (porusza drążek w kier. przód-tył, a co dalej?).

2. W zbieralniku pary zbiera się para nasycona i żeby była nie nasycona to przechodzi przez przegrzewacz. Dobrze?
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: Żuk w 11 Stycznia 2009, 12:16:03
Polecam zajrzeć tutaj: http://pl.wikipedia.org/wiki/Parow%C3%B3z/Budowa (http://pl.wikipedia.org/wiki/Parow%C3%B3z/Budowa)
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 13 Stycznia 2009, 15:06:53
Zrozumiałem z tym nastawnikiem, ale jak maszynista kręci nastawnikiem to skąd ma wiedzieć:
1. że przekręcił na kierunek przeciwny?
2. na jakiej jest pozycji (na środku, prawie przy zerze)?
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 13 Stycznia 2009, 15:34:46
Na nastawnicy jest podziałka.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 13 Stycznia 2009, 15:44:16
1. W TRS2006 tym nastawnikiem kręci kilka razy po 360 stopni na drugi kier. jazdy. Tak jest w rzeczywistości?
2. Co się stanie jak maszynista przekręci na przeciwny kier. jazdy w czasie jazdy (np. jedzie do przodu i przekręci nastawnik do tyłu), czy nie da rady, bo będzie bardzo silny opór i nie da się dalej kręcić?
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 13 Stycznia 2009, 17:08:43
Ad1. Tak trzeba przekręcać kilka razy skrajne położenia to maksymalne napełnienia dla kierunku w przód albo w tył pomiędzy są mniejsze stopnie napełnienia po środku skali jest zerowe. W małych parowozach nastawnica nie jest w postaci koła i śruby, tylko jako dźwignia z zapadką. Za to w dużych np. Ty246 napędzana była pneumatycznym albo parowym serwomechanizmem.
Ad2. Przestawić można spowoduje to że maszyna parowa zacznie pompować powietrze z dymnicy  do kotła. Używać tego można było jako hamulec awaryjny gdy nie można było zatrzymać parowozy w inny sposób. Praca taka jest szkodliwa ponieważ maszyna parowa zanieczyszcza się sadzą i popiołem z dymnicy.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 13 Stycznia 2009, 17:39:51
1.
Cytuj
przekręcać kilka razy skrajne położenia
To po co podziałka jak przekręca się więcej niż 360 stopni?
2.
Cytuj
maszyna parowa zacznie pompować powietrze z dymnicy do kotła
Nie rozumiem. Od czego powstaje w palenisku, czy w tych "rurach" ogrzewających wodę podciśnienie?
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 13 Stycznia 2009, 17:49:30
Ad1.Podziałka nie jest na kole tylko na nakrętce która jest na śrubie więc wszystko widać dokładnie
Ad2.Kiedy nastawi się na przeciwny kierunek to silnik zachowa się jak sprężarka zamiast dostawać parę z kotła bedzię wtłaczał tam powietrze zassane z dymnicy.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 13 Stycznia 2009, 17:57:05
Już rozumiem, w normalnej pracy para leci z kotła przez silnik, dymnicę i do  komina. A ja myślałem, że para wylatuje koło silnika. Oglądałem filmik z parowozem Ok1 w czasie jazdy i para leciała z okolic silnika. To od czego?

LINK http://www.parowozy.com.pl/ok1/ok1_359_12032007.avi (http://www.parowozy.com.pl/ok1/ok1_359_12032007.avi)
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: Quark-t w 13 Stycznia 2009, 18:07:04
Para, która wykonała pracę odprowadzana jest do komina. Kominy parowozowe są za krótkie, żeby mogły wytworzyć odpowiedni ciąg powietrza, dlatego stosuje się takie rozwiązanie.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 13 Stycznia 2009, 18:14:22
Prawdopodobnie chodzi ci o zawory podcylindrowe, które służą do odwadniania cylindrów po to aby para która skrapla się kiedy cylindry są zimne nie urwała pokryw cylindrowych albo nie uszkodziła innych elementów, gdyż woda ma małą ściśliwość. Otwiera się je ręcznie z budki maszynisty. Ewentualnie mogły to być przecieki z dławnic.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 13 Stycznia 2009, 18:24:17
1.
Cytuj
Kominy parowozowe są za krótkie, żeby mogły wytworzyć odpowiedni ciąg powietrza, dlatego stosuje się takie rozwiązanie.
To para z silnika leci do komina i bezpośrednio?

2. Kolejny link do filmu http://www.parowozy.com.pl/juni2006/ol49_23_18062006.wmv (http://www.parowozy.com.pl/juni2006/ol49_23_18062006.wmv)
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 13 Stycznia 2009, 18:32:57
Oprócz dyszy wytwarzającej ciąg zasilanej parą odlotowa jest druga zasilana bezpośrednio z głowicy parorozdzielczej na kotle, która przyspiesza rozpalanie kotła wystarczy mieć 3-4at w kotle aby działała. W skrajnych przypadkach można ją podłączyć do sprężonego powietrza.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 13 Stycznia 2009, 18:51:06
a) Nie jestem pewien, ale to od sprężarki, czy turbogeneratora.
b) chodzi mi o tą parę - wylatuje od zaworu podcylindrowego, czy dysza wytwarzająca ciąg, a może to przecieki z dławic?
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 13 Stycznia 2009, 19:03:16
Para z rurki koło budki to wylot z turbogeneratora a te na dole to para z zaworów podcylindrowych.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 13 Stycznia 2009, 19:05:48
A gdzie od sprężarki?
Jak się "wyłączy funkcję" odwadniania cylindrów to para z tamtąd też leci w czasie jazdy? Zauważyłem, że gdy parowóz staje to już tak nie dymi parą.http://www.parowozy.com.pl/marzec2005/pt47_112_obrotnica.wmv (http://www.parowozy.com.pl/marzec2005/pt47_112_obrotnica.wmv)
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 13 Stycznia 2009, 19:08:48
Trzeba szukać koło sprężarki może wylatywać koło komina lub wchodzić do wnętrza dymnicy.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: Quark-t w 13 Stycznia 2009, 19:29:18
http://pl.wikipedia.org/wiki/Dymnica_(technika) (http://pl.wikipedia.org/wiki/Dymnica_(technika))
Cytat: Wikipedia
Dymnica jest elementem kotła parowego parowozu, stanowiącym przedłużenie walczaka. (...) zaś na dole w osi komina - dysza odprowadzająca parę odlotową z cylindrów. Para uchodząc do komina wytwarza podciśnienie dające ciąg w skrzyni ogniowej, wygasza również iskry.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 13 Stycznia 2009, 19:32:53
Jak się "wyłączy funkcję" odwadniania cylindrów to para z tamtąd też leci w czasie jazdy? Zauważyłem, że gdy parowóz staje to już tak nie dymi parą.http://www.parowozy.com.pl/marzec2005/pt47_112_obrotnica.wmv -to gdy przepustnice da się na zero to odwadnianie nie działa?
A tak na marginesie: dmuchawa jest w skrzyni ogniowej czy w dymnicy?
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: guest4368 w 13 Stycznia 2009, 19:46:58
Co do rozrządu parowozu: ruch stawidła (ciemnozielone) do przodu powoduje podniesienie wodzika (czerwone) do góry i nastawienie kierunku jazdy na przód. Im bardziej wysunięty drąg stawidłowy do przodu tym większe napełnienie cylindrów. yuch drągu stawidłowego w tył powoduje nastawienie kierunku jazdy w tył. Na rysunku nastawienie jest obojętne. Oś obrotu jarzma stawidła (jasnozielone) jest pośrodku tego elementu. Zasada działania całego układu przedtawiona jest tu: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_parowozu
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 14 Stycznia 2009, 07:11:32
Zawory podcylindrowe to małe otwory w cylindrze kiedy je się otworzy to para wydmuchuje wodę z cylindra, zwykle nie są idealnie szczelne więc może lekko z nich "parować" nawet gdy są zamknięte.
Dmuchawka jest w dymnicy.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 14 Lutego 2009, 22:43:53
1. Czy ma ktoś najlepiej szczegółowy opis budki maszynisty?
2. W załączniku jest budka maszynisty. Proszę aby ktoś ją opisał.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 15 Lutego 2009, 18:33:41
Zawory z góry służą do podawania pary na sprężarkę, prądnice ogrzewanie, prasy smarnej, inżektorów i chyba tez do ogrzewania składu. Na prawo od nich jest czerwona dźwignia przepustnicy pary podstawka pod rozkład a wyżej manometry hamulcowe. W głębi za rozkładem widać fragmenty nastawnicy i zaworów hamulcowych. Na dole dźwiczki paleniska z pneumatycznym napędem. Trochę wyżej są wyczystki rur cyrkulacyjnych. Trochę wyżej z lewej jest wodowskaz z zaworami odcinającymi oraz kurkiem do przedmuchiwania koło przepustnicy jest drugi
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 15 Lutego 2009, 21:20:00
Cytuj
zawory podcylindrowe, które służą do odwadniania cylindrów po to aby para która skrapla się kiedy cylindry są zimne nie urwała pokryw cylindrowych albo nie uszkodziła innych elementów, gdyż woda ma małą ściśliwość. Otwiera się je ręcznie z budki maszynisty.
A czy jest na tym rysunku?
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 16 Lutego 2009, 15:04:20
Nie widać, to jest zwykle dźwignia w okolicy nastawnicy.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 16 Lutego 2009, 16:13:38
1. A tu? (screen z TRS2006).
2. Czy w skansenie w Wolsztynie dźwignie w parowozie są opisane czy trzeba się maszynisty zapytać?
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 16 Lutego 2009, 17:57:00
Ad1 to może być 4 albo 5 ale bardziej stawiam na 5.
Ad2 raczej trzeba się zapytać jeszcze nie widzałem opisanych dźwigni i zaworów w parowozie.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 16 Lutego 2009, 20:03:50
Dzięki, ale mi chodzi aby wszystko opisać.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 17 Lutego 2009, 07:41:55
1. inżektor ssący zawór do jego sterowania 2.Dźwignie zasów odmulających przedniej i tylnej 3. Zawory zakrapiacza dymnicy popielnika i do węża ,którym można polewać różne miejsca 4. prawdopodobnie dźwignia sterowania klapami popielnika(nie jetem pewien jest toche w dziwnym miejscu) 5. zawory podcylindrowe 6 i 7. to zawory sterowania inżektorem pod budką. W tej okolicy powinien być jeszcze zawór piasecznicy i odluźniacz hamulca.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 17 Lutego 2009, 12:13:51
Dzięki MichałŁ za opis ale nie rozumiem pewnych rzeczy:
1. Po co jest tyle inżektorów. (ten "duży", ssący to jest główny zawór do innych czy główny do wtryskiwania do kotła?)
2. Dźwignie zasów odmulających przedniej i tylnej ->co to jest i po co?
3. Po co się zakrapia?
6 i 7. A czemu ten inżektor znajduje się pod budką?
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: Ryszard-san w 17 Lutego 2009, 14:22:38
ad 1
Przepisy i "życie" wymaga, aby były 2 urządzenia do zasilania kotła wodą, ponieważ jedno z nich może ulec uszkodzeniu i jak  było tylko jedne to trzeba by wygaszać kocioł (uszkodzenie inżektorów, bywają prozaiczne np. zatkanie bądź obrośniecie jednej z dysz kamieniem kotłowym lub przegrzanie inżektora), stosowane są rożne systemy zasilania kotła np. 1 inżektor ssący na parę świeżą (ten w kabinie). 2 inżektor na parę wykorzystaną ten (pod kabiną - nie ma możliwości zassać wody). 3 pompy wodne z podgrzewaczem np na TY246

ad 2 Na parowozie są dwa odmulacze przedni i tylny, ich zadaniem jest spuszczanie wytrąconego kamienia wodnego z kotła, który się osadza na dnie kotła, a który powoduje niekorzystne zjawiska cieplne w ścianach, oraz "zasolenie" wody co zwiększa możliwość pienienia wody i porywania jej z kotła.

ad 3 Ponieważ popiół i cząstki palącego się węgla spadają do popielnika (czasami też żużel), a mają one wysoką temperaturę i mogą powodować pożary, a przede wszystkim przegrzanie popielnika i jego uszkodzenia. W dymnicy zakrapiacze służą do niedopuszczenia zapalenia się pyłu węglowego, sadzy która w niej osiada. (pył węglowy jest porywany z paleniska przez ciąg przelatuje przez płomienice i płomieniówki, osiada on w dymnicy głównie na siatce przeciw iskiernej, gdzie może się dalej palić.

Pozdrawiam Ryszard
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 17 Lutego 2009, 15:24:34
Do tego według przepisów kocioł musi być wyposażony jeszcze w dwa zawory bezpieczeństwa oraz w dwa niezależne urządzenia do pomiaru poziomu wody (np 2 wodowskazy lub wodowskaz i kurki probiercze) do tego powinien mieć umieszczone trwale na kotle (zwykle jest to tabliczka) z oznaczeniem najniższego dopuszczalnego poziomu wody. Do tego w parowozach montuje się 2 albo 3 korki topliwe, które przy za małym poziomie wody topią się i i wpuszczają pare i drobiny wody do paleniska gaszać ogień zapobiegając wybuchowi ( podobno po wytopieniu korków topliwych maszynista był oddawany pod prokuratora )
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 17 Lutego 2009, 15:50:08
Dziękuję Wam za wytłumaczenie.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: Ryszard-san w 17 Lutego 2009, 16:20:47
(zwykle jest to tabliczka) z oznaczeniem najniższego dopuszczalnego poziomu wody. 

Tabliczka, ta musi być trwale przymocowana do kotła, stan minimalny to ok 10-15 cm wody nad najwyższym punktem sklepienia skrzyni ogniowej.

A z tym
 
które przy za małym poziomie wody topią się i i wpuszczają pare i drobiny wody do paleniska gaszać ogień zapobiegając wybuchowi
sie nie zgodzę, korki się wytapiają w momencie odsłonięcia podniebienia, para wydobywająca się z w/w korków powoduje głośny szum, który jest słyszalny nawet podczas jazdy parowozu, jest to sygnał że podniebienie zostało odsłonięte i wtedy natychmiast trzeba usunąć ogień z paleniska. Broń boże nie wolno zasilać wodą wtedy kotła, gdyż spowoduje to wybuch. Po wytopieniu korków parowóz musi zostać poddany przeglądowi i pomiarom skrzyni ogniowej, żeby oszacować szkody (zwłaszcza odkształcenia), maszynista który do tego dopuścił, miał bardzo duże nieprzyjemności (często był na długi czas odsuwany od jazdy).

Obnizenie poziomy wody powstaje najczęściej przez :
- nieuwagę obsługi
- słabą znajomośc szlaku (zwłaszcza z górkami - ucieczka wody do przodu parowozu) - osobiście widziałem jak w parowozie Ty2 gdzie było wody ponad górną granice szkła wodowskazowego po przejechaniu wzniesienia woda opadła do ok 5-10 cm szkła.
- zarośniecie, zatkanie kamieniem otworów z kotła do szkła wodowskazowego (wtedy pokazuje pozorny stan wody) - wynika ono z niedbałej obsługi parowozu.

Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 17 Lutego 2009, 23:30:40
Proszę zwrócić że (według tego filmiku http://www.skansen.koti.pl/video/opisbudkiTy2.mpg (http://www.skansen.koti.pl/video/opisbudkiTy2.mpg)) tutaj są koło siebie 3 inżektory; 1.-ssący, a po prawej stronie budki do sterowania pod budką. A 2 i 3? To jak jest tyle inżektorów to który jest "główny"?

Opis rysunku:
1. Inżektor ssący
2. Inżektor mały strumyk
3. Inżektor większy
4. Dmuchawka
5. Turbina
6. Ogrzewanie
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 18 Lutego 2009, 14:30:06
Zawory 2 i 3 to nie inżektory tylko zawory które doprowadzają parę do inżektorów można nimi całkiem odciąć inżektory. Tu uprzedzam pytanie że do inżektora na parę odlotowa doprowadza się parę świeżą żeby można go było uruchomić kiedy nie ma pary odlotowej.
Co do tego który jest główny to oba są główne gdyż każdy musi mieć wystarczającą wydajność aby zasilać kocioł przy pełnej wydajności.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 18 Lutego 2009, 14:38:27
Cytuj
do inżektora na parę odlotowa
A który to jest?
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 18 Lutego 2009, 15:08:39
Ten pod budką
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 18 Lutego 2009, 16:30:04
Dobra, a po co są 2 różne zawory (duży i mały według filmiku opisbudkiTy2.mpg) doprowadzające parę do inżektorów, a czemu nie 2 takie same (czyli np. duży i duży)?
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: Quark-t w 18 Lutego 2009, 16:42:01
Co rozumiesz przez pojęcie "dwa różne" i "dwa takie same" zawory?
Jeżeli dobrze się domyśliłem, to chodzi Ci o przypadek, czemu na rurze z parą odlotową nie ma jednego zaworu. Jak zamontujesz jeden wspólny zawór przed oboma inżektorami, to odetniesz oby dwa. A tak masz możliwość regulacji który działa a który nie.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: Ryszard-san w 18 Lutego 2009, 18:31:32
Zawory 2 i 3 to nie inżektory tylko zawory które doprowadzają parę do inżektorów można nimi całkiem odciąć inżektory. Tu uprzedzam pytanie że do inżektora na parę odlotowa doprowadza się parę świeżą żeby można go było uruchomić kiedy nie ma pary odlotowej.
Co do tego który jest główny to oba są główne gdyż każdy musi mieć wystarczającą wydajność aby zasilać kocioł przy pełnej wydajności.

Tak dla ścisłości para świeża jest też parą wspomagającą gdyż sama para odlotowa nie jest wstanie rozpędzić wody do potrzebnego ciśnienia, a przez to że wykorzystuje się parę odlotową zmniejsza się zużycie pary świeżej
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 18 Lutego 2009, 21:32:04
Cytuj
Zawory 2 i 3 to nie inżektory tylko zawory które doprowadzają parę do inżektorów można nimi całkiem odciąć inżektory.
Przed inżektorami są 2 zawory doprowadzające parę - pierwszy mały, drugi duży. A czemu nie występują też 2 zawory ale takie same (np. duży i duży)?
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 19 Lutego 2009, 07:01:31
Gdzie ty tak widziałeś ? Jeden zawór jest na głowicy parorozdzielczej nim można całkiem odciąć inżektor drugi zawór jest już w inżektorze służy do sterowania jego pracą
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 19 Lutego 2009, 17:43:19
Tak wygląda z zaworami i inżektorami?
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 19 Lutego 2009, 19:04:01
Tak jak na rysunku 2 było by dobrze
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 19 Lutego 2009, 20:38:41
No to wracamy do punktu startowego. W poprzednich rysunkach te zawory były pod 2 i 3. To do jakiego inżektora i z jaką parą(świeżą czy z odlotową) przechodzi przez zawór 2 i 3?
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: Ryszard-san w 20 Lutego 2009, 09:50:22
Zawory są od obydwu inżektorów, z parą świeżą, służą do odcinania dopływu pary do inżektora (np. wtedy jak trzeba go naprawić - przecież nikt nie będzie wygaszał kotła do naprawy inżektora), zależnie od typu parowozu, albo oba są po lewej stronie, albo 2 skrajne na głowicy paro rozdzielczej. Nie ma zaworów na parze odlotowej bo nie są potrzebne.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 20 Lutego 2009, 11:43:57
Czy tak wygląda w rzeczywistości?
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 20 Lutego 2009, 15:19:07
Już prawie dobrze gdyby nie to że rury łącza się za zaworami.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: Ryszard-san w 20 Lutego 2009, 15:38:35
Tak to wygląda

Przepraszam za jakość rysunku ;)

Pozdrawiam Ryszard
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 14 Maja 2009, 17:43:19
Proszę opisać. Parowóz Ok1.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 14 Maja 2009, 18:16:03
7,8,9- kurki probiercze do sprawdzania poziomu wody w kotle
12-prawdopodobnie dźwignia zaworów podcylindrowych
13,14,15- zawory zakrapiacza(nie wiem konkretnie który od czego trzeba by układ rurek zobaczyć )
16- zawór sterowania inżektora
16a- dźwignia zasuwy odmulacza kotła
17- zawór odwietrzny inżektora.
10,11- jeżeli Ok1 ma inżektor na parę odlotową to mogą być dźwignie do jego sterowania.
Co do reszty zaworów to nie wiem ale jak bym miał taki parowóz po ręka to dokładnie bym go obszedł i zobaczył dokąd biegną rury z tych zaworów i już bym wiedział do czego służą
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 14 Maja 2009, 18:21:22
Do czego służy zawór odwietrzny inżektora? Chyba 12 nie będzie do zaworu podcylindrowego, bo jest nad nawrotnikiem.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 14 Maja 2009, 18:29:40
To skoro tak to 12 to może być od klap popielnika.
Zawór odwietrzny to taki zawór zwrotny który otwiera się kiedy na ssaniu inżektora jest nadciśnienie. Działa to mniej więcej tak kiedy wpuszczamy parę do inżektora to powietrze oraz para która się nie skropli ucieka przez ten zawór. jeżeli para się skropli to tworzy podciśnienie wtedy zawór się sam zamyka co powoduje zassanie wody z tendra. Jak zakręcimy pokrętło zaworu odwietrznego to zamkniemy go całkowicie da nam to możliwosć podawania pary do tendra aby np. podgrzać wodę w zimie.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 14 Maja 2009, 18:50:39
Cytuj
jeżeli para się skropli
A skąd maszynista wie że się skropliła czy nie? Na wyczucie i z doświadczenia?
W którym miejscu się znajduje? (obrazek w załączniku)

2. Jak nie ma wody (czyli jednocześnie pary), albo podniebienie jest odkryte to jak ma przelać wodę z tendra?

Obrazki umieszczamy w załącznikach. Na przyszłość proszę pamiętać.
ZiomalCl
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 14 Maja 2009, 19:01:35
Zawór odwietrzny to ten z numerem 10.Czy inżektor zaczął ciągnąć wodę to słychać a i widać po rurce gdyż przestaje z niej lecieć woda tak intensywnie.
Ad2 jak masz już odkryte podniebienie paleniska to nie wolno zasilać kotła wodą trzeba wtedy jak najszybciej wygarnąć żar z paleniska bo jak byś zalał rozgrzane podniebienie wodą mogło by popękać.
Jeżeli nie mamy wody w kotle ani pary to kocioł zalewa się wodą z zewnętrznego źródła wody.




REWIZOR
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 14 Maja 2009, 20:36:00
Nie jestem pewien ale 1 i 2 to zawory odcinające inżektor, a 16b to dźwignia zasów odmulających.
PS. Jeżeli źle to proszę o poprawienie.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 14 Maja 2009, 20:47:58
16b to zasuwy odmulające.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: lukasz_cmg w 15 Maja 2009, 17:00:21
A 3-6?
2. Co to jest prasa smarna i gdzie jest? Na stronie 1 w opisie Ol49 jest to napisane.
Tytuł: Odp: Budowa parowozu.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 15 Maja 2009, 19:57:52
Ad2:Prasa smarna to urządzenie które podaje olej pod ciśnieniem do silnika parowego (cylindry i suwaki) zwykle jest na pomoście taka żeliwna skrzynka, która dostaje napęd o stawidła lub innych elementów układu napędowego.