Autor Wątek:  wentylatory oporowe  (Przeczytany 10620 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline AIR

  • Deweloper
  • Wiadomości: 654
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 506
wentylatory oporowe
« dnia: 04 Października 2006, 12:25:45 »
mam pytanie do ludzi znajacych się na budowie taboru:
dlaczego wentylatory oporowe słychać głośniej w lokomotywach EU/P-07, EP09, ET41 i kilku jeszcze innych, a w ET22 są słabo słyszalne? chociaż też w bykach jest różnnie bo w niektórych głośniej słychać, od czego to zależy? czy ma znaczenie kiedy zostały wyprodukowane (tzn. czy to jest np ET22-186, czy 1181)?
Niebo jest Bogiem, a skoki nałogiem...->
http://www.youtube.com/watch?v=nE9G-qiZqSU

Offline mar07

  • Wiadomości: 35
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #1 dnia: 04 Października 2006, 12:50:03 »
Wentylatory oporów rozruchowych, jak wiadomo służą do ich chłodzenia  podczas rozruchu oporowego i ich prędkość obrotowa, a co za tym idzie intensywność chłodzenia i głośność pracy jest tym większa im większy jest prąd pobierany przez silniki trakcyjne w obwodzie głównym lokomotywy. Tak więc, jeśli rozpatrujemy ten samą serię lokomotyw, zależy to od tego, jak intensywny rozruch przeprowadza maszynista. W ruchu pasażerskim należy przeprowadzać możliwie szybko, aby osiągnąć większe przyspieszenie pociągu. Naturalnie ma tu też wpływ sam ciężar pociągu-wiadomo, przy cięższych bruttach, prąd poboru będzie wyższy, chcąc utrzymać to samo tempo rozruchu.
 Drugą sprawą jest też samo przełożenie przekładni głównej, które w lokomotywach EP jest imme niż w EU, czy ET. Stąd też lokomotywy EP pobierają przy rozruchu większy prąd, więc słychać je głośniej.
Pozdrowienia dla wszystkich mk

Offline AIR

  • Deweloper
  • Wiadomości: 654
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 506
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #2 dnia: 04 Października 2006, 13:20:08 »
nie wiem czy dobrze zrozumiałem - w EU07 przy prądzie np 500A powinno być tak samo głośno słychać wentylatory jak w ET22 przy 500A tylko, że ze względu na przekładnie ET22 rozpedza się mniejszym prądem stąd ciszej słychać ?
bo to mi się wydaje nieprawdą chociaż by dlatego, że EU07 i ET22 mają 18:79.
A to, że w ET22 są 3 układy, a w tych innych 2 to nie ma znaczenie?
Niebo jest Bogiem, a skoki nałogiem...->
http://www.youtube.com/watch?v=nE9G-qiZqSU

Offline Negroth

  • Wiadomości: 153
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #3 dnia: 04 Października 2006, 14:39:39 »
AIR to troche tak jakbys zapytał dlaczego ET42 wygląda inaczej niz EP02...
Krzychu :)

Offline AIR

  • Deweloper
  • Wiadomości: 654
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 506
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #4 dnia: 04 Października 2006, 14:54:02 »
myślę, że jak ktoś się na tym zna to będzie umiał poprawnie odpowiedzieć, a tej różnicy nie porównał bym raczej do tej którą Ty podałes bo ja się pytam tylko o mały szczegół
Niebo jest Bogiem, a skoki nałogiem...->
http://www.youtube.com/watch?v=nE9G-qiZqSU

Offline defiler

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1094
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 81
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #5 dnia: 04 Października 2006, 14:56:53 »
EU/EP07, ET41 rzeczywiscie strasznie wyja podczas rozruchu :)

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #6 dnia: 04 Października 2006, 16:21:38 »
Cytat: "AIR"
myślę, że jak ktoś się na tym zna to będzie umiał poprawnie odpowiedzieć, a tej różnicy nie porównał bym raczej do tej którą Ty podałes bo ja się pytam tylko o mały szczegół

Już zostało to opisane więc tylko to uproszcze. ET22 jest silnijesza od EU07 i przy tym samym prądzie ma większą siłe pociągową. Żeby na EU07 uzyskać taką samą siłe pociągową jak na ET22 to trzeba dać większy prąd a wtedy bardziej zawyje. Przy tym samym prądzie obie tak samo wyją.

Offline AIR

  • Deweloper
  • Wiadomości: 654
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 506
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #7 dnia: 04 Października 2006, 17:07:49 »
czyli jak ET22 jedzie z bruttem (26 pełnych węglarek) to można dawać jej mniejszy prąd niż w ET41 z tym samym bruttem? chyba ET41 ma większą moc więc ona mogła by się rozpedzać mniejszym prądem.

Widziałem bardzo wiele razy ruszającą ET22 i ET41 z 26 węglarkami pełnymi więc to przypadek nie był, że ET41 dużo głośniej wyła.
Niebo jest Bogiem, a skoki nałogiem...->
http://www.youtube.com/watch?v=nE9G-qiZqSU

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #8 dnia: 04 Października 2006, 17:31:27 »
Cytat: "AIR"
myślę, że jak ktoś się na tym zna to będzie umiał poprawnie odpowiedzieć, a tej różnicy nie porównał bym raczej do tej którą Ty podałes bo ja się pytam tylko o mały szczegół


Już na etapie projektu konstruktor ma zadane parametry lokomotywy w zależności od potrzeb. To warunkuje jej budowę. Przede wszystkim warunkuje chrakterystyki silników. Te charakterystyki mają wpływ na pobór prądu i potrzebę schłodzenia oporów rozruchowych. Reszta wiadomo im większy prąd tym goręcej i większy chałas.

Tu zostało już napisane, ET22 jest lokomotywą którą  się rusza mniej dynamicznie czyli z mniejszym hałasem.

Potrzeba dawania "mniejszego prądu" wynika ze sposobu jazdy z bruttem. Rodzaj loka jest tylko dodatkiem. Po za tym ET41 to tylko nadal dwie siódemki.

Offline AIR

  • Deweloper
  • Wiadomości: 654
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 506
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #9 dnia: 04 Października 2006, 17:51:43 »
to czmu nawet w symulatorze jest zrobione tak, że przy tym samym natężeniu prądu byk wyje ciszej niż siódemka i jamnik?
Chyba to nie jest przypadek?
Niebo jest Bogiem, a skoki nałogiem...->
http://www.youtube.com/watch?v=nE9G-qiZqSU

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6165
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #10 dnia: 04 Października 2006, 18:19:04 »
Bo w mmd jest tak zrobione.

Byk (201E.mmd)ventilator: rvent-eu07.wav 100.0  1.0 0.2  0.8 0.6 //normalized: AM/RVentnmax FM/RVentnmax
Siódemka (4E.mmd)ventilator: rvent-eu07.wav 160.0  1.5 0.5  0.8 0.6 //normalized: AM/RVentnmax FM/RVentnmax

Wystarczy przekopiować linijkę z 4E do 201E i będzie tak samo.

Dodano po 57 sekundach:

 Jednak coś mi mówi, że trzeba zmienić tylko to 0.2 na 0.5, ale pewien nie jestem, proszę o informację po testach.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #11 dnia: 04 Października 2006, 18:22:01 »
Cytat: "AIR"
to czmu nawet w symulatorze jest zrobione tak, że przy tym samym natężeniu prądu byk wyje ciszej niż siódemka i jamnik?
Chyba to nie jest przypadek?


Jeżeli tak jest to widocznie są dwie możliwości wynikające z tego co powyżej napisałem.
1 Opory w siódemkach bardziej się grzeją więc wydajniej trzeba je chłodzić. To PDSTAWOWA ODPOWIEDŹ.
2 Nie bez znaczenia jest konstrukcja samego wentylatora który w ET22 przy podobnej wydajności jest poprostu cichszy.

Twoje pytanie jest troszkę naciągane. Bardzo trudno dać odpowiedź bo przyczyn jest wiele i to zależnych od siebie.

Offline AIR

  • Deweloper
  • Wiadomości: 654
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 506
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #12 dnia: 04 Października 2006, 18:31:35 »
Krzysiek626: ok więc juz wiem, że to nie jedna jest przyczyna, dzięki!:)

youBy: ja doskonale wiem gdzie i jak to zmienić, ale skoro jest tak zrobione to nie bez powodu więc nie ma sensu kopiować 4e do 201e.


A oporników tyle samo ma ET22 co EU07?
Niebo jest Bogiem, a skoki nałogiem...->
http://www.youtube.com/watch?v=nE9G-qiZqSU

Converter

  • Gość
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #13 dnia: 04 Października 2006, 19:19:30 »
A czy czasem nie wyłączają wentylatorów w byku ? :?
Chyba jest taki wyłącznik :)

Offline AIR

  • Deweloper
  • Wiadomości: 654
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 506
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #14 dnia: 04 Października 2006, 19:25:26 »
jest taki wyłącznik, ale jak wyłączą to wogóle nie słychać:)
Niebo jest Bogiem, a skoki nałogiem...->
http://www.youtube.com/watch?v=nE9G-qiZqSU

Offline Radkos07

  • Wiadomości: 297
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #15 dnia: 04 Października 2006, 22:05:36 »
Na większości niskich numerów 07 jak i 06 jest taki cyndzelek do wył/zał wentylatory... Czasami się to przy mrozach stosuje, ale to rzadkość...
Ciężka praca i brak rozrywek sprawią,
ze bedziesz cholernym nudziarzem,
a twoja żona bogatą wdową

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #16 dnia: 06 Października 2006, 19:17:08 »
Cytat: "Radkos07"
Na większości niskich numerów 07 jak i 06 jest taki cyndzelek do wył/zał wentylatory... Czasami się to przy mrozach stosuje, ale to rzadkość...


Taki przełącznik jest również na ET22 (pod pulpitem). W zasadzie jest to przełącznik od bezpiecznika wentylatorów.

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #17 dnia: 08 Października 2006, 18:48:37 »
Na Tamarze też jest taki przełącznik wył/zał wentylatory. ;)

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6165
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
wentylatory oporowe
« Odpowiedź #18 dnia: 08 Października 2006, 19:15:09 »
Cytat: "hejnal"
Na Tamarze też jest taki przełącznik wył/zał wentylatory. ;)
Tylko że nie oporów rozruchowych :P
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.