- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Pomoc w tworzeniu => Wątek zaczęty przez: mk1992 w 23 Grudnia 2008, 12:48:41

Tytuł: Efekty krzywych torów
Wiadomość wysłana przez: mk1992 w 23 Grudnia 2008, 12:48:41
Witam. Moje pytanie kieruję przede wszystkim do tych osób, które są zaawansowane w tworzeniu scenerii. Otóż chciałbym się dowiedzieć, czy znacie jakiś "tajemniczy" sposób na uzyskanie takiego efektu krzywych torów, jak na tym zdjęciu: http://www.bocznice.eu/cpg1410/displayimage-search-0-6.html ?

Z góry dziękuję za odpowiedzi!

Pozdrawiam!
Tytuł: Odp: Efekty krzywych torów
Wiadomość wysłana przez: Ra w 23 Grudnia 2008, 12:51:32
Pod tym linkiem jest napis: Brak pliku do wyświetlenia.

Może chodziło Ci o takie:
http://img.wklej.org/images/697564225SPOX8034.JPG (http://img.wklej.org/images/697564225SPOX8034.JPG)

Odświeżanie przeglądarki nic nie zmienia. Może u Ciebie działa, bo masz zapisane cookie z wyszukiwania. W takim razie wklej to cookie.

Tory trzeba podzielić na krótkie odcinki i delikatnie je poprzesuwać na boki, do tego dołożyć niewielkie zmiany przechyłki, żeby kiwało na boki.
Tytuł: Odp: Efekty krzywych torów
Wiadomość wysłana przez: mk1992 w 23 Grudnia 2008, 12:53:13
Dziwne, ponieważ u mnie zdjęcie ładuje się bez problemów. Spróbuj odświeżyć przeglądarkę, może wtedy pomoże.

Edit: No coś w tym stylu, jednak nie aż tak krzywe jak na Twoim zdjęciu, ale rozchodzi mi się o podobny efekt.

Edit2:
Cytat: Ra
Tory trzeba podzielić na krótkie odcinki i delikatnie je poprzesuwać na boki, do tego dołożyć niewielkie zmiany przechyłki, żeby kiwało na boki.

O ile cm. mniej więcej mam przesunąć te tory, aby efekt był w miarę realny?
Tytuł: Odp: Efekty krzywych torów
Wiadomość wysłana przez: Żuk w 23 Grudnia 2008, 13:24:32
Daleko nie trzeba szukać z pewnością chodzi o taki efekt jak w Całkowie.
Tytuł: Odp: Efekty krzywych torów
Wiadomość wysłana przez: JONIN_EZT w 23 Grudnia 2008, 13:36:05
Ja taki efekt uzyskuje przy przesuwaniu końcówek [punktów] linii toru o +-0,2m.
Proponuje zbudować 5 lub więcej torów 10 metrowych i opcją vertex przesuwać punkty, tak do max +-0,4 metra.
Jak nabierzesz wprawy to sobie skracaj tory z 10 metrów do mniejszych (5 metrów)
Tytuł: Odp: Efekty krzywych torów
Wiadomość wysłana przez: mk1992 w 23 Grudnia 2008, 13:36:10
@Żuk dokładnie o to mi chodzi!
@JONIN_EZT dzięki za wskazówkę! Zobaczę co mi z tego wyjdzie i pokażę efekt prac.

EDIT: Chyba coś zrobiłem nie tak jak trzeba: http://eu07.pl/userfiles/4209/krzywe_tory.JPG
Tytuł: Odp: Efekty krzywych torów
Wiadomość wysłana przez: uetam w 23 Grudnia 2008, 14:01:08
Bardzo krótkie tory z r=300 i takie cos jak w calkowie jest do osiagniecia.
Tytuł: Odp: Efekty krzywych torów
Wiadomość wysłana przez: mk1992 w 23 Grudnia 2008, 14:28:38
Cytat: uetam
Bardzo krótkie tory

1 czy 2 metrowe?
Tytuł: Odp: Efekty krzywych torów
Wiadomość wysłana przez: uetam w 23 Grudnia 2008, 16:29:23
Cytat: uetam
Bardzo krótkie tory

1 czy 2 metrowe?
Sprawdz i zobacz. Sam juz nie pamietam.
Tytuł: Odp: Efekty krzywych torów
Wiadomość wysłana przez: Ra w 23 Grudnia 2008, 17:25:28
Najlepiej, jakby każdy odcinek był nieco innej długości. Wydaje mi się, że "krzywość" nie powinna przekraczać 3-5cm, a przechyłka 2°. Jakoś trudno mi sobie wyobrazić tor przemieszczony o 40cm.
Tytuł: Odp: Efekty krzywych torów
Wiadomość wysłana przez: pol102 w 23 Grudnia 2008, 18:27:53
Bardzo fajnie zrobił to w którejś scenerii Bohun, do tego stopnia fajnie że przy 20km/h targa mechem po całej kabinie :D Efek realistyczny na miarę PLK ;) To było czikenowo albo quark albo linia 61 :)

Jestem pewien, iż Bohun wam zdradzi jak osiągnąć taki efekt ;)
Tytuł: Odp: Efekty krzywych torów
Wiadomość wysłana przez: Mariusz1970 w 23 Grudnia 2008, 19:14:36
Bujanie w jednej ze scenerii. Kawałek torów:
node -1 0 none track normal 10.0 1.435 0.25 30.0 20 2 Bridge vis
 Rail_screw_used1 4 tpb-oil5.tex 0.2 0.5 1.1
-7141.37 0.15 22004.9 0.0  //point 1
0.0 0.0 0.0  //control vector 1
0.0 0.0 0.0  //control vector 2
-7151.37 0.25 22004.9 -0.1  //point 2
0
velocity 20.0
endtrack

node -1 0 none track normal 10.0 1.435 0.25 20.0 20 2 Bridge vis
 Rail_screw_used1 4 tpb-oil5.tex 0.2 0.5 1.1
-7151.37 0.25 22004.9 -0.1  //point 1
0.0 0.0 0.0  //control vector 1
0.0 0.0 0.0  //control vector 2
-7161.37 0.15 22004.9 0.1  //point 2
0
velocity 20.0
endtrack

node -1 0 none track normal 10.0 1.435 0.25 20.0 20 2 Bridge vis
 Rail_screw_used1 4 tpb-oil5.tex 0.2 0.5 1.1
-7161.37 0.15 22004.9 0.1  //point 1
0.0 0.0 0.0  //control vector 1
0.0 0.0 0.0  //control vector 2
-7171.37 0.2 22004.9 0.0  //point 2
0
velocity 20.0
endtrack

Widać, że długość ~10 m i przechyłki od -0.1 do 0.1 i w płaszczyźnie Z różnice w wysokości.
Tytuł: Odp: Efekty krzywych torów
Wiadomość wysłana przez: Ra w 23 Grudnia 2008, 19:27:16
Przechyłka 0.1°, to jest 0.00175 radiana, czyli 1.75mm na każdy metr długości (tangens można przybliżyć funkcją liniową y=x dla małych wartości x). Dla toru 1435mm daje to 2.5mm różnicy poziomów między szynami. Jeśli lokomotywa ma 4.5m wysokości, to bujnie się o 8mm. Na 10 metrach długości nie będzie to odczuwalne. Wątpię, żeby na krzywych torach była tak mała różnica w przechyle...

Myślę, że przechyłkę rzędu ±0.2° można dawać na normalnych trasach dla zwiększenia wrażeń z ruchu.
Tytuł: Odp: Efekty krzywych torów
Wiadomość wysłana przez: Mariusz1970 w 23 Grudnia 2008, 20:31:18
Porobiłem eksperymenty, tutaj bujanie jest "wzdłużne", tzn., iż buja góra-dół. Czyli kluczowym elementem bujającym jest różnica wysokości.
Krótka sceneria:
http://eu07.pl/userfiles/1278/priv-b.rar

Jeśli chce się osiągnąć tak jak jest np. w Całkowie, to wystarczy przypatrzeć się jak tam jest to zrobione.