Symulator EU07 (i nie tylko) > Symulator
Kolory światła (freespot/stars)
Ra:
Oglądając jedną z tras zauważyłem lampy świecące na obrzydliwie żółty kolor. Nigdy nie widziałem lampy świecącej na taki kolor. Wydaje mi się, że jest możliwe ustalenie kolorów RGB, które by odpowiadały poszczególnym źródłom światła. W zasadzie mamy pięć rodzajów światła (nie liczę semaforów):
* słoneczne,
* żarówek wolframowych,
* halogenowe,
* sodowe,
* rtęciowe.
Światło słoneczne uważamy za naturalnie białe (RGB=#FFFFFF) i w jego odniesieniu są (powinny być) robione zdjęcia na tekstury. Fotografie robione przy innym świetle (żarowe, lampa błyskowa) powinny mieć skorygowany punkt bieli. Źródło światła słonecznego do scenerii wstawiamy wpisem light.
Światło żarówek wolframowych występuje w przypadku reflektorów, a także jako białe światło semaforów. Na razie ustaliłem, że światło to odpowiada promieniowaniu ciała doskonale czarnego o temperaturze 2856K i w modelu barw CIE XYZ 1931, a dokładniej Yxy ma współrzędne x=0.44757, y=0.40744. Znalazłem kalkulator, który pozwala wyliczyć pozostałe informacje, przede wszystkim kolor RGB:
HTTP = #FFB263
Web safe = #FF9966
RGB 0-255 = 254.59 178.17 99.46
RGB 0-FF = FE B2 63
RGB 0-0.1 = 0.99841 0.69872 0.39004
CMY 0-0.1 = 0.00159 0.30128 0.60996
CMYK % = 0.000 30.016 60.934 0.159
XYZ = 59.319 54.000 19.216
Yxy = 54.000 0.44757 0.40744
CIE-L*ab = 78.462 21.075 54.450
CIE-L*CH = 78.462 58.387 68.841
CIE-L*uv = 78.462 64.181 65.532
HunterLab = 73.485 15.491 35.935
Illuminant = D75
Observer = 10° (1964)Jak widać kolor żarówek (#FFB263) jest mocno pomarańczowy, co zauważalne jest tylko w porównaniu do światła słonecznego (w nocy tego nie zauważamy, szczególnie na zdjęciach ze skorygowaną bielą). Dokładnie ten kolor ten widać na niektórych teksturach po zbliżeniu się do reflektorów. Teraz by trzeba było sprawdzić, czy wstawienie takiego światła (emisyjnego) do reflektorów lokomotywy wyglądać będzie naturalnie.
Jak znajdę parametry pozostałych źródeł światła, to dopiszę, może ktoś mi pomoże.
Poniżej obrazek SN61. Reflektor po lewej ma oryginalną barwę, jaka była w modelu. Ten po prawej jest zmodyfikowany zgodnie w wyliczonym wyżej RGB.
Monczan_SP32:
http://www.swiatlo.tak.pl/pts/pts-temperatura-barwowa.php
Z tego co tu piszą:
"lampa sodowa SON ma 2000K, żarówka 2856K, halogen 3000K, a lampa metalohalogenkowa CDM (/942) ma 4200K."
Te ostatnie to wymienione przez Ciebie lampy rtęciowe. Z tym że, według wikipedii, mogą one przyjmować, zależnie od składu mieszaniny świecącej, od... 3000K do 20 000K, więc jeżeli by bawić się w odwzorowanie takiej lampy, można przyjąć wzór z cytatu, jako że takie też występują. Będzie to więc źródło światła najbliższe bieli w RGB. (Przyjmuję, że 4000K to biel neutralna, słoneczna. Wyżej zaczynają się niebieskie odcienie, niżej pomarańczowe.)
Cieszę się, jeżeli mogłem pomóc. Jeżeli znajdę dokładniejsze dane, dam o tym znać... Ale obawiam się, że w przypadku halogenów, sodów i rtęci co producent żarówki, to odchylenia wynikające z nieco innych mieszanek.
Ra:
Dla 2000K oraz 3000K nie mam danych xy, dla 4200K jest x=0.37207 y=0.37512, co daje kolor RGB=#FFDBAE dla Y=75, czyli nadal czerwonawy.
Ewidentnie chodzi mi o lampy uliczne, czyli pewnie najtańsze, dużej mocy, energooszczędne i o dużej żywotności.
Na razie znalazłem tyle:
High pressure sodium 2100K
Xenon 5920K
Kolory widmowe pierwiastków i lamp (strona jest ogromna i długo się ładuje).
High Pressure Hg x=0.31996 y=0.38645 CCT:5942 RGB=#DAFFC9 (Y=91) - zielony
Low Pressure Mercury x=0.22581y=0.17240 CCT:N/A RGB=#8E7FFF (Y=28)
Triphosphor Fluorescent 2700K x=0.46632 y=0.42547 CCT:2724
Triphosphor Fluorescent 4000K x=0.37820 y=0.37264 CCT:4031
Clear Mercury Vapor x=0.31996 y=0.38645 CCT:5942
Color Corrected Mercury Vapor x=0.40288 y=0.39424 CCT:3582
Blended Light x=0.41436 y=0.39733 CCT:3362
Sodium/Thallium/Indium metal halide (European) x=0.37426 y=0.41000 CCT:4366
Sodium/Scandium metal halide (American) x=0.3515 y=0.32282 CCT:4575
Dysprosium/Thallium/Thulium/Caesium "daylight" (European) metal halide x=0.30179 y=0.35347 CCT:6855
Low Pressure Na x=0.56646 y=0.42639 CCT:1784 RGB=#FF8100 (Y=37)
High Pressure Na x=0.50257y=0.39664 CCT:2104 RGB=#FF8E43 (Y=41)
Wyliczyłem kolory RGB dla nisko- i wysokociśnieniowych lamp rtęciowych i sodowych. Myślę, że najbardziej odpowiednie są kolory #8E7FFF dla lamp rtęciowych oraz #FF8E43 dla sodowych.
Z Wikipedii: Występowanie tego cyklu pozwala zwiększyć temperaturę żarnika do około 3200 K. Dla 3230K mamy odpowiednik widma Jodu: x=0.44470 y=0.45205 CCT:3230, co daje RGB=#FFCC45 (dla Y=65), które można przyjąć dla świateł halogenowych.
Podsumowując:
* żarówka #FFB263 = 255 178 99,
* halogen #FFCC45 = 255 204 69,
* rtęciowa #8E7FFF = 142 127 255,
* sodowa #FF8E43 = 255 142 67.
Mam nadzieję, że z takimi kolorami świateł scenerie będą wyglądać trochę realistyczniej.
Monczan_SP32:
Z tego co wiem, w Polsce (np. do oświetlenia ulic) stosuje się jednak niskociśnieniowe lampy sodowe, Ty wytłuściłeś wysokociśnieniowe. Myślę, że jednak różnica pomiędzy nisko a wysokociśnieniowymi nie jest relatywnie zbyt wielka.
Ra:
No fakt, nie jestem praktykiem, jeśli chodzi o lampy. Wybrałem wysokociśnieniowe, bo mają mniej czerwony kolor. Ale może faktycznie, dużo lamp w Polsce jest upiornie pomarańczowa.
sodowa n. #FF8100 = 255 129 0
sodowa w. #FF8E43 = 255 142 67
żarówka #FFB263 = 255 178 99
halogen #FFCC45 = 255 204 69
słońce #FFFFFF = 255 255 255
rtęciowa w. #DAFFC9 = 218 255 201
rtęciowa n. #8E7FFF = 142 127 255
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej