W bieżącym roku (2021) dość znana firma produkująca modele wagonów w skali H0 (1:87) wypuściła na rynek 4 wagony Ex "Odra" (data rewizji 02.07.1974). W opisie widnieje, że są to (zestaw I):
1. wagon 1 klasy Afwx 51 51 10-88 000-9, typ 111Ac, st. Wrocław,
2. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 543-6, typ 111Ac, st. Wrocław,
3. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 545-1, typ 111Ac, st. Wrocław,
4. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 548-5, typ 111Ac, st. Wrocław.
Aktualizacja 26.01.2023; na rynku modelarskim pojawiły się wagony Ex "Odra" (zestaw II), a mianowicie:
1. wagon 1 klasy Afwxz 51 51 10-88 001-7, typ 111A (111Ac), st. Wrocław,
2. wagon barowy 2 klasy BJwxz 51 51 85-80 001-5, typ 113A, st. Wrocław,
3. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 544-4, typ 111Ac, st. Wrocław,
4. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 547-7, typ 111Ac, st. Wrocław.
Aktualizacja 27.01.2023; pogrzebałem trochę w moich zbiorach i mam kolejne wartościowe dane, których autorem jest mój szacowny Kolega AE współpracujący z magazynem "Świat kolei":
ODRA I
- koncepcja powstała w 1973, a 17.07.1974 Pafawag opuścił ostatni z 10 wagonów "Odry",
- wagony zbudowano z okazji XXX-lecia PRL,
- 18.07.1974 załoga Pafawagu przekazała skład dla PKP,
- 22.07.1974 Ex Odra wyjechał z dolnośląskimi delegatami z Wrocławia do Warszawy na "Zlot Młodych Przodowników Pracy i Nauki",
- 25.07.1974 Ex Odra rozpoczął normalne kursowanie w RJ 1974/1975,
- skład wagonów Ex Odra I:
1. wagon 1 klasy Afwxz 51 51 10-88 000-9, typ 111A,
2. wagon 1 klasy Afwxz 51 51 10-88 001-7, typ 111A,
3. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 543-6, typ 111Ac,
4. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 544-4, typ 111Ac,
5. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 545-1, typ 111Ac,
6. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 546-9, typ 111Ac,
7. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 547-7, typ 111Ac,
8. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 548-5, typ 111Ac,
9. wagon barowy 2 klasy BJwxz 51 51 85-80 001-5, typ 113A HCP,
10. wagon bagażowy Dhxzt 51 51 95-40 011-1, typ 201C; znany także pod nr 51 51 95-48 011-3,
- ciekawostką jest wagon nr 9 i 10: wagonów barów wtedy Pafawag nie produkował zatem HCP przekazał wagon bufet 2 klasy wyprodukowany w 1974 roku, a odnośnie "bagażu" do składu "Odry" dołączono wagon 201C wyprodukowany w Pafawagu w 1964 roku, bo innych wagonów zwyczajnie nie było, a ten był jednym z... najnowszych,
- temat wagonów 1 klasy: nie było wtedy w produkcji takich wagonów, a więc z budowanych aktualnie wagonów 2 klasy typu 111Ac przeznaczono do przebudowy 2 sztuki (generalnie zmieniono układ i ilość miejsc w przedziałach); w literaturze znany także jako 111A,
- skład "Odry" w RJ 1974/1975: SP45 MD Wrocław Gł. (do 29.09.1975), a potem EP05 MD WOG (odc. Wawa-Ostrów Wlkp.), a także po elektryfikacji wszystkich odcinków EP05 lub EP08 MD WOG +1x201C+1x111Ac (2 klasa)+1x111Ac (1 klasa)+1x113A+1x111Ac (1 klasa)+2x111Ac (2 klasa).
ODRA II
- koncepcja powstała w 1974,
- wagony zbudowano w 1975 z okazji przypadającego w tym roku jubileuszu XXX-lecia Pafawagu i VII zjazdu PZPR,
- skład wagonów Ex Odra II:
1. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 310-8, typ 111Aa,
2. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 311-6, typ 111Aa,
3. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 312-4, typ 111Aa,
4. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 313-2, typ 111Aa,
5. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 314-0, typ 111Af,
6. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 315-7, typ 111Af,
7. wagon barowy 2 klasy BJwxz 51 51 85-80 095-7, typ 113A HCP,
8. wagon barowy 2 klasy BJwxz 51 51 85-80 096-5, typ 113A HCP; wagon rezerwowy,
9. wagon bagażowy Dwxzd 51 51 95-80 020-3, typ 209C.
Ogólnie rzecz biorąc patrząc na to szerzej WGW we Wrocławiu miała w 12.1975 do dyspozycji 20 wagonów "Odra I i II":
- 111Ac: 6 szt., 111Aa: 4 szt.. 111Af: 2 szt., 111A/Ac 1 klasy: 2 szt., 112Ad/112Af 1 klasy (przemalowany poza projektem Odra): co najmniej 1 szt., bagaże 201C i 209C: 2 szt. łącznie, bufety 113A: 3 szt.,
- w/w sytuacja umożliwiała użycie kilku "kolorowych" wagonów także do Ex Opolanin.
Mam nadzieję, że w końcu na wiele pytań znalazłem odpowiedzi...
Źródło: "Świat kolei 12/2021"; "Pociąg ekspresowy "Odra" i jego modele H0 firmy Robo", A.Etmanowicz, IN-W TTS 2021.
Aktualizacja: 05.04.2023
Nasunęła mi się bardzo luźna myśl. Mamy w MaSzynie pomarańczowe EP05 i EP08, a na rynku są modele wagonów od Ex Odra I. Czy ma jakikolwiek sens wykonanie zdjęć modeli wagonów w taki sposób, aby powstały z nich textury? Oczywiście tutaj trzeba by zapytać producenta modeli o zgodę na wykorzystanie wizerunku/malowania wagonów. Jaka jest Wasza opinia w temacie? W załączniku fragment wagonu barowego typu 113A.