Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - RooteK

Strony: [1]
1
Tak, to ta. Robiłem ją na stan z okolic roku 1993, żeby była jeszcze zelektryfikowana i można było sobie pośmigać EN57 po "lokalce". Nie publikowałem, bo liczyłem, że uda mi się kiedyś skończyć ją samemu, a i z aktywności na forum z powodów osobistych już się dawno wycofałem. Jeżeli ktoś chciałby podjąć się współpracy celem dokończenia to proszę o kontakt.

2
U mnie na dysku od dawna kurzy się linia nr 126, czyli Chrzanów - Bolęcin, z fragmentem linii nr 103 do Regulic. Są ułożone tory, jest niweleta, są semafory i zaczątki sieci trakcyjnej.

3
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 28 Lutego 2023, 12:25:21 »
(...)To rozwiazanie dotyczy oczywiscie EU/P07, EP08, ET22, ET41, EP09.(...)

W lokomotywie EP09 powietrze do chłodzenia silników trakcyjnych jest pobierane przez żaluzje zewnętrzne zamkniętym kanałem, a nie bezpośrednio z maszynowni jak np w EU07. W kanale tym jest małe okienko, z tego co wiem, do wymuszenia obiegu powietrza chłodzącego sprężarkę.

1. Więc na EU07 i pochodnych przy załączonym pakieciaku dostosowaniu siły do nacisku kół można po osiągnięciu 28 pozycji NJ bocznikować lub przejść na równoległą i po dojściu do 43 pozycji NJ również bocznikować? Czyli można kontynuować normalnie rozruch tylko zawsze po zejściu NJ na 0 znowu załączy nam się dostosowanie siły i będzie ono załączone między 1 a 27 pozycją NJ dopóki nie wyłączymy go na pakieciaku, tak?

Dokładnie tak, można normalnie kontynuować rozruch. Przy przechodzeniu z 27 na 28 pozycję NJ będzie odczuwalne szarpnięcie spowodowane większym spadkiem wartości prądu w obwodzie głównym niż przy jeździe bez dostosowania sił.

4
Pomoc doraźna / Odp: Nadmiarowe w EX07/06
« dnia: 10 Lutego 2023, 15:13:39 »
Lampki przekaźnika różnicowego i nadmiarowych są zasilane również bezpośrednio z przewodów sterowania wielokrotnego. Jeżeli więc lokomotywa sterowana będzie odhamowana, a zadziała na niej zabezpieczenie, to sygnalizacja będzie świecić w lokomotywie sterującej.

5
Pomoc doraźna / Odp: Obsługa Matrosova
« dnia: 10 Lutego 2023, 15:08:58 »
W poniższym linku masz dokument, gdzie jest co nieco wyjaśnione na temat różnych typów zaworów hamulcowych :)

https://eu07.pl/userfiles/3259/kurs_hamul_prac.pdf

6
Czy ktoś wykorzystywał oryginalne styczniki w nastawnik do zamykania obwodów, czy montował dodatkowe mikrowyłączniki aby podłączyć do Arduino i dalej do MaSzyny?

U siebie tak samo wykorzystałem oryginalne zestyki. Trzeba jedynie pamiętać o problemie ich drgań w momencie przełączenia, które będzie dawać fałszywe informacje. Można to rozwiązać odpowiednim filtrem RC albo już w samym mikrokontrolerze, zakładając pewien czas zwłoki na ustabilizowanie się stanu zestyku.

7
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Rysunek obwodu głównego EP05
« dnia: 01 Maja 2019, 20:00:27 »
Służę schematem dla EU05 (załącznik).


8
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 13 Sierpnia 2018, 15:29:51 »
Tak pobieżnie patrząc po schematach dziewiątki to przycisk odluźniacza zasila tylko zawory odcinające i elektrozawory luzowania hamulca.

Edit:

Może chodzi mu o to, że po użyciu przycisku odluźniacza powinno wyłączyć się hamowanie ED - na skutek wyluzowania hamulca lokomotywy, a nie samego wciśnięcia przycisku.

9
@Miko22, dlatego też nie pisałem o prędkości a podałem dwa faktyczne uzależnienia, czyli zestyki NG i PB. Prędkość to efekt wynikowy.

10
Przejechałem się dziś SP42 na najnowszym exe i wrażenia pozytywne. Jedyne czego chcę się czepić to procedury uruchamiania.

-Pompa oleju (elektryczna, wstępnego olejenia), jak już było wspomniane, powinna mieć hebelek impulsowy. Jej wyłączenie możliwe jest przyciskiem STOP.
-Nie powinno też być konieczności uruchamiania elektrycznej pompy paliwa. Zasilanie silnika SM42 w paliwo jest grawitacyjne z górnego zbiornika (wskaźniki paliwa w kabinie). Pompa elektryczna służy natomiast tylko do napełniania górnego zbiornika paliwem ze zbiornika dolnego, gdy zachodzi potrzeba uzupełnienia zapasu. Oczywiście może ciągle pracować, wtedy nadmiar paliwa spływa do zbiornika dolnego.
-Już kiedyś narzekałem również, że bocznikowanie powinno być możliwe tylko na 6 i 7 pozycji nastawnika oraz gdy prąd na czwartym silniku spadnie poniżej 180A (tu można by zakodzić przekaźnik bocznikowania)

12
Na warsztacie / Odp: Odp: Exe - konwersja na C++
« dnia: 25 Lipca 2017, 20:03:46 »
Fadesound by sie przydaly w sumie pare, bo przeciez jest i brzeczenie zasilacza radiotelefonu i cykanie zegarynki w haslerze.

Tylko takie brzęczenie zasilacza to lepiej podciągnąć jako osobny dźwięk związany na przyszłość z jego obsługą.

13
Na warsztacie / Odp: Odp: Exe - konwersja na C++
« dnia: 17 Kwietnia 2017, 19:09:43 »
EU40, jeśli chodzi o Arduino to zamiast symulować klawiaturę lepiej wysyłać stan przełączników i nastawników po USB: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,28460

Współpracowałem w tej kwestii z Maćkiem, jego kod można dokleić do aktualnego exe. Niestety ostatnio nie miałem czasu by dokończyć układy elektroniczne i dalej bawić się w kwestie programowe, ale prototypowo działało :)

14
Na warsztacie / Odświeżone charakterystyki dla SM42
« dnia: 13 Kwietnia 2017, 16:29:53 »
Witam.

Bardzo dawno nie udzielałem się na forum, postanowiłem jednak podzielić się drobnymi zmianami jakie poczyniłem w charakterystyce lokomotyw SM42 i SP42 :) Zdaje sobie sprawę, że nie są one idealne, lecz starałem się jak najlepiej wykorzystać to co obecnie oferuje maszyna dla fizyki pojazdów z przekładnią elektryczną. Celowo piszę w dziale "Na warsztacie" ponieważ nie jest to produkt finalny i jestem otwarty na wszelkie propozycje poprawek.

Lista zmian:
  • poprawiono masy służbowe - 74 t dla SM42 6D, 72 t dla 6Da i 69,3 t dla SP42
  • dla 6D max ciśnienie w cylindrach hamulcowych to 0.4 MPa, dla 6Da i 101D zostało 0.62 MPa
  • sprężarka działa teraz automatycznie, napędzana silnikiem spalinowym (nie trzeba jej włączać hebelkiem)
  • minimalne różnice w wydajności sprężarek dla 6D i 6Da
  • sprężarka pracuje teraz w zakresie od 0.7 do 0.8 MPa
  • dodano wpis "DoorClosureWarning=Yes" dla podpięcia syreny elektrycznej (proteza do czasu dodania trzeciej syreny)
  • zmieniono czasy napełniania i luzowania cylindrów hamulcowych dla nastaw osobowy/towarowy (najkrótsze z katalogowych) //nie obsługiwane
  • zmodyfikowano nieco wartości ciśnień dla kranu FV4a //nie obsługiwane
  • usunięto SHP w 6D i 6Da, natomiast CA działa teraz także na postoju (przy dłuższych postojach należy ustawić nastawnik kierunkowy na "0" by CA się nie wzbudzał - exe C++)
  • skrócono czasy zadziałania lampki CA i buczka na 2.5 s
  • całkowicie nowa charakterystyka dla zakresu liniowego i manewrowego na podstawie wykresów
Ustalając charakterystykę wartości prądów i napięć zespołu odczytałem dla 1, 4 i 11 pozycji nastawnika, przy rozgrzanym silniku i maksymalnej mocy oddanej na cele trakcyjne. Wartości dla pozostałych pozycji zostały ustalone aproksymując 3 znane wartości funkcjami wielomianowymi.

W plikach *.mmd proponuję wprowadzić następujące zmiany:

wpis hamulca, dzięki któremu możemy uświadczyć charakterystycznego popiskiwania przy niskich prędkościach
brake: 697_sm42-805_brake.wav 100.0 1500.0 -1.0
wpis dla syreny elektrycznej (dodać linijkę przed "endsounds")
departuresignal: zuk_horn.wav zuk_horn.wav zuk_horn.wav 100
Poprawek domagają się także mnożniki i offsety dla manometrów, woltomierzy i amperomierzy by wskazania były poprawne, jednak tym się na razie nie zajmowałem.

Testy na torze doświadczalnym pokazały mniej więcej zgodne wyniki z tablicą obciążenia lokomotywy (załącznik). Pamiętać należy, aby przy prędkości około 33km/h (trójkątny znacznik na cyferblacie Haslera) cofnąć koło nastawnika jazdy na 6 lub 7 pozycję i załączyć bocznikowanie.

W załączniku pliki *.fiz do wrzucenia odpowiednio do katalogów sm42_v1 i sp42_v1 i wspomniana tablica obciążenia. Życzę przyjemnej jazdy :)
Aktualizacja 6da.fiz i 101d.fiz - 14.04.2017

15
Inne niekolejowe / Odp: Kolejowe ''Gadżety''
« dnia: 08 Lutego 2010, 16:01:40 »
Jeśli o literaturę chodzi to posiadam:

-Instrukcję od SM42
-Instrukcję od SP45/SU46
-Instrukcję od ST44
-Mechaniczne urządzenia ZRK
-Vademecum maszynisty
-Przepisy E1, WE1, D6 oraz instrukcję Mtp2 i Mtp22
-Schematy obwodów głównych ET21, EP05 i SM30
(z wydawnictw niekolejowych to będą ŚK, TTS, gazetki a Alsthomu, albumy i atlasy lokomotyw)

Natomiast pozostałe gadżety to:

-Kilka szyn wąskotorowych z kopalni, oraz kawałki szyn z linii Jaworzno Szczakowa-Jaworzno
-Ramię semafora kształtowego
-Żeliwną wstawkę klocka hamulcowego (nówka)
-Łubek do łączenia szyn (drewniany!) i śruby z łapkami
-Stos podkładów (stare, od dawna leżą)
-Kwadrat

itp, itd...

Uzbierało się nieco. Lubię się otaczać takimi przedmiotami .. :)

Strony: [1]