Wentylatory oporów rozruchowych, jak wiadomo służą do ich chłodzenia podczas rozruchu oporowego i ich prędkość obrotowa, a co za tym idzie intensywność chłodzenia i głośność pracy jest tym większa im większy jest prąd pobierany przez silniki trakcyjne w obwodzie głównym lokomotywy. Tak więc, jeśli rozpatrujemy ten samą serię lokomotyw, zależy to od tego, jak intensywny rozruch przeprowadza maszynista. W ruchu pasażerskim należy przeprowadzać możliwie szybko, aby osiągnąć większe przyspieszenie pociągu. Naturalnie ma tu też wpływ sam ciężar pociągu-wiadomo, przy cięższych bruttach, prąd poboru będzie wyższy, chcąc utrzymać to samo tempo rozruchu.
Drugą sprawą jest też samo przełożenie przekładni głównej, które w lokomotywach EP jest imme niż w EU, czy ET. Stąd też lokomotywy EP pobierają przy rozruchu większy prąd, więc słychać je głośniej.