Symulator EU07 (i nie tylko) > Symulator

 Trasy realistyczne - orientowanie we współrzędnych

(1/3) > >>

Ra:
Jest taki pomysł, aby do SPT zrobić scenerie realistyczne obejmujące całą Polskę. Według obecnych założeń, scenerie mają być wczytywane kawałkami o bokach będących wielokrotnością 1km.

W związku z tym, aby poszczególne scenerie składowe mogły być tworzone przez różnych autorów, proponuję, aby orientować scenerie według siatki kilometrowej współrzędnych prostokątnych płaskich z map topograficznych.

Kilka artykułów na ten temat:
http://www.geografia.com.pl/kartografia/siatki.html
http://gps.put.mielec.pl/mapy.htm
http://uklady_wspolrzednych.webpark.pl/index.html

Aktualnie obowiązującym, międzynarodowym system współrzędnych prostokątnych płaskich jest UTM, oparty na współrzędnych geograficznych według WGS84 - jest on dostępny w odbiornikach GPS.

Ponieważ map Polski tego typu jest niewiele, a do tego są w miarę dostępne wojskowe mapy topograficzne z lat 1981/82, z układem współrzędnych Pułkowo 1942, poziom odniesienia Kronsztdt, proponuję oprzeć się na tym układzie. Zeskanowane monochromatycznie mapy można znaleźć w wielu miejscach, np. tutaj.

Mamy przez to dwie strefy odwzorowawcze: z południkami środkowymi 15° i 21°. W efekcie na południku 18° istnieje "szycie". Siatka na tych mapach jest przesunięta o około 130m względem UTM. Zniekształcenia długości są zerowe przy południkach środkowych i dochodzą do +0.59m/km przy brzegu (południki 12°, 18°, 24°).


Przy tworzeniu nowej scenerii, proponuję wyciąć odpowiednie fragmenty map topograficznych (skala 1:50000 z siatką 1km×1km) i umieścić w programie 3D w taki sposób, aby linie wschód-zachód pokrywały się z osią X, a punkt (X=0,Z=0) znajdował się na dowolnym przecięciu siatki kilometrowej. Co do osi Y (wysokość) należało by dobrać kierując się warstwicami (aby 0 było gdzieś na poziomie morza). Fragment mapy musi być tak przeskalowany, aby przecięcia siatki wypadały co 1000 (1km) współrzędnych poziomych 3D. Dopiero po ustaleniu mapy, można by skalować i dopasowywać do niej zdjęcia satelitarne.

Osobny problem to już zaczęte scenerie. Idealnym rozwiązaniem było by podłożenie mapy pod taką scenerię, a następnie obrócenie i przesunięcie całości do podanego wyżej stanu. Może się jednak okazać, że kształt torów i rozmieszczenie innych obiektów odbiegają od ich pozycji na mapie topograficznej. W takim przypadku, jeśli przesuwanie obiektów byłoby zbyt pracochłonne, zalecane jest takie ułożenie scenerii, aby przynajmniej tory na punktach skrajnych pokrywały się z mapą.

Jeżeli znajdzie się sposób, aby na wspomnianych mapach topograficznych namalować siatkę UTM (lub też pociąć je wg tej siatki), to było by to lepsze rozwiązanie. Pewną nadzieję daje np. strona z poradami kalibracji map.

2009-02-01 Wątek zamknięty ze względu na zmianę koncepcji i używanego układu współrzędnych na PUWG 1992, który pozwala na wykorzystanie zdjęć z Geoportalu i osiągnięcie znacznie większej dokładności (pozycjonowanie torów z dokładnością 10cm w porównaniu do 5m możliwych do uzyskania z mapy toporgraficznej 1:50000).

Ra:
Pod adresem: http://gps.astronet.pl/new/download-garmin-hipso.htm jest do pobrania mapa warstwic dla terenu Polski w formacie Garmin pod MapSource. W większości warstwice są co 10m wysokości (dosyć dużo).

Na razie nie wiem, na ile poszczególne warstwice są opisane, żeby dało się z nich zrobić model przestrzenny, który po przycięciu, obróceniu i rozciągnięciu w osi pionowej (Y) mógłby służyć za osnowę scenerii realistycznej w programach max.

Jest to alternatywa do danych SRTM, które dzielą powierzchnie na czworokąty. Tu mamy linie zamknięte, prawdopodobnie składane z Beziera.

Mariusz1970:
Ja wiem, iż nie możecie się zajmować wszystkim jednocześnie, ale warto pomyśleć nad jakimś mądrym narzędziem do tworzenia tras na podstawie map. Nie wiem jakie dokładnie czynności miałboby wykonywać owo narzędzie, ale w max. stopniu ściągać z map co się tylko da i konwertować pod nowy format scenerii, tak aby autorzy scenerii mieli jak najmniej pracy. Na razie czytam, iż jest pomysł:
-zrobienia całej Polski
-podane są linki do map
Wiem także:
-potencjalni autorzy mają do dyspozycji przestarzałe narzędzia, w których odwzorowanie parunastu km. realistycznej trasy zajmuje od cholery czasu

Nie wiem jak to teraz rozumieć, bo albo 2,3,4 ludzi zacznie robić na tym co ma realistyczne trasy i raczej za swojego życia tego nie skończą, chcąc odwzorować całą Polskę, albo każdy z userów (powiedzmy 2000 ludu) zabierze się za to uprzednio uzgadniając co każdy robi, wtedy to być moze przez parenaście lat uda się objąć całą Polskę.
Jedno i drugie wydaje się być pozbawione realiów.
Jest jeszcze jedna możliwość, iż ja nic z tego nie rozumiem.
Sądząc, iż nie ma odzewu, w sumie nie wiem jak to interpetować:
-olanie tematu
-nie mają ludzie czasu i ochoty
-kończą swoje dotychczasowe dzieła
-nie rozumieją
-rozumieją
-mają czas i ochotę
-zabierają się ostro do pracy

Patrykos:
Przydałby się taki HOG jak jest do TRS`a.

DiDok:
Z tego co pamiętam to był jakiś łopatologiczny i prosty w obsłudze edytor tras do SPT... Przynajmniej tak zapowiadano (nawet screeny na galerii są). Gdyby edytor był tak łatwy w użyciu jak ten z Trainza to chyba nie trzeba by było ludu namawiać do tworzenia tras - cała Polska w 2 lata może by powstała =]

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej
Powered by Advanced Topic Prefix Pro
Powered by SMFPacks Likes Pro Mod