Jeśli pociąg porusza sie względem powietrza (jedzie lub jest wiatr), a boczny wiatr można zaniedbać, to powietrze "z przodu" musi się jakoś przedostać "na koniec". Doświadczenia pokazują, że nie dzieje się to w taki sposób, jakby przeciskać igłę przez ser, że ośrodek rozchyla się na boki wokół przedmiotu, zwiększając lokalnie swoją gęstość. Powietrze, jak również woda, raczej zwiększają prędkość ruchu wokół poruszającego się przedmiotu. Z równania Bernoulliego wynika, że jeśli zwiększy się prędkość ośrodka (i związane z tym ciśnienie dynamiczne - gęstość mnożona przez połowę kwadratu prędkości), to maleje ciśnienie statyczne.
Gdyby rozważyć pociąg poruszający się w tunelu, sytuacja jest zbliżona do
zwężki Venturiego.
Nie jestem specjalistą od aerodynamiki, ale nie są to sprawy proste, jeśli powstają zawirowania, zmienia się temperatura, uwidacznia się lepkość itp. W warunkach idealnych, różnica ciśnień będzie proporcjonalna do kwadratu prędkości. Czyli poruszające się "na zewnątrz" powietrze będzie wytwarzać podciśnienie wewnątrz, jak i będzie zasysać z zewnątrz. Można to sprawdzić otwierając okno w pociągu, albo stojąc blisko torów.
Taki profil by działał, jakby było odpowiednio duży i wystawał ponad płaszczyznę obudowy (10-20cm). Wydaje mi się, że kolejny za nim umieszczony dużo by nie dał, chyba że w odległości np. 1m.
« Dodano: 04 Września 2009, 01:39:05 »
Jeszcze cytat z forum samochodowego:
Podczas jazdy moim autem,jak otworze okno od kierowcy albo pasażera to czuć w środku auta spaliny.Wie ktoś co może być przyczyna?? Dodam tylko,że wydech jest ok,nie ma żadnych przedmuchów.
Moim zdaniem po otwarciu okna opływ powietrza powoduje powstanie podciśnienia (prawo Bernoulliego), które poprzez niezbyt szczelne uszczelki (a także specjalnie zaprojektowane wywietrzniki w tyle auta) powodują zasysanie spalin z tyłu do wnętrza auta. Najbardziej czuć to w wersjach Kombi (Variant) i jest wspólne praktycznie dla wszystkich nowoczesnych aut z dobrą aerodynamiką. Im szybszy przepływ powietrza tym mniejsze ma ciśnienie więc więcej wysysa powietrza ze środka samochodu - tym więcej zasysa odpowietrznikami z tyłu.
« Dodano: 06 Września 2009, 20:58:53 »
Podobny mechanizm może działać w EN57 - po otwarciu okna zasysa do środka powietrze przez toaletę.